Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sitter med 10 kg mer enn før jeg ble gravid, baby er 7 uker.

Jeg fikk dårlige vaner når det kom til kosthold i graviditeten, men nå er det om mulig enda verre😳 

Har en klistremerkebaby som sover enten i bæresele eller på meg på dagtid, nekter vogn. Så det er mye sofasitting. Når eldste er levert i barnehagen så rigger jeg meg til med god frokost og gjerne en bolle eller sjokolade i tileggg. Spiser også ofte noe godt på kvelden når eldste er lagt (er alene mye pga.mannen jobber offshore). Tror det kommer av at jeg er sliten, lite nattesøvn og at jeg "fortjener" det siden jeg er så låst🙈 er også småspising innimellom.

Har faktisk ikke gått noe opp i vekt, men vekta har vært stabil siden baby var 3 uker. Tenker bare på hvor mye jeg kunne gått ned om jeg ikke hadde disse dårlige vanene. Vet jo hva som skal til, men det er vanskelig i praksis! Noen andre i samme situasjon? Noen gode tips til meg??

Jeg fullammer, så tenker ikke noen hard slankekur. Men det er jo ikke nødvendig med alt den dritten🙈

Anonymkode: 9148f...473

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror først og fremst man skal bare innfinne seg med at det er en tid for alt :) Men du må bare erstatte all den småspisingen med faktiske måltid du blir mett av - og ikke spise så mye unødvendig og usunt. Det er den eneste løsningen. Du har fått en uvane du må endre på rett og slett. 

Anonymkode: ceba8...f73

Skrevet

Bytt ut sofasitting med turer i skog og mark med baby i bæresele. Du får da både bevegd deg mer og kuttet ned på småspisingen i samme slengen. 

Men det er helt normalt å fortsatt ha noen ekstra kilo når baby bare er 7 uker. Mange bruker rundt 1 år på komme seg tilbake til vekta de hadde før graviditeten, noen gjør det raskere og noen kommer aldri tilbake til samme vekt igjen. 

Anonymkode: 39fcb...616

• Liker 1
Skrevet

Ikke ha det i hus. Eneste som funka/funker her. Ville jeg ha noe godt måtte jeg gå meg en tur for å kjøpe det. Ble mange turer til byen for å kjøpe kanelbolle i løpet av permisjon 😅 Siden du sitter hjemme alene med to små er det jo ikke bare å stikke på butikken om du blir fysen på kvelden, så trikset er å ikke ha tilgang til det hjemme. Kjøp deg nugatti eller noe sånt, så kan du heller unne deg en brødskive med noe søtt til kvelds. 

Anonymkode: 4dc4c...24d

• Liker 1
Skrevet

Baby er jo bare 7 uker, og det å ha rolige dager hjemme med baby, lager det god frokost osv, høres jo veldig deilig ut. Men trikset blir kanskje å lage seg noe som metter godt OG som er relativt sunt, så man hindrer småspising. Og ja, ikke ha det i hus hjelper jo mye. 

Anonymkode: ac187...26a

Skrevet

Jeg gikk ned mye etter fødsel. Tenkte at jeg måtte få i meg best mulig næring for å amme babyen - den plassen drittmaten tar er jo helt uten næring! Etter ungene er lagt kan du kutte opp masse frukt og grønnsaker og ha i kjøleskapet. Jeg snacksa også mye knekkebrød, Wasa sine runde med sesamfrø 👀

Anonymkode: 293a6...9d5

Skrevet

Så bra du anerkjenner problemet og forstår at vanen du holder på med er dårlig. Jeg var der du er i fjor, men forskjellen er at jeg ikke innså problemet. Eller, gadd i alle fall ikke å bry meg om det. Følte at permisjon = langvarig helg/ferie :roll:

Da jeg gikk opp 14 kg i svangerskapet - som jeg har NULL problem med fordi det er jo helt naturlig. Så var det mye mye mer nedslående at jeg gikk opp 10 kg i permisjonsåret. Så utrolig unødvendig... Så ja, bare en liten heads up for hva som kan skje om du fortsetter i samme spor.

Hadde jeg vært deg nå så ville jeg spist så sunt som mulig i hverdagene og heller ha bolle/sjokolade til helg. Finn andre ting å kose deg med på morgen og kveld! Kos trenger ikke være forbundet med sukker o.l. Kanskje noe innenfor velvære, gjøre hobby. Ting du syns er skikkelig deilig eller moro, men ikke tar deg tid til ellers.

Skrevet

Baby er 7 uker.. siste du burde bekymre deg for er vekten din nå. Gi kroppen tid. 

Anonymkode: 132e4...4c8

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde også dårlige vaner i permisjon, men slapp unna vektøkning pga mye amming. Ble mye enklere å få gode vaner når hverdagen med jobb osv kom tilbake. 

Det trenger jo ikke være alt eller ingenting, men du bør redusere noe. Kan du lage deg noen regler for hva du kan unne deg når? Målet trenger ikke å være nullinntak, men å begrense seg noe. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...