AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #1 Skrevet 20. september 2023 Vi var for første gang på lenge alene på hytta, etter sommerferie med alle de voksne barna våre. Hadde hatt mye uvær og regn. Vi har bodd sammen i halvannet år, og har voksne barn på hver vår kant. Det var en helt nydelig sommerkveld. Fuglene kvitret luften var så klar som krystall og da solen begynte å gå ned var det et lys så vakkert at man kunne miste pusten. Isbreen i det fjerne, fjellblomster over alt og en vidunderlig sommerluft. Jeg satt litt ute og så på solnedgangen med et glass vin, men gikk så inn og sa til kjæresten, som lå inne og leste i en krimbok, at han måtte komme ut og se det som kanskje kom til å bli årets vakreste solnedgang. Nei, han ville heller ligge inne og lese, hvis det var greit. Så jeg satt der ute alene. Kom inn igjen en gang til og sa at det var helt magisk ute og veldig romantisk. Han smilte og leste videre. Jeg satt ute og nød kvelden til solen var gått ned. Ble litt lei meg for at han ikke hadde att lyst til å nyte stunden sammen med meg. Da jeg nevnte det et par dager senere, sa han at jeg kunne jo bare sagt at han skulle komme ut. Men for meg blir det ikke noe romantisk å kommandere en mann til sitte sammen med meg og prate, drikke vin og se på solnedgangen hvis han egentlig har mest lyst til å ligge inne på en sofa og lese bok. Var jeg teit her? Anonymkode: 4efd6...98b
Gjest theTitanic Skrevet 20. september 2023 #2 Skrevet 20. september 2023 Han koste seg med en spennende bok. Hadde du kommandert han ut hadde nok de fleste tankene likevel gått til boken og vært utålmodig etter å fortsette med den. Tror nok han sa at han hadde gått ut bare for å blidgjøre deg i etterkant for du ba han ut og han kom jo ikke. Dvs han ville lese, ikke se solnedgang.
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #3 Skrevet 20. september 2023 Der må kanskje ha en prat om forventninger dere har til hverandre, og være åpne om hva som er viktig for dere. Sannsynligvis tenkte han at den solnedgangen ikke var viktig for han og derfor gikk han ikke ut. Dersom han hadde visst at det var veldig viktig for deg at han kom ut, så hadde han gjort det. Dere var litt teite begge to, men ikke mer enn litt. Anonymkode: da14e...8de 6 2
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #4 Skrevet 20. september 2023 Just now, theTitanic said: Han koste seg med en spennende bok. Hadde du kommandert han ut hadde nok de fleste tankene likevel gått til boken og vært utålmodig etter å fortsette med den. Tror nok han sa at han hadde gått ut bare for å blidgjøre deg i etterkant for du ba han ut og han kom jo ikke. Dvs han ville lese, ikke se solnedgang. Ja, men det er jo ganske kipt når man har lest krimbøker og andre bøker i ukesvis i regnsommeren, og det er den første, kanskje sommerens siste, fine kveld og kjæresten blafrer med øyenvippene og ringler med vinglasset og går ut i solnedgangen. Er man forelsket i dama, så går man ut da. Er det en man egentlig syns bare er helt ok, så velger man heller å fortsette å lese. Sånn er min tankegang. Jeg tolker det som at han egentlig ikke bryr seg så veldig. ts Anonymkode: 4efd6...98b 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #5 Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, men det er jo ganske kipt når man har lest krimbøker og andre bøker i ukesvis i regnsommeren, og det er den første, kanskje sommerens siste, fine kveld og kjæresten blafrer med øyenvippene og ringler med vinglasset og går ut i solnedgangen. Er man forelsket i dama, så går man ut da. Er det en man egentlig syns bare er helt ok, så velger man heller å fortsette å lese. Sånn er min tankegang. Jeg tolker det som at han egentlig ikke bryr seg så veldig. ts Anonymkode: 4efd6...98b Du overtolker og prøver å diktere hva andre folk skal føle. DU synes solnedganger er romantiske. Det er det ikke alle som gjør. DU syntes det var nydelig å sitte ute. Det er det ikke alle som gjør. HAN syntes gjerne det var deilig å endelig få litt fred og ro med en god bok, etter en lang dag med dine og mine og våre. Hvorfor i alle dager skal det at han ikke er spesielt interessert i solnedganger, og ikke klarer å være tankeleser og tolke det at du sier "nå er det fin solnedgang" som "jeg vil at du skal komme ut og være med meg" bety at han ikke er forelsket i deg? Skjerping.. Her er det mannen som er "sitte og se på solnedgangen" person, mens jeg er den som vil