AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #1 Skrevet 20. september 2023 Kan noen forklare meg hvorfor renta heves så mye for tida? Forklar enkelt fordi jeg forstår faktisk ingenting av det Anonymkode: 1de16...3c1 2
I Grosny Skrevet 20. september 2023 #2 Skrevet 20. september 2023 (endret) Jeg forstår heller ikke dette , men jeg ser jo fordeler for de som har mye penger. Det blir mer lønnsomt å ha penger som kan lånes ut mot stor gevinst. Man får også bort en god del lånefinansiert bygging og handel. Når renta blir høy så bremser man aktiviteten fra aktører med lite kapital. Når renta blir høy så er det relativt mer lønnsomt å låne ut penger enn å investere. Da bør det vel bli mindre av investeringer og bygging ? Endret 20. september 2023 av I Grosny
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #3 Skrevet 20. september 2023 De prøver å få folk til å bremse forbruket. Problemet er at nordmenn generelt har hatt god råd i så lang tid at de har blitt så bortskjemte at de tror at de må "unne seg" ting og opplevelser hele tida, så de fleste fortsetter å bruke penger som fulle sjømenn og da må de øke renta mer og mer i håp om at flere snart bremser pengebruken. Anonymkode: dc5a7...41c 5 3
Duraton Skrevet 20. september 2023 #4 Skrevet 20. september 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: De prøver å få folk til å bremse forbruket. Problemet er at nordmenn generelt har hatt god råd i så lang tid at de har blitt så bortskjemte at de tror at de må "unne seg" ting og opplevelser hele tida, så de fleste fortsetter å bruke penger som fulle sjømenn og da må de øke renta mer og mer i håp om at flere snart bremser pengebruken. Anonymkode: dc5a7...41c 🤣 Vis meg den Nordmannen som kan svi av 200 milliarder i året på tull. Folk, med sine egne opptjente penger, kommer ikke i nærheten av å kunne bruke like mye penger som staten gjør på tull. 3
A-hunter Skrevet 20. september 2023 #5 Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): De prøver å få folk til å bremse forbruket. Problemet er at nordmenn generelt har hatt god råd i så lang tid at de har blitt så bortskjemte at de tror at de må "unne seg" ting og opplevelser hele tida, så de fleste fortsetter å bruke penger som fulle sjømenn og da må de øke renta mer og mer i håp om at flere snart bremser pengebruken. Anonymkode: dc5a7...41c Svak analyse. Og helt feil. Nær all vekst de siste 40 årene skyldes ekspansjon i offentlig sektor. Ikke privat. Rentehevingene nå skyldes i stor grad det offentliges ekstreme forbruk/pengetrykking for å betale for en stor og ikke-bærekraftig innvandring, for å holde liv i en stadig større andel utenfor arbeidslivet (inntektssvikt) og for den massive pengebruken under covid. 7 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #6 Skrevet 20. september 2023 Inflasjon ligger på over 5%, målet som er satt av Norges Bank er 2%. For å komme dit må forbruket ned og siden majoriteten av Nordmenn har mer gjeld enn formue vil heving av utlånsrente sørge for at de har mindre penger mellom hendene. Det skal i teorien sørge for mindre forbruk og derfor er høyere rente Norges Bank sitt beste våpen. En annen grunn for renteheving er at de ledende valutaer (dollar og euro) har høy rente og investorer vil ha mest mulig avkastning, dermed vil de sette pengene sine hvor de renta er høy. Det er viktig med investeringer for landets økonomi. Og norske krone er en liten valuta, mer volatil og investorer liker trygghet. For å få dem til å ha norsk krone i porteføljen må rente egentlig ligge litt høyere enn i USA og eurosonen for å tiltrekke utenlandsk kapital. Om planen til Norges Bank vil fungere gjenstår å se, i teorien må det være slik, men vanligvis er inflasjonen drevet av for høyt forbruk, men siden pandemien har prisene steget grunnet globale leveringsproblemer og ikke fordi folk har kjøpt for mye. Anonymkode: 54acf...2d3 2
megda Skrevet 20. september 2023 #7 Skrevet 20. september 2023 (endret) Det er et essensielt spørsmål som nesten ingen kan svare godt på, ts. Noen vil si at det er fordi det ble trykt mer penger under pandemien og at dette nå må rettes tilbake til et normalt nivå, mens andre vil peke på krigen i ukrania, og en tredje part vil skylde på globale omstendigheter i energisektoren mm. Dersom du vil forstå noen grunnleggende mekanismer må du gå i det som er fundamentalt og dermed se på pengesystemet og særlig hva inflasjon av papirpenger faktisk er. Det vil medføre at du må helt tilbake til selve konseptet eller symbolet som penger representerer og det er jo svært interessant i seg selv, men merkelig nok er det ingen utdanning i økonomi som har det på pensumet. anbefaler f.eks den relativt nye boken som heter 'fraudcoin' skrevet av Rune Østgård, men han har også vært på endel podcaster. ellers har du en mann som heter robert breedlove i usa som er forkjemper for bitcoin og som har svært god oversikt over selve konseptet papirpenger (fiat) og dens negative påvirkning på verden. renteheving for dummies er litt som å sette seg inn i å vinne blackjack mot huset. Endret 20. september 2023 av megda 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #8 Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kan noen forklare meg hvorfor renta heves så mye for tida? Forklar enkelt fordi jeg forstår faktisk ingenting av det Anonymkode: 1de16...3c1 Rente, inflasjon og lønnsvekst henger sammen på måter jeg ikke forstår. Jeg er ikke sikker på om økonomene gjør det heller. Men de sier at 2% inflasjon er bra for økonomien og høyere rente er middelet for å komme dit Anonymkode: e37af...f27 1
Schmuhu Skrevet 20. september 2023 #9 Skrevet 20. september 2023 Jeg skjønner ikke svarene her. Hva har for eksempel dette å gjøre med innvandring slik som noen påstår? 2 hours ago, AnonymBruker said: Kan noen forklare meg hvorfor renta heves så mye for tida? Forklar enkelt fordi jeg forstår faktisk ingenting av det Anonymkode: 1de16...3c1 Formålet er å styre pengemengden tilgjengelig. Enkelt og greit. Romantiserer vi et eksempel. Når du tar opp et lån, så "skapes" disse pengene. Det er nye penger som ikke har eksistert før. Vi bare sier at de eksisterer og så kan du gå å handle med de. Da har økonomien vår plutselig mer penger tilgjengelig. Dette påvirker blant annet inflasjon og en rekke andre effekter. Når du betaler renter så tas disse pengene tilbake igjen og "ødelegges". Vi reduserer pengemengden i markedet. Dette igjen påvirker inflasjon og en rekke andre effekter motsatt vei. Når sentralbankene hever styringsrenten, så ødelegger de altså på penger og den totale pengesummen i samfunnet reduseres. Mindre penger betyr at folk må tenke seg om hva de kan bruke penger på. Penger blir mer verdifull. Dette gjør at enkelte ikke skal ha råd lenger som igjen påvirker effektene sånn som inflasjon. Schmuhu 2 2
Kristine79 Skrevet 20. september 2023 #10 Skrevet 20. september 2023 Schmuhu skrev (8 minutter siden): Jeg skjønner ikke svarene her. Hva har for eksempel dette å gjøre med innvandring slik som noen påstår? Formålet er å styre pengemengden tilgjengelig. Enkelt og greit. Romantiserer vi et eksempel. Når du tar opp et lån, så "skapes" disse pengene. Det er nye penger som ikke har eksistert før. Vi bare sier at de eksisterer og så kan du gå å handle med de. Da har økonomien vår plutselig mer penger tilgjengelig. Dette påvirker blant annet inflasjon og en rekke andre effekter. Når du betaler renter så tas disse pengene tilbake igjen og "ødelegges". Vi reduserer pengemengden i markedet. Dette igjen påvirker inflasjon og en rekke andre effekter motsatt vei. Når sentralbankene hever styringsrenten, så ødelegger de altså på penger og den totale pengesummen i samfunnet reduseres. Mindre penger betyr at folk må tenke seg om hva de kan bruke penger på. Penger blir mer verdifull. Dette gjør at enkelte ikke skal ha råd lenger som igjen påvirker effektene sånn som inflasjon. Schmuhu Takk for et forståelig svar 👏🙌
Gjest Adobyen Skrevet 20. september 2023 #11 Skrevet 20. september 2023 Det er populært å bruke kredittkort til feriereiser, og betale ved forfall. I år har jeg reagert på at veldig mange fortsetter å reise, selv om både renter og alt har blitt mye dyrere. Nå begynner avisene å skrive at det stadig er flere som må utsette betalingen og ta det over tid, med tillegg av høye renter. Noen angrer på at de valgte så dyr ferie, også fordi det var blitt dyrere å handle på feriestedene. Det kan jo være at det må gå litt tid for å forstå konsekvensene, og at det blir litt mindre reiseaktivitet neste sommer. Det er selvfølgelig fortsatt mange som har råd til å reise også, så gjennomsnittsnordmannen har fortsatt god råd selv om flere faller litt av lasset. Allerede nå har flere av de som pleier å feriere utenlands, bare droppet slike reiser. Det neste store er jo julehandelen. Vil den fortsette å sette nye rekorder, eller dabbe litt av?
newman01 Skrevet 20. september 2023 #12 Skrevet 20. september 2023 Det er for mye penger blant folk, og folk bruker for mye penger. Når for mye penger svirrer rundt stiger prisene. Og med "folk" menes i denne sammenheng ikke de som ligger nederst på rangstigen med brukket økonomisk rygg og ikke har råd til kneippbrød til barna på Kiwi. Bare se hvor mange EQE, EQC, TeslaX og Taycaner som ruller rundt. Relativt vanlige folk som har kjøpt seg slikt. Det er ikke optimalt for økonomien når en husholdning bestående av to offentlig ansatte med gjennomsnittslønn kjøper lånefinansierte biler i nærheten av millionklassen, samtidig som de planlegger neste ferietur til syden mens de nyter latte'n kjøpt på en kafé sammen med 45-kronersskolebrødet.
I Grosny Skrevet 20. september 2023 #13 Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Inflasjon ligger på over 5%, målet som er satt av Norges Bank er 2%. For å komme dit må forbruket ned Anonymkode: 54acf...2d3 Ingen trær vokser til himmelen. Jeg tror inflasjonen vil bremses av seg selv etterhvert som nivået blir høyt nok.
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #14 Skrevet 20. september 2023 Problemet er at de som har mye penger, ikke har lån. De med god råd nå er boomergenerasjonen med nedbetalte boliger og de fortsette å forbruke som fulle sjømenn, mens de yngre med høye boliglån såvidt klarer å kjøpe pålegg til brødskiven. Anonymkode: cb361...364
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #15 Skrevet 20. september 2023 27 minutter siden, AnonymBruker said: Problemet er at de som har mye penger, ikke har lån. De med god råd nå er boomergenerasjonen med nedbetalte boliger og de fortsette å forbruke som fulle sjømenn, mens de yngre med høye boliglån såvidt klarer å kjøpe pålegg til brødskiven. Anonymkode: cb361...364 Det er nok mange med mye penger som også har høye lån, fordi de har kunnet låne langt mer enn de som er "fattigere". Et par som har en million hver i inntekt kunne låne langt mer penger enn et par som f.eks. har 300K hver i inntekt. Kjenner flere som har lønninger i millionklassen som nå "sliter" fordi de tok opp mye lån (bolig, ferier, dyre biler, båt, hytte, ferieleilighet i Spania, +++) rett og slett fordi de kunne da renta var så lav. Anonymkode: 002bf...b16
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #16 Skrevet 20. september 2023 I Grosny skrev (4 timer siden): Ingen trær vokser til himmelen. Jeg tror inflasjonen vil bremses av seg selv etterhvert som nivået blir høyt nok. Nei det er fullstendig feil. Hørt om hyperinflasjon? Se på inflasjon i Tyrkia eller Venezuela. Tyskland på 30-tallet? Da gikk folk med trillebår full av penger for å handle brød. Dette er nok usannsynlig for Norge men at inflasjon bremses på mirakuløst vis av seg selv stemmer aldeles ikke. Anonymkode: 54acf...2d3 1
I Grosny Skrevet 20. september 2023 #17 Skrevet 20. september 2023 (endret) AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Nei det er fullstendig feil. Hørt om hyperinflasjon? Se på inflasjon i Tyrkia eller Venezuela. Tyskland på 30-tallet? Da gikk folk med trillebår full av penger for å handle brød. Dette er nok usannsynlig for Norge men at inflasjon bremses på mirakuløst vis av seg selv stemmer aldeles ikke. Anonymkode: 54acf...2d3 Nå har det skjedd et mirakel. Det regner, så strømprisen faller litt. Det med matvareprisene, man fikser ikke det med å øke renta. Jeg kjenner ikke nøyaktig årsaken fordi det ser ut til å være mer enn energiprisøkning som ligger bak den enorme matvareprisøkningen, men det ser ut som matvarekjedene er for store, og at noe må gjøres for å fragmentere disse. Det er særlig matvareprisene jeg sikter til når jeg skriver at ingenting vokser til himmelen. Jeg tror rett og slett at matprisene nærmer seg ei smertegrense. At det er lite rom for mer prisvekst på mat. Det ser ut som boligprisene har nådd en topp og kommer til å falle. https://www.dn.no/makrookonomi/ssb/prognoser/boligpriser/ssb-venter-boligprisfall-i-2023-og-2024/2-1-1294128 Endret 20. september 2023 av I Grosny
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #18 Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Rente, inflasjon og lønnsvekst henger sammen på måter jeg ikke forstår. Jeg er ikke sikker på om økonomene gjør det heller. Men de sier at 2% inflasjon er bra for økonomien og høyere rente er middelet for å komme dit Anonymkode: e37af...f27 Det som er bra med 2% inflasjon er at pengene kun taper 2% i verdi årlig. Når inflasjonen er 7% så er kronen mindre verdt. På sikt kan høy inflasjon være bra for de som har lån. Lånet blir mindre verdt. Men det gjelder å komme over den tunge tiden nå hvor en må ut med mye mer i renter. Dette er veldig enkelt forklart. Anonymkode: ef286...a5b 1
I Grosny Skrevet 20. september 2023 #19 Skrevet 20. september 2023 newman01 skrev (4 timer siden): Det er for mye penger blant folk, og folk bruker for mye penger. Når for mye penger svirrer rundt stiger prisene. Og med "folk" menes i denne sammenheng ikke de som ligger nederst på rangstigen med brukket økonomisk rygg og ikke har råd til kneippbrød til barna på Kiwi. Bare se hvor mange EQE, EQC, TeslaX og Taycaner som ruller rundt. Relativt vanlige folk som har kjøpt seg slikt. Det er ikke optimalt for økonomien når en husholdning bestående av to offentlig ansatte med gjennomsnittslønn kjøper lånefinansierte biler i nærheten av millionklassen, samtidig som de planlegger neste ferietur til syden mens de nyter latte'n kjøpt på en kafé sammen med 45-kronersskolebrødet. Dette er allerede i ferd med å snu. Et par jeg kjenner med normale lønninger har akkurat solgt sin lånefinansierte Hyundai og skaffet seg elsykkel i stedet. Renta har allerede blitt for høy. Det er lett å forestille seg at noen møter renteveggen nå , kvitter seg med dyr elbil og kjøper ti år gammel fossilbil i stedet.
Sportydame Skrevet 20. september 2023 #20 Skrevet 20. september 2023 Det er flere årsaker til høy inflasjon, 1/3 av inflasjonen er importert grunnet lav kronekurs, og denne inflasjonen får man ikke bukt med før den norske krona styrker seg i verdi. For at denne skal styrke seg, må Norge ha høyere rente enn resten av verden, for at investorer skal ønske å investere i NOK. Dvs vi må vente til de andre sentralbankene slutter å øke renta, eller setter den ned, før NOK vil styrke seg. NOK styrker seg også kortsiktig ved høy oljepris, men da må igjen sentralbanken selge mer NOK for å "investere" den økte oljeinntekten, noe som påvirker NOK negativt. Så har man energiprisene som påvirker inflasjonen, denne kan man spekulere i at blir lavere i vinter enn ifjor, sånn at inflasjonen går litt ned. Nå ser det ut som resten av Europa ikke har et like lavt inflasjonsmål som Norge, (2%), så tipper de er rett rundt toppen nå, men om Norge skal nå 2%, må de nok holde renta høyere enn resten av Europa over laaang tid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå