AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #1 Skrevet 19. september 2023 Ja, tittelen sier jo sitt.. jeg er overvektig men har slanker meg masse, men er jo fortsatt innenfor kategorien overvektig. Jeg har begynt å legge merke til noe som jeg har begynt å reagere litt på.. i alle situasjoner/grupper hvor de er andre overvektige er det ALLTID noen som forveksler navnet mitt med den andre overvektige sitt navn, bakgrunn etc.. dette uansett om vi ser VELDIG forskjellig ut og har forskjellig grad av overvekt. Dette er jo litt trist egentlig.. for det betyr jo i bunn og grunn at de bare ser overvekten og ikke noe annet. norn andre som har opplevd dette? Anonymkode: 74243...6d5 3
Phoenix Heart Skrevet 19. september 2023 #2 Skrevet 19. september 2023 Sikker på at det har noe med overvekt å gjøre? Kan jo være helt tilfeldig. 3
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #3 Skrevet 19. september 2023 Tjukke personer er jo litt like ved første øyekast. Det blir litt som kinesere, man tror de er like men når man ser mye på de er de ulike. Anonymkode: 8d5ec...b30 3 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #4 Skrevet 19. september 2023 Skjønner at det er leit men folk er generelt dårlig til å se detaljer i andre. For eks blir vanligvis de med samme etniske bakgrunn og så alltid forvekslet. «Nei, Maria er den andre svarte på kontoret…» Når jeg begynte på min nye jobb var det to andre som begynte ca et år etter meg. Oss tre ble hele tiden forvekslet! Og det eneste som var likt med oss var at vi var kvinner med mørkt langt hår, omtrent lik i kroppsform. Ingenting annet! Vi er virkelig ikke like! Anonymkode: 94582...481 2
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #5 Skrevet 19. september 2023 Jeg tror du er inne på noe, og tror det er litt i samme katorigien som at enkelte hvite ikke klarer å se forskjell på asiatiske eller svarte. Her er det de ser overvekt, og alle overvektige mennesker ser like ut, for de menneskene de ser til vanlig er ikke overvektige. Dermed får du en bias. Anonymkode: 79c92...351 4
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #6 Skrevet 19. september 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg tror du er inne på noe, og tror det er litt i samme katorigien som at enkelte hvite ikke klarer å se forskjell på asiatiske eller svarte. Her er det de ser overvekt, og alle overvektige mennesker ser like ut, for de menneskene de ser til vanlig er ikke overvektige. Dermed får du en bias. Anonymkode: 79c92...351 Eneste gangen jeg ikke ser feite folk er på tv. Anonymkode: 7a7c9...d2a
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #7 Skrevet 20. september 2023 Ingen andre som har opplevd dette? Anonymkode: 74243...6d5 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #8 Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Eneste gangen jeg ikke ser feite folk er på tv. Anonymkode: 7a7c9...d2a Ser du ikke på nyheter?Er ei som er rund stadig på tv om dagen,tror det er noe med aksjer. Anonymkode: 2f8f9...043 2 2
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #9 Skrevet 20. september 2023 Overvektige mennesker mister ofte ansiktstrekkene sine. Det karakteristiske blir fylt ut med fett, og viskes ut. Dermed ser overvektige mennesker mer like ut. Bare min teori 🙃 Anonymkode: 68bf4...3c3 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #11 Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Overvektige mennesker mister ofte ansiktstrekkene sine. Det karakteristiske blir fylt ut med fett, og viskes ut. Dermed ser overvektige mennesker mer like ut. Bare min teori 🙃 Anonymkode: 68bf4...3c3 Vi har 3 nye ansatte, alle tynne og med langt lyst hår. Ser ikke forskjell på dem når jeg ser dem hver for seg. Anonymkode: c1b8a...6fa 3
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #12 Skrevet 20. september 2023 Vi har flere, høyreiste skallede menn med skjegg på jobben. Er nok noen nyansatte som sliter litt med å skjelne mellom dem også, enda de ikke er særlig like. Jeg har omvendt problem. Som rullestolbruker vet ALLE hvem jeg er og husker meg godt, selv om vi bare har vekslet et par ord. Det kan være ganske flaut. Jeg har ofte hilst på folk og servert "jeg tror ikke vi har hilst", så viser det seg at vedkommende har hatt en samtale med meg på et tidligere tidspunkt (vi har mange freelancere på jobb og folk med korte engasjement som ofte kommer tilbake igjen). Anonymkode: afa0d...62a 2
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #13 Skrevet 20. september 2023 Veldig mange mennesker klarer rett og slett ikke å se likheter eller ulikheter ved folks utseende. Eller de fester seg ved én ting som kanskje ligner noen andre, dermed «ligner» de. Jeg har fått høre at jeg ligner både Jennifer Lopez og Jennifer Anniston😅Jeg ligner virkelig ikke på noen av dem, den eneste likheten er hårfargen 🤷🏼♀️ Anonymkode: a561a...29e
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #14 Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Tjukke personer er jo litt like ved første øyekast. Det blir litt som kinesere, man tror de er like men når man ser mye på de er de ulike. Anonymkode: 8d5ec...b30 Ja ikke sant, jeg på 180 med lyst krøllete hår, vil lett forveksles med en overvektig med sort glatt hår på 160. Nesten umulig å se forskjell. Anonymkode: 3894e...3af 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #15 Skrevet 20. september 2023 Der har aldri skjedd meg. Tung eller lett. Selv er jeg god på ansikter men elendig på navn, så kan kalle folk mye rart. Anonymkode: 3894e...3af
Blueberrymuffin Skrevet 20. september 2023 #16 Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Ja, tittelen sier jo sitt.. jeg er overvektig men har slanker meg masse, men er jo fortsatt innenfor kategorien overvektig. Jeg har begynt å legge merke til noe som jeg har begynt å reagere litt på.. i alle situasjoner/grupper hvor de er andre overvektige er det ALLTID noen som forveksler navnet mitt med den andre overvektige sitt navn, bakgrunn etc.. dette uansett om vi ser VELDIG forskjellig ut og har forskjellig grad av overvekt. Dette er jo litt trist egentlig.. for det betyr jo i bunn og grunn at de bare ser overvekten og ikke noe annet. norn andre som har opplevd dette? Anonymkode: 74243...6d5 Jeg er overvektig og har aldri opplevd dette. Har heller aldri opplevd at venner jeg har som er overvektige har blitt utsatt for det. Bli tryggere på deg selv, og ikke bruk overvekten som forklaring på noe som kan være helt tilfeldig. Selv om dere ikke ser like ut, kan dere ha ting ved personligheten som gjør at folk blander dere. Jeg har også en venn som ikke klarer å huske anikter spesielt godt, så han kan blande, og da helt uavhengig av høyde og vekt. Så det trenger ikke å bety noe negativt bare fordi noen sier feil navn til deg.
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #17 Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Overvektige mennesker mister ofte ansiktstrekkene sine. Det karakteristiske blir fylt ut med fett, og viskes ut. Dermed ser overvektige mennesker mer like ut. Bare min teori 🙃 Anonymkode: 68bf4...3c3 Ja, og overvektige menn og kvinner (snakker om fedme her, ikke et par kilo for mye) begynner også å se like ut når man blir så stor at alt legger seg rundt magen. Anonymkode: f4ef1...736 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #18 Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Ja, og overvektige menn og kvinner (snakker om fedme her, ikke et par kilo for mye) begynner også å se like ut når man blir så stor at alt legger seg rundt magen. Anonymkode: f4ef1...736 Men da skriver man da fedme og ikke ovwrvektig. Meget stor forskjellig. Anonymkode: 3894e...3af
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #19 Skrevet 20. september 2023 Jeg er lærer på universitetet og får hver år nye store grupper. Jeg bruker laang tid på å lære meg navn og se forskjell på mange av dem, fordi de har så likt fysisk uttrykk. Nordisk utseende, langt hår, lik klesstil og likt sminket. Jeg tror ikke det handler om å være overvektig, men at man har flere som ikke skiller seg ut fra hverandre før man blir kjent. De som f.eks har kort hår, masse krøller, spesiell klesstil, lærer jeg mye fortere. Om jeg har tre overvektige som ellers har lik stil med hverandre, så er det det samme. Kan det være at du legger ekstra merke til det som gjelder deg? Prøv å observere om det ikke også er slik med flere. Desverre er vi mange som ikke har fotografisk hukommelse og trenger tid på å koble person og navn. Det er nok ikke vondt ment. Anonymkode: 71ec4...648 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #20 Skrevet 20. september 2023 Jeg er kortvokst og i byen der jeg bodde før ble jeg stadig forvekslet med to andre kortvokste kvinner. Vi liknet overhodet ikke hverandre. Ulike farger, ulik kroppsfasong, stor aldersforskjell. De fleste beklaget ganske kjapt når de forstod at de hadde tatt feil eller jeg fortalte at jeg ikke var "Kari". Greit nok. Det var visse unntak, som for eksempel han som ble veldig snurt. Han insisterte på at vi hadde ligget sammen og ville ikke gi seg. 🤦♀️ Ubehagelig. Anonymkode: 6d2c5...020
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå