Gå til innhold

Skolebarn og nye venner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, barnet mitt har begynt på skolen (snart 6 år) og vi har fått melding fra foreldrene til en i parallell klassen om han vil være med sønnen deres hjem etter skolen en dag denne uken. Jeg har aldri hilst på foreldrene før. Hva gjør man? Litt uvant tanke å la han bli hentet på skolen av noen jeg ikke kjenner..

Hva er egentlig vanlig når de har begynt på skolen med tanke på dette?  

Anonymkode: ef185...3cf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er det helt vanlig. 

De blir med venner hjem etter skolen, som regel tar de følge hjem -uten at foreldrene henter. 

Nå har minste min begynt på skolen, og jeg tenker ikke over det. Men jeg husker det var en stor overgang med førstemann. Spesielt når de fikk venner på besøk før jeg hadde kommet hjem fra jobb (sfo stenger tidligere enn barnehagen gjorde). 

Men nå er jeg jo vant med å komme hjem til et hus som noenganger er fullt av unger og andre ganger tomt. 

Anonymkode: f8383...c07

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei, barnet mitt har begynt på skolen (snart 6 år) og vi har fått melding fra foreldrene til en i parallell klassen om han vil være med sønnen deres hjem etter skolen en dag denne uken. Jeg har aldri hilst på foreldrene før. Hva gjør man? Litt uvant tanke å la han bli hentet på skolen av noen jeg ikke kjenner..

Hva er egentlig vanlig når de har begynt på skolen med tanke på dette?  

Anonymkode: ef185...3cf

Dette er vel omtrent så vanlig som det kan få blitt. I hvertfall hvis du ikke bor et sted hvor alle kjenner hverandre fra før. Vi har hatt kompiser her og sendt til dem uten at vi møtte foreldre. Hva skal du egentlig oppnå ved å møte dem først? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er helt normalt og akkurat slik det foregår. :) Jeg skjønner at det oppleves litt rart at barna drar hjem til mennesker man ikke kjenner, men hvis du snur det litt på hodet: Hva er du redd for at skal skje som du tenker at et møte forhindrer? Du kommer til å treffe dem når du henter, og etter hvert snakkes man også på foreldremøter og klassetreff, så det er sånn sett bare i starten av første klasse det er litt rart. Noen foreldre blir man godt kjent med og andre forblir litt ukjente. Jeg tror eldstemann gikk i 7. klasse før jeg til slutt traff de siste foreldrene og da hadde sønnen deres både vært på besøk og overnattet flere ganger helt uten at jeg hadde truffet dem (men vi hadde sendt meldinger til hverandre da så det var ikke helt kontaktløst) og nå som han går på ungdomsskolen er det igjen nye venner hvor jeg ikke vet hvem foreldrene er i det hele tatt. 

• Nyttig 1
Skrevet

Barnet ditt utvider nettverket ved skolestart, det er sånn det er. En ny verden åpner seg og vi må nesten la de få bli kjent med nye mennesker.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...