Gå til innhold

Sølvkre. Er det noen som har kommet noen vei med boligkjøperforsikring her?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg kjøpte nylig min første leilighet i blokk, og oppdaget i går et lite sølvkre som løp av gårde foran meg i gangen utenfor badet. Er helt sikker på at det var sølvkre, og ikke skjeggkre. Jeg kjente at jeg ble rimelig satt ut av dette. Hater kryp! Og jeg lurer på om det er noen som har erfaring med å klage på dette? Kan man f.eks. få noe prisavslag eller lignende på boligkjøperforsikringen? Jeg har boligkjøperforsikring, og selger har boligselgerforsikring. Har lest så mye forskjellig, og ser jo at sølvkre ikke er farlige. Og at de nå visstnok er så vanlige at man nesten ikke får kjøpt bolig uten. Ganske trist at det skal bli så mange av disse eklingene, for å være helt ærlig. Kanskje de sprer sykdommer også, ikke vet jeg. 

Men er det noen her som har klaget på slikt med suksess?

På forhånd takk for svar ☺️

Anonymkode: 8408b...215

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De sprer absolutt ikke sykdommer. Sølvkre kan være tegn på fukt, så det burde du sjekke. Ellers er de ekle, men totalt ufarlige.

Anonymkode: 153fc...d28

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sølvkre må du nesten forvente altså. Iallfall  om boligen ikke er helt ny. Men sjekk at det ikke er fukt noe sted

Anonymkode: 0004d...7c3

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Sølvkre må du nesten forvente altså. Iallfall  om boligen ikke er helt ny. Men sjekk at det ikke er fukt noe sted

Så man skal liksom forvente å få sølvkre med på kjøpet når man kjøper bolig? Da har jeg lært meg noe nytt i dag. Jeg har fått med meg at de har blitt vanlige, men jeg visste ikke at man skulle forvente det. Hva hvis det dukker opp skjeggkre også da? Jeg mener å ha lest at de ofte dukker opp sammen. Kan jeg ikke klage da heller?

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Så man skal liksom forvente å få sølvkre med på kjøpet når man kjøper bolig? Da har jeg lært meg noe nytt i dag. Jeg har fått med meg at de har blitt vanlige, men jeg visste ikke at man skulle forvente det. Hva hvis det dukker opp skjeggkre også da? Jeg mener å ha lest at de ofte dukker opp sammen. Kan jeg ikke klage da heller?

TS

Skjeggkre kan du også forvente å få med på kjøpet, ja. 

Kjøp limfeller, med åte er de temmelig effektive. Støvsug et par ganger i uka.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kelsier skrev (Akkurat nå):

Det er litt som å skulle få avslag på grunn av edderkopper, så den tanken er det bare å droppe. 

Er dette sant? Har det blitt så vanlig altså? Bryr folk seg ikke om dem? De er jo så ekle 🥹

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klage kan du alltid, men om du kommer noen vei med det er en helt annen sak.

Anonymkode: 483c2...61a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skjeggkre kan du også forvente å få med på kjøpet, ja. 

Kjøp limfeller, med åte er de temmelig effektive. Støvsug et par ganger i uka.

Men påvirker ikke dette verdien av boligen? Burde jeg ikke fått et prisavslag? Har fryktelig lyst til å klage, men vet ikke om jeg kommer noen vei med forsikringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Klage kan du alltid, men om du kommer noen vei med det er en helt annen sak.

Anonymkode: 483c2...61a

Det er jo derfor jeg spør her om noen har erfaringer med nettopp dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette sant? Har det blitt så vanlig altså? Bryr folk seg ikke om dem? De er jo så ekle 🥹

Ja, sølvkre er helt vanlig, og det er ikke et skadedyr heller, så noen mangel ved boligen er det ikke. 

Skru opp varmen på badet godt i noen uker, så forsvinner de av seg selv. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men påvirker ikke dette verdien av boligen? Burde jeg ikke fått et prisavslag? Har fryktelig lyst til å klage, men vet ikke om jeg kommer noen vei med forsikringen.

Nei. Som du selv sier er det så vanlig nå at det blir som å klage på edderkopper. Du kan gjøre som alle andre, gå inn for å bekjempe dem/holde bestanden nede, eller snakke med skadedyrfirma. De kan legge ut gift for deg, f.eks.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

TS

Skjeggkre ville jeg definitivt klaget på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

TS

Ja. Det er sølvkre i alle rør i blokker, så at en forviller seg opp i ditt sluk må du forvente. Hold det tørt, varmt og lyst på badet. Nei, de sprer ikke sykdommer, de er ikke farlige, bare ekle. 
hvorfor skulle skjeggkre dukke opp sammen med sølvkre? 

Anonymkode: a515e...a67

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Men det vil ikke hjelpe.

Uansett, dersom vi går ut fra at TS har rett i at dyret hun har sett er et sølvkre, så vil det si at om hun får skjeggkre senere har hun selv dratt dem inn i huset med f.eks pappesker. Kan jo alltids klage til høyere makter eller noe, da. De er jo ekle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei. Hadde det gjort det hadde boligprisene stupt, så det hadde vært fint for de som skal kjøpe. En er vel ikke noe stort problem, men får du flere og synes det er ubehagelig , sett på høy varme, masse lys og hold det tørt. Du kan også kjøpe limfeller osv. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei. Hadde det gjort det hadde boligprisene stupt, så det hadde vært fint for de som skal kjøpe. En er vel ikke noe stort problem, men får du flere og synes det er ubehagelig , sett på høy varme, masse lys og hold det tørt. Du kan også kjøpe limfeller osv. 

Det er ikke vits i å sette på høy varme, for du må godt over 30 grader før det har noe å si. Et alternativ kan være å holde det under 15 grader i en periode, da utviklingen deres stoppes på den varmen.

Fjern fukt, støvsug ofte, limfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis ts har dratt skjeggkre inn i huset med flytting da? Hvordan bevise hvilken pappeske de kom med? Skjeggkre er jo litt mer problematisk enn sølvkre , men tror ikke det hadde vært en stor klagesak 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke vits i å sette på høy varme, for du må godt over 30 grader før det har noe å si. Et alternativ kan være å holde det under 15 grader i en periode, da utviklingen deres stoppes på den varmen.

Fjern fukt, støvsug ofte, limfeller.

Ok, en leilighet jeg bodde i for mange år siden hadde et problem med sølvkre, og da mener jeg ikke 1 , men massevis. Jeg leide da, og huseier fikk løst problemet med og sette inn varmeovner. 
mener du at det utviklingen stopper om man holder det kaldt? Absolutt ingen ekspert på dette, men når strømprisen økte leste jeg artikler om at flere fikk sølvkre på badet fordi de slo av varmen for og spare strøm? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Ok, en leilighet jeg bodde i for mange år siden hadde et problem med sølvkre, og da mener jeg ikke 1 , men massevis. Jeg leide da, og huseier fikk løst problemet med og sette inn varmeovner. 
mener du at det utviklingen stopper om man holder det kaldt? Absolutt ingen ekspert på dette, men når strømprisen økte leste jeg artikler om at flere fikk sølvkre på badet fordi de slo av varmen for og spare strøm? 

Mulig varmeovnene fikk tørket ut noe fukt, kanskje? 

Ja, de behøver over 15 grader for å utvikle seg, så jeg ville forsøkt å reise vekk en uke eller to på høsten/vinteren og bare la det bli kaldt hjemme. Men selvfølgelig ikke FOR kaldt, pass på frost og rør og slike greier.

Sølvkre har optimale forhold mellom 25 og 30 grader. De gjemmer seg inne i vegger/bak lister osv. Du må ha det godt over 30 grader inne i lufta for at varmen skal bli høy nok på gjemmestedene deres.. Det vil være dyrt og ubehagelig å satse på 40 grader innetemperatur :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...