Gå til innhold

Spørsmål angående når man bør ta kosttilskudd

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Til dere som tar kosttilskudd - når tar dere det for å unngå løs mage? Når man tar det til mat - skal man ta det før eller etter måltid? Føler jeg så lett får løs mage av vanlig multivitamin, magnesium og omega 3, så hører her i tilfelle noen har noen råd :) 

Anonymkode: 7c24e...f10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tar det før jeg legger meg, sammen med p-pillen på kvelden. 

Man skal vel ta det etter måltidet er spist. Men første måltidet mitt er lunsj på jobb, og husker det kun rett før jeg skal sove. 

Anonymkode: 6e0b3...643

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Spiser variert mat isteden...

Anonymkode: 6ca66...404

Samme her. Og ta blodprøve hos legen  ikke vits i å pøse på med tilskudd om du har gode verdier

Anonymkode: 4ca92...761

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Samme her. Og ta blodprøve hos legen  ikke vits i å pøse på med tilskudd om du har gode verdier

Så finke dere er da!!! Kudos og hurraklapp og det som er... Dere svarer ikke på TS sitt spørsmål i det hele tatt. 

Jeg klarer ikke å spise fisk flere ganger i uken, og sliter spesielt med depresjon. D-vitamin er derfor noe jeg må ta I TILLEGG. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har fått det anbefalt pga helsesituasjonen min/manglende næringsopptak.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med dagens største måltid, middag, på kvelden. Ingen gastrointestinale bivirkninger da. 

Anonymkode: 7ff88...e6d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Til dere som tar kosttilskudd - når tar dere det for å unngå løs mage? Når man tar det til mat - skal man ta det før eller etter måltid? Føler jeg så lett får løs mage av vanlig multivitamin, magnesium og omega 3, så hører her i tilfelle noen har noen råd :) 

Kosttilskudd trenger du kun dersom du har mangler påvist på blodprøve. Mange nordmenn får i seg for lite d-vitamin om vinteren, og folk som ikke spiser fisk vil kanskje ha lave verdier av omega-fettsyrer. Men er du usikker tar du først blodprøve hos legen, før du bruker masse penger på dette.

Det kroppen gjør, dersom du får formye vitaminer eller mineraler er at den skyller de ut gjennom nyrene. 

I praksis vil det si: Har du ingen vitamin eller mineral mangler på blodprøver, vil det si at kroppen tisse det ut igjen. Med andre ord du tisser penger unødvendig ut i do.

Så gå til legen din, sjekk om du har noen mangler, har du ikke det, så er det bare å droppe kosttilskudd.

Løs mage er en bivirkning av for mye magnesium.

Endret av Blueberrymuffin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Blueberrymuffin said:

Kosttilskudd trenger du kun dersom du har mangler påvist på blodprøve.

Det kroppen gjør, dersom du får formye vitaminer eller mineraler er at den skyller de ut gjennom nyrene. 

I praksis vil det si: Har du ingen vitamin eller mineral mangler på blodprøver, vil det si at kroppen tisse det ut igjen. Med andre ord du tisser penger unødvendig ut i do.

Så gå til legen din, sjekk om du har noen mangler, har du ikke det, så er det bare å droppe kosttilskudd.

Hvis du ser, så har TS allerede svart at hun har fått anbefalt å ta kosttilskudd i innlegg 6................

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Blueberrymuffin said:

Kosttilskudd trenger du kun dersom du har mangler påvist på blodprøve. Mange nordmenn får i seg for lite d-vitamin om vinteren, og folk som ikke spiser fisk vil kanskje ha lave verdier av omega-fettsyrer. Men er du usikker tar du først blodprøve hos legen, før du bruker masse penger på dette.

Jern kan også gi løs mage og i lavere doser enn magnesium. Skal opp i høye doser før magnesium har laksativ effekt

Anonymkode: 7ff88...e6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Blueberrymuffin said:

Nei dette stemmer ikke. For det første er det ikke alt som gir et riktig svar på blodprøver, og for noen vitaminer så er det viktig å være i det høyere sjiktet av referanseverdiene, selv om prøvene er normale. 

TS, til det du spør om: jeg tar hovedsakelig d vitamin, og det tar jeg alltid med måltid og med litt fett for best opptak. Magnesium er typisk noe man kan få løs mage av hvis du tar for mye for fort. Ta med litt mat, men ta gjerne lavere doser hvis du ikke er vant til å ta det. Maks 350 mg dagen.

Anonymkode: a7bdd...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tar magnesium og d-vitamin (begge deler på anbefaling fra lege, til opplysning for de som tydeligvis vet best om dette...) på kvelden, i forbindelse med tannpuss. Mest fordi det er da det er lettest å huske... Når jeg har hatt tabletter som skal tas i forbindelse med mat, tar jeg dem før jeg begynner å spise, uten at jeg vet hva som er best (eller om det har noen betydning).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis de med mat ihvertfall. Noen vitaminer er fettløseslige, det betyr at du trenger spise fett sammen med de for å ta de opp. Jern trenger c vitamin for at du skal ta opp mye. Osv

5 minutter siden, Daria said:

Jeg tar magnesium og d-vitamin (begge deler på anbefaling fra lege, til opplysning for de som tydeligvis vet best om dette...) på kvelden, i forbindelse med tannpuss. Mest fordi det er da det er lettest å huske... Når jeg har hatt tabletter som skal tas i forbindelse med mat, tar jeg dem før jeg begynner å spise, uten at jeg vet hva som er best (eller om det har noen betydning).

D vitamin er fettløselig og trengs spises sammen med fett for at du skal ta opp effektivt

Anonymkode: ff6ed...6bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har måttet ta tilskudd i årevis, ganske mye tilskudd også.

Og jada, til alle skeptikere, jeg er utredet herfra til evigheten og anbefalt å bruke tilskuddene. Og har hatt et svært sunt kosthold i alle år.

Nå bruker jeg tilskudd morgen og kveld, i perioder har jeg måttet ta det tre ganger om dagen.

En lang periode måtte jeg ta en viss type tilskudd på tom mage, og da slet jeg med magen, samt mye kvalme. Men da var det ingen vei utenom, så jeg måtte bare fortsette med det. Slipper det heldigvis stort sett nå.

De som plages med oppstøt, de bør heller ta kosttilskuddene i begynnelsen eller midt i et måltid. Jeg synes magen min reagerer minst når jeg tar tilskuddene slik.

Tar jeg tilskudd på kvelden og ikke skal spise flere måltider, så tar jeg litt nøtter og litt eple eller lignende, slik at jeg har bittelitt i magen før tilskuddene og så spiser resten av nøtter/eple etterpå.

Når mine magnesiumnivåer er noenlunde gode kan min mage være mer sensitiv for dosering av akkurat magnesium, da halverer jeg dosen jeg tar på morgen, men beholder normaldose på kveld. Siden du både tar multivitamin og magnesium får du trolig i deg magnesium fra begge. Noen typer magnesiumbindinger virker dessuten mer avførende enn andre. For min mage fungerer Shift Magnesium best. De tablettene kan dessuten deles, slik at det er lettere å dosere ned/opp enn de tilskuddene som er i kapsler.

Anonymkode: 5a8f6...c39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
22 hours ago, AnonymBruker said:

Så finke dere er da!!! Kudos og hurraklapp og det som er... Dere svarer ikke på TS sitt spørsmål i det hele tatt. 

Jeg klarer ikke å spise fisk flere ganger i uken, og sliter spesielt med depresjon. D-vitamin er derfor noe jeg må ta I TILLEGG. 

Folk som spiser fisk flere ganger i uken må også ta d vitamin i tillegg. 

Anonymkode: a7bdd...71c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg har måttet ta tilskudd i årevis, ganske mye tilskudd også.

Og jada, til alle skeptikere, jeg er utredet herfra til evigheten og anbefalt å bruke tilskuddene. Og har hatt et svært sunt kosthold i alle år.

Nå bruker jeg tilskudd morgen og kveld, i perioder har jeg måttet ta det tre ganger om dagen.

En lang periode måtte jeg ta en viss type tilskudd på tom mage, og da slet jeg med magen, samt mye kvalme. Men da var det ingen vei utenom, så jeg måtte bare fortsette med det. Slipper det heldigvis stort sett nå.

De som plages med oppstøt, de bør heller ta kosttilskuddene i begynnelsen eller midt i et måltid. Jeg synes magen min reagerer minst når jeg tar tilskuddene slik.

Tar jeg tilskudd på kvelden og ikke skal spise flere måltider, så tar jeg litt nøtter og litt eple eller lignende, slik at jeg har bittelitt i magen før tilskuddene og så spiser resten av nøtter/eple etterpå.

Når mine magnesiumnivåer er noenlunde gode kan min mage være mer sensitiv for dosering av akkurat magnesium, da halverer jeg dosen jeg tar på morgen, men beholder normaldose på kveld. Siden du både tar multivitamin og magnesium får du trolig i deg magnesium fra begge. Noen typer magnesiumbindinger virker dessuten mer avførende enn andre. For min mage fungerer Shift Magnesium best. De tablettene kan dessuten deles, slik at det er lettere å dosere ned/opp enn de tilskuddene som er i kapsler.

Anonymkode: 5a8f6...c39

Tusen takk for svar, til dere alle sammen! Så det du sier her er også at man kanskje blir mer vant til kosttilskuddene etter hvert?

Skal prøve å ta de på begynnelsen av et måltid og starte opp igjen med kun multivitamin - kanskje lunsj er lurt så det ikke er på helt tom mage? Den inneholder jo B-vitaminer som jeg har lest man ikke skal ta for sent på dagen, så ikke alltid så lett det her 😅 Er faktisk Shift Magneisum jeg har tatt, men jeg kan starte med en halv kanskje etter hvert og trappe opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...