Gå til innhold

Rødvinsflekker på ......

Daisy

Anbefalte innlegg

Akk, da jeg skulle kose meg med et lite glass rødvin søndag kveld var jeg så uheldig å velte glasset, og rødvinen sprutet ut over bord, gulv og et teppe like ved :cry: . Rask som lynet (?) var jeg på plass med salt på teppet, og masse vann på bord og gulv (som begge er i oljet furu), men katastrofen var et faktum :( .

Bordet tror jeg kan reddes med litt sandpapir, der fikk jeg opp det meste,

og teppet i seg selv overlevede fint, men frynsene (som jeg tror er i bomull) er blitt flekkvis blålilla.

Gulvet har nå blålilla flekker som har trukket ned i plankene, og jeg er livredd jeg må slipe hele gulvet (40m2.....)

ER DET NOEN SOM HAR TIPS TIL FJERNING AV FLEKKENE????????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først gulvteppet ditt,Rød vin er er bestandig vanskelig å få bort dessverre,men du kan prøve,i og med at du ikke sier åssen farge teppet ditt er så tar jeg med begge fremgangsmåtene for farget og Hvit teppe.

På sterkt fargede tekstiler kan flekken forbehandles med OMO Ekspert Gel. OMO Ekspert Gel må vaskes i vaskemaskin med vaskemiddel umiddelbart etter påføring. Flytende vaskemiddel kan også benyttes som flekkfjerningsmiddel og kan virke opptil ½ time før en vasker tøyet i maskin og benytter et vaskemiddel uten blekemiddel.

Vanskelige flekker på hvite tekstiler kan blekes bort med Domestos Klorin eller Domestos Fresh. Les bruksanvisningen nøye.

På golvet kan du prøve grønnsåpe,men er ikke sikker på om det går av helt,du kan jo prøve.

Håper du finner en løsning!!

Koldbruna :kgsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

For flekkene på teppefrynsene:

Det kan høres helt teit ut, men min erfaring (og den er blitt ganske god etter en del søling med rødvin...) er å dynke flekken med hvitvin. Hvitvin har en annen syre(!) i seg enn rødvin, og vil løse opp flekken ganske raskt. Min kjære svigermor fikk et helt rødvinglass over en helt ny penjakke. Vi tok den av og la den i en balje med hvitvin (billig hvitvin) og lot den ligge der resten av kvelden. Så skyllet vi den opp og alle flekkene var borte.........

Dette har jeg gjort med en hvit bluse som også fikk rødvin på seg, med samme positive resultat.

Ta en boll med hvitvin og stapp frynsene godt oppi, og la det stå en stund. Skyll og se om det har virket.....

Lykke til!

-jossi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde alltid kjempesuksess med Zalo jeg.

(Er det slik Zalo skrives? Husker ikke helt ettersom jeg ikke bor i Norge lengre, men du skjønner sikkert hva jeg mener. Det grønne oppvaskmiddelet.)

Det eneste problemet med Zalo var at det på enkelte kunst-stoffer la igjen en grønnfarge som var like ille som rødfargen.....

Brukte Zalo på treverk og alle slags stoffer. Den fjernet elegant både rødvinsflekker, lebestift flekker og annet snusk.

Deretter vasket jeg teppet/bordet/genseren/buksen på vanlig måte.

Har endelig funnet "min Zalo" her, - merket heter Dawn! :D

Lykke til med flekkfjerningen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd Bio-tex flekkfjerner på et sengeteppe med bra resultat. Saltet fjerner etter min erfaring bare fuktigheten, men ikke fargen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

IKKE bruk salt ihvertfall!! Det tar opp fuktigheten, men binder fargen så det blir enda mer vanskelig å fjerne!!...Leste det i aften aften tror jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips! Fikk selvsagt ikke testet alle, men har notert meg adressen til PlussTid (der jeg faktisk er medlem, kom ikke på det) for senere bruk.

Hvordan det gikk med flekkene???

Jeg har vanligvis god erfaring med salt på duker o.l., og hadde massevis på teppefrynsene også. Likevel satt jo altså fargen igjen...... og da jeg brukte OMO ekspert spray på, skiftet den blårøde fargen til klart grønt! En interessant kjemisk reaksjon, men jeg fikk selvsagt panikk. Kjørte på med masse rent vann, og da alt var tørt; voila! Niks flekker igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Hei

Her er mitt råd til fjerning av rødvinsflekker: Hell melk varmet til kokepunktet på flekken, og la det ligge en stund i dette. Vask på vanlig måte etterpå. Supereffektivt.

Trådene her begynner å bli gammle, og du er heldigvis kvitt flekkene Daisy, men jeg tenkte jeg kunne komme med bidraget mitt alikevel. Det er vert å prøve

Lykke til

Lisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...