AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #1 Skrevet 20. september 2023 Nytt rentemøte i morgen. Ser at renta mi er på full fart mot sekstallet. Dere som har fastrente, hvordan tenkte dere da dere bandt den? Hadde dere en magefølelse på at den skulle opp eller var det tilfeldig og på grunn av egen økonomiske situasjon på tidspunktet? Hvor lenge har dere bundet til, til hvilken rente og hvor mye sparer dere i måneden sammenlignet med om dere hadde flytende rente? Anonymkode: 4bdf6...452
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #2 Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Nytt rentemøte i morgen. Ser at renta mi er på full fart mot sekstallet. Dere som har fastrente, hvordan tenkte dere da dere bandt den? Hadde dere en magefølelse på at den skulle opp eller var det tilfeldig og på grunn av egen økonomiske situasjon på tidspunktet? Hvor lenge har dere bundet til, til hvilken rente og hvor mye sparer dere i måneden sammenlignet med om dere hadde flytende rente? Anonymkode: 4bdf6 Tenkte at renten er lav i forhold til hva den historisk har vært så derfor binder jeg den. Bandt renten i 10år på 1.933% med 10års nedbetaling. Sparer ca 15 000 kr per måned nå tror jeg. Anonymkode: 052ad...ea8 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #3 Skrevet 20. september 2023 Bandt pga at jeg anså at det var umulig å få den lavere på noe tidspunkt. Og ønsket forutsigbarhet og ikke tenke en dag på ustabilitet fremover. 1.7% fast i 20 år. Anonymkode: d6ca4...5f7 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #4 Skrevet 20. september 2023 Bandt den i januar. Leste mye om den geopolitiske situasjonen i verden og så dermed antydninger til nedgangstider, spesielt i blant annet den bransjen jeg jobber i. Tenkte derfor at det var lurt å binde renten på et nivå som jeg kan betale med arbeidsledighetstrygd om bransjen min kollapser; da er risikoen for at jeg misligholder lånet veldig lav. Om renten mot formodning skulle gå ned i de neste 4 årene, så er det ikke krise om jeg betaler litt ekstra inn til banken. Det er bedre enn å komme i en situasjon der jeg ikke klarer innbetalingene. For meg handlet fastrente om risikohåndtering. Vurderte å selge for å leie, men er ganske komfortabel i krypinnet mitt Anonymkode: b4c87...d4f
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #5 Skrevet 20. september 2023 Kjøpte i slutten av 2021 og hadde en magefølelse på at den skulle opp med tanke på alle ekstra penger som ble brukt av staten/verden i pandemien. Problemer med inflasjon i verden i ettertid. Og atpåtil en typ verdenskrig i ukraina hvor alle land pøser inn penger på. Men var treg med å binde renta. Så førr meg at det ble til å ta lengere tid enn det gjorde før renta krøp oppover. Hadde tenkt å pusse opp litt før jeg bant renta. Har 4,6% effektiv nå, bandt den i 2022 på høsten. Anonymkode: c2b22...474 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #6 Skrevet 20. september 2023 Bant den på 1,89 og angrer på at jeg ikke bant den for mer enn 5 år. Avtalen går ut om to år, og med dagens rente må jeg sannsynligvis betale 14 000 mer i måneden. Det kommer til å gå fint, men det blir andre prioriteringer... Anonymkode: 47e9e...5f8
Beloved Skrevet 20. september 2023 #7 Skrevet 20. september 2023 bandt på 2,89% i 5 år i 2022. bandt den der fordi jeg var sikker på at renta måtte opp snart, men jeg trodde faktisk ikke den skulle gå opp så fort og så mye som den gjorde. Da hadde jeg nok valgt å binde den på det tilbudet jeg fikk for 10 år (det var en rente på 3-komma-noe).
Gjest takinova Skrevet 20. september 2023 #8 Skrevet 20. september 2023 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Nytt rentemøte i morgen. Ser at renta mi er på full fart mot sekstallet. Dere som har fastrente, hvordan tenkte dere da dere bandt den? Hadde dere en magefølelse på at den skulle opp eller var det tilfeldig og på grunn av egen økonomiske situasjon på tidspunktet? Hvor lenge har dere bundet til, til hvilken rente og hvor mye sparer dere i måneden sammenlignet med om dere hadde flytende rente? Anonymkode: 4bdf6...452 Akkurat nå er det jo gull, men jeg har tidligere tapt en del på det. Grunnen til at vi har fastrente på store deler av lånet er at vi liker det forutsigbare utgiftsbildet det gir. Vi har dog aldri mer enn tre års horistont på det. Og mot slutten av 2024 går det ut. Har 2,04 i fastrente forresten. Endret 20. september 2023 av takinova
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #9 Skrevet 20. september 2023 Bandt for tre år i 2020 på 1,6%, tror jeg aldri har angret så mye på noe annet enn at jeg kun tok tre år. Det er over nå. Har heldigvis ikke store lånet, ca 5000kr mer i måneden nå. Anonymkode: d1c55...f59
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #10 Skrevet 20. september 2023 Vi kjøpte vår første bolig på vårparten i fjor, da var vel renta på under 2%. Siden den bare fortsatte å stige og lånet vårt var nytt og dyrt så smalt vi til med fastrente i februar i år, bandt den på ca 4.2 effektiv i 5 år. Vi kunne og burde ha bundet den før, når det var mulig å få den enda lavere, men vi tenkte vel at det ikke var så farlig, helt til vi så hvilken vei det bar. Som en annen AB skrev over her så handlet det om forutsigbarhet, for vår del er det greit å vite at boutgiftene holder seg stabile en stund når alt annet vi bruker penger på bare øker i pris. Om vi sparer penger på det eller ikke er ærlig talt ikke så farlig, vi betaler for forutsigbarheten det gir oss. Med dagens flytende rente sparer vi vel rundt 3000 kroner i måneden. Anonymkode: 89bdd...e74
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #11 Skrevet 20. september 2023 Bandt renta ved 2,2% i 2020 med 10 år bindingstid, har 7 år igjen. Vi har mulighet å betale ned litt ekstra, så det gjør vi, pluss at vi sparer enda mer på høyrentekonto. Når bindingstid går ut kan vi sannsynligvis løse inn hele lånet. Når det er diskusjon i vennekretsen hvor dyrt lånet er blitt må jeg faktisk stoppe meg selv fra å glise fra øre til øre. Og ja, jeg er fullstendig klar over at ting kan skje som gjør at renta går mot null igjen, men akkurat nå nyter vi meget godt av fastrenten. Anonymkode: bab0e...4da
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #12 Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Bandt renta ved 2,2% i 2020 med 10 år bindingstid, har 7 år igjen. Vi har mulighet å betale ned litt ekstra, så det gjør vi, pluss at vi sparer enda mer på høyrentekonto. Når bindingstid går ut kan vi sannsynligvis løse inn hele lånet. Når det er diskusjon i vennekretsen hvor dyrt lånet er blitt må jeg faktisk stoppe meg selv fra å glise fra øre til øre. Og ja, jeg er fullstendig klar over at ting kan skje som gjør at renta går mot null igjen, men akkurat nå nyter vi meget godt av fastrenten. Anonymkode: bab0e...4da Betale inn mer, uten å bryte fastrenteavtalen...? Anonymkode: d6ca4...5f7 4 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #13 Skrevet 20. september 2023 Vi skjønte at så lav rente ikke kom til å vare når vi bandt den i 2020. Bandt den på rundt 2% for 10 år å har 7 år igjen. Anonymkode: 5f282...324
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #14 Skrevet 20. september 2023 Etter samlivsbrudd i 2021 satt jeg med et boliglån på 3.6 millioner, barn og inntekt på 570.000. Så banken anbefalte at jeg bandt renta. Et år senere synes jeg det ble for mye i lån og kjøpte ny bolig. Fastrenta fikk jeg med på det nye lånet på 2 millioner 😊 Men bare for 5 år, så er til 2026. Håper renta er litt lavere da. Anonymkode: 0c394...389
Visla Skrevet 21. september 2023 #15 Skrevet 21. september 2023 Ble singel i 2020 med 4 barn annenhverukr, og kjøpte ut eksen. Trengte forutsigbarhet med huslånet. Så bandt renta på ene lånet på 2,2M til 2,3% rente i 10 år, og resten av lånet på ca 800 000kr lot jeg stå. Nå betaler jeg 1500kr mer hver måned på det minste lånet 🥹
AnonymBruker874626 Skrevet 21. september 2023 #16 Skrevet 21. september 2023 Bandt på halve lånet i sepetember 2021 til 2,23 %i 10 år. Årsaken var å gi forutsigbarhet gjennom planlagt familieforøkelse. Jeg vil si man kunne forutse at renten ville stige, men ikke så mye som den hadde gjort nå. Forventningen var nok å spare litt de første årene, redusere svingningene, men at det totalt i løpet av 10 år ville koste oss noen kroner. Slik situasjonen ser ut nå skulle jeg jo selvsagt ønske vi hadde bundet en større andel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå