AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #1 Skrevet 19. september 2023 Min mormor døde i forrige uke. Begravelsen er på fredag. Dagen etter, lørdagen, har min mor invitert oss og mine søsken/deres familier til middag for å samle familien. Jeg har noen søsken som kommer langveisfra. Mannen min synes det blir for mye med både begravelse og middag. Han synes også at det er mye å forvente at han deltar i min mormors begravelse. Og han påstår at det ikke er vanlig å få fri fra jobben for å delta i sin ektefelles besteforeldres begravelse. Jeg er jo uenig og skjønner ingenting. Er ikke han veldig kjip og urimelig? Anonymkode: b109c...806 3
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #2 Skrevet 19. september 2023 Kondolerer. Han får ikke fri med lønn, han kan kanskje få ulønnet fri, men det er ikke sikkert det heller. Hos oss hadde det nok antagelig ordnet seg, men det spørs jo litt faktisk, man kan ikke booke om møter med instanser foreks. Jeg synes jo absolutt han skal delta hvis han får fri, og jeg hadde forventet at han spurte. Mer enn det får han ikke gjort. Men at det er for mye med begravelse og middag er jo bare tull. Anonymkode: e4c40...202 11 3
Thyra Skrevet 19. september 2023 #3 Skrevet 19. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kondolerer. Han får ikke fri med lønn, han kan kanskje få ulønnet fri, men det er ikke sikkert det heller. Hos oss hadde det nok antagelig ordnet seg, men det spørs jo litt faktisk, man kan ikke booke om møter med instanser foreks. Jeg synes jo absolutt han skal delta hvis han får fri, og jeg hadde forventet at han spurte. Mer enn det får han ikke gjort. Men at det er for mye med begravelse og middag er jo bare tull. Anonymkode: e4c40...202 Jeg trodde man fikk fri for familie i rett opp-eller nedstigende linje, (noe som inkluderer besteforeldre) både i egen familie og svigerfamilie? 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #5 Skrevet 19. september 2023 Han burde stille i begravelsen hvis han kan. Ellers så skjønner jeg han godt med at det blir mye. Jeg blir selv vrang av å ha nødt til å være sammen med min svigerfamilie. Anonymkode: 8a787...0fd 4
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #6 Skrevet 19. september 2023 Så lenge det er mulig for ham jobbmessig å være borte, så er det en selvfølge at han stiller i begravelsen. Dette inkluderer da også samværet med familien på lørdag. Din mann høres dessverre ut som en mann som ikke er følelsesmessig i forholdet, viser ikke omtanke eller respekt selv i den situasjonen du står i nå. Når begravelsen er over - få ham med i parterapi, for det du beskriver er ikke normalt. Det normale er å stille opp, hjelpe til, støtte, være tilstede, bry seg ❤️ Kondolerer ❤️ Anonymkode: 86fe1...2cb 6 6
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #7 Skrevet 19. september 2023 Thyra skrev (7 minutter siden): Jeg trodde man fikk fri for familie i rett opp-eller nedstigende linje, (noe som inkluderer besteforeldre) både i egen familie og svigerfamilie? Det trodde jeg også. Mannen her fikk fri nå forleden, til min morfars begravelse. Han sa at han ble forklart at han får fri til foreldre, besteforeldre og søsken, men ikke onkler og tanter og sånt. Kondolerer forresten, TS! ❤️ Anonymkode: 0f92a...90f 2
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #8 Skrevet 19. september 2023 Vet ikke hvorfor du skriver hver gang men. Han bør søke om fri og være med på middagen. Du har vel ikke besteforeldre som stadig dør... Anonymkode: 1a9ca...993 2
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #9 Skrevet 19. september 2023 Han har nok ikke rett på fri siden det ikke er nær familie, men bør for din del søke om fri dersom du ønsker å han med. Anonymkode: c1e1c...105 1 1
Høna79 Skrevet 19. september 2023 #10 Skrevet 19. september 2023 På min jobb hadde jeg ikke hatt krav på å delta i egen besteforeldres begravelse, enda mindre mannens besteforeldre, men arbeidsgiver ville strukket seg langt for å få det til likevel. Hvis jeg hadde ønsket det for å stille opp for familien. Personlig skjønner jeg at mannen tenker at det blir mye inkl middagen, hadde kanskje følt tilsvarende selv. Samtidig tenker jeg det er helt fair å be mannen pent ta seg sammen og stille opp likevel. For familien din sin skyld. Det handler ikke om han, og det er sånt man stiller opp på fordi det betyr mye for noen man er glad i - selv om det blir litt mye for en selv. 2
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #11 Skrevet 19. september 2023 Hvordan er han ellers når det gjelder det sosiale og din familie? Anonymkode: f7be7...e32 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #12 Skrevet 19. september 2023 Thyra skrev (47 minutter siden): Jeg trodde man fikk fri for familie i rett opp-eller nedstigende linje, (noe som inkluderer besteforeldre) både i egen familie og svigerfamilie? Nei Anonymkode: bd554...248 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #13 Skrevet 19. september 2023 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Min mormor døde i forrige uke. Begravelsen er på fredag. Dagen etter, lørdagen, har min mor invitert oss og mine søsken/deres familier til middag for å samle familien. Jeg har noen søsken som kommer langveisfra. Mannen min synes det blir for mye med både begravelse og middag. Han synes også at det er mye å forvente at han deltar i min mormors begravelse. Og han påstår at det ikke er vanlig å få fri fra jobben for å delta i sin ektefelles besteforeldres begravelse. Jeg er jo uenig og skjønner ingenting. Er ikke han veldig kjip og urimelig? Anonymkode: b109c...806 Han er ikke kjip. Forstår han veldig godt. Anonymkode: bd554...248 2
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #14 Skrevet 19. september 2023 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Han burde stille i begravelsen hvis han kan. Ellers så skjønner jeg han godt med at det blir mye. Jeg blir selv vrang av å ha nødt til å være sammen med min svigerfamilie. Anonymkode: 8a787...0fd Men da benytter en seg av noe som heter folkeskikk og deltar. Voksne mennesker må kunne klare det Anonymkode: 5cfa3...f2d 5 1
Even Tuell Skrevet 19. september 2023 #15 Skrevet 19. september 2023 Her må jeg bare sitere Atle Antonsen: TA'REI SAMMEN'A !!! Dette er patetisk, og ikke minst forferdelig lite voksent og støttende. Jeg forstår at noen ikke går perfekt over ens med svigerfamilie, men her er det snakk om begravelse og minnestund. Da tar du på deg dressen og så drar du. Ingen forventer at du skal gjøre så mye ut av deg, men du møter for faderullandeg opp. Så får du heller bare sitte stille ved et bord i noen timer og ruge på en kaffekopp. Man er tross alt i familie både med den som har dødd og de som sørger. Overkokt spaghetti har mer ryggrad enn dette. Terningkast null. 7 1 9
Rufs Skrevet 19. september 2023 #16 Skrevet 19. september 2023 2 minutter siden, Even Tuell said: Overkokt spaghetti har mer ryggrad enn dette. Terningkast null. Du vant internett i dag. 🤣 8
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #17 Skrevet 19. september 2023 Er han autist? Anonymkode: 16cd9...c26 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #18 Skrevet 19. september 2023 Ja, det er normalt for han. Vil du at han skal være seg selv, og kan du akseptere han som det? Anonymkode: bbe93...0b5
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #19 Skrevet 19. september 2023 Jeg elsker min mann, som også er far til mitt barn. Men jeg hater å være med svigers. Jeg rett og slett hater det. Har prøvd å jobbe med meg selv, men jeg er skrudd sammen sånn at det er noe jeg virkelig hater. Synes det er rart at folk forventer at fordi man forelsker seg i en person, så er det en selvfølge at man liker resten av slekta. Fakta er at svært mange ikke gjør det og derav oppstår mye konflikter i parforhold. Greit nok å tvinge seg med på sammenkomster som er naturlige, begravelser, bursdager, julefeiring osv. Spesielt med barn i bildet, så er det viktig. Men utover det, nei takk. Svigers har ikke gjort meg noe, hyggelige folk, men ikke mine typer. Hadde aldri hengt med de utfra eget valg, de er for ulike meg. Enkelte irriterer meg og kjeder meg. Liker ikke tvangssosialisering og tvangskos. Jeg savner mer aksept for at folk skal få lov til å kunne si dette og at det må finnes en viss forståelse for dette også. Sannheten er jo at en stor majoritet gruer seg til alt med svigers. Kanskje det ikke er det som er feil, men heller våre sosiale koder på hvordan vi skal forholde oss til svigers? Kanskje det er litt for høye krav? Hvem faen vil på middag til svigers en søndag, og sitte der og trøkke hele dagen, når de endelig har en fridag og en pause fra hamsterhjulet? Svært få. Anonymkode: 3e596...d30 1
Helene1982 Skrevet 19. september 2023 #20 Skrevet 19. september 2023 Jeg tenker at akkurat nå handler det ikke om ham og hva han er gira på. Det er ikke for bestemor heller. Han burde møte opp for kona si. Ber han om fri fra jobb, og det er umulig fordi sjefen har nedsatte sjelsevner, er det sånn det er, men han burde spørre, evt om å bytte vakt, ikke si et pip om: dette får jeg ikke betalt for. Jeg blir sliten av middag OG begravelse. Av og til gjør man sitt beste for å møte opp, og dette er et eksempel på det. 3 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå