Gå til innhold

Far og barsel. Hvor lenge kan han bli?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Skal føde på Rikshospitalet. Planlagt keisersnitt (risikosvangerskap). Lurte på hvor lenge dere hadde partner på besøk etter fødsel på Rikshospitalet? Fikk han overnatte? Er det annerledes med keisersnitt vs vaginal fødsel? 

Deler dere rommet med en annen på barsel? 
Hvordan var opplevelsen din på barsel på Rikshospitalet? 

Anonymkode: 6e13e...05b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ble overført til rikshospitalet etter keisersnittet mitt fordi babyen min hadde en sykdom som bare riksen opererte. Med andre ord så er det ikke sikkert det jeg sier er riktig for deg.

Men jeg opplevde å bli tatt veldig godt vare på. Far fikk være med meg alle dagene på barselavdelingen. Etter keisersnitt er man gjerne en dag eller to ekstra på barsel. 

Vi måtte ikke dele rom, men det finnes dobbeltrom og. Førstegangsfødende bruker å prioriteres til familierom.

Jeg anbefaler deg å ringe og høre med sykehuset 😊

Anonymkode: b0809...8a0

Skrevet

Mine venninner som har født på riksen har hatt dobbeltrom. Far fikk være der i besøkstiden og tror det var 2 timer etter fødsel 

Anonymkode: 2a8ca...478

Skrevet

Med planlagt keisersnitt har du operasjon på dagtid, og da kan mannen bli der til utpå kvelden. Husker ikke akkurat hvor lenge mannen fikk være der på kvelden, men tror det var til ni. Når du er ferdig på postoperativ og kommer ned på barsel, gjelder de vanlige reglene, også den dagen fødselen er. Ikke noe forskjell på keisersnitt og vaginal fødsel.

Jeg hadde keisersnitt midt på natta, og mannen min fikk være der fram til utpå morgenkvisten, når jeg kom ned til barsel fra postoperativ. Etter det trengte han å sove, og det var det ikke plass eller anledning til på barsel.

I tillegg til at mannen må hjem på natta, er det en to timers siesta midt på dagen hvor mannen heller ikke får være inne på rommet. Da skal det være ro på barselavdelinga. 

De har et par familierom hvor far kan overnatte hvis dere får det, men ville ikke belaget meg på å få det. De rommene reserveres til de som trenger det mest, f.eks. de som har fått tvillinger.

De vanlige rommene er tomannsrom, dvs at du deler med en annen. Normalt sett er det såpass mange på barsel at du må regne med å dele. Jeg lå tre døgn på barsel, og delte med tre forskjellige i løpet av oppholdet der. Hadde rommet for meg selv noen få timer den første kvelden, før det kom noen midt på natta.

Jeg hadde et ok opphold på barsel, men det var utrolig travelt der da jeg var der. Hadde det helt ukomplisert med både meg (etter keisersnitt), baby og amming, og opplevde at jeg derfor nok ble litt glemt. Måtte selv passe på å få blodfortynnende (en dag registrerte de at jeg hadde fått, selv om jeg ikke hadde det), få hjelp til amming når jeg trengte det, måtte purre på den daglige runden med måling av feber og blodtrykk (den ene dagen gjorde de det ikke før kl sju på kvelden selv om det egentlig skal gjøres på morgenrunden) osv. Det var flere veldig dyktige jordmødre og barnepleiere som jobbet der, men de hadde det bare alt for travelt de dagene jeg var der.

Anonymkode: c3973...533

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...