AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #1 Skrevet 20. september 2023 De har det ikke bra. Men det er aldri noen som prater om purkene til disse grise barna. Hvordan lever de? i utlandet ligger de i betong bur hvor de ikke får snudd seg eller reist seg opp. Det er grusomt. Hvordan har mødrene og fedrene til grisene det? Anonymkode: 6696a...139
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #2 Skrevet 20. september 2023 Jeg husker jeg så denne (Griseindustriens hemmeligheter). Sluttet å spise gris etter det: https://tv.nrk.no/serie/brennpunkt/2019/MDDP11000519 Anonymkode: f5ed5...67e 3
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #3 Skrevet 20. september 2023 Bodd på grisefarm i Danmark. Der hadde alle grisene det godt. Store fine binger lagd for at purkene ikke skal legge seg på barna å drepe de. De får gå uten når de er store nok til det. Anonymkode: 639e4...d6e 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #4 Skrevet 20. september 2023 På en gård 5 min unna meg er grisene hvertfall ute, digert jorde med gress, vann og leire. Vet det er stall med konkurransehester i samme fjøs/stall så tviler på at grisene er innklemt i små bur mens hestene har stor plass 😛 Anonymkode: c64bb...786 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #5 Skrevet 21. september 2023 AnonymBruker skrev (På 20.9.2023 den 9.22): De har det ikke bra. Men det er aldri noen som prater om purkene til disse grise barna. Hvordan lever de? i utlandet ligger de i betong bur hvor de ikke får snudd seg eller reist seg opp. Det er grusomt. Hvordan har mødrene og fedrene til grisene det? Anonymkode: 6696a...139 I utlandet? Dette er i stor grad i Norge også du. Slutt å vær så naiv. Anonymkode: 8d1d3...cbc 2
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #6 Skrevet 21. september 2023 AnonymBruker skrev (På 20.9.2023 den 9.22): De har det ikke bra. Men det er aldri noen som prater om purkene til disse grise barna. Hvordan lever de? i utlandet ligger de i betong bur hvor de ikke får snudd seg eller reist seg opp. Det er grusomt. Hvordan har mødrene og fedrene til grisene det? Anonymkode: 6696a...139 https://www.betonggrisene.no https://www.nrk.no/dokumentar/xl/griseindustriens-brutte-lofter-1.15472297 Anonymkode: 20e3e...ed3 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #7 Skrevet 21. september 2023 Jeg vet at mange foretrekker å tro at industridyr (dyr som gir oss mat) har det bra i Norge. Det gir litt mer ro i sjelen når man står med handlevognen full av kjøtt, egg og melk. Dessverre har de aller færreste industridyr i Norge det bra. Det er enkelte gårder der grisene og kuene går fritt før de møter sin skjebne, men det er kanskje 5% av dyrene som får leve sine korte liv på denne måten. Sannheten er at industridyr lever et grusomt, kort liv. Griser får i liten grad være ute, men er fanget i knøttsmå båser, mange ser aldri himmelen, de fôres for mye, går på betonggulv og har altfor liten plass til bevegelse slik at de får deformerte ben og skjelett, angripes av andre griser, kastreres uten bedøvelse, får liggesår og drives rovdrift på med altfor ofte ungekull. På veien til slakteriet kan de bli stående i to dager i bilen som frakter dem, fordi det er billigere å sende dem langt av gårde for slakt. I bilen får de verken mat eller vann, står oppå hverandre, dør underveis, brekker ben osv. Selve avslutningen av livet skjer med en gass som gir uutholdelige smerter i mange sekunder før det er over. Ikke lur deg selv til å tro at grisene i det minste har hatt et godt liv før de blir spist. Det er på ingen måte sannheten, dessverre. Dyr har ingen rettigheter i Norge, og er å regne på lik linje som ting. Anonymkode: ae12e...24b 3 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #8 Skrevet 21. september 2023 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Jeg vet at mange foretrekker å tro at industridyr (dyr som gir oss mat) har det bra i Norge. Det gir litt mer ro i sjelen når man står med handlevognen full av kjøtt, egg og melk. Dessverre har de aller færreste industridyr i Norge det bra. Det er enkelte gårder der grisene og kuene går fritt før de møter sin skjebne, men det er kanskje 5% av dyrene som får leve sine korte liv på denne måten. Anonymkode: ae12e...24b Jeg bor i Ringsaker, en av Norges største jordbrukskommuner, med gårder på alle sider av meg, og jeg innrømmer at jeg ikke har peiling på gris, men her går iallfall alt av kyr ute på beite fra april/mai til godt uti oktober. Det er jo MYE enklere enn å styre med mating, renhold og så videre når de står på bås også - slipp dem ut, så ordner de seg selv i 6 måneder... Anonymkode: b315f...96c
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #9 Skrevet 22. september 2023 AnonymBruker skrev (På 21.9.2023 den 11.17): Jeg bor i Ringsaker, en av Norges største jordbrukskommuner, med gårder på alle sider av meg, og jeg innrømmer at jeg ikke har peiling på gris, men her går iallfall alt av kyr ute på beite fra april/mai til godt uti oktober. Det er jo MYE enklere enn å styre med mating, renhold og så videre når de står på bås også - slipp dem ut, så ordner de seg selv i 6 måneder... Anonymkode: b315f...96c Kyr er lovpålagt å slippes ut på beite. Det er ikke gris, de fleste lever inne hele sitt korte liv. Anonymkode: 28e2a...805
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #10 Skrevet 22. september 2023 AnonymBruker skrev (På 21.9.2023 den 10.17): Jeg vet at mange foretrekker å tro at industridyr (dyr som gir oss mat) har det bra i Norge. Det gir litt mer ro i sjelen når man står med handlevognen full av kjøtt, egg og melk. Dessverre har de aller færreste industridyr i Norge det bra. Det er enkelte gårder der grisene og kuene går fritt før de møter sin skjebne, men det er kanskje 5% av dyrene som får leve sine korte liv på denne måten. Sannheten er at industridyr lever et grusomt, kort liv. Griser får i liten grad være ute, men er fanget i knøttsmå båser, mange ser aldri himmelen, de fôres for mye, går på betonggulv og har altfor liten plass til bevegelse slik at de får deformerte ben og skjelett, angripes av andre griser, kastreres uten bedøvelse, får liggesår og drives rovdrift på med altfor ofte ungekull. På veien til slakteriet kan de bli stående i to dager i bilen som frakter dem, fordi det er billigere å sende dem langt av gårde for slakt. I bilen får de verken mat eller vann, står oppå hverandre, dør underveis, brekker ben osv. Selve avslutningen av livet skjer med en gass som gir uutholdelige smerter i mange sekunder før det er over. Ikke lur deg selv til å tro at grisene i det minste har hatt et godt liv før de blir spist. Det er på ingen måte sannheten, dessverre. Dyr har ingen rettigheter i Norge, og er å regne på lik linje som ting. Anonymkode: ae12e...24b Noe av det du skriver er feil. Gassen avslutter ikke livene deres. Det skal gjøre dem bevisstløse, noe den som oftest gjør. Dyrene blir så hengt opp ned, kuttet strupen på og kokt; noen fremdeles ved bevissthet. Anonymkode: 8d1d3...cbc
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #11 Skrevet 22. september 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Kyr er lovpålagt å slippes ut på beite. Det er ikke gris, de fleste lever inne hele sitt korte liv. Anonymkode: 28e2a...805 Kyr, ikke okser. Okser må ikke ut. Anonymkode: 8d1d3...cbc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå