Gå til innhold

Jobbe med triggere mens man er trigget?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det mulig å jobbe med triggere mens man er omgitt av triggere? For eksempel om man har blitt mobbet og trigges av menneskemengder, å være i en forsamling, ungdommer, blikk, latter osv, kan man da jobbe på en skole samtidig som man prøver å bli friskere?

Anonymkode: 322e6...5dd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å eksponere seg? 
Man må kjenne etter selv hvor sterkt man plages og hvor mye man tåler å presse seg. Men eksponering er jo ofte det som skal til selv om det er tøft. 
Jeg ble faktisk mobbet da jeg gikk på barneskolen. Fikk jobb på denne skolen da jeg var noen å tyve. Første dagen var fæl, og første uka var det mange minner som dukket opp, men etterhvert gikk den følelsen bort, og jeg var ikke til ale som barn på skolen, men jeg var voksen og på jobb. 
Må si jeg ikke var hardt preget, men nok til at jeg kjente på indre uro.

Anonymkode: fc5af...4bd

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Å eksponere seg? 

Anonymkode: fc5af...4bd

Nei, ikke eksponering, det gjøres kontrollert i angsbehandling, men triggere handler om traumer. 

Skrevet

Eksponering er da ikke i trygge rammer, det er noe man gjør selv. Dette tør jeg ikke, derfor gjennomfører jeg. Hva er det verste som kan skje? Og etter endel ganger så vet man det verste er panikkanfall, og det er heller ikke farlig, og får man det i en butikk så er folk utrolig flotte.

Jeg hadde traumer, i dag er de borte. Det etter mye eksponering og terapi. Emdr fungerte flott hos meg. Men får enda panikkanfallene i offentligheten, men merker de kommer nå og kan på en måte kontrollere de.

Anonymkode: 6a740...bbe

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Eksponering er da ikke i trygge rammer, det er noe man gjør selv. Dette tør jeg ikke, derfor gjennomfører jeg. Hva er det verste som kan skje? Og etter endel ganger så vet man det verste er panikkanfall, og det er heller ikke farlig, og får man det i en butikk så er folk utrolig flotte.

Jeg hadde traumer, i dag er de borte. Det etter mye eksponering og terapi. Emdr fungerte flott hos meg. Men får enda panikkanfallene i offentligheten, men merker de kommer nå og kan på en måte kontrollere de.

Anonymkode: 6a740...bbe

Jeg er glad for at dette fungerte for deg. 

Skrevet

Noen med kompleks ptsd som har vært i samme situasjon? Litt vanskelig å unngå triggere om «alt» er triggende. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er det mulig å jobbe med triggere mens man er omgitt av triggere? For eksempel om man har blitt mobbet og trigges av menneskemengder, å være i en forsamling, ungdommer, blikk, latter osv, kan man da jobbe på en skole samtidig som man prøver å bli friskere?

Mulig er det, ja, og i noen tilfeller kan det være smart. 

Men å gå fra å være innestengt i sin egen sofa til å hoppe ut i læreryrket full av triggere er for veldig mange altfor store steg å ta. 

Tror du må bygge deg godt opp før du gjør triggerne til en jobb du er låst mot.

Merk for øvrig at jeg ikke har PTSD og ikke vet svaret på dette, men det var mine enkle tanker om det.

Skrevet
Bombasi skrev (1 minutt siden):

Merk for øvrig at jeg ikke har PTSD og ikke vet svaret på dette, men det var mine enkle tanker om det.

Takk. Psykologen min sier det er lurt å unngå triggere i størst mulig grad mens man jobber med og bearbeider dem, men jeg skjønner ikke helt hvordan det skal gå til i praksis. Jeg har så mange triggere at jeg ofte ikke merker dem (bevisst) en gang, merker bare at jeg «går ut av meg selv» og ikke er med på hva som skjer lenger. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...