AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #1 Skrevet 20. september 2023 Er i en veldig vanskelig situasjon. Liten forklaring først. Bf har gjennom årene vært en fraværende forelder. Jeg har tatt meg av barna mens han har levd livet sitt og kommet og gått som det har passet han. Jeg orket ikke mer og endte ting. Har vært slutt mellom meg og bf i 10 mnd nå. Han flyttet ut av vårt felles hjem for flere mnd side . For et par mnd siden presset/overtalte han meg til å skrive under på en samværsavtale som sier at han skal ha våre to eldste barn 50/50, og minste barn torsdag til søndag annenhver helg. Han presset på for å få delt fast bosted på alle barna, selv om jeg ikke ønsket det. I avtalen vart det skrivet at den er gyldig fra han har skaffet seg en egnet plass å bo. Nå har han skaffet seg en liten hybel, ergo avtalen er ikke gyldig. Og han sier at jeg ikke kan presse han til å skaffe seg noe større raskt. Han har ikke råd osv. Jeg har snakket med familievernkontoret og de sier at det er ikke noe de kan hjelpe med. Jeg kan be om ny mekling og gå til sak. Men hva koster dette? Usikker på om jeg har råd til det. Barna har bodd hos meg 100% siden han flyttet ut. Ikke betaler han bidrag eller noe heller. Og nå sier barna at de vil bo bare hos meg. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre lengre. Anonymkode: 37a3e...c74 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #2 Skrevet 20. september 2023 Barna fortjener å være med begge foreldrene. Vi har bare ditt ord for at det du forteller stemmer. Hva barna forteller deg trenger heller ikke være sannheten eller hele sannheten, barn er fryktelig lojale. Kanskje du kan prøve å legge vonde følelser, trass og ønske om hevn til side og prøve å tenke at det at han stiller opp for barna sine faktisk er positivt. Dette handler faktisk ikke om deg. Anonymkode: 349f4...7b4
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #3 Skrevet 20. september 2023 Eksen min benytte advokat og gikk til rettsak om samværsrett for ni år siden. Saken var avgjort på under en time i rettssalen, i hans favør. Han satt igjen med en advokatregning på 42000,- den gangen. Så det koster dessverre svært mye. Og i etterkant har han overpleaset moren til barnet og gitt etter for mye tull fra henne for å unngå konflikter, for som han sier, han har ikke råd til noen ny runde i retten. Anonymkode: 8d8e8...ab6
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #4 Skrevet 20. september 2023 Familievernkontoret er en unyttig instans i mine øyne, siden de ikke har myndighet til å gjøre annet enn å megle. Bidrag krever du selvfølgelig gjennom Nav. Anonymkode: 8d8e8...ab6
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #5 Skrevet 20. september 2023 Jeg har en jobb hvor jeg er i kontakt med mange familier som havner i foreldretvister i rettsvesenet. Typisk koster det 100-200,000 per forelder med en full runde med rettsmøter, sakkyndigvurdering og hovedforhandling. Om du mener samværsavtalen ikke er gyldig, trenger du jo heller ikke forholde deg til den. Det er ikke grunnlag for å gå til sak, bare å fortsette praktiseringen dere har hatt. Men det at far har en trang bolig er ikke i seg selv noe som vil gjøre at han ikke kan få ganske omfattende samvær i en rettsprosess. Ting som spiller inn i rettslige vurderinger er typisk om barna kan forbli i nærmiljøet, begge foreldres omsorgsevne, samarbeidsevne, hva barna er vant med m.m., samt i noen grad barnas egne ønsker. Hva barna mener har noe betydning fra de er ca syv år og vektlegges tungt fra de er tolv. Anonymkode: 701a2...d69 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #6 Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Barna fortjener å være med begge foreldrene. Vi har bare ditt ord for at det du forteller stemmer. Hva barna forteller deg trenger heller ikke være sannheten eller hele sannheten, barn er fryktelig lojale. Kanskje du kan prøve å legge vonde følelser, trass og ønske om hevn til side og prøve å tenke at det at han stiller opp for barna sine faktisk er positivt. Dette handler faktisk ikke om deg. Anonymkode: 349f4...7b4 Du vet ingenting om vår situasjon. Fortjener de en far som er der når det passer han? Som stadig velger vekk barna til fordel for det han har lyst til å gjøre? Som gjennom årene har brukt både fysisk og psykisk makt mot oss alle? Straffer barna med å ikke snakke til de viss de har gjort noe han er uenig i? Listen er uendelig lang. Det er ikke slik at jeg nekter han å se de. Men de ønsker å bo mest hos meg fordi jeg hjelper de, kan lage mat til de, vaske klær til de, gir de omsorg, stiller opp for de når de trenger det. Jeg vil gjerne at de er med han, men da må han gidde å ta ansvar! Jeg frykter han har krevd delt bosted av frykt for å måtte betale bidrag. Han har hatt mange måneder på seg til å skaffe seg en plass han kan ha barna, men han gidder ikke rett og slett. Han har også spurt flere ganger om jeg kommer til å kreve bidrag og det er tydeligvis et motiv for å kreve delt bosted. Anonymkode: 37a3e...c74 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #7 Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg har en jobb hvor jeg er i kontakt med mange familier som havner i foreldretvister i rettsvesenet. Typisk koster det 100-200,000 per forelder med en full runde med rettsmøter, sakkyndigvurdering og hovedforhandling. Om du mener samværsavtalen ikke er gyldig, trenger du jo heller ikke forholde deg til den. Det er ikke grunnlag for å gå til sak, bare å fortsette praktiseringen dere har hatt. Men det at far har en trang bolig er ikke i seg selv noe som vil gjøre at han ikke kan få ganske omfattende samvær i en rettsprosess. Ting som spiller inn i rettslige vurderinger er typisk om barna kan forbli i nærmiljøet, begge foreldres omsorgsevne, samarbeidsevne, hva barna er vant med m.m., samt i noen grad barnas egne ønsker. Hva barna mener har noe betydning fra de er ca syv år og vektlegges tungt fra de er tolv. Anonymkode: 701a2...d69 Ok. Takk for svar. Barna er 8, 14 og 16 år. Far har dårlige omsorgsevner. Vi samarbeider heller ikke så bra. Er flere ting som er et problem egentlig… Men hvor mye har det å si at vi har en ugyldig avtale der det står delt bosted? ts Anonymkode: 37a3e...c74
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #8 Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du vet ingenting om vår situasjon. Fortjener de en far som er der når det passer han? Som stadig velger vekk barna til fordel for det han har lyst til å gjøre? Som gjennom årene har brukt både fysisk og psykisk makt mot oss alle? Straffer barna med å ikke snakke til de viss de har gjort noe han er uenig i? Listen er uendelig lang. Det er ikke slik at jeg nekter han å se de. Men de ønsker å bo mest hos meg fordi jeg hjelper de, kan lage mat til de, vaske klær til de, gir de omsorg, stiller opp for de når de trenger det. Jeg vil gjerne at de er med han, men da må han gidde å ta ansvar! Jeg frykter han har krevd delt bosted av frykt for å måtte betale bidrag. Han har hatt mange måneder på seg til å skaffe seg en plass han kan ha barna, men han gidder ikke rett og slett. Han har også spurt flere ganger om jeg kommer til å kreve bidrag og det er tydeligvis et motiv for å kreve delt bosted. Anonymkode: 37a3e...c74 Glemte å skrive at jeg er ts Anonymkode: 37a3e...c74
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #9 Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Ok. Takk for svar. Barna er 8, 14 og 16 år. Far har dårlige omsorgsevner. Vi samarbeider heller ikke så bra. Er flere ting som er et problem egentlig… Men hvor mye har det å si at vi har en ugyldig avtale der det står delt bosted? ts Anonymkode: 37a3e...c74 Ha å si for hva? Tror du far vil gå til retten? Det høres ikke ut som han vil ha noen særlig sjanse der, så det gjør han neppe. Da gjør du det du mener er best for barna og spør ikke ham om lov. Søk bidrag med grunnlag i det som praktiseres. Har han tenkt å hente barna med makt? Anonymkode: a5883...b11 2
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #10 Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Ha å si for hva? Tror du far vil gå til retten? Det høres ikke ut som han vil ha noen særlig sjanse der, så det gjør han neppe. Da gjør du det du mener er best for barna og spør ikke ham om lov. Søk bidrag med grunnlag i det som praktiseres. Har han tenkt å hente barna med makt? Anonymkode: a5883...b11 Å beklager. Hvor mye har en ugyldig avtale å si for å søke bidrag var det jeg lurte på. ts Anonymkode: 37a3e...c74
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #11 Skrevet 20. september 2023 Min 12 år gamle jente ville ikke være hos far mer av gode grunner, hun var så stor at hun fikk bestemme selv. De største barna dine kan altså bestemme helt selv, de kan ikke tvinges. Jeg kunne søke bidrag fra far selvom vi hadde 50/50 kontrakt,fordi jeg hadde hun likevel hele tiden. Nav var veldig behjelpelig. Han kom ingen vei. Anonymkode: 88c98...572 2
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #12 Skrevet 20. september 2023 Han kommer nok liten vei med minste din også når ting er som de er. Anonymkode: 88c98...572 2
Juliv Skrevet 20. september 2023 #13 Skrevet 20. september 2023 Ts ingenting av det du skriver tilsier at han ikke skal ha delt omsorger og bosted. Han er like rettigheter som deg. Og ettersom du mener at far har «dårlige omsorgsevne» hva sier det om deg som lot deg selv bli «presset» inn i en frivillig avtale. Betal en 1000 lapp til en advokat som kommer til å fortelle deg at du ikke har noen sak.
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #14 Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Å beklager. Hvor mye har en ugyldig avtale å si for å søke bidrag var det jeg lurte på. ts Anonymkode: 37a3e...c74 Det er praksis som betyr noe. Hør med nav hva de vil ha av dokumentasjon. Anonymkode: a5883...b11
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #15 Skrevet 20. september 2023 Juliv skrev (57 minutter siden): Ts ingenting av det du skriver tilsier at han ikke skal ha delt omsorger og bosted. Han er like rettigheter som deg. Og ettersom du mener at far har «dårlige omsorgsevne» hva sier det om deg som lot deg selv bli «presset» inn i en frivillig avtale. Betal en 1000 lapp til en advokat som kommer til å fortelle deg at du ikke har noen sak. Ingenting? Hva med at han ikke har giddet å skaffe egnet bolig? Barn er ikke gjenstander som skal deles nøyaktig likt på linje med huset og bilen. Anonymkode: a5883...b11 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #16 Skrevet 20. september 2023 Vært gjennom 2 runder i retten og brukt over 200 000, så det koster. En god advokat tar fra rundt 1800 pr.time + moms, så skal sakkyndige betales etc. Regner med barnefar brukte omtrent det samme Anonymkode: 2027c...330 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #17 Skrevet 20. september 2023 Bare kontakt en advokat. Det blir jo antakelig ikke full runde i retten. Anonymkode: 50be0...4a1 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #18 Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Å beklager. Hvor mye har en ugyldig avtale å si for å søke bidrag var det jeg lurte på. ts Anonymkode: 37a3e...c74 Du kan søke bidrag uavhengig av avtale. Vi hadde ikke noe på plass og jeg søkte bidrag, far får mulighet til å uttale seg til Nav. Skal du ta det via retten må du ha en meklingsattest. Barn over 7 år skal få lov å uttale seg, og de over 12 skal det legges stor vekt på hva de selv vil Anonymkode: 2027c...330 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #19 Skrevet 20. september 2023 Hva er problemet egt? De eldste barna er jo kun hos han dersom de vil pga alder, og det er sikkert lite pga boligen? NAV kan utmåle barnebidrag basert på reell samværsmengde etter det har gått noen mnd fra skriftlig avtale ble fraviket. Anonymkode: 0c72f...0d2
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #20 Skrevet 20. september 2023 Uff, for en far altså. Som ikke har råd til annet enn en hybel. Forstår deg godt at du mener det ikke er god nok bolig for barna. Du bør fighte med nebb og klør for å hindre han samvær med barna.. Anonymkode: 08f8b...b8e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå