AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #1 Skrevet 19. september 2023 Jeg trenger tips på hvordan jeg skal håndtere situasjonen her. Barnefaren og jeg gikk fra hverandre da hun var 6 uker gammel. Hun er nå snart 3 år. Han har i hele livet hennes kommet 1 gang i uken i snitt. Imellom har det også gått 2 uker uten en lyd. Det har ikke vært aktuelt med faste dager pga hans jobbsituasjon. I avtalen sto det at han skulle sende en oversikt på datoer 2 mnd fram i tiden. Dette har vi aldri fått. Det har alltid vært slik at han sender sms samme uke, dagen før eller samme dag og spørre om å komme. Jeg har sagt ja 95 % av gangene siden vi uansett er mye hjemme på ettermiddagen i ukedagene. I helgene har han alltid prioritert fest og aldri kommet til noe som er blitt avtalt. Jeg har en LANG liste med oversikt på dager hvor han ikke har møtt opp likevel selv om avtalene som blir gjort samme uke. Slik har det vært fra dag 1…. Kommer alltid sent og får derfor bare 1 time eller 2 timer med henne. Han har ALDRI vært sammen med henne i en hel dag før. Han har også stått foran sin datter og sagt «pappa kommer imorgen» for å ikke komme. Jeg har bedt ham om å hente henne i barnehagen kun 2 ganger siden hun startet der som 1 åring. Begge gangene kom han ikke, forsov seg, glemte det. Har sluttet å be ham om det. Han møter derfor henne her hjemme. Han fester, ble tatt for fyllekjøring, kjører uten lappen og tar partydop. Han er uansvarlig og sover på dagtid og er oppe hele natta. Han gikk også fra henne alene bak blokka for å hente noe i egen bil. Der hadde hun tilgang til bilveien Det er det lille jeg har observert da de ofte har hatt samvær her hjemme hos oss. Jeg lurer pp hva som kan skje med mer samvær. Jeg har gitt ham tydelig beskjed om at det er uaktuelt å kjøre med henne uten lappen. Jeg stoler ikke på ham som pappa. Siden våren har han klagd på at han betaler for høyt barnebidrag gjentatte ganger. Han ønsker å redusere dette og starte med annenhver helg og en ettermiddag annenhver uke. Alle de gangene han nevner det, så er barnebidrag et tema og han har et sterkt ønske om å redusere beløpet. Motivet for mer samvær er helt feil i mine øyne. Jeg har sagt til ham at for å starte med annenhver helg må dette bygges opp gradvis med noen timer lørdag og søndag i en periode. At han kommer kl 0800 på morgenen og at han har henne hjemme hos seg for tilvenning. Jeg personlig tror ikke han kommer til å holde avtaler i lengden. Jeg får ikke søkt om barnebidrag via NAV og da vår samværsavtale er altfor gammel. Han kommer ikke til å gå med å skrive en ny uten at det står annenhver helg og en ukedag annenhver uke. Jeg er redd min datter blir skuffet, får vonde opplevelser eller blir overlatt til seg selv hos ham. Tenk om det skjer henne noe. Har ikke lyst til å gå på med annenhver helg. Jeg har nesten lyst til å bare la ham slippe å betale bidrag for å slippe kranglingen. Det er likevel ikke riktig…. Anonymkode: eb143...3e4 1 2
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #2 Skrevet 19. september 2023 En samværsavtale går ikke ut på dato, den er gjeldene til ny avtale er skrevet så dette er bare tull. Krever han mer enn du ønsker må han til retten, der vil han få minimum annen hver helg men med opptrapping som du nevner om han klarer å fullføre før han dropper igjen Anonymkode: 478c7...fa9 8 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #3 Skrevet 19. september 2023 Du tenker riktig bortsett fra om bidraget. Avtalen gjelder til dere lager en ny. Søk om bidrag. Stå på at det skal være opptrapping. Han her gidder neppe rettssak. Anonymkode: fad60...fd9 6
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #4 Skrevet 19. september 2023 Virker kanskje som du ikke burde fått barn med denne fyren. Anonymkode: e02b5...9b4 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #5 Skrevet 19. september 2023 Hvorfor får du ikke søkt bidrag via nav? Det er bare til å sende inn, elektronisk, det er kjapt gjort. Jeg ville heller aldri gått med på mer samvær før han hadde vist at han var skikket og pålitelig. Anonymkode: 762d3...5cc 3 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #6 Skrevet 19. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Virker kanskje som du ikke burde fått barn med denne fyren. Anonymkode: e02b5...9b4 Nei, noe av det dummeste jeg har gjort er å få barn med akkurat den fyren. Jeg er likevel utrolig takknemlig for den nydeligste jenta mi. Anonymkode: eb143...3e4 2 8
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #7 Skrevet 19. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor får du ikke søkt bidrag via nav? Det er bare til å sende inn, elektronisk, det er kjapt gjort. Jeg ville heller aldri gått med på mer samvær før han hadde vist at han var skikket og pålitelig. Anonymkode: 762d3...5cc Anonymkode: eb143...3e4
Alis123 Skrevet 19. september 2023 #8 Skrevet 19. september 2023 Tusen takk. Jeg trodde man måtte ha en datert samværsavtale for å søke via NAV. Da skal jeg få sendt en søknad til NAV. Burde jeg la barnefaren ha henne med opptrapping? Jeg er usikker på om han i det hele tatt er skikket til å ha henne alene.
Gjest Elooon Skrevet 19. september 2023 #9 Skrevet 19. september 2023 Selvfølgelig skal barnet være med faren annenhver helg så lenge det er trygt. Det er hans barn like mye som ditt. Er han ingen trygg person så må det bevises.
Siljes_tanker Skrevet 19. september 2023 #10 Skrevet 19. september 2023 Sålenge du har foreldreansvar, så er det ditt ansvar å sørge for at bag et har det trygt. Er det slik at du mistenker rus, så er du pliktig til å holde igjen barnet. 7
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #11 Skrevet 19. september 2023 Alis123 skrev (1 time siden): Tusen takk. Jeg trodde man måtte ha en datert samværsavtale for å søke via NAV. Da skal jeg få sendt en søknad til NAV. Burde jeg la barnefaren ha henne med opptrapping? Jeg er usikker på om han i det hele tatt er skikket til å ha henne alene. Jeg vet faktisk ikke hva jeg ville gjort, men jeg hadde nok ikke latt han ha henne mer enn toppen noen timer alene i begynnelsen. Du må vite at barnet er trygt når det er hos far, og da tenker jeg at far først må vise at han kan. Og at du kan stole på han. Om du mistenker at det mest er pga bidraget at far vil ha mer, så tror jeg det fort vil gli ut igjen og at han kommer til å fortsette slik han holder på i dag. Elooon skrev (1 time siden): Selvfølgelig skal barnet være med faren annenhver helg så lenge det er trygt. Det er hans barn like mye som ditt. Er han ingen trygg person så må det bevises. Først må far legge ned endel innsats for at barnet skal bli kjent og trygg med han. Ingen oppegående sender et lite barn avgårde med en person de ikke stoler på. Bare det at han ikke holder avtaler viser jo at han ikke er en trygg person. Og slenger man inn mye festing og rus bla, så taler heller ikke det for at far er en trygg omsorgsperson. Det handler om barnets rettigheter, ikke fars. Anonymkode: 762d3...5cc 3 2
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #12 Skrevet 20. september 2023 Er det ikke mye lettere for alle sammen om han bare slipper barnebidrag? Så får han det som han vil, du slipper å sende barnet til han når han er uegnet til å ha det. Barnet slipper å ha forventninger til en far som ikke stiller opp uansett. Du kan ikke tvinge far til å forandre seg, det er et håpløst prosjekt. Jeg ville definitivt valgt barnets beste fremfor de få kronene man får i barnebidrag. Anonymkode: 5e7eb...ac4 3 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #13 Skrevet 20. september 2023 Samværsavtalen gjelder til ny er skrevet. Evt så søker man uten avtale og bare oppgir fakrisk samvær. Du bør ikke droppe bidrag men heller passe på at dette beregnes OG kreves inn av nav. Samværet skal være til barnets beste. Jet har far lang historikk med å ikke stille opp så han må selvfølgelig bygge opp tillitt hos barnet og vise over tid at han følger opp og er en god far. Så kan Samværet gradvis økes. Dere kan få hjelp på familievernkontoret til å lage en ny avtale der barnets behov er i fokus. Så får dere se da....om han følger opp i praksis. Poenget er at han må vise dette FØR samværer økes. Snakk om bidrag sier du bare at du ikke orker. Nav beregner det og om han begynner å følge opp vil det reduseres så det er opp til han, ikke deg. Anonymkode: 39edb...7db 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #14 Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Er det ikke mye lettere for alle sammen om han bare slipper barnebidrag? Så får han det som han vil, du slipper å sende barnet til han når han er uegnet til å ha det. Barnet slipper å ha forventninger til en far som ikke stiller opp uansett. Du kan ikke tvinge far til å forandre seg, det er et håpløst prosjekt. Jeg ville definitivt valgt barnets beste fremfor de få kronene man får i barnebidrag. Anonymkode: 5e7eb...ac4 Dette er jo penger som skal gå til barnet og for mange aleneforeldre er ikke dette "få kroner" men kanskje det som gjør at barnet kan få på en fritidsaktivitet eller annet. Far skal forsørge barnet sitt. Anonymkode: 39edb...7db 3 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #15 Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette er jo penger som skal gå til barnet og for mange aleneforeldre er ikke dette "få kroner" men kanskje det som gjør at barnet kan få på en fritidsaktivitet eller annet. Far skal forsørge barnet sitt. Anonymkode: 39edb...7db Legg til at hvis det er så få kroner kan det da ikke være noe problem for ham å betale det. Hvorfor skal han ikke delta i å forsørge barnet sitt? Anonymkode: fad60...fd9 2 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #16 Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg trenger tips på hvordan jeg skal håndtere situasjonen her. Barnefaren og jeg gikk fra hverandre da hun var 6 uker gammel. Hun er nå snart 3 år. Han har i hele livet hennes kommet 1 gang i uken i snitt. Imellom har det også gått 2 uker uten en lyd. Det har ikke vært aktuelt med faste dager pga hans jobbsituasjon. I avtalen sto det at han skulle sende en oversikt på datoer 2 mnd fram i tiden. Dette har vi aldri fått. Det har alltid vært slik at han sender sms samme uke, dagen før eller samme dag og spørre om å komme. Jeg har sagt ja 95 % av gangene siden vi uansett er mye hjemme på ettermiddagen i ukedagene. I helgene har han alltid prioritert fest og aldri kommet til noe som er blitt avtalt. Jeg har en LANG liste med oversikt på dager hvor han ikke har møtt opp likevel selv om avtalene som blir gjort samme uke. Slik har det vært fra dag 1…. Kommer alltid sent og får derfor bare 1 time eller 2 timer med henne. Han har ALDRI vært sammen med henne i en hel dag før. Han har også stått foran sin datter og sagt «pappa kommer imorgen» for å ikke komme. Jeg har bedt ham om å hente henne i barnehagen kun 2 ganger siden hun startet der som 1 åring. Begge gangene kom han ikke, forsov seg, glemte det. Har sluttet å be ham om det. Han møter derfor henne her hjemme. Han fester, ble tatt for fyllekjøring, kjører uten lappen og tar partydop. Han er uansvarlig og sover på dagtid og er oppe hele natta. Han gikk også fra henne alene bak blokka for å hente noe i egen bil. Der hadde hun tilgang til bilveien Det er det lille jeg har observert da de ofte har hatt samvær her hjemme hos oss. Jeg lurer pp hva som kan skje med mer samvær. Jeg har gitt ham tydelig beskjed om at det er uaktuelt å kjøre med henne uten lappen. Jeg stoler ikke på ham som pappa. Siden våren har han klagd på at han betaler for høyt barnebidrag gjentatte ganger. Han ønsker å redusere dette og starte med annenhver helg og en ettermiddag annenhver uke. Alle de gangene han nevner det, så er barnebidrag et tema og han har et sterkt ønske om å redusere beløpet. Motivet for mer samvær er helt feil i mine øyne. Jeg har sagt til ham at for å starte med annenhver helg må dette bygges opp gradvis med noen timer lørdag og søndag i en periode. At han kommer kl 0800 på morgenen og at han har henne hjemme hos seg for tilvenning. Jeg personlig tror ikke han kommer til å holde avtaler i lengden. Jeg får ikke søkt om barnebidrag via NAV og da vår samværsavtale er altfor gammel. Han kommer ikke til å gå med å skrive en ny uten at det står annenhver helg og en ukedag annenhver uke. Jeg er redd min datter blir skuffet, får vonde opplevelser eller blir overlatt til seg selv hos ham. Tenk om det skjer henne noe. Har ikke lyst til å gå på med annenhver helg. Jeg har nesten lyst til å bare la ham slippe å betale bidrag for å slippe kranglingen. Det er likevel ikke riktig…. Anonymkode: eb143...3e4 Han må faktisk bestille time til mekling for å få ny avtale, da nekter du å skrive avtale men han må få meklingsattest som ikke er eldre enn 6 mnd for å gå rettens vei. Akkurat i dag sender du inn den samværsavtalen du har samt alle sms der han avlyser/møter opp på samvær, over til nav. Så ber du de om å beregne bidraget. Så forholder du deg kun til avtaler satt opp 2 mnd i forveien. Ikke svar på ønsker som kommer samme dag eller dagen før. Ikke vær så grei lengre, du vil faktisk tape på dette på sikt. Hvis du ønsker mer trygghet, snakk med / dokumenter hos en advokat så alle papirene ligger klare på hvordan han er. Snakk gjerne med helsestasjonen for å dokumentere hans utfordringer. Rådfør deg med hva de anbefaler. Ut fra hva jeg ser burde dere hatt samvær med tilsyn uansett. Ikke øke samme hva. Jeg har samme barnefar å forholde meg til, samvær med tilsyn frem til bevist bedring og behandling er gjennomført. Anonymkode: 2bf22...ef2 2
Pippi Lotta Skrevet 20. september 2023 #17 Skrevet 20. september 2023 Elooon skrev (10 timer siden): Selvfølgelig skal barnet være med faren annenhver helg så lenge det er trygt. Det er hans barn like mye som ditt. Er han ingen trygg person så må det bevises. Leste du innlegget? Far sliter med rus, kjører uten sertifikat og lar barnet leke alene vestsiden av trafikkert vei… Mener du virkelig det er en selvfølge at far skal ha barnet annenhver helg? 5
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #18 Skrevet 20. september 2023 Hva betaler han i bidrag nå? Anonymkode: e991e...256
Gjest Elooon Skrevet 20. september 2023 #19 Skrevet 20. september 2023 Pippi Lotta skrev (7 timer siden): Leste du innlegget? Far sliter med rus, kjører uten sertifikat og lar barnet leke alene vestsiden av trafikkert vei… Mener du virkelig det er en selvfølge at far skal ha barnet annenhver helg? Nei barna skal alltid være trygg både hos moren og faren. Er det bevis at faren gjør alt dette og er en utrygg person så er det vel ingen problem å ikke la han få samvær annenhver helg?
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #20 Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Dette er jo penger som skal gå til barnet og for mange aleneforeldre er ikke dette "få kroner" men kanskje det som gjør at barnet kan få på en fritidsaktivitet eller annet. Far skal forsørge barnet sitt. Anonymkode: 39edb...7db Men igjen, da må man vurdere om det er verdt det. Er det viktigst med penger, eller er det viktigst at barnet ikke er på samvær hos faren sin som ikke kan ta vare på det? Anonymkode: 5e7eb...ac4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå