Gå til innhold

I hvilken hånd har man på giftering?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Alle land har den på venstre. Det er fordi venstre er nærmest Hjerte. Bare noen nordmenn som ikke har peiling som har den på høyre 

Anonymkode: 1f359...daf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Alle land har den på venstre. Det er fordi venstre er nærmest Hjerte. Bare noen nordmenn som ikke har peiling som har den på høyre 

Ringen er på høyre hånd å vise at man er gift når man håndhilser på noen. Fra gammelt av.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det egentlig noen særlig vane på dette lenger?

Jeg bytter på, noen ganger venstre, andre ganger høyre, av og til går jeg uten ring og en gang i blant er den rundt halsen på kjede.

Anonymkode: d7994...35d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Er det egentlig noen særlig vane på dette lenger?

Jeg bytter på, noen ganger venstre, andre ganger høyre, av og til går jeg uten ring og en gang i blant er den rundt halsen på kjede.

Anonymkode: d7994...35d

Ja, skikken er fortsatt å ha den på høyre ringfinger. Men alle gjør selvsagt som de vil, så det er ikke noe tvang akkurat.

Jeg har min på høyre, tar den av når jeg baker og når jeg skal svømme i kaldt vann (i frykt for at fingeren skal krympe så ringen detter av)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den på venstre. Flere par jeg kjenner gjør det samme.

Anonymkode: 6aae7...508

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Høst
AnonymBruker skrev (På 15.10.2023 den 18.04):

I Tyskland har de også ringen på høyre. 

Og ingenting av dette handler om å "ha peiling", det er bare ulike kulturelle tradisjoner.

Endret av Heidi Høst
Feilstaving
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge er skikken at gifteringen skal være på høyre ringefinger.

Jeg har den på venstre, rett og slett fordi jeg liker det best. 

Anonymkode: 1543f...cd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Heidi Høst said:

I Tyskald har de også ringen på høyre. 

Og ingenting av dette handler om å "ha peiling", det er bare ulike kulturelle tradisjoner.

Jepp det stemmer! Høyre i Nederland og!

Anonymkode: 22937...bf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet på høyre, men jeg tenker at det er en helt uviktig tradisjon. Jeg bruker den på venstre dersom jeg ikke har på andre ringer, da kommer den minst i veien og får mindre slitasje.

Har jeg på forlovelsesring har jeg den på venstre og gifteringen på høyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

e

Det er bedre å tie stille og bli mistenkt for å være en idiot, enn å åpne munnen og utelate enhver tvil. 

https://www.walocortes.com/brudemote/gifteringstradisjonen/

Anonymkode: fdabe...366

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge har de fleste ringen på høyre hånd. Men, man kan velge både hånd og finger som man vil. Land som har ringen på høyre hånd er blant annet Danmark, Nederland, Tyskland, Russland, Polen, India, Østerrike, Bulgaria, Portugal, Spania og Hellas. I noen av disse landene brukes også venstre alt etter religion og kultur

Anonymkode: 9202e...657

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peiling på hva da? Tror du folk ikke vet hvilken side hjerte ligger på? 😂

Hører mange som sier den skal sitte på venstrehånda fordi "det er en blodåre i venstre finger som går rett til hjerteeet🤪🤪". DA snakker vi om å ikke ha peiling da. 

Anonymkode: 648c9...aba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I USA og en del andre land har man den på venstre hånd, fordi den hånden er nærmest hjertet. Men i Norge og noen andre europeiske land i hvertfall så bruker man den på høyre hånd. Vet at noen steder tolker man det derfor som at man er enke hvis man har gifteringen på venstre hånd. 

Men det er i grunn ingen lov som sier hvilken hånd du må ha den på. Selv går jeg med ringen min på høyre hånd.

Anonymkode: 5c205...1c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...