Gå til innhold

Bo i Oslo med småbarn eller flytte ut av byen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger hjelp!! Jeg og samboer klarer ikke å bli enige om hvor vi vil bo. Begge to har vært veldig fornøyde med leiligheten vi har i Oslo med 5 min gåavstand til jobb for oss begge. Vi har nå en liten en som har endret mye om hva vi tenker om leiligheten i byen. Vi har begge mange venner i Oslo og trives godt her hvor det er gåavstand til alt. Men nå ønsker vi oss plutselig mer plass (helst 3+ soverom og 120+ kvm med en liten hage/uteplass). Vi tenker også mye på hvor vi vil at barna våre skal vokse opp, men samtidig hvor vi kommer til å trives. Vi er opptatte av godt skolemiljø, flere muligheter for fritidsaktiviteter, sosialt sted, mange småbarnsfamilier og gjerne tur- og skimuligheter i umiddelbar nærhet. Jeg er en byjente og sliter med å finne ut om jeg er klar for å gi slipp på byen, mens samboer opprinnelig er fra bygda og synes ikke det er like vanskelig. Vi har dessverre ikke veldig mye penger å bruke, men ser etter noe rundt 7 mill, ev maks 7.5.

Så spørsmålet mitt er: hvor i Oslo eventuelt er det mulig for oss å få mye av det vi ønsker oss og hvilke steder utenfor Oslo kan eventuelt være et bedre alternativ for oss?? Vi har foreløpig sett mest på Nittedal da det ligger nærme Oslo og der vi jobber nå, men også fordi det blir ca midt imellom min og samboers familie. Jeg er litt usikker på om Nittedal passer for meg som er vant til byen? Samtidig som jeg ser hvor livet er på vei og det er absolutt barnet (i framtiden forhåpentligvis barna) som er pri! Håper noen kan hjelpe en ubesluttsom sjel som meg ☺️

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Etter to barn fant jeg ut at jeg ikke brukte byen på samme måte som før. Bibliotek, badeland og kort vei til turområder var egentlig eneste jeg trengte. Vi flyttet ut av byen og det gikk veldig bra. Under covid var jeg ikke i Oslo på over 1 år og savnet det overhodet ikke. 

Anonymkode: 9c6cb...266

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Etter to barn fant jeg ut at jeg ikke brukte byen på samme måte som før. Bibliotek, badeland og kort vei til turområder var egentlig eneste jeg trengte. Vi flyttet ut av byen og det gikk veldig bra. Under covid var jeg ikke i Oslo på over 1 år og savnet det overhodet ikke. 

Anonymkode: 9c6cb...266

Det er det jeg også tenker, at livet blir uansett så annerledes med barn. Men er fortsatt så usikker på hvor det eventuelt er vi vil bo.. Kan jeg spørre hvor du bor?

Skrevet

Bor sentralt i Oslo med tre barn og bruker byen mye. Men det kommer jo helt an på hva slags livsstil du ønsker. 

• Liker 9
Skrevet

Jeg ville bodd utenfor byen. 

Anonymkode: abd99...167

• Liker 3
Skrevet

Vi valgte å flytte ut av byen da eldste var 8 år. Har ikke angret et sekund! Barna fikk den friheten jeg ønsker for dem, vi fikk et roligere liv med mye mer plass til samme pris, skolene er like gode (om ikke bedre) og skogen og havet er naboene våre. 

Når det er sagt, jeg savner jo Oslo innimellom, det er hjembyen min. Men likevel, savnet jeg har etter hjembyen min kan ikke veie opp for det jeg har fått i retur nå. Kan selvsagt være at det endrer seg når barna flytter ut, men da er det bare å flytte på seg igjen. Verre er det faktisk ikke ☺️

Anonymkode: 45b7f...6ce

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg er i fra Oslo. 

For ca 8 år siden solgte vi og flyttet ut av Oslo. Vi bor noen minutter ut av Oslo nå. Toget til Oslo S feks, tar 12-13 minutter.

Allikevel er jeg ikke i Oslo mer en 1-3 ganger i året. 

Anonymkode: 838c7...231

• Liker 3
Skrevet

Vi bor i Oslo nå, og klart at mer plass frister stort. 

De jeg kjenner som flyttet og begge har jobb i Oslo har enten flyttet tilbake etter litt eller angrer seg men blir. 

Eventuelt så søker de jobber i kommunen de bor i, ikke Oslo. 

• Liker 4
Skrevet

Takk for svar! Dere som bor utenfor Oslo nå, hvor bor dere eller hvilke steder anbefaler dere? 
og dere som bor i Oslo, hvilke steder anbefaler dere med barn?

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg er i fra Oslo. 

For ca 8 år siden solgte vi og flyttet ut av Oslo. Vi bor noen minutter ut av Oslo nå. Toget til Oslo S feks, tar 12-13 minutter.

Allikevel er jeg ikke i Oslo mer en 1-3 ganger i året. 

Anonymkode: 838c7...231

Kan jeg spørre hvor du/dere bor?

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Vi valgte å flytte ut av byen da eldste var 8 år. Har ikke angret et sekund! Barna fikk den friheten jeg ønsker for dem, vi fikk et roligere liv med mye mer plass til samme pris, skolene er like gode (om ikke bedre) og skogen og havet er naboene våre. 

Når det er sagt, jeg savner jo Oslo innimellom, det er hjembyen min. Men likevel, savnet jeg har etter hjembyen min kan ikke veie opp for det jeg har fått i retur nå. Kan selvsagt være at det endrer seg når barna flytter ut, men da er det bare å flytte på seg igjen. Verre er det faktisk ikke ☺️

Anonymkode: 45b7f...6ce

Kan jeg spørre hvor dere valgte å flytte til?☺️

Skrevet
Tomas77 skrev (11 timer siden):

Bor sentralt i Oslo med tre barn og bruker byen mye. Men det kommer jo helt an på hva slags livsstil du ønsker. 

Kan jeg spørre hvor du bor? Og eventuelt om du anbefaler noen steder i Oslo med småbarn? 

Skrevet

Det mest overraskende med å flytte ut av byen var at barnehagene og skolene var så mye bedre. Man tenker egentlig at det er likt overalt, men kommunene i Akershus satser på barnehager og skoler, Oslo driter i dem.

• Hjerte 1
Skrevet

Vi har akkurat kjøpt i utkanten av Oslo, og er veldig spent på hvordan livet blir der. For vår del er det ikke så lett å finne en relevant jobb utenfor storbyene, og kort reisevei til jobb gir så mye livskvalitet at vi valgte å bli i kommunen. Bærum var også et mulig sted å bo så lenge det er i nærheten av t-banen eller toget.

Anonymkode: 040ac...a9f

• Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, Lolalolita123 said:

Kan jeg spørre hvor du bor? Og eventuelt om du anbefaler noen steder i Oslo med småbarn? 

Vi har gode erfaringer med Vålerenga, Kampen, Kværnerbyen og oppover Ekeberg og over mot Nordstrand. Ellers har jeg venner med barnefamilier som trives veldig godt på Borgen, Casinetto, Smestad og den retningen. Nordre Aker med Kringsjå, Nordberg og Grefsen er også veldig populært blant barnefamilier. 

Groruddalen og Søndre Nordstrand skrives det voldsomt mye om sosiale problemer, I store deler av disse bydelene er dette ganske overdrevet men de er usentrale. Det er f.eks. lettere adkomst til Oslo sentrum fra Lillestrøm enn det er fra Holmlia  Stovner eller Romsås. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
21 minutter siden, hraff said:

Det mest overraskende med å flytte ut av byen var at barnehagene og skolene var så mye bedre. Man tenker egentlig at det er likt overalt, men kommunene i Akershus satser på barnehager og skoler, Oslo driter i dem.

Det er en ekstrem generalisering. Noen kommuner i Akershus gjør det, andre er nesten bankerott. 

Anonymkode: 04676...420

• Liker 4
Skrevet
hraff skrev (25 minutter siden):

For en latterlig idiotpåstand 😳

Vi bor i Nordre Aker, og selv om ikke alt bare er fryd og gammen på skolene til barna mine, er det helt åpenbart at det jobber mange mennesker der med ambisjoner og svært gode kvalifikasjoner, og de satser som bare rakkern på å drive gode skoler. Lærerne er faglig solide, og i tillegg svært dyktige til å jobbe for trivsel, trygghet og gode læringsmiljøer. Det slår meg på hvert eneste foreldremøte at barna mine er veldig heldige med skolene sine, og at dette er noe helt annet enn det jeg hadde i egen barndom. Har også hørt at ting ikke er så innmari på stell nå på min gamle barneskole i en by en annen plass på østlandet. 

Anonymkode: 6b094...d6c

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Min samboer og jeg flyttet ut at Oslo etter ca 10 år når vi fikk barn. I begynnelsen savnet jeg Oslo, men det gikk kjapt over. Fant ut at det jeg trodde jeg savnet var noe jeg likevel ikke ville brukt. Nå bor jeg i en av Vestfoldbyene. Det er ca en time til Oslo, men er der ytterst sjeldent. Eget hus med gåavstand til hav og turområder triumfer liten leilighet innenfor ring 3 ganske greit. Om dere i tillegg har et budsjett på rundt 7 mill så vil dere få veldig mye mer for pengene her nede.

Anonymkode: b742b...c0b

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Min samboer og jeg flyttet ut at Oslo etter ca 10 år når vi fikk barn. I begynnelsen savnet jeg Oslo, men det gikk kjapt over. Fant ut at det jeg trodde jeg savnet var noe jeg likevel ikke ville brukt. Nå bor jeg i en av Vestfoldbyene. Det er ca en time til Oslo, men er der ytterst sjeldent. Eget hus med gåavstand til hav og turområder triumfer liten leilighet innenfor ring 3 ganske greit. Om dere i tillegg har et budsjett på rundt 7 mill så vil dere få veldig mye mer for pengene her nede.

Vil likevel legge til at selv om vi flyttet ut av Oslo pga barna så er jeg sikker på at barn kan få en strålende oppvekst i Oslo også.

• Hjerte 1
Skrevet

Vi bor i Oslo, men vi kjøpte oss større bolig med hage og har råd til det. 

Hadde ikke vi hatt råd så hadde vi nok flyttet ut av Oslo. 

Bruker byen like mye men på en annen måte enn før vi fikk barn. 

Anonymkode: 71850...78c

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...