Gå til innhold

Ingen menneskerett å bo i Oslo

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis det ikke er noen menneskerett å bo i Oslo, hvorfor bruker man milliarder på bostøtte til de som egentlig ikke har råd til å bo i Oslo?

Anonymkode: 4f3d8...cb4

• Liker 6
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Denne må du forklare litt nærmere. 

Anonymkode: 86173...e43

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Denne må du forklare litt nærmere. 

Ikke meg som er ts, men det er jo klart hva h*n mener. Når man ikke klarer betale sin husleie selv grunnet for lav inntekt burde man bli tvunget å flytte dit der man har råd. Ikke la staten ta regningen og bidra til den høye etterspørsel.

Jeg er faktisk helt enig, selv om det vil bety at de svake må flytte fra nettverket sitt. På en annen side er det jo nettopp det som skjer for middelklassen dersom de ikke klarer lengre betjene lånet sitt, de må selge og flytte til noe rimeligere. Ser ikke hvorfor fattige skal bli skjermet.

Anonymkode: 967ff...cc2

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hvis det ikke er noen menneskerett å bo i Oslo, hvorfor bruker man milliarder på bostøtte til de som egentlig ikke har råd til å bo i Oslo?

Rent vann er heller ingen menneskerett mener jeg noen har sagt.

Anonymkode: 392d1...928

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Rent vann er heller ingen menneskerett mener jeg noen har sagt.

Anonymkode: 392d1...928

Jo det er det. 

Kan uansett ikke sammenlignes. 

Anonymkode: c84e7...4f6

• Liker 4
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke meg som er ts, men det er jo klart hva h*n mener. Når man ikke klarer betale sin husleie selv grunnet for lav inntekt burde man bli tvunget å flytte dit der man har råd. Ikke la staten ta regningen og bidra til den høye etterspørsel.

Jeg er faktisk helt enig, selv om det vil bety at de svake må flytte fra nettverket sitt. På en annen side er det jo nettopp det som skjer for middelklassen dersom de ikke klarer lengre betjene lånet sitt, de må selge og flytte til noe rimeligere. Ser ikke hvorfor fattige skal bli skjermet.

men på hvilken måte betaler staten husleien til folk? mener dere bostøtte? Man får jo ikke all verden i bostøtte, og det gjelder jo kun under en viss inntekt?. Nav krever ofte at man flytter til billigere leilighet om man bor på en plass med "høy leie". 

• Liker 1
Skrevet

Det er vel heller en menneskerett å SLIPPE å bo i Oslo, og den retten er jeg glad for. Hadde gått til sak om noe tvang meg til å flytte dit! 

Anonymkode: a4e2d...f74

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Å de vanskeligstilte har råd til å flytte fra der de bor mener du? Det koster jo å flytte, og man skal ha depositum også. De fleste i den situasjonen har ikke det. NAV garanti vil ingen ha, og da står man igjen med alternativ kommunal leilighet. Det er bare en ting du har ikke rett på å søke kommunal bolig i en annen kommune enn den du er tilknyttet til. Du må enten bo i kommunen for å søke, eller feks ha jobb i den kommunen du skal flytte til. Så da blir de jo værende i Oslo da...

Og jeg er ikke enig i at man skal skvise ut de svakeste ved å bare flytte dem. Mange er avhengig av nettverket sitt og behandlings tilbudet som finnes der de bor, for å kunne fungere. Flytting kan gjøre helsetilstanden verre. Har man barn så man man ta hensyn til det også. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Har du en kilde på hvor mange milliarder man bruker på statlig bostøtte til folk i Oslo ( altså ikke kommunal bostøtte, den kan jo ikke være en del av dette regnskapet) , og også på hvor mange av de som mottar bostøtte i Oslo er i jobb i Oslo? 

jeg har mottatt bostøtte i Oslo, jeg bodde alene og jobbet 60%.. hadde jeg blitt « tvangsflyttet» hadde jeg jo ikke kunne økt jobben i Oslo til en 100% stilling i samme jobb i Oslo når det ble ledig.. som eksempel. 

nå som nesten ingen uføre får statlig bostøtte lenger på det grunnlaget  er det primært lavtlønn/ aleneforeldre/ deltid som kanskje ville bli helt uten jobb om de skulle flyttes til gokk og så bli helt avhengig av staten? 

skulle gjerne sett tallene, og statistikk for tilknytning til arbeidslivet for mottakerne av bostøtte  som bakgrunn for og starte denne tråden. 

Anonymkode: 9c908...2a0

• Liker 3
Skrevet

En brutal løsning på dette problemet ville være å gi samme støtte til alle, så blir det opp til mottakeren å flytte til et sted hvor pengene strekker til.

Anonymkode: 68af7...b6b

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja, la meg flytte fra byen jeg har bodd i hele livet mitt, la meg flytte fra all familie og venner, ja jeg kan flytte fra behandlerne mine.......... TENK LITT FØR DU SNAKKER DIN TULLING!!!!!!!!!

Anonymkode: 86b7d...aa3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

En brutal løsning på dette problemet ville være å gi samme støtte til alle, så blir det opp til mottakeren å flytte til et sted hvor pengene strekker til.

Så hvis noen har veldig lave boutgifter bør de får bostøtte som de kan bruke på feks seigmenn og duftlys, fordi alle skal få samme bostøtte uten at det er behovsprøvd? 

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor handler alle sånne « menneskerett” tråder om Oslo? Jo, jeg skjønner det er mye Oslo hat her inne, men  tråder om at bergensere må flytte fra Bergen tror jeg hadde blitt mer underholdende. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvordan skal Oslo funke som by, uten alle de som har lavtlønte jobber….?

Han i kiosken, hun i kassa på butikken, bussjåføren, barnehageassistenter, servitørene, hun som står i baren, han som jobber i klesbutikk

osv osv

Det blir ikke mye by igjen, uten alle de som jobber i service, handel, transport og flere andre.

Det er problemet når byene blir for dyre for folk flest.

Anonymkode: bc30b...d43

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet

Bruker Oslo kommune milliarder på bostøtte? Kilde på det?

Anonymkode: c72d0...787

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvordan skal Oslo funke som by, uten alle de som har lavtlønte jobber….?

Han i kiosken, hun i kassa på butikken, bussjåføren, barnehageassistenter, servitørene, hun som står i baren, han som jobber i klesbutikk

osv osv

Det blir ikke mye by igjen, uten alle de som jobber i service, handel, transport og flere andre.

Det er problemet når byene blir for dyre for folk flest.

Anonymkode: bc30b...d43

Er jo ikke folk i arbeid ts klager over? Folk som jobber i service tjener jo ikke så mye mindre enn sykepleiere, de klarer seg slevom det er dyrt. Men folk som er trygda eller går på sosialen som ikke har en jobb som binder de oslo, KAN jo fytte andre steder - det er regner med at ts mener.

Når det er sagt så er hver komune ansvarlig for de som er bosatt, defor har de som bor i oslo kommune krav på hjelp fra NAV oslo osv. Og hvis alle rusavengige eller de på sosialen skulle flytta til små bygder hadde jo det vært en stor belastning for de bygdene.

Anonymkode: 5815e...cc9

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det kan du si, men Oslo trenger også tusenvis av folk i lavtlønnsyrker, så hvor skal man få tak i disse hvis de ikke har råd til å bo der? Selv i pendleravstand til Oslo er det dyre boliger, da går det ikke med flere tusen i reiseutgifter på toppen pluss lang reisevei som tar bort "halve" dagen.

Anonymkode: 55bb9...3a3

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så hvis noen har veldig lave boutgifter bør de får bostøtte som de kan bruke på feks seigmenn og duftlys, fordi alle skal få samme bostøtte uten at det er behovsprøvd? 

Det vil være en konsekvens av flat støtte ja. Hvis gjennimsnittet går ned så vil fremdeles samfunnet spare penger.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.9.2023 den 20.01):

Bruker Oslo kommune milliarder på bostøtte? Kilde på det?

Anonymkode: c72d0...787

Er der kommunal bostøtte vi snakker om? Maksgrensen for kommunal bostøtte i Oslo er 1000 kr i mnd i kommunal bolig? Hvis vi har over 8 millioner mennesker  boende i kommunal leilighet i oslo og alle mottar maksstøtte kommer det på 1 milliard. Tror det er relativt enkelt og finne en masse kilder på at vi ikke har 8 millioner kommunale leiligheter i oslo… 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.9.2023 den 20.03):

Er jo ikke folk i arbeid ts klager over? Folk som jobber i service tjener jo ikke så mye mindre enn sykepleiere, de klarer seg slevom det er dyrt. Men folk som er trygda eller går på sosialen som ikke har en jobb som binder de oslo, KAN jo fytte andre steder - det er regner med at ts mener.

Når det er sagt så er hver komune ansvarlig for de som er bosatt, defor har de som bor i oslo kommune krav på hjelp fra NAV oslo osv. Og hvis alle rusavengige eller de på sosialen skulle flytta til små bygder hadde jo det vært en stor belastning for de bygdene.

Anonymkode: 5815e...cc9

Er det ikke folk i arbeid ts klager over? Jo, det er ofte folk i serviceyrker , som bor alene og kanskje har barn , som får bostøtte. 
det er mulig ts mener folk som er trygda og går på sosialen ( nå er vi veldig på 90- tallet her? ) uten og være i delvis arbeid, men skriv det da og ikke bostøtte. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...