Gå til innhold

4 uker ferie i barnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barna skal jo ha minst 4 uker ferie fra barnehagen. Det er så klart bare bra!
 Men jeg lurer på om den 4. uka må være sammenhengende? Jeg tenker da på om jeg tar tre dager i høstferien og 2 dager en annen uke? 

Anonymkode: d2c76...ea6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel litt forskjellig fra barnehage til barnehage. Sjekk vedtektene.

Anonymkode: 6ad39...866

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er vel litt forskjellig fra barnehage til barnehage. Sjekk vedtektene.

Alle barn skal ha 4 ukers ferie (pga. en mnd. betalingsfri), hvorav 3 uker sammenhengende i sommerferien. Barnehagen er stengt to uker i juli samt juleferien. Foreldre må, innen det tidspunkt barnehagen bestemmer, gi beskjed om sin avvikling av sommerferie

Det er kun dette som står. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Alle barn skal ha 4 ukers ferie (pga. en mnd. betalingsfri), hvorav 3 uker sammenhengende i sommerferien. Barnehagen er stengt to uker i juli samt juleferien. Foreldre må, innen det tidspunkt barnehagen bestemmer, gi beskjed om sin avvikling av sommerferie

Det betyr jo at barnet er nødt til å ta ut de 2 ukene bhg er stengt i juni + 1 uke før eller etter minst. (3 uker totalt sammenhengende). I tillegg er det jo stengt i juleferien, så da blir det jo en uke der. Totalt blir det 4 uker.

Men mange tar jo barna sine fri litt utenom det også, feks i påsken, vinter og høstferien. 

• Liker 1
Skrevet
tussi84 skrev (37 minutter siden):

Det betyr jo at barnet er nødt til å ta ut de 2 ukene bhg er stengt i juni + 1 uke før eller etter minst. (3 uker totalt sammenhengende). I tillegg er det jo stengt i juleferien, så da blir det jo en uke der. Totalt blir det 4 uker.

Men mange tar jo barna sine fri litt utenom det også, feks i påsken, vinter og høstferien. 

Nei vi må ta ut en ferieuke til 😊 Så klart  tar vi ut fri her og der, bare lurte på om man kan dele det opp litt i dager. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Nei vi må ta ut en ferieuke til 😊 Så klart  tar vi ut fri her og der, bare lurte på om man kan dele det opp litt i dager. 

Hvis begrunnelsen er betalingsfrihet, må være ok å ta en dag her og der. Men hvis det er slik du beskriver her, må dere egentlig ha ferie fem uker? Og planleggingsdager i tillegg, kanskje? Da begynner det å bli vanskelig å få det til å gå opp.

Anonymkode: 25d7f...689

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis begrunnelsen er betalingsfrihet, må være ok å ta en dag her og der. Men hvis det er slik du beskriver her, må dere egentlig ha ferie fem uker? Og planleggingsdager i tillegg, kanskje? Da begynner det å bli vanskelig å få det til å gå opp.

Ja det er planleggingsdager i tillegg. Tre uker sammenhengende ferie om sommeren , pluss en fjerde uke jeg ikke helt forstår meg på. Får spørre i barnehagen. I tillegg er det stengt fra julaften til januar. Og onsdag før skjærtorsdag og resten av påsken. Så for oss som jobber i helsevesenet er det litt trøblete ja. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja det er planleggingsdager i tillegg. Tre uker sammenhengende ferie om sommeren , pluss en fjerde uke jeg ikke helt forstår meg på. Får spørre i barnehagen. I tillegg er det stengt fra julaften til januar. Og onsdag før skjærtorsdag og resten av påsken. Så for oss som jobber i helsevesenet er det litt trøblete ja. 

Det er vel like trøblete for alle. Barnehagen er uansett bare åpen i «vanlig» arbeidstid.

Anonymkode: afc54...b77

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke bare i helsevesenet det blir vanskelig, det er blir krevende for alle som ikke har to foreldre der begge kan velge ferien sin helt selv.

Skrevet

Hos oss må man planlegge for hele uker ferie, dette fordi det skal være forutsigbart for barnehagen slik at de kan gi sine ansatte ferie. Noe som er logisk. Å ta fri en dag her og der regnes ikke med i de fire ferieukene.

Vi får frist en måned før jul/sommerferie om at de som skal ha ferie må registrere dette i kalenderen til barnet i appen.

Anonymkode: d4509...c6f

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hos oss blir juleturnusen tilpasset de som har barnehagebarn. At barnehagen er stengt i påsken og andre helligdager gjelder uansett for alle. Når det gjelder i ferien, har mange kommuner det slik at de samler barn fra flere barnehager til sommerbarnehage eller julebarnehage nettopp for å avlaste de som ikke kan ta ferie når "alle andre" tar ferie.

Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Hos oss blir juleturnusen tilpasset de som har barnehagebarn. At barnehagen er stengt i påsken og andre helligdager gjelder uansett for alle. Når det gjelder i ferien, har mange kommuner det slik at de samler barn fra flere barnehager til sommerbarnehage eller julebarnehage nettopp for å avlaste de som ikke kan ta ferie når "alle andre" tar ferie.

Ja vi får det til å gå opp bare lurte på den 4. uka. 
Ingen oppsamling her, men vet de gjør det i andre kommuner ja. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men da har du jo svaret ditt da. Den 4 uka må ikke være sammenhengende. Det står jo spesifisert her hva som må være sammenhengende.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Men da har du jo svaret ditt da. Den 4 uka må ikke være sammenhengende. Det står jo spesifisert her hva som må være sammenhengende.

Ja, men sammenhengende betyr jo at alle tre ukene må være sammenhengende. Bortsett fra 4 uka som kan tas når som helst, men kan jo hende du har rett 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...