AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #1 Skrevet 19. september 2023 Barnet er i tenårene. Havner ofte i trøbbel på skolen (slåsskamp, krangler osv). Snakker tidvis respektløst til de voksne (lærere). Har nå verbalt uttrykket diskriminerende holdninger på skolen, rettet mot enkeltindivider og gruppe. Kjenner jeg er maks bekymret for dette barnet... Har en ADHD diagnose og er medisinert. Anonymkode: 0de3f...229
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #2 Skrevet 19. september 2023 Sikkert en kombinasjon med puberteten, diagnose og oppdragelse vil jeg tro. Håper det blir tatt hånd om av foreldre og skole og de involverte. Anonymkode: 5f511...c8a 3
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #3 Skrevet 19. september 2023 Er mange uoppdragne barn som får ADHD-diagnose. Så ja, det kan godt være tilskrevet oppdragelse. Anonymkode: 26bf0...b35 2
fru Alving Skrevet 19. september 2023 #4 Skrevet 19. september 2023 Det er nok ikke alltid helt tilfeldig hvem som får adhd diagnoser. Det er en opphopning av diagnoser i familier som og har andre utfordringer for å si det sånn. 1 2
Frøken Sofia Skrevet 19. september 2023 #5 Skrevet 19. september 2023 Umulig å si. Det kan være en miks av tenårene, adhd og kanskje hen har med seg noen dårlige holdninger hjemmefra, kanskje har hen det vanskelig psykisk og utager pga det. Angst, vanskelig sosialt, noe som er vanskelig hjemme, som samlivsbrudd, dødsfall, nye forhold osv. At det er dårlig oppdragelse og at det ofte er uopodragne barn som får adhd diagnose er ignorant og gammeldags! 1
Bacteria Skrevet 19. september 2023 #6 Skrevet 19. september 2023 Frøken Sofia skrev (2 minutter siden): Umulig å si. Det kan være en miks av tenårene, adhd og kanskje hen har med seg noen dårlige holdninger hjemmefra, kanskje har hen det vanskelig psykisk og utager pga det. Angst, vanskelig sosialt, noe som er vanskelig hjemme, som samlivsbrudd, dødsfall, nye forhold osv. At det er dårlig oppdragelse og at det ofte er uopodragne barn som får adhd diagnose er ignorant og gammeldags! Enig. Det kan være ting i hjemmet som ikke er optimalt ja, men det beror i stor grad på arvelighet både på autisme og ADHD. 1
Pippi Lotta Skrevet 20. september 2023 #7 Skrevet 20. september 2023 fru Alving skrev (11 timer siden): Det er nok ikke alltid helt tilfeldig hvem som får adhd diagnoser. Det er en opphopning av diagnoser i familier som og har andre utfordringer for å si det sånn. Selvfølgelig er det en «opphopning» det er jo veldig arvelig, og har man en ADHD diagnose så øker sjansen for tilleggs diagnoser. 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #8 Skrevet 20. september 2023 Det jeg har merket er at en del av de barna med adhd, har null oppdragelse i tillegg. Ingen grenser og foreldrene nærmest duller med de og skylder alt på adhd.. De får ture frem som de vil, både hjemme, på skolen og idrettsbanen. Tror ofte at adhd gir en god unnskyldning for slett oppdragelse og slippe å stå i kampene. Samtidig har du de foreldrene som fortsatt oppdrar barnet sitt, setter tydelige grenser og har rutiner.. Man merker ikke at barnet har adhd en gang. Anonymkode: 9e9d5...c73 2 5
Pippi Lotta Skrevet 20. september 2023 #9 Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Barnet er i tenårene. Havner ofte i trøbbel på skolen (slåsskamp, krangler osv). Snakker tidvis respektløst til de voksne (lærere). Har nå verbalt uttrykket diskriminerende holdninger på skolen, rettet mot enkeltindivider og gruppe. Kjenner jeg er maks bekymret for dette barnet... Har en ADHD diagnose og er medisinert. Anonymkode: 0de3f...229 Har du et behov for å skylde på foreldre her? Jeg ser ikke hva i situasjonen som får deg til å tro det skyldes oppdragelsen? Har du sett foreldrene gjøre noe som tyder på omsorgssvikt? Det at barnesetes har (og derfor viser symptomer på) en medfødt diagnose er vel ikke noe man klandrer foreldrene for (i 2023 i det minste). 1
fru Alving Skrevet 20. september 2023 #10 Skrevet 20. september 2023 Pippi Lotta skrev (59 minutter siden): Selvfølgelig er det en «opphopning» det er jo veldig arvelig, og har man en ADHD diagnose så øker sjansen for tilleggs diagnoser. Det har du nok helt rett i.
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #11 Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Barnet er i tenårene. Havner ofte i trøbbel på skolen (slåsskamp, krangler osv). Snakker tidvis respektløst til de voksne (lærere). Har nå verbalt uttrykket diskriminerende holdninger på skolen, rettet mot enkeltindivider og gruppe. Kjenner jeg er maks bekymret for dette barnet... Har en ADHD diagnose og er medisinert. Anonymkode: 0de3f...229 Jeg tror at noen barn må du bruke mer tid på å oppdra. ADHD kan nok føre til mer problemer, samtidig som allerede problemer, holdninger som plukkes opp blir mer uttrykt ved at de har ADHD. Jeg tror mange foreldre blir litt usikker på hvordan de skal møte barna sine når de har diagnoser. Man får lyst å beskytte dem, og vet at de møter mange utfordringer, og dermed kanskje man ikke ønsker at det skal være så konfliktfylt hjemme. Det blir et slags dilemma. Hvor streng skal man være? Her tror jeg at man skal være konsekvent og fast. De trenger kanskje mer oppdragelse enn en gjennomsnittsunge som ikke har slike diagnoser. De trenger mer oppfølging. Det betyr ikke at man skal kjefte mer, men kanskje man må snakke mer, være mer bestemt, og slå ned på enkelte ting. Du har de barna som kommer ferdig oppdratt ut av magen. Jeg har to av dem. Jeg kan telle på en hånd de gangene jeg måtte irettesette dem. Så har du de som ikke gjør det, og kanskje har en tilleggproblem. Jeg har ett av dem. Det er som å oppdra 10 av de enkle. Det er vanskelig og det er krevende. Men jeg tror det er veldig viktig. Anonymkode: 3bdfb...cd5
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #12 Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Er mange uoppdragne barn som får ADHD-diagnose. Så ja, det kan godt være tilskrevet oppdragelse. Anonymkode: 26bf0...b35 Har du dokumentasjon på det? Anonymkode: c7a36...099 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #13 Skrevet 20. september 2023 Adhd er ikke ensbetydende med adferdsproblemer. Adferdsproblemer er i så fall en slags "tilleggsdiagnose" og adferdsproblemer kan man ha selv om man ikke har adhd. Har selv et barn med adhd, og ev dårlig atferd har aldri blitt unnskyldt med adhd. Han skal oppføre seg som folk på lik linje med andre. Ja, han har dårlig impulskontroll og sliter med følelsesregulering som en del av diagnosen, men nettopp derfor har vi foreldre vært på hele tiden og han har trengt tettere og lengre veiledning og oppfølging enn de tre søskene, som igjen har hindret at atferdsproblemene har fått slå rot. Som forebygging har vi vært i bakhånd på bursdager, trening osv. Å oppdra barn med adhd er vannvittig vanskelig og det er ikke noe rom for slækk. Aldri noen sinne. Det er knallhard jobb både for den som har adhd og for foreldrene. Så jeg antar at problemene du skisserer i innlegget ditt er en kombinasjon av både diagnoser og oppdragelse. Kan jo legge til at mannen min har adhd, men fungerer bra nå som voksen. Men, hadde han hatt eneomsorg for våre barn, så hadde han oppdratt tre barn mer enn bra nok, men barnet vårt med diagnose hadde nok ikke klart seg noe bra i det hele tatt. Anonymkode: 1500c...90e 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #14 Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Er mange uoppdragne barn som får ADHD-diagnose. Så ja, det kan godt være tilskrevet oppdragelse. Anonymkode: 26bf0...b35 Ja ADHD ble kalt «dårlig moral» på starten av 1900 tallet. Til og med da visste de om diagnosen. Det er en bra betegnelse, pga av symptomene. Men foreldrene har ingen skyld i oppdragelsen og heller ikke barna 🤦♀️ Anonymkode: ef4ea...2d7 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #15 Skrevet 20. september 2023 fru Alving skrev (17 timer siden): Det er nok ikke alltid helt tilfeldig hvem som får adhd diagnoser. Det er en opphopning av diagnoser i familier som og har andre utfordringer for å si det sånn. Da er det jo vanskelig å si. Å vokse opp med psykisk syke forelde gir ikke trygge glade barn f.eks. Så om foredrene og slekta er slitere, så vil oppveksten bli vanskelig - og det tas jo ut fysisk etterhvert Håper han får hjelpen han trenger... Anonymkode: 181a5...998
Blueberrymuffin Skrevet 20. september 2023 #16 Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Barnet er i tenårene. Havner ofte i trøbbel på skolen (slåsskamp, krangler osv). Snakker tidvis respektløst til de voksne (lærere). Har nå verbalt uttrykket diskriminerende holdninger på skolen, rettet mot enkeltindivider og gruppe. Kjenner jeg er maks bekymret for dette barnet... Har en ADHD diagnose og er medisinert. Anonymkode: 0de3f...229 Hvis du er maks bekymret går du til fastlegen og ber om henvisning til BUPA. Noe annet ville være omsorgssvikt. Det er omsorg å snu alle steiner som vendes kan, når et barn har problemer. Og er du så bekymret ville jeg iværtfall gått gjennom BUPA for å finne ut, eller om det ikke er noe utelukke.
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #17 Skrevet 20. september 2023 Min erfaring er at en del foreldre dessverre skylder alt på diagnose. Anonymkode: 01108...5d1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #18 Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Adhd er ikke ensbetydende med adferdsproblemer. Adferdsproblemer er i så fall en slags "tilleggsdiagnose" og adferdsproblemer kan man ha selv om man ikke har adhd. Har selv et barn med adhd, og ev dårlig atferd har aldri blitt unnskyldt med adhd. Han skal oppføre seg som folk på lik linje med andre. Ja, han har dårlig impulskontroll og sliter med følelsesregulering som en del av diagnosen, men nettopp derfor har vi foreldre vært på hele tiden og han har trengt tettere og lengre veiledning og oppfølging enn de tre søskene, som igjen har hindret at atferdsproblemene har fått slå rot. Som forebygging har vi vært i bakhånd på bursdager, trening osv. Å oppdra barn med adhd er vannvittig vanskelig og det er ikke noe rom for slækk. Aldri noen sinne. Det er knallhard jobb både for den som har adhd og for foreldrene. Så jeg antar at problemene du skisserer i innlegget ditt er en kombinasjon av både diagnoser og oppdragelse. Kan jo legge til at mannen min har adhd, men fungerer bra nå som voksen. Men, hadde han hatt eneomsorg for våre barn, så hadde han oppdratt tre barn mer enn bra nok, men barnet vårt med diagnose hadde nok ikke klart seg noe bra i det hele tatt. Anonymkode: 1500c...90e Hjerter fra meg som er voksen ADHDer! Adhd betyr ikke automatisk adferdsproblemer, men som du sier så kan vi slite med både følelsesregulering og impulskontroll. Jeg har selv mer «klassisk jente-adhd», og det ble oppdaget sent (slutten av tenårene. Jeg vet det ikke er sent for noen). Her er det en selvfølge og ha rutiner for «surrehode», men jeg er også godt medisinert. Jeg vet ikke hvordan det er å ikke ha adhd, men jeg vil tro at mange som meg med adhd må jobbe litt ekstra med en del ting, og ikke la ting skli ut som du og sier. Høres ut som dere gjør mye bra! Anonymkode: 83342...082
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå