Gå til innhold

Sølvkre. Er det noen som har kommet noen vei med boligkjøperforsikring her?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Ok, en leilighet jeg bodde i for mange år siden hadde et problem med sølvkre, og da mener jeg ikke 1 , men massevis. Jeg leide da, og huseier fikk løst problemet med og sette inn varmeovner. 
mener du at det utviklingen stopper om man holder det kaldt? Absolutt ingen ekspert på dette, men når strømprisen økte leste jeg artikler om at flere fikk sølvkre på badet fordi de slo av varmen for og spare strøm? 

Anonymkode: a515e...a67

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Mulig varmeovnene fikk tørket ut noe fukt, kanskje? 

Ja, de behøver over 15 grader for å utvikle seg, så jeg ville forsøkt å reise vekk en uke eller to på høsten/vinteren og bare la det bli kaldt hjemme. Men selvfølgelig ikke FOR kaldt, pass på frost og rør og slike greier.

Sølvkre har optimale forhold mellom 25 og 30 grader. De gjemmer seg inne i vegger/bak lister osv. Du må ha det godt over 30 grader inne i lufta for at varmen skal bli høy nok på gjemmestedene deres.. Det vil være dyrt og ubehagelig å satse på 40 grader innetemperatur :) 

Anonymkode: 153fc...d28

Forresten ingen ekspert jeg heller, men har vært i aktiv krig mot skjeggkre det siste året, så har lest myyyye :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

47 minutter siden, AnonymBruker said:

Men det vil ikke hjelpe.

Uansett, dersom vi går ut fra at TS har rett i at dyret hun har sett er et sølvkre, så vil det si at om hun får skjeggkre senere har hun selv dratt dem inn i huset med f.eks pappesker. Kan jo alltids klage til høyere makter eller noe, da. De er jo ekle.

Det er mange som har fått godkjent pga skjeggkre, men sjeldnere og sjeldnere at det går igjennom. Skadedyrkontroll ser jo fort om det er et nytt eller gammelt problem 

Anonymkode: 0004d...7c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Mulig varmeovnene fikk tørket ut noe fukt, kanskje? 

Ja, de behøver over 15 grader for å utvikle seg, så jeg ville forsøkt å reise vekk en uke eller to på høsten/vinteren og bare la det bli kaldt hjemme. Men selvfølgelig ikke FOR kaldt, pass på frost og rør og slike greier.

Sølvkre har optimale forhold mellom 25 og 30 grader. De gjemmer seg inne i vegger/bak lister osv. Du må ha det godt over 30 grader inne i lufta for at varmen skal bli høy nok på gjemmestedene deres.. Det vil være dyrt og ubehagelig å satse på 40 grader innetemperatur :) 

Ja, det ville nok vært dyrt og ubehagelig , men var vel ment for en periode. Det er sikkert riktig at varmeovnene fikk tørket ut noe fukt, jeg var som nevnt leietaker som klaget, og tipset huseier fikk med varmeovner løste problemet den gang.  Hadde nok forsøkt det samme om problemet oppsto i min leilighet, men selvsagt ikke holdt 40 grader permanent 😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Forresten ingen ekspert jeg heller, men har vært i aktiv krig mot skjeggkre det siste året, så har lest myyyye :) 

Så gjelder det samme for skjeggkre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Så gjelder det samme for skjeggkre? 

Ja sølvkre og skjeggkre er litt samme greia, bare at skjeggkre ikke MÅ ha fukt. Men de liker fukt. Og de er større, og enda eklere. 

https://viivilla.no/ovrig/slik-blir-du-kvitt-solvkre/ synes egentlig dette her var en veldig rotete side, men den oppsummerer veldig greit fakta om dyrene og hva du burde gjøre! 

"sølvkre er både mindre enn skjeggkre og er sølvfarget på kroppen, samt at sølvkre kun trives i fuktige miljøer mens skjeggkre både trives i fuktige miljøer men også fint kan oppholde seg i hele huset."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det er mange som har fått godkjent pga skjeggkre, men sjeldnere og sjeldnere at det går igjennom. Skadedyrkontroll ser jo fort om det er et nytt eller gammelt problem 

Anonymkode: 0004d...7c3

Og hvordan kan de se dette? 

Anonymkode: 8408b...215

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Størrelse, antall, egg osv. 

Anonymkode: 591df...bce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Størrelse, antall, egg osv. 

Anonymkode: 591df...bce

Jepp. Skjeggkre bruker hele tre år på å bli voksen-store, så de kan finne ut av mye :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja sølvkre og skjeggkre er litt samme greia, bare at skjeggkre ikke MÅ ha fukt. Men de liker fukt. Og de er større, og enda eklere. 

https://viivilla.no/ovrig/slik-blir-du-kvitt-solvkre/ synes egentlig dette her var en veldig rotete side, men den oppsummerer veldig greit fakta om dyrene og hva du burde gjøre! 

"sølvkre er både mindre enn skjeggkre og er sølvfarget på kroppen, samt at sølvkre kun trives i fuktige miljøer mens skjeggkre både trives i fuktige miljøer men også fint kan oppholde seg i hele huset."

Jeg blir litt forvirret når jeg googler, for flere steder står det nettopp det jeg skrev først, nemlig skru opp temperaturen på varmekablene. Selvsagt fører jo varme til mindre fuktighet så jeg skjønner sammenhengen der, men jeg lurte på om det med og holde temperaturen på under 15 grader gjaldt begge. Jeg har aldri hatt skjeggkre så har ingen erfaring med og bli kvitt det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Jeg blir litt forvirret når jeg googler, for flere steder står det nettopp det jeg skrev først, nemlig skru opp temperaturen på varmekablene. Selvsagt fører jo varme til mindre fuktighet så jeg skjønner sammenhengen der, men jeg lurte på om det med og holde temperaturen på under 15 grader gjaldt begge. Jeg har aldri hatt skjeggkre så har ingen erfaring med og bli kvitt det. 

Om skjeggkre står det;

Utvikling og aktivitet begrenses kraftig ved temperaturer under 16 °C og stanser helt ved 11 °C. Temperaturer over 26 °C begrenser også levetiden betraktelig, og de vil kun overleve i få timer ved temperaturer over 40 °C (4).

så det er litt forskjell på temperaturene de liker, men relativt likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ja, rotete, og fant ingenting om temperatur der? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Ja, rotete, og fant ingenting om temperatur der? 

https://www.fhi.no/sk/skadedyrveilederen/smadyr-andre/skjeggkre/?term= Her har de skrevet litt om temperatur&skjeggkre

https://www.fhi.no/sk/skadedyrveilederen/smadyr-andre/solvkre-/?term= her er sølvkre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Om skjeggkre står det;

Utvikling og aktivitet begrenses kraftig ved temperaturer under 16 °C og stanser helt ved 11 °C. Temperaturer over 26 °C begrenser også levetiden betraktelig, og de vil kun overleve i få timer ved temperaturer over 40 °C (4).

så det er litt forskjell på temperaturene de liker, men relativt likt.

Jeg tror på det med skjeggkre, det har jeg ingen erfaring med. Bare sølvkre. Mulig jeg ikke leste godt nok, for fant ingenting om sølvkre, og her skriver du jo om skjeggkre .. 

Har lest sikkert 20 ulike artikler de siste 15 minuttene, og de fleste nevner ikke temperatur, men mange nevner og slå opp varmen på varmekablene ( som helt sikkert har med og minske fuktighet og gjøre) . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sølvkre er verken farlige eller vanskelig å bli kvitt med mindre det er fukt i vegg eller gulv, eller bestanden er veldig stor. Hvis det er fukt hos deg, og det ikke er oppgitt ved salg, så kan du kanskje få igjen noe.

I min første leilighet så oppdaget jeg sølvkre på badet. Jeg skrudde opp varmekablene, passet på at det aldri lå fuktige håndklær eller matter på gulvet, og støvsugde hver dag. Hvis jeg dusjet så tørket jeg godt på gulvet rundt meg. Luftet godt så det ikke var fuktig luft der.

Jeg så de bare den ene gangen, men holdt på tiltakene et par uker likevel. Har dog aldri lagt igjen våte ting på gulvet igjen.

Anonymkode: 8cb43...73b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sameiet hvor jeg bor, går behandling av skadedyr på husforsikringen og egenandelen belastes sameiet, ikke den enkelte beboer. Sjekk med styret der du bor om dere har det samme.

Ser flere skriver her og i tidligere tråder at det nå er så vanlig at man nesten må regne med sølvkre eller skjeggkre. Det synes jeg er rart, da det kun har vært to tilfeller i vårt sameie, som består av nærmere 200 boenheter.

Anonymkode: 73776...5eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

https://www.fhi.no/sk/skadedyrveilederen/smadyr-andre/skjeggkre/?term= Her har de skrevet litt om temperatur&skjeggkre

https://www.fhi.no/sk/skadedyrveilederen/smadyr-andre/solvkre-/?term= her er sølvkre

Hvordan løse sølvkreproblemer?

Sølvkreene er helt avhengig av høy luftfuktighet for å kunne gjennomføre livssyklusen (over 60 %). Den enkleste løsningen er derfor å øke temperaturen og forbedre ventilasjonen. Ved å senke luftfuktigheten i et rom vil sølvkreene normalt forsvinne av seg selv. Dette kan være vanskelig på baderom, men høy effekt på varmekabler eller vifteovner vil kunne gi et godt resultat. 

dette er er fra linken du postet 🤷‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tror på det med skjeggkre, det har jeg ingen erfaring med. Bare sølvkre. Mulig jeg ikke leste godt nok, for fant ingenting om sølvkre, og her skriver du jo om skjeggkre .. 

Har lest sikkert 20 ulike artikler de siste 15 minuttene, og de fleste nevner ikke temperatur, men mange nevner og slå opp varmen på varmekablene ( som helt sikkert har med og minske fuktighet og gjøre) . 

De trives jo i varme opp til 30 grader i følge fhi-linken min, så du må ha varmekablene på altforhøyt om det skal ha noen effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De trives jo i varme opp til 30 grader i følge fhi-linken min, så du må ha varmekablene på altforhøyt om det skal ha noen effekt.

Det står høy effekt eller vifteovner. ( står ikke altforhøyt , hva nå det betyr )  det som står her er jo akkurat slik jeg ble kvitt sølvkre for 15 år siden. Mulig det er en metode og fryse de ut på og, det kan jo være flere måter , men det er ikke det som står i artikkelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt de i kjelleren i og utenfor vaskerommet, satt inn en luftavfukter, opp med temperaturen og sprayet med permetrin før helgetur i to omganger med seks ukers mellomrom. Har ikke sett en eneste i limfeller på over tre år.

Anonymkode: ee3d8...1be

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...