Gå til innhold

Onkel kommenterer så mye hva nevøen vår spiser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er en familie som samles av og til. Vi er tre søsken der yngste søster har et barn i skolealde, ca 9år. Jeg og broren min har voksne/store barn. 

Siden søster er enslig og jobber skift passer både jeg og bror nevø mye, mest bror da han har fleksibel jobb og bor nærmest. Og vi er av og til på tur/hyttetur sammen. Det blir og noen familieselskap iløpet av året 🙂

Så til saken, broren min kommentere ofte hva gutten spiser og hvor mye. Hver gang de siste gangene vi har vært sammen har nevø fått kommentarer fra onkel, opp til flere. Eks, ikke spis så mye saus, er så mye kalorier... Ikke mer kake, det er så mange kalorier.. Ikke potetgull, du har ikke godt av det.. I bursdager også, nei og nei, kan ikke spise både kake og is, det blir for mye. Et glass brus holder osv.     Og så fortsetter han etterpå, nå må vi gå å sykle/gå tur/lignende for nå har du spist så mye...  

Dette kan vel ikke være bra? Søsteren min sier ikke noe, og jeg prøver å si at han må slutte, men vil samtidig ikke begynne å diskutere saken foran nevøen vår. Tenker jeg må ta det ordentlig opp utenenom. Usikker på om skriftlig eller direkte ansikt til ansikt er best. Eller om jeg må snakke til søster og be henne å ta det opp. 

Hvordan ta det opp og med hvilken argumenter? 

Nevø er litt rund, men ikke direkte overvektig, og dessuten ikke kommet i pubertet. Mine barn (har 3) var litt kraftig frem til puberteten og så strekte de seg og er nå normalvektig. Bror var ikke like involvert i deres oppvekst, så kan ikke huske han kommenterte deres inntak, og ville nok ikke akseptert det heller 

Anonymkode: 3de81...ce7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer, det er oppskriften på å lage et problematisk forhold til mat og trening hos guttungen.

Jeg ville tatt det opp med søster og sagt hvilke konsekvenser dette kan få for gutten. Så får hun ta det med bror direkte.

Anonymkode: 85951...136

Skrevet

Øvrig familie kan holde seg unna å kommentere og legge seg i mat spisingen. Det er ikke greit. Onkel må holde kjeft. 

Det er foreldrene som må regulere og sette gode og sunne mat grenser slik at det ikke blir et problem verken den ene eller den andre veien tenker jeg. 

Anonymkode: 1e6d7...b92

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...