Gå til innhold

Bo i Oslo med småbarn eller flytte ut av byen?


Lolalolita123

Anbefalte innlegg

Ville flyttet :)

Anonymkode: c47ce...7ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bor i økern-området med 3 barn og elsker det 😊 gratis teater, gratis kinoforestillinger. Å bare gå en tur i byen, surre ved fontener osv er noe barna elsker. Det er også mange kule lekeplasser rundt omkring i byen. Pleier å kjøpe en kaffe til meg selv, og lar de leke der. Mindre steder er det ofte bare "fotball eller ingenting", for å sette det på spissen. I Oslo kan barna velge hvem de vil være 🥰

Anonymkode: 11851...b61

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bodd 10 år på Grorud og det var veldig fint! Bodde i et sameie med veldig gode naboer fra bla. Eritrea, Polen, Frankrike, Moldova og Tromsø. Park- og fritidsområder er satsningsområder så det er mye fint man kan ta i bruk. I barnehagen fikk vi god kontakt med mange ressurssterke og hyggelige foreldre, fra alle verdens hjørner. Barna er blitt veldig oppmerksomme på at folk har ulike tradisjoner, språk og kultur fordi dette har vært et naturlig tema i bhg. Vi la derimot tidlig merke til at de fleste flyttet rundt barneskolealder, fordi skolene i nærområdet har dårlig rykte. Det skyldes blant annet at noen holder barna hjemme helt til 1. klasse og disse starter da ofte på skolen uten å kunne norsk, slik at språkene som snakkes i skolegården ofte kommer an på hvilke som er overrepresentert. Det er jo ikke noe stort problem egentlig, bortsett fra hvis det fører til ekskludering. Så er det jo en del ungdomskriminalitet blant større barn, men fikk veldig inntrykk at dette gjaldt noen små miljøer som lager mye støy. Flere av skolene har heller ikke de beste karaktersnittet på nasjonale prøver, men noen er også bra. Vi valgte å flytte mot Oslo sentrum/vest før skolestart også fordi alle barnas venner flyttet vekk. Jeg likte området veldig godt og synes det var synd å se at alle flyttet ut, inkludert oss selv. Men jeg har likt å bo i byen med barn, både «utkant» øst og sentralt. Det er så mye å gjøre og masse fine parker som noen andre nevnte😊

Anonymkode: 367f5...b23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig kun 1 generell grunn til å flytte ut av Oslo: penger…

 

vi valgte å bo trangere & bli værende 

Anonymkode: b6355...109

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner denne problemstillingen så godt.

Jeg elsket å bo i Oslo når vi hadde en, valgte å flytte ut når nr to kom. Hadde hjemmlengsel til Oslo en god stund, og kommer nok alltid til å være Oslojente i sjelen. I Nittedal har ca 70% gått gjennom den samme problemstillingen som dere, og sammholdet er godt. Men du må høre på deg selv, og gjøre det som fremstår som riktig for deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ski, Langhus, Oppegård, Kolbotn, Siggerud, osv. går greit med kollektivt inn til Oslo så lenge toget går

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi ble i Oslo og er sjeleglade for det. Barna er "byunger" som tar seg rundt i byen, hopper på og av busser og trikker og kommer seg lett til treninger, kino med venner osv. De har mange forskjellige interesser, og i byen finner du det meste! Der jeg vokste opp var det sånn at enten var det fotball eller TenSing, og det alternative miljøet het Thomas og holdt til ved bensinstasjonen. Bussen gikk en gang i timen og annenhver time på søndager, så vi måtte kjøres overalt, hele tiden.

Sikkert mange steder det er fint på bygda også, og de fleste er jo glad i stedet de bor (håper jeg). Mye mulig vi hadde trivdes et annet sted også, men jeg er i alle fall veldig fornøyd med at vi valgte litt mindre bolig og heller prioriterte å bo sentralt og med alt av tilbud rett utenfor døra (eller en liten busstur unna).

Tenker umiddelbart på områder som Ensjø, Abildsø, Høyenhall, Etterstad, Hasle, Lovisenberg, Sagene etc som fine for barnefamilier og ikke altfor overpriset. Evt Fredensborg/Pilestredet hvis dere vil ha skikkelig by-by! Mange av de gamle bygårdene har fantastiske bakgårder med lekeplasser og fellesarealer der barna kan leke trygt. 

Anonymkode: 052a0...37b

  • Liker 3
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lolalolita123 skrev (På 20.9.2023 den 10.20):

Kan jeg spørre hvor du/dere bor?

Lillestrøm kommune 😊

Anonymkode: 838c7...231

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi ble i Oslo og er sjeleglade for det. Barna er "byunger" som tar seg rundt i byen, hopper på og av busser og trikker og kommer seg lett til treninger, kino med venner osv. De har mange forskjellige interesser, og i byen finner du det meste! Der jeg vokste opp var det sånn at enten var det fotball eller TenSing, og det alternative miljøet het Thomas og holdt til ved bensinstasjonen. Bussen gikk en gang i timen og annenhver time på søndager, så vi måtte kjøres overalt, hele tiden.

Sikkert mange steder det er fint på bygda også, og de fleste er jo glad i stedet de bor (håper jeg). Mye mulig vi hadde trivdes et annet sted også, men jeg er i alle fall veldig fornøyd med at vi valgte litt mindre bolig og heller prioriterte å bo sentralt og med alt av tilbud rett utenfor døra (eller en liten busstur unna).

Tenker umiddelbart på områder som Ensjø, Abildsø, Høyenhall, Etterstad, Hasle, Lovisenberg, Sagene etc som fine for barnefamilier og ikke altfor overpriset. Evt Fredensborg/Pilestredet hvis dere vil ha skikkelig by-by! Mange av de gamle bygårdene har fantastiske bakgårder med lekeplasser og fellesarealer der barna kan leke trygt. 

Anonymkode: 052a0...37b

❤️❤️❤️

Vi ble også boende og har aldri angrer, deilig å ha alt man trenger rett utenfor døra, og vi satt aldri i kø når ungene var små, tuslet til barnehagen på fem minutter, og så trikk eller buss 10 minutter til jobb. 
Vi bor på 125 m2, har to balkonger og stor og hyggelig bakgård. Ville ikke byttet med noen 😊

Anonymkode: 1773d...004

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lolalolita123 skrev (På 19.9.2023 den 20.48):

Jeg trenger hjelp!! Jeg og samboer klarer ikke å bli enige om hvor vi vil bo. Begge to har vært veldig fornøyde med leiligheten vi har i Oslo med 5 min gåavstand til jobb for oss begge. Vi har nå en liten en som har endret mye om hva vi tenker om leiligheten i byen. Vi har begge mange venner i Oslo og trives godt her hvor det er gåavstand til alt. Men nå ønsker vi oss plutselig mer plass (helst 3+ soverom og 120+ kvm med en liten hage/uteplass). Vi tenker også mye på hvor vi vil at barna våre skal vokse opp, men samtidig hvor vi kommer til å trives. Vi er opptatte av godt skolemiljø, flere muligheter for fritidsaktiviteter, sosialt sted, mange småbarnsfamilier og gjerne tur- og skimuligheter i umiddelbar nærhet. Jeg er en byjente og sliter med å finne ut om jeg er klar for å gi slipp på byen, mens samboer opprinnelig er fra bygda og synes ikke det er like vanskelig. Vi har dessverre ikke veldig mye penger å bruke, men ser etter noe rundt 7 mill, ev maks 7.5.
 

Så spørsmålet mitt er: hvor i Oslo eventuelt er det mulig for oss å få mye av det vi ønsker oss og hvilke steder utenfor Oslo kan eventuelt være et bedre alternativ for oss?? Vi har foreløpig sett mest på Nittedal da det ligger nærme Oslo og der vi jobber nå, men også fordi det blir ca midt imellom min og samboers familie. Jeg er litt usikker på om Nittedal passer for meg som er vant til byen? Samtidig som jeg ser hvor livet er på vei og det er absolutt barnet (i framtiden forhåpentligvis barna) som er pri! Håper noen kan hjelpe en ubesluttsom sjel som meg ☺️

vi trivdes veldig godt i oslo,men flyttet fra oslo når barna var 14,15 og 17 da var det mye kriminalitet og de 2 største var i feil gjenger,men før det trives vi kjempe godt i oslo, vi flyttet til Lillestrøm da ,men er tilbake i oslo nå, dette er 6 år siden nå, så barna er uten av huset, yngste begynner på skole i fredrikstad og flytter dit nå i august, de 2 største studere i england og stavanger

Anonymkode: d345f...873

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig investering å flytte ut av byen. 

Anonymkode: 7c74a...7e4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...