Gå til innhold

(Penge)gaver til egne små barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurte på hva dere gir i jule-/bursdagsgave til egne små barn? Og til dere som gir pengegaver/sparer for barnet, hvordan gjør dere det og hvor mye gir dere? 

sparer selv en tusenlapp i mnd til eget barn i fond i mitt navn. Dette er tenkt som egentlig våre penger som vi kan bruke på konf, lappen osv. Tenkte så å gi noe pengegave, i tillegg til fysiske gaver, til jul/bursdag som barnet (fortsatt baby) kan få tilgang på til 18 års dagen f eks eller som hjelp til boligkjøp. Hvor burde jeg plassere disse pengene, i mitt navn eller barnets? Også usikker på om jeg skal kalle det gave, altså barnets penger, eller sparing til barnet der vi bestemmer at det f eks skal gå til boligkjøp. Avhenger nok av summen. Derfor jeg lurer på hva andre gjør😅

Anonymkode: 164d0...5c1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For all del, ditt navn. Du vet ikke hvor fornuftig barnet er med penger på 18-årsdagen. Da kan fort alt gå til tull.

Anonymkode: 6b045...d87

• Liker 2
Skrevet

Jeg sparer i mitt navn. For det første er det en grense på hvor mye et barn kan ha i formue før Statsforvalteren tar ansvaret for pengene. For det andre vil jeg ikke at pengene skal brukes på tant og fjas med en gang han blir 18. Jeg tror i tillegg det kan bli ball med tanke på stipender osv. i framtiden? 

Anonymkode: e61e3...89f

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg lurte på hva dere gir i jule-/bursdagsgave til egne små barn? Og til dere som gir pengegaver/sparer for barnet, hvordan gjør dere det og hvor mye gir dere? 

sparer selv en tusenlapp i mnd til eget barn i fond i mitt navn. Dette er tenkt som egentlig våre penger som vi kan bruke på konf, lappen osv. Tenkte så å gi noe pengegave, i tillegg til fysiske gaver, til jul/bursdag som barnet (fortsatt baby) kan få tilgang på til 18 års dagen f eks eller som hjelp til boligkjøp. Hvor burde jeg plassere disse pengene, i mitt navn eller barnets? Også usikker på om jeg skal kalle det gave, altså barnets penger, eller sparing til barnet der vi bestemmer at det f eks skal gå til boligkjøp. Avhenger nok av summen. Derfor jeg lurer på hva andre gjør😅

Anonymkode: 164d0...5c1

Har en konto i barnets navn og en i mitt. Pengegaver barnet får av andre går

På barnets egen konto. Det er jo tross alt barnets helt egne penger. det jeg sparer går på konto i mitt navn

Anonymkode: 9fe54...c7a

Skrevet

Vi gjør det samme som svaret over. Sparer månedlig på fond i mitt navn, og har en konto i barnets navn hvor vi setter inn gaver fra familie. Pengene vi sparer er tenkt som bidrag til førerkort, kjøp av bolig og liknende. Jeg fikk selv tilgang til arv da jeg ble 18år, og brukte alt på tull. Angrer så sykt! Så mine barn får ikke tilgang til pengene før de trengs. 

Anonymkode: df0aa...c31

Skrevet

Setter inn penger som andre gir barnet på barnets egen konto.

Vi gir ikke penger til barnet i gave :) Kjøper heller ting det trenger eller ønsker seg og så skal det få penger til konfirmasjon og eventuelt pengegave til 18årsdag om vi har mulighet til det da.

Sparer kun i eget navn og tenker at vi heller hjelper barnet etter behov og mulighet når det blir voksent.

Anonymkode: b2503...acf

Skrevet

Pengegaver fra andre går til barnas sparekonto.

Vi sparer i eget navn men ikke øremerket til barna. Vi har en tenåring som snart blir myndig og da betaler vi lappen for bil og motorsykkel. Han vil også få hjelp med depositum til første leilighet, samt hjelp til boligkjøp når det blir aktuelt. Med andre ord hjelper vi ved behov med viktige ting, sløse kan han med egne penger.

Skrevet

Sparer i fond i mitt eget navn. Har også en konto i mitt navn som er tenåringens penger. Nå har han en egen sparekonto også, men det er ikke noen svimlende summer på den og han bruker heller ikke penger på tull. Iallefall ikke så langt.

Anonymkode: a9bef...912

Skrevet

Spar i eget navn. Dersom man sparer i fond, bør man tenke seg om når barnet får pengene. Spørsmålet en må stile seg er hvem som skal ta skattebelastningen om fondet realiseres og barnet får pengene. Dersom fondet overføres, overføres også skattebelastningen.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg sparer i mitt navn. For det første er det en grense på hvor mye et barn kan ha i formue før Statsforvalteren tar ansvaret for pengene. For det andre vil jeg ikke at pengene skal brukes på tant og fjas med en gang han blir 18. Jeg tror i tillegg det kan bli ball med tanke på stipender osv. i framtiden? 

Anonymkode: e61e3...89f

Og hvis barnet har en relativt høy formue kan det miste retten til studielån/stipend.

Anonymkode: 7c77d...cd3

Skrevet

Jeg har tenåringer, men svarer likevel.

Jeg sparer i fond mitt navn. Gir ikke pengegaver til egne barn. Men de får jo lommepenger, og de får gjerne litt feriepenger (forhandlet fram av en snusfornuftig tenåring som hadde overhørt oss voksne snakke om feriepenger, he-he!)

Pengegaver fra andre blir satt på sparekonto i barnets navn. Lommepenger vippser jeg til barnets brukskonto, som de har kort på. (Før dette fikk de jo lommepengene i kontanter, og når de hadde spart opp litt kontanter så "kjøpte" jeg kontantene og overførte samme beløp til sparekontoen deres.)

Vi kjøpte fond i barnets navn som konfirmasjonsgave, og det gjorde enkelte i familien også. Øvrige pengegaver ble satt på barnets sparekonto.

Lånekassens formuegrense er på kr 467 000,- før stipendet blir redusert, så det er jo ganske høyt synes jeg.

Anonymkode: 988bc...1f6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...