Gå til innhold

Langt: Ulike forventninger rundt praktisk hjelp til hverandre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke helt hvordan jeg skal ordlegge meg slik at dette forstås, men jeg prøver.

Jeg har vært kjærest med en mann i 6 år nå, og vi er særboere med to barn på hver vår kant. Det er ikke mye jeg kan sette fingeren på når det gjelder han, bortsett fra at det "skjer" ett eller annet når han "må hjelpe" meg.

Jeg stiller opp på alt han ber meg om rundt seg og sitt, uten å mukke. Jeg er med som "håndkar/grøftekar" når han skal snikre, mekke, rydde, male, mure, osv. Og jeg klipper plen og skifter dekk alene f.eks., når jeg er hos han på helg/i ferier.

Men så fort han skal gjøre noe som har med meg og mitt å gjøre, så får han meg til å føle skyld/skam, og at jeg skylder han noe i evig tid etterpå.

Tror det har litt med å gjøre at jeg er dame, og hjelper han litt med de "usynlige" tingene, som diverse innkjøp, husstell, klesstell, vask, praktiske gjøremål rundt barna når vi er sammen alle sammen, planlegger/organiserer/bestiller helgene/feriene våre, er selvhjulpen på de litt mindre fysisk krevende gjøremålene, osv.

Mens når han skal hjelpe meg, så blir det gjerne de mer synlige tingene som han har fysikk til, som selve mekkingen på bil, snikring/annet grovarbeid på huset mitt, osv.

Så når jeg spør han om å hjelpe meg med noe, så draaaar han liksom mer på det, slik at jeg får dårlig samvittighet og føler at jeg maser på han. Eller at jeg må gjøre meg fortjent til hjelpen hans på en måte. Så da blir det jo til at jeg kvir/gruer meg for å spørre han om noe.

Jeg er heldigvis praktisk anlagt, så jeg gjør mye selv. Og det skal være sagt at jeg kan ta meg selv i å bli litt irritert på han, når han ikke skjønner hva jeg ønsker å gjøre, eller hvordan jeg har sett for meg at jeg/vi kan gjøre ting.

Eksempel: Jeg ba han pent om å ta med seg vinkelsliper og bajonettsag fra hjemmet sitt, for jeg hadde planlagt å gjennomføre noe i kjelleren min. Noe vi har planlagt og snakket om tidligere. Vinkelsliper for å ta noen rustne tykke spiker som var plugget inn i kjellermuren fra gammelt av, pluss bajonettsag for å ta ned resten av det vi hadde snakket om (driver å renoverer et rom).

Da presterte han å kun ta med seg vinkelsliperen, fordi han trodde jeg mente "enten eller" når det gjaldt verktøyene. Dermed fikk vi kun gjort én ting iløpet av den helga, som da tok oss max. 15 minutter å gjøre, og så må resten stå på vent i 14 dager, til han har frihelg sammen med meg igjen. Etter de 15 minuttene var han sååå sliten og sulten, så jeg måtte lage middag, og vi måtte chille og se på netflix etterpå. Og da hadde jo jeg sett for meg en litt mer effektiv helg sammen, slik at jeg kunne "slemme/slamme" murveggen invendig selv etter jobb i ukedagene som kom etterpå. Noe som da ikke kunne bli gjort, da vi ikke fikk ned resten av det som var tenkt. En vinkelsliper kommer ikke til alle steder man har tenkt å rive. Så da blir jeg irritert og litt "kvass" da, som han ikke liker, og da dro han tidligere hjem til seg selv som "straff". Alt skal gjøres på hans måte, og i hans tempo (sneglefart). Og det er sikkert det samme han tenker om meg, at jeg f.eks. virker utålmodig.

Og da lurer jeg på da, gjør han dette for å være vanskelig mot meg, fordi han er lei maset mitt. Eller det at det blir litt dårlig stemning når han ikke forstår meg. Eller var det reelt at han bare misforstod meg, selv om vi har snakket om dette tidligere, og planlagt hva og hvordan vi skulle gjøre det. Noe han påstår selv, at han misforstod hva jeg mente altså. Han kan gjerne fremstå litt "treg" slik. Akkurat som om han ikke lytter til det jeg sier, og bare jatter med.

Men så tenker jeg også tanker om at han kanskje ikke vil låne bort verktøyet sitt til meg. Noe som er rart, da han ønsker at jeg skal flytte sammen med han. Og at jeg derfor bør pusse opp her slik at verdien øker noe til jeg skal selge her, og kjøpe meg inn hos han. Han virker bare irritert for at han må hjelpe meg med ting. Men skal det være slik så kan jeg like så gjerne kjøpe meg verktøy selv, eller betale noen for å hjelpe meg. Jeg trodde bare at dette ikke var for mye å be han om.

Og ja, den eneste som kan svare på dette er han. Men det har jeg prøvd. Jeg tar opp slike ting i fredstid, til ingen nytte.

Noen tankelesere her?

Anonymkode: 78a58...4d7

Videoannonse
Annonse
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker said:

(...) det "skjer" ett eller annet når han "må hjelpe" meg.

Ikke sett deg selv i situasjoner hvor han må "hjelpe deg".  

Klar deg selv. 

Dump idioten. 

Anonymkode: 67c62...4ab

• Liker 4
Skrevet

Skjønner at han ikke vil pusse opp hos deg hvis dere ses så sjeldent. Skjønner ikke hvorfor du ordner hos ham heller... Ville heller fokusert på sex og opplevelser ilag. Fikse kan man gjøre alle andre dager. 

Anonymkode: 740d9...5ca

Skrevet

Ville revurdert å flytte sammen med ham, i hvertfall siden dere har barn på hver deres kant. Hvis han straffer deg med silent treatment for noe så lite så er det et fryktelig dårlig tegn!

Hvis han lot være å ta den med fordi han heller ville gjøre noe annet så er det faktisk hans ansvar å kommunisere det.

Det virker egentlig ikke som han vil hjelpe deg? I så fall er det det du må forholde deg til, og så må du ta stilling til hvor mye det betyr for deg.

Overraskende mange menn er villige til å overlate mye av det som må ordnes rundt barna til sin nye flamme. 

Anonymkode: a5dd4...036

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg som trodde et godt forhold handlet om å gjøre livet litt enklere for hverandre.. gjerne ved å hjelpe til der det trengs 🥺

• Liker 3
Skrevet

Det er ikke ukjent at menn overvurderer egen innsats og undervurderer kvinnens innsats. Så kanskje han tror at han har gjort mye? 

Men jeg må innrømme at jeg også hadde blitt irritert hvis man bare kunne holde på 15 minutter med praktiske ting i løpet av en helg, før det skal «chilles»… Når man har hus og barn er det alltid ting som må gjøres og hverdagene strekker ikke til alene. 

Anonymkode: c5b0a...284

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvorfor gidder du?

Anonymkode: 3d8da...c22

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Kjøp eget verktøy og gjør det selv.

Anonymkode: 8ff52...b01

• Nyttig 1
Skrevet

Ikke flytt inn til han. Og hvis han dette innlegget/snakk om det.

Anonymkode: fa753...748

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Du har funnet deg en snylter. Han setter pris på ditt bidrag, men han er gnien på gjentjenester.
Du kommer til å måtte gjøre alt dersom dere flytter sammen også.

Kjærlighet er ikke noe du trenger å jobbe for å fortjene, og du skal slutte å gjøre koneoppgaver hos ham når han ikke yter noe i gjengjeld. Han kommer ikke til å respektere deg i det hele tatt når du viser deg lett å utnytte, og lett å neglisjere.
Vær gjest hjemme hos ham, og forvent oppvartning, på samme måte som han gjør hos deg.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.9.2023 den 20.25):

Jeg som trodde et godt forhold handlet om å gjøre livet litt enklere for hverandre.. gjerne ved å hjelpe til der det trengs 🥺

Det er jo akkurat det han tenker om forhold...

Et godt forhold for ham handler om at dama hans - du! - skal gjøre hans live litt enklere... ved at dama hans - du! - hjelper ham der han trenger det.

Punktum.

Det er nesten merkelig å lese det du skriver. Han forventer tydeligvis at du skal gjøre mye hos ham, du er hushjelp, du hjelper med andre praktiske ting i huset. Han gjør lite eller ingenting hos deg.

Han vil at du skal selge ditt hus (antar han ikke vil la deg få kjøpe deg inn hos ham?) for å flytte inn til ham og være hushjelp og vaktmester på fulltid, kan det virke som.

Han viser egentlig veldig tydelig hvordan et samliv med ham vil bli for deg. Han vil kommunisere minst mulig, han tar ikke hensyn til dine behov, og om du ikke oppfører seg som han mener du skal, da skal du straffes med enten taushet eller at han stikker av.

Om du ønsker å fortsette dette forholdet, da tror jeg dere må i langvarig parterapi.

Jeg tror ikke jeg hadde orket, hadde ikke flyttet sammen med ham, for risikoen er for stor for deg.

Anonymkode: 64f85...e91

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis han ikke gidder å hjelpe deg, så ikke gidd å hjelpe han. Han merker ikke at du hjelper han, og tar deg for gitt. Hvis du nå stopper å hjelpe han, så merker han nok hva du har gjort for han, nå når han må gjøre det selv.

Anonymkode: d3f5d...86a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...