AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #1 Skrevet 20. september 2023 Jeg synes barnehagestart har vært vanskelig,gutten min ble akkurat to år og begynte på mandag. De ansatte synes jeg skal gå fra han før han har etablert noen relasjon med de. Jeg synes det ikke er greit jeg vil at de skal ha en relasjon og trygg tilknytning. De mener at jeg står i veien for at dem blir kjent. Kan ikke si at jeg helt forstår for gutten min har blitt kjent med andre mennesker og fått fine relasjoner selv om jeg er tilstede. De sier de er optatt av å ha en god relasjon men handlingene dems viser ikke det. Idag hadde vi oppstart samtale og gutten var ute og lekte noe skjedde og han begynner gråte,det var ingen som plukket han opp eller prøvde trøste nevneverdig. Ved mat bordet prøvde han også si ifra og fikk ingen respons og begynte gråte og fremdeles ingen som reagerte. Jeg blir bekymret rett og slett. For å etablere en trygg tilknytning er det nødvendig og respondere og være sensitiv for barnets signaler. Jeg vet ikke helt hvor jeg vil med det innlegget her jeg men jeg blir litt frustrert og trenger få det ut. Anonymkode: 10ae8...06f 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #2 Skrevet 20. september 2023 Leser jeg rett når jeg leser at etter tre dager så maser barnehagen på at du skal gå? Det var en veldig kort tilvenning. Selv om mange har tre dager som «standard», er det mer og mer vanlig å legge til rette for lengre tilvenning. I vår barnehage anbefaler vi at foreldre er med hele første uke og tilgjengelig minst en uke til. Jeg ville sjekket muligheten for å bytte barnehage til en barnehage som har større fokus på tilknytning. Anonymkode: 88560...cef 2
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #3 Skrevet 20. september 2023 Det der er en ræva barnehage Anonymkode: f72c2...9d3 2
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #4 Skrevet 20. september 2023 Høres ut som en dårlig og lite kompetent barnehage. Hvaslags ansatte er det som holder på sånn?, er det unge uerfarne eller eldre med gammeldagse holdninger som jobber der? Anonymkode: 45e0d...120
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #5 Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Leser jeg rett når jeg leser at etter tre dager så maser barnehagen på at du skal gå? Det var en veldig kort tilvenning. Selv om mange har tre dager som «standard», er det mer og mer vanlig å legge til rette for lengre tilvenning. I vår barnehage anbefaler vi at foreldre er med hele første uke og tilgjengelig minst en uke til. Jeg ville sjekket muligheten for å bytte barnehage til en barnehage som har større fokus på tilknytning. Anonymkode: 88560...cef Ja det har gått tre dager nå,ja de har det som standard,i barnehage appen hadde de registrert 2 dager på tilvenning. Hørt på podkast hvor de snakker om 5dager som standard og rom for tilpasning. Det hørtes veldig fint ut i din barnehage da. Styrer snakka varmt om at vi fikk tiden vi trengte før vi begynte men nå virker det som hun mener det samme som de ansatte,at jeg er i veien for dems relasjonsbygging. Det her skal liksom være en barnehage som har fokus på hjertekultur og her skal det være godt å være. Anonymkode: 10ae8...06f
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #6 Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Det der er en ræva barnehage Anonymkode: f72c2...9d3 Ja jeg vet helt ærlig ikke hva jeg skal tenke,kjenner jeg ender opp med å bli usikker på meg selv. Anonymkode: 10ae8...06f
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #7 Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Høres ut som en dårlig og lite kompetent barnehage. Hvaslags ansatte er det som holder på sånn?, er det unge uerfarne eller eldre med gammeldagse holdninger som jobber der? Anonymkode: 45e0d...120 Det er blandet,en eldre, en midt i og to tre yngre. Hu eldre gir meg en følelse av at jeg er i veien selv om jeg prøver å hjelpe til. Når det var mat prøvde jeg spørre om jeg skulle ha på smekkene fra tørkestativet men fikk beskjed om at de lå ett annet sted og at jeg fikk vente. Akkurat som at jeg stresset henne. En gutt med mye energi som var ferdige med og spise tok de og la først for han var så urolig. Når noen ikke hører blir de veldig strenge og sier nei høyt og flere ganger. Hu ene yngre tok tak i ei og var helt oppi fjeset hennes og sa nei neeei nei til henne. Jeg kjenner jeg ikke er så begeistret for det. Jeg har en urolig liten kar som skal utforske alt. Anonymkode: 10ae8...06f 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #8 Skrevet 20. september 2023 Det kan jo også være fordi de er vant til at de fleste foreldrene kun har fri 3 dager og tenker at barnet skal være der fra 7-16.30 på dag 4. Snakk med dem! Anonymkode: 17438...b70
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #9 Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det kan jo også være fordi de er vant til at de fleste foreldrene kun har fri 3 dager og tenker at barnet skal være der fra 7-16.30 på dag 4. Snakk med dem! Anonymkode: 17438...b70 Ja det er de nok vandt med. Men de vet at det ikke er tilfellet i min situasjon og vi har snakket om det både med styrer og ansatte. Anonymkode: 10ae8...06f
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #10 Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja det er de nok vandt med. Men de vet at det ikke er tilfellet i min situasjon og vi har snakket om det både med styrer og ansatte. Anonymkode: 10ae8...06f Da håper jeg du blir hørt! Anonymkode: 17438...b70 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #11 Skrevet 20. september 2023 Barn er forskjellige. Vi gikk fra et par timer på dag 3 og det gikk aldeles strålende. Fikk bilde av at han lekte og koste seg, han spiste opp matpakken sin og sovnet fint i vognen. Vi hentet etter duppen. Ingenting alarmerende med det. Synes det høres ut som du blander deg litt mye i det som foregår? Skjønner at de blir irritert når du styrer med smekker og det ene og det andre. De dagene vi har vært i bhg har jeg sittet på gulvet og vært tilgjengelig for sønnen min, har ingen grunn til å blande meg i noe annet. Nå skal det være sagt at jeg heller ikke har hatt noen grunn til å blande meg da jeg synes de ansatte virker veldig kompetente og flinke med barna. Skjønner det er vanskelig, men jo mer oppstresset du er inni deg, jo mer stresser du barnet ditt. Kanskje pappaen kan prøve et par dager i bhg? Jeg sendte gubben de første dagene, og det er jeg glad for! Anonymkode: 29b46...185
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #12 Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Det er blandet,en eldre, en midt i og to tre yngre. Hu eldre gir meg en følelse av at jeg er i veien selv om jeg prøver å hjelpe til. Når det var mat prøvde jeg spørre om jeg skulle ha på smekkene fra tørkestativet men fikk beskjed om at de lå ett annet sted og at jeg fikk vente. Akkurat som at jeg stresset henne. En gutt med mye energi som var ferdige med og spise tok de og la først for han var så urolig. Når noen ikke hører blir de veldig strenge og sier nei høyt og flere ganger. Hu ene yngre tok tak i ei og var helt oppi fjeset hennes og sa nei neeei nei til henne. Jeg kjenner jeg ikke er så begeistret for det. Jeg har en urolig liten kar som skal utforske alt. Anonymkode: 10ae8...06f Slik de gjør det med både barna og hvordan de behandler deg som forelder er absolutt ikke greit, og ikke slik det skal være i en barnehage. Det første jeg tenker er; hvis de kan gjøre slikt med en forelder på besøk, hvordan er dagene til vanlig da.. jeg ville bedt om et møte med ped.leder og styrer, snakket om både forventninger og bekymringer fra begge parter - høre hva de egentlig legger i trygg tilknytning. Her ville jeg også nevnt at du har hørt mye om 5-dagers+ tilvenning (jåttåmodellen) og at det er flere og flere som bruker den, om det er mulighet å gå ut fra denne typen tilvenning siden du har mulighet til dette. Sum sumarum bør de vel egentlig synes det bare er bra at du ønsker dette, da det ligger mye forskning rundt denne modellen og trygg tilknytning (som både ped.leder og styrer skal være oppdatert på) og barnehagen selvsagt ønsker barnas beste. I denne modellen for tilvenning går det altså ut på at forelder skal gjøre alt med barnet sitt, være delaktig i lek både inne og ute, ta stellesituasjon, være med i måltidet etc - den trygge skal altså være med å utforske alt det nye sammen med barnet, på den måten ser barnet at dette er trygt å utforske alene også. Samtidig har barnet en trygg base å gå tilbake til når det trengs, i alle situasjoner. Dvs ikke sende hjem foreldrene før etter minst 5dager «for å se hvordan det går». er det mulig de har et litt annet barnesyn enn de bør ha, og kanskje tenker at et «så stort barn ikke trenger mer enn dette»? Typ om de sammenligner med de aller yngste som starter før de fyller 1..Ikke sikkert om de faktisk har tre dager som vanlig for de alle yngste også, men ut fra annen oppførsel du beskriver virker det litt rart. Anonymkode: 00af5...aeb
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #13 Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Barn er forskjellige. Vi gikk fra et par timer på dag 3 og det gikk aldeles strålende. Fikk bilde av at han lekte og koste seg, han spiste opp matpakken sin og sovnet fint i vognen. Vi hentet etter duppen. Ingenting alarmerende med det. Synes det høres ut som du blander deg litt mye i det som foregår? Skjønner at de blir irritert når du styrer med smekker og det ene og det andre. De dagene vi har vært i bhg har jeg sittet på gulvet og vært tilgjengelig for sønnen min, har ingen grunn til å blande meg i noe annet. Nå skal det være sagt at jeg heller ikke har hatt noen grunn til å blande meg da jeg synes de ansatte virker veldig kompetente og flinke med barna. Skjønner det er vanskelig, men jo mer oppstresset du er inni deg, jo mer stresser du barnet ditt. Kanskje pappaen kan prøve et par dager i bhg? Jeg sendte gubben de første dagene, og det er jeg glad for! Anonymkode: 29b46...185 Ja de er det,det er godt å høre at din hadde det fint med det. Jeg har prøvd å gå i fra jeg også det har ikke gått så bra. Jeg spurte om de skulle ha de smekkene,skjønner ikke hvordan det er å blande seg i det ene eller det andre? De ansatte har nok å styre med så prøvde bare å bidra. Er vel ikke snakk om at de er mindre kompetente for jeg putter på noen barn smekke. Har ikke gjort stort mer enn å sitte på gulvet selv og vært tilgjengelig. Jeg har ærlig talt ikke sittet der og vært stressa,ungen min har løpt rundt og lekt med alt av leker og hatt det fint. Jeg veit man kan påvirke så er bevisst på akkurat dette. Ja han kunne sikkert vært der litt alene. Anonymkode: 10ae8...06f
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #14 Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Slik de gjør det med både barna og hvordan de behandler deg som forelder er absolutt ikke greit, og ikke slik det skal være i en barnehage. Det første jeg tenker er; hvis de kan gjøre slikt med en forelder på besøk, hvordan er dagene til vanlig da.. jeg ville bedt om et møte med ped.leder og styrer, snakket om både forventninger og bekymringer fra begge parter - høre hva de egentlig legger i trygg tilknytning. Her ville jeg også nevnt at du har hørt mye om 5-dagers+ tilvenning (jåttåmodellen) og at det er flere og flere som bruker den, om det er mulighet å gå ut fra denne typen tilvenning siden du har mulighet til dette. Sum sumarum bør de vel egentlig synes det bare er bra at du ønsker dette, da det ligger mye forskning rundt denne modellen og trygg tilknytning (som både ped.leder og styrer skal være oppdatert på) og barnehagen selvsagt ønsker barnas beste. I denne modellen for tilvenning går det altså ut på at forelder skal gjøre alt med barnet sitt, være delaktig i lek både inne og ute, ta stellesituasjon, være med i måltidet etc - den trygge skal altså være med å utforske alt det nye sammen med barnet, på den måten ser barnet at dette er trygt å utforske alene også. Samtidig har barnet en trygg base å gå tilbake til når det trengs, i alle situasjoner. Dvs ikke sende hjem foreldrene før etter minst 5dager «for å se hvordan det går». er det mulig de har et litt annet barnesyn enn de bør ha, og kanskje tenker at et «så stort barn ikke trenger mer enn dette»? Typ om de sammenligner med de aller yngste som starter før de fyller 1..Ikke sikkert om de faktisk har tre dager som vanlig for de alle yngste også, men ut fra annen oppførsel du beskriver virker det litt rart. Anonymkode: 00af5...aeb Ja akkurat den tanken har slått meg også,lurer på om det er defor jeg er "i veien" også. Ped.leder sa vi kunne ha møte sammen med leder etter oppstart samtalen idag siden den ble som den ble. Jeg prata litt med leder før jeg gikk ut for hun lurte på hvordan det gikk så snakket kort om ting og hun fortalte meg det samme som den ansatte,at jeg var litt i veien for relasjonsbygging og at det er helt naturlig at barn gråter når foreldrene drar. Jeg nevnte da 5 dagers tilvenning og hun virket ikke kjent med det. jeg skal lese om jattåmodellen,tusen takk. Jeg vet ærlig talt ikke helt hva jeg skal tro om hva de tenker. Anonymkode: 10ae8...06f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå