Gå til innhold

Bo i Oslo med småbarn eller flytte ut av byen?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Lolalolita123 skrev (14 timer siden):

Jeg trenger hjelp!! Jeg og samboer klarer ikke å bli enige om hvor vi vil bo. Begge to har vært veldig fornøyde med leiligheten vi har i Oslo med 5 min gåavstand til jobb for oss begge. Vi har nå en liten en som har endret mye om hva vi tenker om leiligheten i byen. Vi har begge mange venner i Oslo og trives godt her hvor det er gåavstand til alt. Men nå ønsker vi oss plutselig mer plass (helst 3+ soverom og 120+ kvm med en liten hage/uteplass). Vi tenker også mye på hvor vi vil at barna våre skal vokse opp, men samtidig hvor vi kommer til å trives. Vi er opptatte av godt skolemiljø, flere muligheter for fritidsaktiviteter, sosialt sted, mange småbarnsfamilier og gjerne tur- og skimuligheter i umiddelbar nærhet. Jeg er en byjente og sliter med å finne ut om jeg er klar for å gi slipp på byen, mens samboer opprinnelig er fra bygda og synes ikke det er like vanskelig. Vi har dessverre ikke veldig mye penger å bruke, men ser etter noe rundt 7 mill, ev maks 7.5.

Så spørsmålet mitt er: hvor i Oslo eventuelt er det mulig for oss å få mye av det vi ønsker oss og hvilke steder utenfor Oslo kan eventuelt være et bedre alternativ for oss?? Vi har foreløpig sett mest på Nittedal da det ligger nærme Oslo og der vi jobber nå, men også fordi det blir ca midt imellom min og samboers familie. Jeg er litt usikker på om Nittedal passer for meg som er vant til byen? Samtidig som jeg ser hvor livet er på vei og det er absolutt barnet (i framtiden forhåpentligvis barna) som er pri! Håper noen kan hjelpe en ubesluttsom sjel som meg ☺️

Jeg tror at for å få 3+ soverom og 120+ kvm  med en liten hage/uteplass, samt gode tur og ski muligheter og godt skolemiljø og alt du beskriver, for den prisen dere kan betale, så må dere uansett et stykke fra bykjernen. 

Så da handler nok dette mer om hvor kan dere bo hvor ikke reiseveien til jobb blir for tidkrevende. 

For det er akkurat der dere må kompromisse. På størrelse på bolig/uteplass/antall rom, mot reisetid (via barnehage/skole) til jobb for dere begge. 

Bor dere nær kollektivtransport som går ofte og effektivt, har dere fortsatt tilgang på tilbudene i byen når dere ønsker det. Men samtidig kan det være greit å ha gangavstand til de tingene dere skal gjøre mest. (Som butikk og tur/ski og fritidsaktiviteter, og kanskje kino.) 

Bomiljøet kan nesten være så bra det vil, hvis dere opplever at alt for mye av fritiden deres går med på å reise til og fra jobb og andre ting, så blir dere misfornøyde likevel. 

Tenk på hva som er viktigst for dere og barnet. Er det tid sammen, eller er det plass, eller er det en kombinasjon. 

Kanskje det dere må starte med er et kompromiss? Type litt midt imellom? 
Leilighet med 3 soverom med gode, trygge utemiljøer i nærheten, og bra miljø? Som fortsatt er ganske nær begges jobb.

Jeg har vokst opp i drabantby, så for meg er 30min reisevei til sentrum "helt normalt" og "raskt". Men jeg forventer at jeg har denne tilgangen fra tidlig morgen til sent på kveld. Og at bil nesten er overflødig i livet mitt. 
Men jeg kan forstå at en som er vant til å bo midt i sentrum kan oppleve dette som veldig usentralt. Mens en som har vokst opp på landet opplever det som veldig tettbodd og "by", selv såpass utenfor bykjernen.

Anonymkode: 4975f...a7f

• Liker 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns det er vanskelig å svare på, men tror i grunn Nittedal kan være et godt valg. 

Vi valgte å bli i Oslo og vi var heller aldri inne på noe annet. Vi har hatt mulighet til å kjøpe oss hus på Nordstrand så derfor gjorde vi det. Det jeg merker som har endret seg fra når jeg vokste opp i Oslo øst er at skille mellom øst og vest er veldig mye større nå enn når jeg var ung. 

Det er høyt merkepress på Nordstrand og jeg syns ikke ungdomsmiljøet her er noe særlig bra. Hvis jeg kunne valgt annerledes hadde jeg nok ikke flyttet hit selv om jeg trives veldig godt. Jeg har en gutt og en jente. For jenta kom presset når hun startet på ungdomskolen og en etterdønning etter covid og kohorter har vært disse gjengene de inndeles i. A, B og C gjeng. Det har de selvfølgelig tatt fra russen i tillegg, men gruppene er helt rigide. De går ikke på kryss og tvers. Det er veldig lite aksept for å skille seg ut. Min datter er ikke i noen gjeng heldigvis, men dette forsurer jo et helt miljø og hennes tidligere venninner fra barneskolen som er i gjenger er ikke med henne fordi er ikke med noen som ikke er i samme gjeng. 

Sønnen går på fotball som den store majoriteten, han blender veldig godt inn og  er god og har mange venner, men jeg ser det er tøft for gutta som ikke passer inn i denne A4 boksen. Det er topping av laget og man tilgodeser sine egne barn og venner av egne barn. Så egentlig et veldig dårlig guttemiljø i hans årgang også. Samme med jentene der ut fra hva jeg hører. 

Begge min barn sier at dette er normen i hele Oslo vest. Så kan man jo tenke seg at det er bedre hvor man har litt mer mangfold, men jeg vet liksom ikke helt i Oslo hvor det skulle vært? 

Så mulig Nittedal, Oppegård, Lillestrøm og Ski er bedre, problemet er nok at de henter inspirasjon fra hverandre så mulig disse dumme greiene adopteres til overalt og også vil komme utenfor Oslo. 

Anonymkode: e9e49...07d

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Vi har vært og er veldig fornøyde med å bo sentralt i Oslo med småbarn (og større). Vi har alltid hatt gangavstand til alt, barnehage, skole, fritidsaktiviteter, barnas venner, våre venner (i byen. De andre ser vi sjelden), alt av butikker, alt av legekontor-service-/helse/-kultur, idrett- uansett avtaler er det stort sett rett nede i gata. Kollektivtrafikken går jo kontinuerlig (vi bor nærme majorstua), så vi kommer oss raskt overalt, nå er barna store og tar seg rundt selv. Ingen reisetid til jobb å snakke om. Vi har ikke hage (det har ingen her), men en stor terasse, bakgård og nærme park. Vi har hytte på fjellet, så vi har alltid følt at barna får en smak av "løpe fritt i naturen" der. Det er eneste grunnen til at vi har bil. Parkering er vanskelig her.

Vi har aldri angret på at vi ble boende. Leiligheten vår er ca 130 kvadrat, og har tre soverom, men vi mangler alltid et rom til, og det er trangt med lagringsplass. 

Anonymkode: 4557e...8f1

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Elsker Oppsal, lavterskel å tilbringe tiden i marka med hengekøye eller ski en onsdags ettermiddag, samtidig kun en t-banetur unna all verden av artige tilbud til barn i sentrum. Ble boende og angrer ikke.

Anonymkode: b6355...109

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Jeg har vokst opp i Oslo øst, og bor nå med skolebarn i Oslo sentrum (bydel Frogner). For min/vår del er nærhet til byen og gåavstand til alt viktigere enn stor plass. Hvis alternativet er i drabantby slik jeg vokste opp, kan man like gjerne flytte litt ut - til Lillestrøm eller Ski. Jeg brukte ikke Oslo sentrum mye i min oppvekst, men slik jeg bor i dag bruker vi byen hver eneste uke. Vi går tur langs Akerselva, eller Frognerkilen, vi spiser på café eller restaurant, vi kan spontant finne på noe om barna plutselig er hos venner, og vi kan handle hva som helst på vei hjem fra jobb. Uteplass trenger vi ikke, vi bruker byens parker.

Her er folk veldig forskjellige, så dere må tenke på hva som er viktig for dere. Prøv å tenk litt lenger enn barnehagealderen, for behovene endrer seg en god del i løpet av de ti første årene med barn.

Anonymkode: ba0ca...2b8

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Min samboer og jeg flyttet ut at Oslo etter ca 10 år når vi fikk barn. I begynnelsen savnet jeg Oslo, men det gikk kjapt over. Fant ut at det jeg trodde jeg savnet var noe jeg likevel ikke ville brukt. Nå bor jeg i en av Vestfoldbyene. Det er ca en time til Oslo, men er der ytterst sjeldent. Eget hus med gåavstand til hav og turområder triumfer liten leilighet innenfor ring 3 ganske greit. Om dere i tillegg har et budsjett på rundt 7 mill så vil dere få veldig mye mer for pengene her nede.

Anonymkode: b742b...c0b

Samme her, det jeg savner fra Oslo er der barnløse livet. Vi endte på motsatt side enn dere så bor på østfoldsiden ❤️

Anonymkode: 2a3d4...762

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Må bare si tusen takk for alle svarene!! Tar med meg alt ☺️ tipper vi kommer til å vente litt med å kjøpe noe utenfor Oslo, men blir veldig spennende å se hva vi ender opp med! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Elsker Oppsal, lavterskel å tilbringe tiden i marka med hengekøye eller ski en onsdags ettermiddag, samtidig kun en t-banetur unna all verden av artige tilbud til barn i sentrum. Ble boende og angrer ikke.

Men du får ikke et rekkehus på oppsal til 7,5 mill nå med mindre det er et ekstremt oppussingsobjekt. Og da koster oppussing fort 30-40000 per kvm, altså mange millioner.

Ordentlige tomannsboliger med ok størrelse og hage koster minimum 10-11 mill. Rekkehus kanskje 9?

Anonymkode: 7c526...050

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

TS: flytt langs med togstrekningene, så er du fort i byen. Gardermobanen prioriteres alltid, og du kommer så langt som til Eidsvolls verk på en halv time. 

Vi bor i hus i bydel Østensjø, og bruker nesten ikke byen - kanskje en ag i mnd eller noe? Kunne jo fint ha tatt tog 30 min da, men vi har 12 min med t-banen i stedet.

• Liker 2
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg skulle også til å skrive Oppsal. Vi bor ikke i Oslo lenger, bor sentralt i Bergen med barn. Men her får man større boliger sentralt til en mye bedre pris enn Oslo. 

Jeg har flere venner og tidligere kolleger som kjøpte på Oppsal og trives. 

Anonymkode: 448d1...bfd

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg flyttet ut av Oslo flere år før vi fikk barn og har aldri angret. Har bodd forskjellige steder, men nå i Ski. Det tar 30 minutt med tog og buss for å komme til jobben, kunne like godt ha bodd i Oslo. Toget tar 10 minutters tid inn til Oslo s. I utgangspunktet kan jeg være i Oslo hver dag om jeg vil men har ikke tid med barn , og har uansett ikke lyst å henge der. For meg var plass viktigere enn å bli boende i Oslo. Aldri savnet Oslo fordi jeg jobber jo der og kan dra dit for å treffe venner om jeg vil. 

Anonymkode: 42ae5...6a9

• Nyttig 1
Skrevet

Hadde leilighet på Lambertseter, og flyttet til rekkehus nær Asker sentrum. Toget går like ofte som t-banen og bruker like lang tid til sentrum. Vi begge jobber i Oslo sentrum, så vi får brukt byen i forbindelse med jobb (lett å bli igjen i sentrum og ta en pils osv). Jeg ser mine venner like ofte som før, men må såklart tilpasse møtene litt, i form av at jeg vil møtes rett etter jobb så jeg slipper å dra hjem først. Vi er veldig fornøyd, da vi har rekkehus med stor hage, baby og hund. Det er også et helt annet naboskap da dette er et sted folk har tenkt å bli boende, og dermed investerer man tid å bli bedre kjent.

Den største forskjellen på å bo i Oslo og utenfor Oslo, er mengden besøk du får av venner. Oslofolk syns det er langt og skummelt å reise ut av byen, så det blir sjelden vi får besøk. Men når man selv er vandt til å reise inn til Oslo, er det ikke et problem å reise på besøk til andre. Men er man noen som liker å invitere og ha selskap, så bør man holde seg i nærheten av vennekretsen :P 

Anonymkode: c6b6d...de7

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.9.2023 den 10.24):

Vi har akkurat kjøpt i utkanten av Oslo, og er veldig spent på hvordan livet blir der. For vår del er det ikke så lett å finne en relevant jobb utenfor storbyene, og kort reisevei til jobb gir så mye livskvalitet at vi valgte å bli i kommunen. Bærum var også et mulig sted å bo så lenge det er i nærheten av t-banen eller toget.

Anonymkode: 040ac...a9f

Jepp, men Bærum i nærheten av tog/t bane koster mer enn 7 mill:)

Anonymkode: 033f7...8ca

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.9.2023 den 12.13):

Jeg har vokst opp i Oslo øst, og bor nå med skolebarn i Oslo sentrum (bydel Frogner). For min/vår del er nærhet til byen og gåavstand til alt viktigere enn stor plass. Hvis alternativet er i drabantby slik jeg vokste opp, kan man like gjerne flytte litt ut - til Lillestrøm eller Ski. Jeg brukte ikke Oslo sentrum mye i min oppvekst, men slik jeg bor i dag bruker vi byen hver eneste uke. Vi går tur langs Akerselva, eller Frognerkilen, vi spiser på café eller restaurant, vi kan spontant finne på noe om barna plutselig er hos venner, og vi kan handle hva som helst på vei hjem fra jobb. Uteplass trenger vi ikke, vi bruker byens parker.

Her er folk veldig forskjellige, så dere må tenke på hva som er viktig for dere. Prøv å tenk litt lenger enn barnehagealderen, for behovene endrer seg en god del i løpet av de ti første årene med barn.

Har barna stabile venner eller flytter folk mye? Hvordan er det å bo med tenåringer midt i Oslo? Blir det preget av konsumer /cafe-kultur ? 

Som voksen / par alene/ eller med baby er jo den livsstilen noe jeg selv utvilsomt ville valgt , men hvordan er det å bo slik med eldre barn.?

Til ts; det er jo ikke enten sentrum eller bygda. Hva med en annen stor by? Tønsberg? 

Har inntrykk av at livet i pendler-land ikke er noe særlig. Da får man ofte likevel lite for pengene, alt stresset med transport , kun for å «snuse» på Oslo som man kanskje ikke vil bruke så mye likevel. Ville nok valgt en annen større by og heller besøkt Oslo innimellom:)

Skrevet

Vi kjøpte et rekkehus for 6 mill (for tre år siden) langs t-banens linje 2 i Groruddalen. Har tre sov, loftstue/ekstrarom og en liten hage. Rett ved marka, rett ved t-banen og perfekt for oss 😀

Var litt bekymret for skolemiljøet, men det har foreløpig vært mye bedre enn ventet (eldste går i 4. klasse nå). Veldig fin foreldregruppe som samarbeider godt. 

Anonymkode: affcb...d43

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har barna stabile venner eller flytter folk mye? Hvordan er det å bo med tenåringer midt i Oslo? Blir det preget av konsumer /cafe-kultur ? 

Som voksen / par alene/ eller med baby er jo den livsstilen noe jeg selv utvilsomt ville valgt , men hvordan er det å bo slik med eldre barn.?

Til ts; det er jo ikke enten sentrum eller bygda. Hva med en annen stor by? Tønsberg? 

Har inntrykk av at livet i pendler-land ikke er noe særlig. Da får man ofte likevel lite for pengene, alt stresset med transport , kun for å «snuse» på Oslo som man kanskje ikke vil bruke så mye likevel. Ville nok valgt en annen større by og heller besøkt Oslo innimellom:)

Det var mindre stabilt med venner da barna gikk i barnehagen, når de først har begynt på skolen er det 1-2 i klassen i året som bytter, kanskje? Mine er ikke helt tenåringer enda, men det blir nok en del press på merker og pengebruk. Samtidig er dette en bydel med veldig stor demografisk variasjon, mange som leier og veldig store forskjeller på boligstørrelse. Ser for meg at Oslo vest er «verre», men det kan være egne fordommer fra oppvekst i øst. 

Jeg jobber med noen som bor i byer utenfor Oslo, og har inntrykk av at det blir en veldig stor bøyg å komme inn til byen - hvor man ofte planlegger tur med fullt opplegg, f.eks. i forbindelse med teater. Noe av det jeg elsker med Oslo er å rusle rundt og se på livet, og det tror jeg man mister litt når man ikke bor her. 

Skrevet

Du beskriver jo Nittedal da! Godt miljø, ski og natur, veldig oppegående folk i nærmiljøet og rekkehus til 6-7 mill. Det som også er fint med Nittedal er at det er mange andre innflyttere, så folk er veldig åpne og lette å komme i kontakt med. Spesielt hvis du peiler deg inn på nybygg. Sjekk ut Kruttverksporten for eksempel. Da er du også nærme bibliotek, kulturhus og Mosenteret hvor du har butikker, cafe og gastropub.

Anonymkode: a41c7...d3f

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • 10 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.9.2023 den 11.22):

Vi kjøpte et rekkehus for 6 mill (for tre år siden) langs t-banens linje 2 i Groruddalen. Har tre sov, loftstue/ekstrarom og en liten hage. Rett ved marka, rett ved t-banen og perfekt for oss 😀

Var litt bekymret for skolemiljøet, men det har foreløpig vært mye bedre enn ventet (eldste går i 4. klasse nå). Veldig fin foreldregruppe som samarbeider godt. 

Anonymkode: affcb...d43

Hei

Får jeg lov å spørre hvor dere kjøpte?

Jeg og samboeren ser også etter rekkehus eller noe i Oslo øst og jeg fant mange veldig fine hus på gamle Stovner, som ligger velsig nærme populære Høybråten. Helt fantastisk utsikt på gamle Stovner, nærme marka og godt kollektivtilbud. Men nå leste jeg så mange negative ting om skolene der. Kan du eller noen her si noe om det?

Anonymkode: 6a0fe...906

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei

Jeg og samboeren ser også etter rekkehus eller noe i Oslo øst og jeg fant mange veldig fine hus på gamle Stovner, som ligger velsig nærme populære Høybråten. Helt fantastisk utsikt på gamle Stovner, nærme marka og godt kollektivtilbud. Men nå leste jeg så mange negative ting om skolene der. Kan du eller noen her si noe om det?

Ikke meg du siterer, men linje 2 er Ellingsrudbanen, ikke Vestli. Så Gamle Stovner er et annet område. 

Syns selv husene der er fine, men Haugenstua-området har jeg ikke noe godt inntrykk av. En del hus har også mye trafikkstøy. Har du sett mer mot Kalbakken og Grorud? 

Anonymkode: f54a1...7c4

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hei

Husene er jo billige fordi skolene er svært dårlige. Det er en gettotilstander mange steder i groruddalen. Mulig du ikke merker det i nabolaget eller på den lokale barneskolen, men da slår det nok til på ungdomsskolen der flere barneskoler slås sammen. Ville ikke flyttet til Stovner om dere vil ha barn om dere ikke kan sende barna på privatskole i byen.

På østkanten er det vel Nordstrand eller Østensjø som er å anbefale. Alna, Grorud, Stovner, Vestli, Mortensrud, Søndre Nordstrand - der er det mye rart.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...