AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #1 Skrevet 20. september 2023 Gutten min er egentlig veldig god og snill og har alltid vært veldig opptatt av lillesøster. Han vil skifte bleie, hjelpe å mate, osv. de siste dagene har han begynt å slå henne på hodet(med flat hånd), dytte henne mens hun sitter. jeg har forsøkt å gi streng beskjed om at det ikke er lov, men det virker som han bare syns det gjør det enda gøyere. I går dyttet han henne hardt overende og jeg tok han og satt han på en stol for time out. Virker som han kanskje skjønte alvoret litt mer da. men hva er innenfor med en på 2.5? Hvor streng kan man være? Vil ikke skremme han, men han kan ikke få lov til å slå heller.. noen som har tips/erfaring? Anonymkode: 8c8a8...78e
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #2 Skrevet 20. september 2023 Ville ALDRI brukt time out på barna mine, og i hvert fall ikke på en så liten gutt som lider av søskensjalusi. Han er jo nesten en baby selv fremdeles. Han er redd dere skal være med glad i henne enn i ham. Bare snakk rolig og alvorlig til ham, fjern ham fra henne, og gi ham ellers masse oppmerksomhet og ros når han IKKE er "slem" mot henne. Anonymkode: 6ed35...7a8 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #3 Skrevet 20. september 2023 Ikke gi time out 🫣 Fjern han fra henne, gi HENNE masse oppmerksomheten når det skjer. Ros og gi kos når han ikke er slem mot henne. Da vil han etterhvert se at hver gang han gjør noe slemt mot henne så er det hu som får oppmerksomheten🤭 Negativ oppmerksomhet er også oppmerksomhet , og barn har en tendens til å gjøre negative ting når de ønsker oppmerksomheten din. Det er altså ganske vanlig, men hvis du bruker oppmerksomheten din på han (bærer han bort, setter han på time out, passer på at han sitter der osv) så gjør du akkurat det han er ute etter. Derfor, ikke gi han oppmerksomhet når han slår eller gjør noe mot søsteren, men gi oppmerksomheten til henne « går det bra med deg lille venn, vil du ha en kos av mamma» når han forstår dette, vil han mest sannsynlig ikke synes det er like gøy lengre 🫣 Anonymkode: 1a110...2bf
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #4 Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Gutten min er egentlig veldig god og snill og har alltid vært veldig opptatt av lillesøster. Han vil skifte bleie, hjelpe å mate, osv. de siste dagene har han begynt å slå henne på hodet(med flat hånd), dytte henne mens hun sitter. jeg har forsøkt å gi streng beskjed om at det ikke er lov, men det virker som han bare syns det gjør det enda gøyere. I går dyttet han henne hardt overende og jeg tok han og satt han på en stol for time out. Virker som han kanskje skjønte alvoret litt mer da. men hva er innenfor med en på 2.5? Hvor streng kan man være? Vil ikke skremme han, men han kan ikke få lov til å slå heller.. noen som har tips/erfaring? Anonymkode: 8c8a8...78e Vil anbefale deg the gentle dicipline book av sarah ockwell smith, og barnehageårene av Hedvig Montgomery. Les/hør de - så får du svarene, og også HVORFOR du skal gjøre slik de foreslår. Og da virker det veldig logisk. Timeout er ikke smart. Men du har mye å håndtere her, så ta inn bøkene asap. Så blir det lettere å stå i det Jo, vil legge til bøkene "Siblings without rivalry" (husker ikke hvem i farta) og "søsken" (Elisabeth gerhardsen). Etter de to første er lest. Vi har brukt alle disse bøkene, har to barn med to år mellom, og de er 5 og 7 og har vært vedig gode venner for det alle meste hele tiden. Brukte MYE tid hands on i alle situasjoner i tiden da de var sånn 1 og 3 år. Veiledet og veildet, forklarte og forklarte. Tok så mye tid. De var aldri alene nesten. Men plutselig skjedde det noe. Jeg begynte å overhøre at en 1,5 åring og en 3,5 åring (!!) begynte å løse probelmene sine SELV. Det var totalt magisk. Nå er de gode på å håndtere klonfliktene, hører de tar dem ved rota egentlig, så de kommer sjelden i konflikt. De finner en måte å samarbeide på som gjør begge fornøyd. Og det har de ordnet mye av seg selv, og det startet nok med at da jeg overhørte flott konflikløsing var jeg kjapt med dem og roset dem skikkelig for å ha funnet ut av noe som kunne vært veldig vanskelig (som å dele en leke eller dele opp lørsdagsgodt, haha). Og med den rosen vokste nok dere lyst til å ordne opp selv Lærte alt fra disse bøkene. Anonymkode: 43076...63e
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #5 Skrevet 20. september 2023 Hjelpe meg. Du må jo gi han konsekvenser for handlingene hans. Det nytter ikke å snakke med et så lite barn. Anonymkode: db49f...b75
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå