Gå til innhold

Bestemt 3-åring som truer med alt mulig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en ekstremt viljesterk og språksterk 3-åring, som bruker trusler dagen lang. Vi holder på å bli helt sprø. «Gjør ditt og datt, ellers så slår/sparker/biter jeg deg» hører vi hele dagen. Han kommer også med trusler om å ikke ville bli med oss på ting, ikke ville spise med oss osv. Han skal visst heller ikke feire jul med oss i år😅🙈 Han slår og sparker også litt, men er mest trusler. Regner med han bruker trusler mot jevnaldrende i barnehagen også, har overhørt litt av det. Redd han skal ende opp ensom pga dette. Vi er litt rådløse, noen som har vært borti liknende? 

Anonymkode: c01f1...82c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sørg for at han ikke oppnår noe som helst ved å true - annet enn evt en påminnelse om å spørre pent - hvis han vil dere skal gjøre noe for ham.

Gjerne i begynnelsen 'jeg vil at du spør hyggelig', senere 'hva sier man' og 'hva sa du'. Dette til trusler om vold. Når han truer med å ikke spise middag eller feire jul, trekk på skuldrene og si 'ok'. 

Og husk å være kjappe og tjenestevillige når han husker å spørre hyggelig!

Anonymkode: 1a7f8...4ca

• Liker 6
  • Nyttig 11
Skrevet

Du regner med han gjør det i bhg? Du må spørre om han gjør det så du fpr oversikten tenker jeg. Barna er jo forskjellige med de nærmeste vs andre. Tenker likevel oppi dette at barnet ditt er såpass trygt at han tør å si sike ting uten å være redd for å bli slått. Men sett hardt mot hardt, slik oppførsel tolereres ikke. Det gjør vi med vår snart 3 åring. Han prater ogsp bra for alderen, men truer oss ikke, så skjønner at det ikke er sammenlingbart. 

Anonymkode: 62ba2...7b3

Skrevet

Altså... Dette skjer garantert i barnehagen også. Snakk med pedagogisk leder om hvordan du skal gripe det ann. Vedkommende har definitivt noen råd å komme med. Tross alt både bachlor og master om barn flere av de som jobber der. 

Jeg jobber også i barnehagen, men som fagarbeider. Min erfaring er at dette som oftest hører sammen med manglende grensesetting. Unger vokser på å ha klare rammer. 

Anonymkode: d125a...c95

• Liker 8
Skrevet

Dette er vel tull?

Anonymkode: 798c5...da4

• Liker 1
Skrevet

Hva du gjør med det? Du slår ned på det selvsagt og oppdrar ungen din. Høres ut som ungen har skjønt at trusler funker og den får viljen sin🤷🏽‍♀️

Anonymkode: 941be...898

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Sørg for at han ikke oppnår noe som helst ved å true - annet enn evt en påminnelse om å spørre pent - hvis han vil dere skal gjøre noe for ham.

Gjerne i begynnelsen 'jeg vil at du spør hyggelig', senere 'hva sier man' og 'hva sa du'. Dette til trusler om vold. Når han truer med å ikke spise middag eller feire jul, trekk på skuldrene og si 'ok'. 

Og husk å være kjappe og tjenestevillige når han husker å spørre hyggelig!

Anonymkode: 1a7f8...4ca

Han oppnår ikke noe med å true, tvert imot. Og prøver å si ja når han spør pent der det er mulig. Men etter ti trusler og én eneste «kan jeg få» er det ikke så fristende å si ja, så da har han ofte mistet muligheten. 

TS

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Altså... Dette skjer garantert i barnehagen også. Snakk med pedagogisk leder om hvordan du skal gripe det ann. Vedkommende har definitivt noen råd å komme med. Tross alt både bachlor og master om barn flere av de som jobber der. 

Jeg jobber også i barnehagen, men som fagarbeider. Min erfaring er at dette som oftest hører sammen med manglende grensesetting. Unger vokser på å ha klare rammer. 

Anonymkode: d125a...c95

Vi kjører klar grensesetting og har tydelige rammer hjemme, så tviler på det er det som er problemet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Dette er vel tull?

Anonymkode: 798c5...da4

Hvorfor skulle det vært tull? 

TS

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor skulle det vært tull? 

TS

fordi det er veldig spesielt at et barn på tre år styrer familiens voksne i den grad at de søker KG for hjelp.. 

Anonymkode: 32670...1d3

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva du gjør med det? Du slår ned på det selvsagt og oppdrar ungen din. Høres ut som ungen har skjønt at trusler funker og den får viljen sin🤷🏽‍♀️

Anonymkode: 941be...898

Absolutt ikke, han får aldri viljen sin når han truer, iallefall ikke hjemme hos oss. Hvordan barna i bhg håndterer det vet jeg jo ikke. Takk for godt råd om å oppdra ungen min, det har jeg jo helt glemt at jeg må🤦🏼‍♀️

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

fordi det er veldig spesielt at et barn på tre år styrer familiens voksne i den grad at de søker KG for hjelp.. 

Men han styrer oss jo ikke? Jeg er bare lei av dårlig stemning. Hvis du ikke har noe bedre å gjøre enn å slenge ut kvalme på KG burde du få deg en ny hobby🙃

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Han oppnår ikke noe med å true, tvert imot. Og prøver å si ja når han spør pent der det er mulig. Men etter ti trusler og én eneste «kan jeg få» er det ikke så fristende å si ja, så da har han ofte mistet muligheten. 

TS

Der kan litt av problemet ligge. Om barnet får nei selv om det spør pent, lærer det fort at det heller ikke hjelper.

Man skal såklart ikke alltid si ja, men å forberede barnet før slike forespørseler skjer. Som feks snakke om at nå skal vi på butikken, vi skal bare handle det på lista og du må kanskje hjelpe meg med å finne dem.

Lettere sagt enn gjort av og til, men forhåpentligvis går det seg til.

Vi hadde også noen perioder hvor det var noen trusler, men vi gjorde som den øverste kommentaren her, og det gikk seg til. 

Anonymkode: 68018...53a

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

TS

Tenker kanskje at det er litt her problemet ligger. Barn i den alderen har ikke lett for å omstille seg, og kan fort få litt hakk i plata når man først har bestemt seg for noe, så når de klarer å gi seg er det viktig å anerkjenne det. 

I den alderen har de også en sort/hvitt-tenkning der de ikke alltid klarer å skjønne at det er helheten av en situasjon man dømmer for. En avvisning av en hyggelig forespørsel oppleves som nettopp det, selv om barnet spurte på en ufin måte først. 

Her prøver vi å alltid anerkjenne barnet når det spør om noe på en hyggelig måte, selv om vi ikke alltid kan innfri ønsket: "Nå spurte du på en veldig hyggelig måte, og det er bra, men du kan ikke få lørdagsgodt i dag, siden det er onsdag". 

Anonymkode: b6f46...53e

• Liker 4
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker said:

TS

Men det funker jo ikke, han er 3 år og skjønner ikke nødvendigvis at når han endelig gjør det riktig så var det også feil fordi han gjorde det feil først. Når han endelig spør pent så si at det var fint da får han fordi nå spurte han pent, og minn han på at han må starte med å spørre pent fra starten av. Gjenta hver gang. 

Barn gjør jo også gjerne som voksne og han har jo lært å formulere trusler et sted, så ville sett på om du og familien bruker mye trusler selv. Typisk "hvis du ikke slutter med x/gjør y så tar vi ipaden/blir det ikke dessert/drar vi ikke på z/tar jeg leken din" og slikt som er lett å si til barn. Blir det mye av det ville jeg iallfall sett på andre måter å sette grenser på og på hvordan dere formulerer dere. Bruk konsekvenser som kommer naturlig da er det bare å gjennomføre man trenger ikke true om det på forhånd. Feks om du 2 ganger på kort tid har bedt han slutte å kaste en leke så tar du bare leken og sier bare at "da kan du ikke leke med denne når du fortsetter å kaste etter at du fikk beskjed" istedet for å true med at hvis han ikke slutter tar du leken. Eller si før man går inn i en butikk "husk at hvis det blir mye roping i butikken så må vi gå ut igjen så fint om du husker å snakke med innestemme" (Aner jo ikke om dette er relevant for dere altså! Bare noen generelle situasjoner)

Anonymkode: 719dc...3cf

• Liker 2
Skrevet

Skjønner at det fremstår som at vi ikke anerkjenner at han spør pent, vi gjør det altså. Men ikke alltid han kan få viljen sin likevel, som flere her også nevner. Vi kan nok likevel bli flinkere til å la han få viljen sin når han spør pent, det er bare så tydelig at han gjør det kun fordi han vet det er det som skal til, ikke fordi han skjønner problemet med egen oppførsel. Hvis det gir noen mening. Og da er det innimellom veldig lite fristende å gi etter. Men tar til meg gode tips her, takk☺️👍

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men det funker jo ikke, han er 3 år og skjønner ikke nødvendigvis at når han endelig gjør det riktig så var det også feil fordi han gjorde det feil først. Når han endelig spør pent så si at det var fint da får han fordi nå spurte han pent, og minn han på at han må starte med å spørre pent fra starten av. Gjenta hver gang. 

Barn gjør jo også gjerne som voksne og han har jo lært å formulere trusler et sted, så ville sett på om du og familien bruker mye trusler selv. Typisk "hvis du ikke slutter med x/gjør y så tar vi ipaden/blir det ikke dessert/drar vi ikke på z/tar jeg leken din" og slikt som er lett å si til barn. Blir det mye av det ville jeg iallfall sett på andre måter å sette grenser på og på hvordan dere formulerer dere. Bruk konsekvenser som kommer naturlig da er det bare å gjennomføre man trenger ikke true om det på forhånd. Feks om du 2 ganger på kort tid har bedt han slutte å kaste en leke så tar du bare leken og sier bare at "da kan du ikke leke med denne når du fortsetter å kaste etter at du fikk beskjed" istedet for å true med at hvis han ikke slutter tar du leken. Eller si før man går inn i en butikk "husk at hvis det blir mye roping i butikken så må vi gå ut igjen så fint om du husker å snakke med innestemme" (Aner jo ikke om dette er relevant for dere altså! Bare noen generelle situasjoner)

Anonymkode: 719dc...3cf

Takk for gode tips angående formuleringer. Har tenkt mye på om vi bruker mye trusler hjemme, men tror ikke det er veldig mye av det. Litt har det nok likevel vært, (nettopp slik som «hvis du ikke slutter å kaste leken må jeg ta den), men har blitt veldig bevisste på å unngå det nå. 

• Liker 1
Skrevet

Den med jula 😂😆

Nei, men dette er «enkelt»:

Repeter om og om igjen det samme helt rolig: «Det er bra å si hva man mener, men når du sier «ellers skal jeg X/Y - det kalles en trussel. Det betyr at man prøver å gjøre andre redde, så de gjør som man selv vil. Og det er ikke greit. Noen blir faktisk redde, mens andre kan bli lei og ikke ha lyst til å leke med deg lengre. Øv på å si hva du mener UTEN sånn trussel med «hvis ikke så».

Repeter i det uendelige hver gang det skjer.

Ungen har jo lært dette av noen, en ganske vanlig ting å gjøre - og litt av foreldreoppgaven ligger jo i å lære hva som er klok og lite hensiktsmessig atferd for å oppnå det man EGENTLIG vil. 

Alle mennesker vil ha viljen sin, og det er viktig å formidle. Men alle kan ikke gå rundt å skremme andre. Ta en parallell til ditt eget liv. «Mamma hadde også lyst å få viljen sin herforleden. Men om jeg hadde truet Trygve som jeg jobber med så hadde sjefen min måtte hatt en skikkelig alvorsprat med meg, for sånn får heller ikke vi voksne lov til å gjøre. Så jeg telte til ti inni meg og sa «jeg mener slik». Og så ble jeg faktisk ganske irritert inni meg når det ikke ble sånn, kjente jeg var sur lenge etterpå. Men vi er jo mange hundre som jobber der, og jeg kan ikke alltid på viljen min. Så da var jeg sur inni meg litt og så gikk det egentlig greit neste dag. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Men han styrer oss jo ikke? Jeg er bare lei av dårlig stemning. Hvis du ikke har noe bedre å gjøre enn å slenge ut kvalme på KG burde du få deg en ny hobby🙃

dersom treåringen "skaper dårlig stemning" hos deg som voksen er jo ikke barnet det største problemet? Og at du oppfatter det som "kvalme" når noen sier det er kanskje i samme gate? 

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er da mange tråder her på KG om foreldre som spør om råd ang oppførselen til sine barn.

Anonymkode: c2366...48d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...