AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #1 Skrevet 20. september 2023 Jeg er gravid og vi prøver så smått å forstå jungelen av rettigheter ved jobb, nav, barnehage etc etc. Vi har vel kommet frem til at sannsynligvis så må en av oss gå et halvt år ulønnet for å få det til å gå opp med barnehagen, og siden jeg tjener en del mer enn mannen så blir det nok han. men hva må til for at det skal gå? Barnet må ta flaske. Er det andre ting? Anonymkode: ec75c...aa9
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #2 Skrevet 20. september 2023 De fleste barn spiser fast føde når de er rundt 1 år, så det burde være uproblematisk å være hjemme med far. Du som mor kan også få ammefri hvis du fremdeles ammer da Anonymkode: 51119...be8 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #3 Skrevet 20. september 2023 Nei, det går fint det - vet flere som har gjort det. Jeg antar at barnet spiser forskjellig mat til den tid, så det er ikke et problem. Han må bare søke permisjon fra jobben sin, enklest at han bare spør på personalkontoret så hjelper de han nok. Gratulerer med baby på vei 🥰 Anonymkode: 16569...ab0 2
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #4 Skrevet 20. september 2023 Far har samme rettigheter som mor til å ta ulønnet perm opp til 12 mnd så lenge den er i direkte forbindelse med lønnet foreldreperm. Det trenger ikke være direkte etter hans egen kvote, det kan være direkte etter din. Legg derfor ferie inni lønnet permisjon ikke etter (tilfelle dere har streng arbeidsgiver). Det som kan være lurt om dere får det til er å utvide permen deres med litt ulønnet her og der så man slipper å gå så lenge i ett strekk i ulønnet perm på slutten. Om man har mindre enn 14 dager så mister man ikke rettigheter til sykepenger og slikt. Jeg hadde feks 2 x 2 uker ulønnet perm i min perm. Dette er ikke lovfestet så det er opp til arbeidsgiver å godkjenne da. Skal far ha perm før barnet er 10 mnd så kan det være greit at barnet tar flaske ja, selv om man starter fast føde rundt 6 mnd så er det ikke alle som spiser nok før de blir eldre (min feks trengte fremdeles litt melk på dagtid en stund etter 6 mnd). Du har ammefri da, 1 time betalt frem til barnet er ett år eller 2 timer hvis du jobber et sted med ekstra ammefri. Etter 1 år så er det sjeldent noe behov for å gi melk på flaske da spiser nesten alle barn nok fast føde. Vi begynte å spare allerede i graviditeten så vi hadde en buffer som ble brukt til å betale min andel av regninger da jeg var i ulønnet perm. Glad vi gjorde det så føltes det ikke like dramatisk å være med bare 1 lønning. Anonymkode: 56cd3...2ab 1
Brunello Skrevet 20. september 2023 #5 Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er gravid og vi prøver så smått å forstå jungelen av rettigheter ved jobb, nav, barnehage etc etc. Vi har vel kommet frem til at sannsynligvis så må en av oss gå et halvt år ulønnet for å få det til å gå opp med barnehagen, og siden jeg tjener en del mer enn mannen så blir det nok han. men hva må til for at det skal gå? Barnet må ta flaske. Er det andre ting? Anonymkode: ec75c...aa9 Alternativet er barnehage der flaske ikke er aktuelt. I tillegg har vel far også ofte siste del av permisjonen. Så her er det null og nada dere behøver å tenke på. 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #6 Skrevet 20. september 2023 Det er jo helt uproblematisk? Far har rett på et års ulønnet perm, så det er jo bare å si ifra til arbeidsgiver, det? Anonymkode: 83199...11e 2
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #7 Skrevet 20. september 2023 For mange går det helt uproblematisk, men for vår del ville det nok ikke gått så veldig bra fordi hun fremdeles livnærte seg på morsmelk på denne tiden (spiste ikke nok fadt føde til at det mettet), og var heller ikke interessert i flaske🙈 Jeg ville ha ulønnet perm en periode da, så det ble ikke noe problem heldigvis. Barnet er bare 7 måneder når mors del (og fellesdelen) er brukt opp - eventuelt 8 måneder om man har fullt opp med ferie. Det er veldig ungt med tanke at ikke alle er så etablerte med føde enda, og morsmelk er fremdeles hovednæringen på denne tiden. Dere kan jo få en baby som tar flaske og spiser godt slik at det ikke blir noe som heldt problem, men synes det er veldig bra at du har det som et fokus allerede nå😊 Anonymkode: e40d8...252
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #8 Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg er gravid og vi prøver så smått å forstå jungelen av rettigheter ved jobb, nav, barnehage etc etc. Vi har vel kommet frem til at sannsynligvis så må en av oss gå et halvt år ulønnet for å få det til å gå opp med barnehagen, og siden jeg tjener en del mer enn mannen så blir det nok han. men hva må til for at det skal gå? Barnet må ta flaske. Er det andre ting? Anonymkode: ec75c...aa9 Nei. Dette er uproblematisk. Min mann gjorde dette. Først skal han jo ha lønnet permisjon. Etter dette er jo barnet så stort at det spiser vanlig mat Anonymkode: d2737...d6d 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #9 Skrevet 20. september 2023 Skjønner ikke helt problemet! Anonymkode: 5f5a1...165 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #10 Skrevet 20. september 2023 Selv om det ikke er opptak til barnehage hele året, er det mange steder mulig å få plass midt i året dersom barnehagen har plass og kapasitet. Vi løste det med en av ungene at jeg gikk ned i stilling og mannen jobbet delvis hjemmefra. Det meste lar seg løse i en periode uansett, så ikke noe jeg ville brukt energi på å bekymre meg over. Anonymkode: fea6b...acb
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #11 Skrevet 21. september 2023 Jeg skjønner ikke spørsmålet. Han har rett på ulønnet, ulønnet er etter ordinær permisjon så hvorfor skulle han ikke klare å være hjemme etter sin betalte permisjon? Anonymkode: fe6be...438 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå