AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #21 Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Sitter barnet mye foran skjerm? Det kan ødelegge for søvn. Begynn å legge barnet til fast tid hver kveld med samme rutiner. Dette kan hjelpe bra. Det er ikke vanlig at barn uten diagnoser bruker melatonin. Lite salg på apoteket der jeg jobber iallefall. Anonymkode: 6f2e2...bbe Så klart det er minimalt med skjermbruk og rutiner, det har det vært fra starten. Det hjelper ingenting. -TS Anonymkode: 052c2...2f3
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #22 Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Mitt barn var sånn. Brukte timesvis på å finne ro og sovne om kvelden. Etter flere års kamp prøvde vi melatonin. Etter det har ungen sovnet etter relativt kort tid stort sett hver kveld😊 Barnet vårt er nå ungdom og må fortsatt ha melatonin for å sovne i normal tid. Har forsøkt uten i perioder, men da sklir det fort ut igjen. Verdt å snakke med lege og forsøke tenker jeg. Teste det ut en uke eller to og ta stilling til om det funker etter det 😊 Anonymkode: 2ff39...e0d Takk, verdt å sjekke ja Så bra noe fungerte for barnet ditt ❤️ -TS Anonymkode: 052c2...2f3
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #23 Skrevet 20. september 2023 Begge mine har slitt med søvn til de var fire og fem år gamle. Begge fjernet mandler og polypper, noe bedring etter det, men falt fort tilbake i samme mønster. Eldste viste seg å ha adhd, yngste hadde stille refluks (utredet tre år gammel). Eldste fikk melatonin hos lege på BUP, yngste fikk medisiner mot refluks. Søvnen på begge er bra nå. Melatonin er et hormon vi produserer selv i de fleste tilfeller. Hos noen må man tilføre melatonin for å få sove. Likevel er det viktig å ha i bakhodet at det er et hormontilskudd, og det er lite forsket på langtidsvirkninger hos barn. Ville sørget for at alt annet er utelukket før du gir melatonin. Det kan være løsningen i en periode, men jeg vet at leger generelt er skeptisk til å skrive det ut så lenge det ikke ligger en diagnose bak - som f.eks adhd, autisme osv. Anonymkode: 03e6a...cab 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #24 Skrevet 20. september 2023 Jeg ville ikke gitt barnet mitt melatonin uten å ha diskutert med lege. Jeg ville også sjekket vitaminer først, om det vil hjelpe å få opp b-12, folat, d vitamin, m.m. Hvis han sliter med reflux så kan det ha rot i lavere verdier av visse vitaminer, som igjen er veldig viktig for nervesystem og søvn. Anonymkode: f63dc...821 2
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #25 Skrevet 20. september 2023 Tviler på legen vil være cævrang når det kommer til melatonin. Har din lege helsenorge slik du kan skrive meldinger der? Tror ikke ar et bør være med for å få det. Ikke inngripende i heletatt. Enten virker det eller så virker det ikke. Anonymkode: 50d0d...cab
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #26 Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Nå legger han seg halv ti og sovner overtrøtt klokka ti, men har prøvd legging alt fra klokka 18 og utover. Så på det meste fire timer. Han sovner ikke før ti uansett hva jeg gjør, men da er han til gjengjeld helt ferdig. -TS Anonymkode: 052c2...2f3 Han er vel et b-menneske, da. Husker selv da jeg var barn. Kom tuslende inn i stua i pysjen...."fåj ikke sooooove...:( " Det løste seg vel egentlig aldri helt for min del, for samfunnet er ikke lagt opp til at man kan sove når b-menneskekroppen trenger det. Man tvinges inn i rutiner som ikke passer. Da blir det sånn. Man ligger ikke våken fordi det er moro, akkurat. Anonymkode: 3f941...207
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå