Gå til innhold

Hvis ikke hund eller katt, hvilket kjæledyr da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen forslag? Og hvorfor? 

Anonymkode: ba8cc...f92

Videoannonse
Annonse
Skrevet

To frittgående kaniner fra dyrebeskyttelsen 😊

Kaniner er veldig koselige dyr, veldig morsomme når de løper rundt og hopper fornøyd🥰

Altfor mange har de desverre ennå i «kaninbur».

Anonymkode: fad3e...b28

• Hjerte 3
Skrevet

Tenkte også at kaniner kunne vært et greit kjæledyr. Man kan trene dem som hunder, gå tur i bånd, og man kan la dem gjøre "greia si" med andre kaniner. Om man vil ha en så bør man alltid anskaffe seg flere, men man må også tilbringe tid med dem selv (hvorfor skal man ellers skaffe seg dyr?). Kjekt at de kommer i mange ulike størrelser og utseender også :D 

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

(...)

Ja huff, de skal egentlig ha godt med inne- og uteområde. Men nå blir de fleste smådyr holdt i altfor små bur mesteparten av livet som om de er på lik linje med fisk...

Fugl og rotter hadde jeg likt å hatt, men realistisk sett så kommer det ikke til å skje. Kan alltids drømme da :) 

Anonymkode: 25fdd...86f

Skrevet

Hetterotter. De blir som miniatyr border collier. 

Anonymkode: 77326...1ff

Skrevet

Hvis man har råd til skikkelig bur så vil jeg anbefale rotter. Smarte dyr som er lette å trene. Men ville valgt fra oppdretter og ikke dyrebutikk. 

Anonymkode: 7fbb0...ce8

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Kaniner er veldig koselige dyr, veldig morsomme når de løper rundt og hopper fornøyd🥰

Må du rydde vekk ledninger osv. først? Og hvor går de på do?

Anonymkode: b2292...172

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De kan trenes til å gjøre fra seg i kasse, sånn som katter :) 

Skrevet

Jeg ville hatt ilder om jeg ikke hadde kattene mine :) 

Skrevet

Fugler. Hadde jeg vært 30 år yngre hadde jeg skaffet meg en papegøye. Krever mye, men utrolig morsomme dyr.

Kjenner en underlag som snakker. 

Anonymkode: 72d24...7c1

Skrevet

Papegøye, gjerne en grå jaco eller en Indian ringneck. Dessverre har jeg svært lite erfaring med papegøyer, bortsett fra et par undulater jeg hadde når jeg var yngre. 

Men jeg er veldig fascinert av papegøyer 😍

• Liker 1
Skrevet

Rotter er jo værdens herligste 🥰

Anonymkode: 54c68...42b

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.9.2023 den 7.11):

Såklart og du må lære de opp til å gå på do i kasse. Den store kaninboka er verdt å lese.

Slår et slag for marsvin, synes det er koselige dyr som krever lite for å ha det bra, men de som alle dyr skal ha masse plass å boltre seg på. Standard kjøpebur, om de ikke er mange timer utenfor dette hver dag, er dårlig dyrevelferd.

Anonymkode: 973aa...754

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.9.2023 den 23.57):

Kaniner er noen av de mest grisete dyrene jeg noensinne har eid. Tok til meg to kaniner. Selvfølgelig skulle de få gå fritt, på et avgrenset område i stuen. Fytti, det var gris uten like. Sagflis og pellets overalt, da de likte å grave i kassen sin, aldri ble de renslige heller, så jeg måtte plukke bæsj etter de flere ganger for dagen. Og kaniner - de bæsjer konstant! Jeg lagde tunneler og kjøpte leker til dem, gikk tur osv med de, men de måtte allikevel gnage på alt de kom til. De måtte ha noen tepper å hoppe rundt på (glatt på gulvet), de ble gnagd opp i hytt og pine. tror jeg ryddet etter de minst 3 g per dag. I en halvtimes tid hver gang. 

Kaniner er søte som bare det, men aldri, aldri om jeg skal ha kaniner igjen. 

jeg foreslår landskilpadder, gecko, slange, rotter, eller til nød marsvin. Eller hva med chinchilla? 

Anonymkode: 2c13b...d00

• Liker 2
Skrevet

Hva med skjegg-agam? Tro meg, øgler er såå kule. Jeg trodde alltid de var kjedelige dyr til jeg var en periode i Mexico, og hadde noen faste øgler jeg matet hver dag. De ble faktisk utrolig kosete til slutt!

Iguana er dsv ikke lov i Norge, men skjegg-agam er lov og er en flott øgle for nybegynnere. De har masse personlighet og kan lære triks! De liker også å klatre og ligge på folk. Det krever litt plass og dietten krever også at man setter seg godt inn i det. Man må også passe på at det er riktig temperatur. 

Anonymkode: 6f048...fbc

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hva med skjegg-agam? Tro meg, øgler er såå kule. Jeg trodde alltid de var kjedelige dyr til jeg var en periode i Mexico, og hadde noen faste øgler jeg matet hver dag. De ble faktisk utrolig kosete til slutt!

Iguana er dsv ikke lov i Norge, men skjegg-agam er lov og er en flott øgle for nybegynnere. De har masse personlighet og kan lære triks! De liker også å klatre og ligge på folk. Det krever litt plass og dietten krever også at man setter seg godt inn i det. Man må også passe på at det er riktig temperatur. 

En skjeggagam er et reptil, altså ikke et kjæledyr. Du kan tro hva du vil, men et reptil vil aldri få særlig glede av å ha menneskelig kontakt. De kan godta at du holder litt på den osv, men de er ikke et dyr som skal håndteres ofte. Dette blir de stresset av. 
en skjeggagam krever også stor plass. Minst 180x80x80 (vet at det er over minstekravet fra Mattilsynet, men det er nå mitt syn.) 

det er flott at reptiler har blitt en lovlig og populær hobby i Norge, men vi må være flinkere til å lese oss opp på dem, før vi anskaffer oss disse. De krever mye i form av temp (forskjellige soner), fuktighet, underlag, interiør osv. 

hilsen meg med 8 Boa, 7 kp, 4 skilpadder, 2 gecko, 1 skjeggagam, 2 daggecko, en dvergvaran og to GTP. 

landskilpadder, gecko og feks en kp er mye bedre for nybegynnere. Det er en grunn til at det er ørten skjeggagamer til salgs. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

En skjeggagam er et reptil, altså ikke et kjæledyr. Du kan tro hva du vil, men et reptil vil aldri få særlig glede av å ha menneskelig kontakt. De kan godta at du holder litt på den osv, men de er ikke et dyr som skal håndteres ofte. Dette blir de stresset av. 
en skjeggagam krever også stor plass. Minst 180x80x80 (vet at det er over minstekravet fra Mattilsynet, men det er nå mitt syn.) 

det er flott at reptiler har blitt en lovlig og populær hobby i Norge, men vi må være flinkere til å lese oss opp på dem, før vi anskaffer oss disse. De krever mye i form av temp (forskjellige soner), fuktighet, underlag, interiør osv. 

hilsen meg med 8 Boa, 7 kp, 4 skilpadder, 2 gecko, 1 skjeggagam, 2 daggecko, en dvergvaran og to GTP. 

landskilpadder, gecko og feks en kp er mye bedre for nybegynnere. Det er en grunn til at det er ørten skjeggagamer til salgs. 

Dette er ikke min erfaring, selv om jeg har mest erfaring med iguanaer. Etter en stund kom den ene og la seg i fanget mitt, helt av seg selv. Den likte kos og kunne ligge stille lenge. Har også sett skjegg-agamer som oppfører seg ganske likt med sine eiere. Men ellers enig i det du sier, det er viktig å sette seg godt inn i alt før man skaffer seg noe sånt! Og bra du nevner dette med størrelse på bur, temp, interiør osv. Er mange som tenker oi den var søt og ikke setter seg nok inn i hva en skjegg-agam trenger for å trives! 

Jeg er helt obsessed med reptiler, syns de er så fascinerende og skulle gjerne hatt det selv hvis jeg hadde tid. Men det får bli når jeg skal pensjonere meg på Cayman Islands, der de har blue iguanas :D 

Visste ikke at dverg-varan var tillatt i Norge, hvordan er det å ha en sånn? 

Skrevet

Alt som er nevnt over her! Rotter er flotte, fugler også, det er de som står øverst på min ønskeliste. Har hatt begge deler, hadde bla en undulat som pratet masse, og ble 18 år. Men når jeg en dag skal ha nye fugler, så vil jeg ha større. Har også hatt skjeggis, og de er faktisk kontaktsøkende, artige dyr. Personlig syns jeg kanin, marsvin og sånt er kjedelige, de er fine og greie, men kjedelige. Det eneste jeg ikke har hatt selv, er ilder, det er også noe jeg kunne tenke meg.

Men med katter og hund, så har vi nok foreløpig. 

Anonymkode: d658f...6fa

Skrevet

Marsvin 🥰🥰🥰

Anonymkode: f0838...785

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Anonymkode: f0838...785

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...