AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #1 Skrevet 20. september 2023 Hei! Har i rundt et halvt år mistet mye hår. Det kommer perioder der jeg mister mye, så roer det seg, så er det hårtap igjen. Er kvinne på 30 år. Tenkte ikke det var så ille, men så kommenterte frisøren min at jeg mister MYE hår, og at det nok har pågått i ca 6 mnd basert på lengden på de nye hårene. Så det kommer nye, det har ikke «stoppet». Har noen tips? Hva som helst. Anonymkode: c672e...4f6
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #2 Skrevet 20. september 2023 Kopierer inn mitt svar fra tidligere tråd: Jeg mistet også mye hår tidligere, tok blodprøver og alt var ok. Men jeg lærte at det var forskjell på lavere verdier innenfor normalen, og gode verdier. Jeg lærte også hvordan noen mineraler ikke alltid viser reelle mangler via blodprøver, f.eks magnesium og sink. Begge veldig viktig for hårvekst, og magnesium er viktig for at kroppen klarer å nyttiggjøre d vitamin. D vitamin veldig viktig for hårvekst. Jod er også veldig viktig for hårvekst, og mangel på jod kan ikke påvises via blodprøve. Beste måten å finne ut om man mangler jod på, er å se på jodinntaket via mat over tid. En veldig god kilde til jod, er hvit fisk som torsk. Det er også godt med jod i brunost, og litt mindre i f.eks egg. Andre vitaminer som også er viktig, f.eks jern, biotin/b7, samt også omega fettsyrer fra fisk. Jeg prøvde alle mulige tilskudd for hårtap, men ingenting hjalp. Det som hjalp var fokus på å spise ikke-prosessert rødt kjøtt, hvit og fet fisk, og egg regelmessig. Flere ganger i uken. Mye grønt, og lite prosessert mat/sukker osv. Tilskudd av magnesium, sink, og d vitamin. Jeg fikk d vitamin opp fra 60 til 100 nmol, som er mer optimale verdier. Jeg anbefaler at du sjekker hva tallet ligger på her, og ikke bare om det er "ok" eller ikke. Vær også obs på selen, at du ikke får i deg for mye av det. F.eks har paranøtter mye selen, og for mye selen gir hårtap. Jeg brukte ca 1 år på å få tilbake håret, men jeg merket allerede etter et par mnd ny hårvekst og mindre røyting. Så kort fortalt, ernæring og vitaminer/mineraler er veldig viktig her. Anonymkode: 5aab7...c3e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå