AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #1 Skrevet 19. september 2023 Vi skal flytte. Og vi har funnet drømmehuset med stor D! Nydelig hus, nydelig hage, nydelig utsikt. Det ligger nær foreldrene våre, som vil være fint for barna. Mannen er såååå klar for å kjøpe. Men...det er ikke mitt drømmeområde. Skoleveien er "lang" (3 km) langs vei med mye trafikk (dog undergang, de må ikke krysse. Og de vil kunne kjøres, evt kan de ta bussen som går et lite stykke unna huset). Hører om litt mobbing på skolen også, men mannen bekymrer seg ikke for det. Jeg finner meg garantert jobb, men kan ikke jobbe med det jeg helst vil pga. lang reisevei som ikke passer med små barn. Da må vi bo et annet sted. Er det rette huset viktigst eller er skolevei og flere jobbmuligheter viktigst? Jeg blir sprø av all usikkerheten. Har dere med større barn noen gode råd? Hvilke valg skulle dere ønske dere tok ifht bosted? Anonymkode: 88ff6...198
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #2 Skrevet 19. september 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Vi skal flytte. Og vi har funnet drømmehuset med stor D! Nydelig hus, nydelig hage, nydelig utsikt. Det ligger nær foreldrene våre, som vil være fint for barna. Mannen er såååå klar for å kjøpe. Men...det er ikke mitt drømmeområde. Skoleveien er "lang" (3 km) langs vei med mye trafikk (dog undergang, de må ikke krysse. Og de vil kunne kjøres, evt kan de ta bussen som går et lite stykke unna huset). Hører om litt mobbing på skolen også, men mannen bekymrer seg ikke for det. Jeg finner meg garantert jobb, men kan ikke jobbe med det jeg helst vil pga. lang reisevei som ikke passer med små barn. Da må vi bo et annet sted. Er det rette huset viktigst eller er skolevei og flere jobbmuligheter viktigst? Jeg blir sprø av all usikkerheten. Har dere med større barn noen gode råd? Hvilke valg skulle dere ønske dere tok ifht bosted? Anonymkode: 88ff6...198 Vi kjøpte drømmehuset, men med litt feil beliggenhet. Jeg angrer så fælt. Mitt råd er å velg beliggenhet over selve huset. Hvis du ikke liker beliggenheten så er det stor sansynlighet for at du fortsatt vil mislike det om et år fra nå også. Anonymkode: fbbf5...6ba 7 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #3 Skrevet 19. september 2023 Ungene blir store, og du kan kanskje jobbe med det du vil på sikt? Fra mitt ståsted høres ikke 3 km lang skolevei mye ut, men dere har kanskje kortere vei nå. De har vel ikke rett på gratis buss siden det er såpass kort vei. Mobbing vil du nok alltid høre om. Hva sier ungene da? Anonymkode: 133b1...29a
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #4 Skrevet 19. september 2023 Jeg kan si litt her. Vi kjøpte et rimelig og svært praktisk hus i et område som ikke var "fint". det var helt ok og svært praktisk med kort vei til skole, barnehager og alt men mye trafikk og et litt rufsete nabolag. En del kommunale leiligheter osv. Har angret som en hund på dette og huset steg og lite i verdi. Det ble slik at vi slet med å finne noe annet fordi vi fikk ganske lite for det vi hadde. Men vi flyttet til slutt og bor nå i et av byens fineste strøk men i et hus som er mer upraktisk, kaldt men og svært sjarmerende. skolen er bedre her og det bor folk rundt oss som har utdannelse gode jobber osv. Har masse lån. Du må tenke på hva som er viktig for deg. jeg ville aldri valgt bort å få gode jobber for å bo nær foreldrene mine det kan jeg si. Anonymkode: cb242...8d2 2 2
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #5 Skrevet 19. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg kan si litt her. Vi kjøpte et rimelig og svært praktisk hus i et område som ikke var "fint". det var helt ok og svært praktisk med kort vei til skole, barnehager og alt men mye trafikk og et litt rufsete nabolag. En del kommunale leiligheter osv. Har angret som en hund på dette og huset steg og lite i verdi. Det ble slik at vi slet med å finne noe annet fordi vi fikk ganske lite for det vi hadde. Men vi flyttet til slutt og bor nå i et av byens fineste strøk men i et hus som er mer upraktisk, kaldt men og svært sjarmerende. skolen er bedre her og det bor folk rundt oss som har utdannelse gode jobber osv. Har masse lån. Du må tenke på hva som er viktig for deg. jeg ville aldri valgt bort å få gode jobber for å bo nær foreldrene mine det kan jeg si. Anonymkode: cb242...8d2 Siterer meg sjæl. Det jeg skulle ønske vi hadde tenkt på var beliggenhet og skolekrets. Beliggenheten får du ikke gjort noe med. Et hus med dårlig beliggenhet vil ikke øke like mye i verdi og det hjelper ikke å pusse det opp. Og skolekretsen, mitt eldste barn har gått på en helt ok skole men de har lært vesentlig mye mindre enn yngste som har gått nesten hele barneskolen på en mer attraktiv barneskole. Det kan selvsagt og ha noe med barna mine å gjøre men jeg føler at yngste har hele tiden vært heldig med lærere og medelever mens eldste som gikk på skole i et "billigere" strøk hele tiden har hatt mange i klassen sin som har hatt ulike utfordringer og har forstyrret en del. Anonymkode: cb242...8d2 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #6 Skrevet 20. september 2023 Skolevei er viktig altså! Hvis dere må kjøre, kompliserer det hverdagen mye. Er ikke alltid skolebussene klaffer med skoleslutt, SFO osv. Vi flyttet fra 2 km avstand til skolen, til 300 m, og hverdagen har blitt så mye lettere!! Nå kan de gå uansett vær, og helt fra oppstart i første klasse. Og de tar med seg venner hjem mye mer, noe vi syns er bra da 🤗 Anonymkode: d2c91...414 3
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #7 Skrevet 20. september 2023 Vi kjøpte hus mye pga beliggenhet. Barnehagen yngste går i ligger tre minutter unna i gangavstand. Barne-og ungdomsskole ligger 7 minutter unna. Hovedveien med hyppige bussavganger til sentrum er 2 minutter unna. Området vi bor i er helt ok, ikke noe fattigstrøk men heller ikke byens beste. Mangler også utsikt, men huset er praktisk på mange måter, og stort nok for en familie på fire. Tenker vi bor her en del år fremover, men på ett eller annet tidspunkt ønsker jeg å flytte til et mindre og hyggeligere sted, når avstand til bhg og skole har gjort sin nytte. Anonymkode: 26520...442
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #8 Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Vi skal flytte. Og vi har funnet drømmehuset med stor D! Nydelig hus, nydelig hage, nydelig utsikt. Det ligger nær foreldrene våre, som vil være fint for barna. Mannen er såååå klar for å kjøpe. Men...det er ikke mitt drømmeområde. Skoleveien er "lang" (3 km) langs vei med mye trafikk (dog undergang, de må ikke krysse. Og de vil kunne kjøres, evt kan de ta bussen som går et lite stykke unna huset). Hører om litt mobbing på skolen også, men mannen bekymrer seg ikke for det. Jeg finner meg garantert jobb, men kan ikke jobbe med det jeg helst vil pga. lang reisevei som ikke passer med små barn. Da må vi bo et annet sted. Er det rette huset viktigst eller er skolevei og flere jobbmuligheter viktigst? Jeg blir sprø av all usikkerheten. Har dere med større barn noen gode råd? Hvilke valg skulle dere ønske dere tok ifht bosted? Anonymkode: 88ff6...198 Helt 100% at jeg hadde prioritert alt annet enn drømmehuset... Vi bor ikke i drømmehuset. Vi bor i et helt vanlig fint hus, som holder oss varme og tørre osv I et superfint område med masse barn og trygg skolevei, kort vei til det meste. Men også kort vei til hovedstaden og området rundt som byr på godt med jobbmuligheter. Jeg vil vel strekke meg så langt som å si at han har kanskje funnet sitt drømmehus, men dette er jo ikke ditt drømmehus i den fasen dere er nå. Sikkert et fint HUS liksom, men hverdagen består mye mer av logistikk og jobb utenfor hjemmet, til å skulle prioritere hvordan hus og hage SER UT, fremfor at det faktisk passer dere. Si dere får ta saken opp igjen når ungene flytter ut og dere står fritt til å gjøre hva dere vil Da finner dere garantert et veldig pent hus da også. Anonymkode: 4c4a3...99c 2
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #9 Skrevet 20. september 2023 Skoleveien er bare noen år da. Anonymkode: c0002...571
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #10 Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Skoleveien er bare noen år da. Anonymkode: c0002...571 For oss med to barn med 4 års aldersforskjell blir det 11 år med barneskole, eller 14 år hvis ungdomsskole også skal bli tatt med. Da har logistikken litt å si altså 😊 Anonymkode: d2c91...414 4
solsolsol Skrevet 20. september 2023 #11 Skrevet 20. september 2023 Beliggenhet betyr vel det meste, gjør det ikke? Spesielt for prisstigning. En ting er skolevei, men etter hvert kjøring til aktiviteter og alt sånt. Nå bor vi på gård, så gangavstand utgår, men uten gård hadde jeg aldri ofret gangavstand. 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #12 Skrevet 20. september 2023 3 km skolevei er da ikke all verden. Anonymkode: e5195...626
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #13 Skrevet 20. september 2023 Hvis det kun er skolevei som er problemet hadde jeg gått for det. Vet ikke hvor store ungene er, men har de sykkel går det jo fort det. Dersom du er i tvil på selve beliggenheten, nærområdet, følelsen du får av stedet ville jeg avventet. Har selv endelig slått meg til ro og selve stedet/området/nabolaget har vært avgjørende. Anonymkode: 52e2e...448
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #14 Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Skolevei er viktig altså! Hvis dere må kjøre, kompliserer det hverdagen mye. Er ikke alltid skolebussene klaffer med skoleslutt, SFO osv. Vi flyttet fra 2 km avstand til skolen, til 300 m, og hverdagen har blitt så mye lettere!! Nå kan de gå uansett vær, og helt fra oppstart i første klasse. Og de tar med seg venner hjem mye mer, noe vi syns er bra da 🤗 Anonymkode: d2c91...414 Oj, syntes du to km. Var langt og problematisk? Vi bor 2 km. Fra skolen og syntes vi har en kjapp og enkel skolevei. Enig med ts at 3 km er noe langt, men 2 er da rimelig standard? Anonymkode: 40ba4...21f 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #15 Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Helt 100% at jeg hadde prioritert alt annet enn drømmehuset... Vi bor ikke i drømmehuset. Vi bor i et helt vanlig fint hus, som holder oss varme og tørre osv I et superfint område med masse barn og trygg skolevei, kort vei til det meste. Men også kort vei til hovedstaden og området rundt som byr på godt med jobbmuligheter. Jeg vil vel strekke meg så langt som å si at han har kanskje funnet sitt drømmehus, men dette er jo ikke ditt drømmehus i den fasen dere er nå. Sikkert et fint HUS liksom, men hverdagen består mye mer av logistikk og jobb utenfor hjemmet, til å skulle prioritere hvordan hus og hage SER UT, fremfor at det faktisk passer dere. Si dere får ta saken opp igjen når ungene flytter ut og dere står fritt til å gjøre hva dere vil Da finner dere garantert et veldig pent hus da også. Anonymkode: 4c4a3...99c Dette høres jo ganske trist ut. Jeg har også bodd i et sånt midlertidig hus i snart 15 år. Vi trives i huset, men vi har ikke lagt noen egenkapital inn i det mer enn mest nødvendig. Vi bor også i et helt ok hus med stor tomt, som holder oss varme og tørre, men det er ikke det huset vi vil bo i på lang sikt. Det føles som et "ventehus" som vi ikke investerer mer enn nødvendig i. Nå har vi funnet drømmehuset, og kjøpt det! Eiendommen har alt vi vil ha, og her vil vi investere mye! Vi er i 50-åra, og nå når vi har funnet den eiendommen, så kan vi bruke penger for å få det sånn som vi vil ha det. Anonymkode: 4ccee...016
Gjest EmKay Skrevet 20. september 2023 #16 Skrevet 20. september 2023 Jeg tror på en gylden middelvei her. Vi er også på husjakt, og det kommer ut mange nydelige hus som har alt vi ønsker, men feil beliggenhet. Nå har vi litt "høye" krav ift tomtens egenskaper som ikke er så lett å finne, men det viktigste for oss er at hverdagen vil fungere greit. Og i det ligger det at det er barn i nabolaget som våre barn kan leke med, at det er en ok skolevei for dem, at vi ikke blir evige sjåfører for alt av fritidsaktiviteter og vennebesøk, samt en akseptabel reisevei til jobb for oss. Så det er mange "drømmehus" som har måttet vike fordi hverdagslogistikken hadde blitt for styrete. Finner vi drømmebeliggenheten både ift dette og tomtens egenskaper (størrelse, solforhold, utsikt,mm) så er det mye vi er villig til å fire på på husfronten. Et hus kan pusses opp/bygges om/bygges på slik at det blir drømmehuset.
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #17 Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Oj, syntes du to km. Var langt og problematisk? Vi bor 2 km. Fra skolen og syntes vi har en kjapp og enkel skolevei. Enig med ts at 3 km er noe langt, men 2 er da rimelig standard? Anonymkode: 40ba4...21f Ikke det at det var så langt, men det var litt kronglete vei. Vi bodde på toppen av lange bakker før. Og ikke fortau hele veien. Så da følte vi at vi måtte kjøre i mørket, kjøre når det høljregnet, kjøre når det var glatt osv. Og venner ble ikke med like spontant hjem etter skolen. Også var det litt av en koordinering med følgegruppe, alltid noen som var syke, skulle bli kjørt, ikke skulle hjem rett etter skolen osv osv. De hadde møtetidspunkt kl 07.35, skolen begynte 8.30 😁 Og likevel kom de stadig for sent. Nå stikker barna når de vil på morgenen, så lenge de går minst 3 min før rekker de skolen. Og noen fritidsaktiviteter er også på skolen, så det gjør ettermiddagen lettere. Anonymkode: d2c91...414 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #18 Skrevet 20. september 2023 Har de 3km skolevei får de dekkes skoleskyss. Anonymkode: 558bd...f90
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #19 Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har de 3km skolevei får de dekkes skoleskyss. Anonymkode: 558bd...f90 Her vi bor er det 4km skolevei for å få dekket skoleskyss Anonymkode: 1ee24...76c 1
Daria Skrevet 20. september 2023 #20 Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Skoleveien er bare noen år da. Anonymkode: c0002...571 For barna er de årene mange og viktige. Min erfaring - som ikke involverer barn - er at hvor jeg bor er viktigere enn det meste annet for trivsel og livskvalitet. Jeg sluttet i jobb jeg trivdes godt i fordi jeg ikke trivdes der jeg bodde, og jeg byttet ut et kvartes gangvei til jobb med en times togpendling for å kunne bo der jeg helst ville. Det minst viktige alle stedene har vært selve boligen - den klarer jeg å gjøre til mitt hjem uansett. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå