Gå til innhold

Hvorfor parkerer folk i rundkjøringer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

tror jeg vet hva ts skriver om, for jeg har opplevd det samme mange ganger. For litt siden så var det en lastebil foran meg som bare stoppa opp uten at jeg visste hvorfor. Begynte å tute på han og da gikk han ut og sa at det var andre biler var stoppa midt på  veien. Da vi gikk for å sjekke , så var det to (!) biler som hadde parkert midt i rundkjøringa. Så måtte vi bruke det andre feltet for å kjøre gjennom kjapt før det kom andre biler på motsatt felt. Verste opplevelsen noen sinne.

Anonymkode: daefa...434

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det eneste må være en rundkjøring i Trondheim med busslomme. Jeg har opplevd at bussen fikk motorstopp i busslomma, og neste buss måtte derfor stoppe midt i rundkjøringa.

Faktisk har jeg opplevd det to ganger. Det er en tung bakke.

Anonymkode: 0b1f0...192

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri opplevd! Kjørt i Stavanger og Oslo.

Det må jo være verdens dummeste sted å parkere, hele poenget er jo kontinuerlig flyt.

Anonymkode: d3b2c...896

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.9.2023 den 16.25):

På Lysaker, i Vollsveien opp mot Jar, er det en rundkjøring som ofte blir brukt som drop-off-sone for de som skal ta toget. Det er en to-feltrundkjøring, men på den ene siden mot toglinjene er det tre felt. Der står det ofte folk (imangel på bedre sted på Bærumssiden). 

Anonymkode: 84bdd...982

Ok, men dette er ikke parkering.

Anonymkode: 2d053...dbe

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ok, men dette er ikke parkering.

Anonymkode: 2d053...dbe

Men da er det jo greit.

Anonymkode: 21299...f1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett det selv, men det er jo vanligvis ikke i de veldig trafikkerte rundkjøringene på hovedveiene. Men gjerne en rundkjøring der det kanskje kommer 1 bil hvert 2-3 minutt, hvor rundkjøringen er stor og bred, og det parkeres nærmest en arm som kanskje går til bare en bensinstasjon eller lignende.

I utgangspunktet så har man lov til å parkere hvor man vil, sålenge man ikke er til ulempe, hinder eller fare for annen trafikk, for nært et kryss eller fotgjengerovergang osv osv, og det ikke er skilting som spesifikt forbyr parkering. En rundkjøring er jo egentlig bare en "uendelig lang enveiskjørt vei" med inn- og utkjørsler på høyre side, og i prinsippet tror jeg nok at man kan parkere i den hvis bredden og trafikkmengden ikke tilsier at man står til hinder.

Her er et eksempel på en rundkjøring hvor jeg har sett folk stå parkert.

image.thumb.png.da2830bbb05aa9d8abf748ef9063bdee.png

Anonymkode: ed325...c92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...