slappe av med en god bok, og ikke her spesielt keen på å sitte og glane på solen. Uten at det sier noe som helst om mine følelser for mannen. Om du ville være med ham, så må du faktisk si ifra, og være tydelig i kommunikasjonen. Ikke hinte, og så bli såra og vonbroten fordi han ikke tok hintet ditt. Hinting er en uting i forhold. Vil du noe, så må du faktisk SI det. "Kan du ikke komme ut og se på solnedgangen med meg?" Det er et spørsmål, ikke en kommando. Og så må du tåle å høre at "Nei, jeg koser meg sånn med boken nå", og skjønne at det ikke betyr noe annet enn at nå koser han seg med boken.. og ikke at han ikke føler det rette for deg. Bare fordi man er foreldsket, betyr ikke det at man ikke har behov og ønske om å gjøre egne ting også. Anonymkode: dd0ad...1eb 7 4
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #6 Skrevet 20. september 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Du overtolker og prøver å diktere hva andre folk skal føle. DU synes solnedganger er romantiske. Det er det ikke alle som gjør. DU syntes det var nydelig å sitte ute. Det er det ikke alle som gjør. HAN syntes gjerne det var deilig å endelig få litt fred og ro med en god bok, etter en lang dag med dine og mine og våre. Hvorfor i alle dager skal det at han ikke er spesielt interessert i solnedganger, og ikke klarer å være tankeleser og tolke det at du sier "nå er det fin solnedgang" som "jeg vil at du skal komme ut og være med meg" bety at han ikke er forelsket i deg? Skjerping.. Her er det mannen som er "sitte og se på solnedgangen" person, mens jeg er den som vil slappe av med en god bok, og ikke her spesielt keen på å sitte og glane på solen. Uten at det sier noe som helst om mine følelser for mannen. Om du ville være med ham, så må du faktisk si ifra, og være tydelig i kommunikasjonen. Ikke hinte, og så bli såra og vonbroten fordi han ikke tok hintet ditt. Hinting er en uting i forhold. Vil du noe, så må du faktisk SI det. "Kan du ikke komme ut og se på solnedgangen med meg?" Det er et spørsmål, ikke en kommando. Og så må du tåle å høre at "Nei, jeg koser meg sånn med boken nå", og skjønne at det ikke betyr noe annet enn at nå koser han seg med boken.. og ikke at han ikke føler det rette for deg. Bare fordi man er foreldsket, betyr ikke det at man ikke har behov og ønske om å gjøre egne ting også. Anonymkode: dd0ad...1eb Kanskje fordi han har sagt at han IKKE er forelsket i meg, overtolker jeg ting på denne måten. Så jeg VET at han ikke er forelsket, og da blir det lett å tenke at hvis det hadde vært en kvinne han faktisk VAR forelsket i, så hadde han grepen sjansen til å sitte nær henne og prate, drikke vin og nyte sommernatten med begge hender. TS Anonymkode: 4efd6...98b
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #7 Skrevet 20. september 2023 Er du sammen med en mann som ikke har følelser for deg? Hvorfor? Anonymkode: e7858...32e 10 2
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #8 Skrevet 20. september 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Kanskje fordi han har sagt at han IKKE er forelsket i meg, overtolker jeg ting på denne måten. Så jeg VET at han ikke er forelsket, og da blir det lett å tenke at hvis det hadde vært en kvinne han faktisk VAR forelsket i, så hadde han grepen sjansen til å sitte nær henne og prate, drikke vin og nyte sommernatten med begge hender. TS Anonymkode: 4efd6...98b Er du som har et problem, ikke han. Du er usikker. Det forstår jeg. Han blir heller mindre forelske i deg av romantisk tvang. Heller gjør det motsatte, fokuser på deg selv og vær en smule "kostbar/utilgjengelig" i blandt Anonymkode: 29fd0...4b7 2 1
FantasDick Skrevet 20. september 2023 #9 Skrevet 20. september 2023 Det var kanskje litt teit å bli sår av dette, men jeg kan også forstå deg. Nå er ingen av oss solnedgang-typen, men hvis mannen min ville vist meg noe som han satte pris på ville jeg gjort det, fordi han tydeligvis ville ha meg der/dele øyeblikket med meg og det er god nok grunn, for meg. Dessuten, en solnedgang forsvinner, boka går ingen steder. 4
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #10 Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Kanskje fordi han har sagt at han IKKE er forelsket i meg, overtolker jeg ting på denne måten. Så jeg VET at han ikke er forelsket, og da blir det lett å tenke at hvis det hadde vært en kvinne han faktisk VAR forelsket i, så hadde han grepen sjansen til å sitte nær henne og prate, drikke vin og nyte sommernatten med begge hender. TS Anonymkode: 4efd6...98b Dette gir jo ingen mening.. Du er sammen med en som har sagt rett ut til deg at han ikke er forelsket i deg? Og nei, du vet IKKE noe om hva han ville gjort med en dame han var forelsket i. Jeg elsker mannen min, men ikke pokker om jeg går fra en god bok i stuen, etter en lang dag med fullt kaos og unger osv, for å sitte og glane på solen. Anonymkode: dd0ad...1eb 5 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #11 Skrevet 20. september 2023 FantasDick skrev (Akkurat nå): Det var kanskje litt teit å bli sår av dette, men jeg kan også forstå deg. Nå er ingen av oss solnedgang-typen, men hvis mannen min ville vist meg noe som han satte pris på ville jeg gjort det, fordi han tydeligvis ville ha meg der/dele øyeblikket med meg og det er god nok grunn, for meg. Dessuten, en solnedgang forsvinner, boka går ingen steder. Boken går ingen steder, nei, men om man sitter og glaner på solnedgangen, får man gjerne ikke tid til å lese i den før man må legge seg for å få nok søvn.... Det er ikke alltid det er tid til både det ene og det andre, og altså, som introvert, så er det å få slappe av med en bok direkte intenst nødvendig for meg. Anonymkode: dd0ad...1eb 1 1
FantasDick Skrevet 20. september 2023 #12 Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Boken går ingen steder, nei, men om man sitter og glaner på solnedgangen, får man gjerne ikke tid til å lese i den før man må legge seg for å få nok søvn.... Det er ikke alltid det er tid til både det ene og det andre, og altså, som introvert, så er det å få slappe av med en bok direkte intenst nødvendig for meg. Anonymkode: dd0ad...1eb Jeg forstår deg også. 🙂 Jeg mener ikke at jeg nødvendigvis ville sittet hele kvelden i solnedgangen, men jeg ville nok brukt litt tid likevel, sittet litt i fanget og kost litt og så sagt "det var virkelig nydelig, men nå går jeg tilbake til boken min". Jeg er kanskje teit skrudd sammen, for jeg ville fått dårlig samvittighet lenge etterpå om jeg ikke hadde gått ut til han. 😂 Han ville bare dele et øyeblikk med meg, et som var helt unikt og som vi aldri får se akkurat likt igjen, og så ville jeg heller lese en bok jeg kunne lest når som helst. 🥹😂 2
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #13 Skrevet 20. september 2023 forventningsavklaring er greit men pålegg som i "du skal" fungerer sjeldent.. Anonymkode: 884f1...bb9 1
Andro Skrevet 20. september 2023 #14 Skrevet 20. september 2023 (endret) Man kan ikke kommandere andre til annet enn praktiske nødvendigheter, tenker jeg. "Nå må du hente ungene, for jeg har punktert." Når man kræsjer på forventninger til hva som er en god kveld, så er det du kan gjøre å formidle klart og tydelig hva du ønsker der og da. "Jeg har så lyst til at du skal komme ut og sitte sammen med meg, for dette blir en fin stund, og jeg vil helst dele den med deg." Han kan bli smigret over at du trenger ham for å toppe opplevelsen, og komme ut til deg. Det kan også være at han ikke syns det er viktig å imøtekomme deg, og det er klar kommunikasjon: Å ikke ville bruke en halvtime på å gjøre noe som er viktig for deg. Når folk oppfører seg som de ikke bryr seg, så gjør de ikke det. Den kvelden sa du fra to ganger at du ville at han skulle komme ut. Etterpå gaslighter han deg, og prøver å få deg til å tro at årsaken var at du ikke sa klart nok fra. Han tvister din virkelighetsforståelse, for å befeste makt i situasjonen. Hukommelsen hans er selektiv med vilje, for å slippe å bli stilt til ansvar. Det er meningen at du skal tvile på om du var klar da du ba ham om å komme ut. Du blir manipulert av en mann som ikke syns at dine behov er viktige. Nå går du og dyrker potensialet av det han kunne ha vært for deg, av hvilket forhold dere kunne hatt, istedet for å erkjenne at du velger å slåss for å få oppmerksomheten til en mann som ikke elsker deg eller bryr seg om ønskene dine. Skal du beholde deg selv vil jeg sterkt fraråde deg å kjempe om plass der du ikke er ønsket på den måten du trenger. Adferden hans forteller deg alt du trenger å vite om hva du betyr for ham. Stemmer ikke ord og gjerninger over ens så: - blir du manipulert - skal du stole på adferden, ikke ordene Endret 20. september 2023 av Andro 5
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #15 Skrevet 20. september 2023 18 minutter siden, FantasDick said: Jeg forstår deg også. 🙂 Jeg mener ikke at jeg nødvendigvis ville sittet hele kvelden i solnedgangen, men jeg ville nok brukt litt tid likevel, sittet litt i fanget og kost litt og så sagt "det var virkelig nydelig, men nå går jeg tilbake til boken min". Jeg er kanskje teit skrudd sammen, for jeg ville fått dårlig samvittighet lenge etterpå om jeg ikke hadde gått ut til han. 😂 Han ville bare dele et øyeblikk med meg, et som var helt unikt og som vi aldri får se akkurat likt igjen, og så ville jeg heller lese en bok jeg kunne lest når som helst. 🥹😂 Det er sånn jeg hadde håpet at han tenkte. Han er ellers opptatt av å nyte natur og å se på utsikt og sånt, og dette var den fineste kvelden noen sinne så lenge vi har vært sammen. Og det var vår første mulighet til å sitte alene sammen og prate. Sitte inne og lese hadde vi gjort hele tiden i ferien frem til da, og vært sammen med en haug ungdommer. ts Anonymkode: 4efd6...98b
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #16 Skrevet 20. september 2023 Altså, jeg forstår ikke dette behovet for denne romantikken i et etablert forhold? Hva er vitsen? Det har jo ingenting for seg. Man er jo allerede sammen. Man har sett hverandre naken tusenvis av ganger. Det medfører null spenning. Romantikk er spennende når man er i start eller datingfasen av er forhold. Når man lærer nye ting om hverandre og man ikke vet hva utfallet blir. Romantikk har ingenting i et langvarig forhold å gjøre. Anonymkode: a483b...abc 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #17 Skrevet 20. september 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det er sånn jeg hadde håpet at han tenkte. Han er ellers opptatt av å nyte natur og å se på utsikt og sånt, og dette var den fineste kvelden noen sinne så lenge vi har vært sammen. Og det var vår første mulighet til å sitte alene sammen og prate. Sitte inne og lese hadde vi gjort hele tiden i ferien frem til da, og vært sammen med en haug ungdommer. ts Anonymkode: 4efd6...98b Mulig han synes det er kjedelig å bare sitte og prate med deg. Hva er spennende med det liksom? Anonymkode: a483b...abc 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #18 Skrevet 20. september 2023 12 minutter siden, AnonymBruker said: Mulig han synes det er kjedelig å bare sitte og prate med deg. Hva er spennende med det liksom? Anonymkode: a483b...abc Nettopp, det kan jo tolkes sånn. Hvis han føler det sånn, har jeg jo all grunn til å føle meg såret. ts Anonymkode: 4efd6...98b 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #19 Skrevet 20. september 2023 48 minutter siden, AnonymBruker said: Er du som har et problem, ikke han. Du er usikker. Det forstår jeg. Han blir heller mindre forelske i deg av romantisk tvang. Heller gjør det motsatte, fokuser på deg selv og vær en smule "kostbar/utilgjengelig" i blandt Anonymkode: 29fd0...4b7 ...og kjernen i problemet er ikke at han ikke så solnedgangen med deg, men at ikke er forelsket i deg. Hadde han vært forelsket og du vært sikker på han, så hadde solnedgang episoden gått på pytt-kontoen. Jeg tror ikke du har det helt bra i forholdet, og er det bør du jobbe med Anonymkode: 29fd0...4b7 4 1
umAxa Skrevet 20. september 2023 #20 Skrevet 20. september 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Var jeg teit her? Anonymkode: 4efd6...98b Nei - men samtidig er ikke det like enkelt. Din beskrivelse av situasjonen får meg til å tenke på konseptet i forhold som handler om å oppfylle hverandres små bud. Alle har dem, og alle reagerer svært sterkt på dem med enten overraskende stor glede eller tomhet. For deg betydde det veldig mye om han var med på en invitasjon til noe synes er veldig romantisk og innbringe til forholdet og han valgte å ikke oppfylle det. Dette gjorde deg litt trist og tom, og sett fra utsiden er det smålig fra din side og normen er at dette er "teit" av deg. Men den småligheten er selve poenget: Alle har sine små og tilsynelatende ubetydelige bud som kommer og går i løpet av en hverdag. Og jo mer en partnere oppfyller hverandres små bud, jo mer glede gir man hverandre. Derimot å oppleve gjentakende avvisning av disse buden kan gjøre et forhold svært fattig over tid - til og med uten at man helt kan sette ord på hvordan det skjedde. Deler dette med deg, for kanskje det treffer, kanskje det ikke gjør det - kanskje er det noe du kan bruke til å forstå situasjonen og dele med din mann. Kommunikasjon er viktig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå