Gå til innhold

Har så utrolig lyst til å selge alt jeg eier - men hvor går grensene for hva man kan tjene på sånt når man er arbeidsledig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er innerst inne en minimalist, og trives med lite ting. Jeg føler meg mye tryggere og balansert når jeg ikke eier så mye. I skrivende stund eier jeg mye ting, haugevis av klær og duppeditter. Jeg har en drøm om å selge alt dette, og lage meg en liten garderobe og kun ta vare på de tingene som er verdt noe for meg. Men hvor går grensa for hva man kan tjene på finn når man er på dagpenger?

Anonymkode: 550bd...b2f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spør NAV. Legg det fram akkurat sånn. Da får  du riktig svar. 

Anonymkode: 59ff1...41a

Skrevet

Det blir vel uansett ikke næring så det skal ikke ha betydning for dagpenger. 

Anonymkode: 96162...823

Skrevet

Det regnes ikke som inntekt og du vil heller tjene noe spesielt på det, selv NAV anbefaler jo folk å selge unna ting når det står dårlig til med økonomien.

Anonymkode: 2dfdd...544

• Liker 1
Skrevet

Du vil egentlig ikke tjene noe på det, vil tro det meste kostet mer nytt enn du videreselger det for. Å selge private eiendeler regnes ikke som næringsvirksomhet.

Anonymkode: 6b108...f83

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er innerst inne en minimalist, og trives med lite ting. Jeg føler meg mye tryggere og balansert når jeg ikke eier så mye. I skrivende stund eier jeg mye ting, haugevis av klær og duppeditter. Jeg har en drøm om å selge alt dette, og lage meg en liten garderobe og kun ta vare på de tingene som er verdt noe for meg. Men hvor går grensa for hva man kan tjene på finn når man er på dagpenger?

Du kan selge alt du eier uten at nav har noe med det å gjøre. Det nav skal ha oppgitt er skattepliktig inntekt. Noe salg av dine eiendeler ikke går under. Får du sosial hjelp, vil de jo kutte ned iht at du har penger på konto. Men sosial hjelp er andre regler

Anonymkode: 0a1c9...20e

• Liker 2
Skrevet

Takker for svar!
Da er det bare å kjøre på ser det ut som!
Jeg kommer nok ikke til å tjene store summer på det da det jeg har mest av er klær, men jeg vil gjerne være på den sikre siden uansett:-)

-TS

Skrevet

Du har jo allerede skattet for pengene du har tjent, så brukt dem på ting. Selger du tingene så skal du ikke skatte igjen.

Anonymkode: 35842...4d1

Skrevet

Det er vel ikke næring å selge egne eiendeler...voks opp. 

Anonymkode: d56ff...df5

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

På hvilken måte handler dette om å vokse opp?

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ikke alle vet det da.

Anonymkode: 784d3...328

Skrevet

Jeg prøvde å selge alt jeg eier, men endte opp med å kaste vakre gamle ting og nye ting i søpla, gitt bort mye. Solgt noe. 

Det er kjempe vanskelig å selge brukte ting i dag, folk vil ha brukt stort sett gratis eller nærmest gratis. Gjorde det jeg kunne med å prøve å selge, fordi jeg ikke er rik, gjorde ting andre sikkert syns er pinlig, mye arbeid i det, men jaja, bryr meg ikke så mye må jo prøve alt man kan her i livet for å overleve- ikke sant. 

Men har du lyst til å være minimalist, kan jeg virkelig anbefale kasting, det er veldig befriende å se fine ting man tidligere satte så mye verdi i går i tusen knas. Selvfølgelig det som kan gis bort, gi bort. 

Anonymkode: 0c090...9da

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det ikke fint at folk forsikrer seg om at de ikke driver med snusk?

I motsetning til våre politikere kanskje 

Anonymkode: ff7f8...7c9

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Er det ikke fint at folk forsikrer seg om at de ikke driver med snusk?

I motsetning til våre politikere kanskje 

Anonymkode: ff7f8...7c9

Helt riktig ❤️

Anonymkode: 6d295...6ab

Skrevet

Når det gjelder dagpenger er det vel tiden en bruker på arbeid som skal føres mot tiden en får dagpenger for. Om det å selge egne ting regnes for arbeid bør nok avklares med NAV. 

• Liker 1
Skrevet

Det som påvirker dagpengeutbetalinger er blant annet jobb, alderspensjon eller AFP, hvis du ikke oppfyller forpliktelsene som reell arbeidssøker, eller hvis du på grunn av sykdom eller svangerskapspermisjon ikke kan være reell arbeidssøker.

Pengegaver, arv, salg av egne eiendeler påvirker ikke dagpengene.

Anonymkode: 52e98...50c

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...