Gå til innhold

Får man som nær pårørende overnatte på sykehuset når pasienten er i palliativ fase?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min samboer er veldig syk av kreft og pga smerter tror jeg hun må legges inn for morfinbehandling snart, fordi hun har det så vondt her hjemme og ingenting hjelper.

Kan jeg som hennes samboer få overnatte på samme rom nå når det går mot slutten, eller må jeg dra frem og tilbake daglig?

Har ikke bil og jeg har ME og orker ikke kollektivtransport  frem og tilbake.

Anonymkode: 68027...0f8

• Liker 1
  • Hjerte 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sykehushotell er det som er løsningen. 

Anonymkode: c1743...714

Skrevet

Hvorfor snakker dere ikke med sykehuset om dette? 

Anonymkode: 5fcaf...555

• Liker 1
Skrevet

Ja du får nok overnatte. Ønsker deg alt det beste ❤️

Anonymkode: a765e...635

Skrevet

Ja, det vil jeg nok tro. Men hør med dem? De er opptatt av pårørende også.

Trist å høre om samboeren din

Anonymkode: b0e7b...5a1

Skrevet

Ta en prat med avdelingen der hun følges opp. Hvis hun ønsker å være hjemme kan dere også høre om hjemmesykepleien kan være behjelpelige. Jeg jobber i hjemmesykepleien og vi har ofte kreftpasienter med smertepumpe (må selvsagt inn på sykehuset for å få pumpen, men vi følger opp i hjemmet etterpå).

Lykke til ❤️

Anonymkode: d609f...dba

• Liker 1
  • Hjerte 7
Skrevet

Ja, vi byttet på å overnatte de siste nettene, hadde da enerom og fikk inn seng.  Du må bare høre med sykehuset, de tilrettelegger så godt de kan. Dersom det er fullt kan det være du må ligge på madrass. ❤️

Anonymkode: 6a61b...aa7

• Hjerte 1
Skrevet

Ja, de kan dra inn gode stoler eller en seng også om de finner. Da faren min fikk palliativt behandling så lå vi der fordelt på de beste møblene de hadde og de kom med mat og kaffe til oss også, døgnet rundt i over 30 timer.

Min medfølelse til dere ❤️

Anonymkode: 19dfb...cf9

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvorfor snakker dere ikke med sykehuset om dette? 

Anonymkode: 5fcaf...555

Fordi jeg tenker på det nå og kan ikke ringe kreftavdelingen kl 21:55 om kvelden.

Tenkte noen som har vært i samme situasjon eller jobber med pasienter har peiling.

Ts

• Hjerte 8
Skrevet

Ja. Vi flyttet inn. Jeg og barnet, da mannen min lå for døden. 
❤️

• Hjerte 4
Skrevet

Hvis ikke er det galskap. Ingen skal måtte være alene i palliativ behandling, spesielt ikke den aller siste tiden. Jeg har jobbet på sykehjem og da leide vi inn egen fastvakt som satt med personen i deres siste tid, hvis pårørende ikke kunne. Ikke sykehus akkurat, men det burde virkelig ikke være noe problem. 

• Liker 2
  • Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fordi jeg tenker på det nå og kan ikke ringe kreftavdelingen kl 21:55 om kvelden.

Tenkte noen som har vært i samme situasjon eller jobber med pasienter har peiling.

Ts

En venn av mannen min døde av kreft.

Han tilbrakte tiden hjemme sammen med samboer og barna og døde planlagt der. 

Anonymkode: b1c60...ecb

• Hjerte 2
Skrevet

Pappa fikk sove på rommet med mamma. Men det fantes også pårørende rom. Hør med sykehuset 🥰

Anonymkode: 25fe5...fc6

• Hjerte 1
Skrevet

Det får du helt sikkert. De er sikkert bare glade for at du vil sitte hos din kjære. 

Klem 💞

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ta en prat med avdelingen der hun følges opp. Hvis hun ønsker å være hjemme kan dere også høre om hjemmesykepleien kan være behjelpelige. Jeg jobber i hjemmesykepleien og vi har ofte kreftpasienter med smertepumpe (må selvsagt inn på sykehuset for å få pumpen, men vi følger opp i hjemmet etterpå).

Lykke til ❤️

Anonymkode: d609f...dba

Hvordan fungerer en smertepumpe? Er det morfin man får da?

Ts

Skrevet

Der jeg jobber har vi egne pårørenderom til overnatting. (Sykehuset dekker et stort geografisk område) Ellers prøver vi å tilrettelegge så godt det lar seg gjøre.

Anonymkode: dd294...99f

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvordan fungerer en smertepumpe? Er det morfin man får da?

Ts

Ja hovedsakelig morfin. Det gir pasienten jevn tilførsel av smertelindring slik at smertetopper forebygges. 
Det er også mulig å gi støt med ekstra morfin ved behov. 
Smertepumpen er koblet til en slange, som igjen er koblet til et lite kateter vanligvis lagt inn i underhuden til pasienten. 

• Nyttig 2
Skrevet

Man burde rett og slett høre med det sykehuset det gjelder! 

Flere steder kan det fremdeles være ekstra strengt regelverk, på grunn av Korona...     

Anonymkode: 1cbe7...906

Skrevet

Flere i familien min har dødd av kreft. De har fått være hjemme den siste tiden, i sykehusseng og godt smertelindret i gode omgivelser. Kanskje du skal ta kontakt med sykehuset å spørre om det kan være en mulighet? Hvis hun ønsker det selv da. Da kan du være der hele veien, du kan sove med henne, og hun slipper å ligge på et sykehus siste tiden. 

Anonymkode: 43d66...9b7

• Hjerte 1
Skrevet

I Skien kan du overnatte, men du får kun en vond stol. De har ikke lov til å sette inn ekstra seng pga brannfare. Du får heller ikke mat. 

Anonymkode: 08e6b...faa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...