Gå til innhold

Blir helt matt av alt press jeg opplever fra andre mennesker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i slutten av tyveårene og leier bolig. Har spart meg opp en god slump med egenkapital, men har valgt å ikke kjøpe bolig pga renteøkningen og de økonomiske begrensningene det innebærer å eie en bolig. Mindre penger til det jeg ser på som verdifullt for meg på dette stadiet for å leve et godt liv. Er også svært heldig med leieavtalen jeg har nå.

Jeg ønsker heller ikke barn og er relativt bastant på det (men utelukker ikke at det kan endre seg i fremtiden). 

Det som forundrer meg er hvor mye meninger andre har om disse valgene. Det er kommentarer om at jeg er lite økonomisk smart, jeg kaster bort penger, jeg burde eid bolig når jeg har spart så mye, skal du leie frem til du blir 40? Når det gjelder barn får jeg kommentarer om at jeg kommer til angre, ingen mann vil ha en kvinne som ikke vil ha barn, skal jeg ende opp ensom og alene, hva når alle rundt deg får barn? 

Det er så helvetes press at jeg ikke vet hvordan jeg skal håndtere det. Må innrømme at jeg blir påvirket av det også. Bare skjønner ikke hvorfor det skal være så vanskelig å ta riktige valg for seg selv uten å oppleve at andre skal mene noe om alt man velger å gjøre. 

Anonymkode: 513c2...ba3

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har rett. Og når du har fått ett barn så vil de mene noe om at du burde få et til. Det blir selvsagt meninger om barneoppdragelse. Har du leilighet vil noen mene noe om hva du burde pusse opp eller at du burde kjøpt hus eller flytte til et annet nabolag. 

Kort sagt så tar ikke dette slutt ved at du får  barn og blir boligeier. Det er noen som ikke evner smalltalk og for dem blir det aldri tomt for emner. 

Anonymkode: 4c821...060

• Liker 2
Skrevet

Nordmenn takler ikke mennesker som velger å leve annerledes enn den "vedtatte normen". Nordmenn er blant de mest konforme i verden. Vi har ikke veldig strenge lover, men vi har ekstremt strenge sosiale normer, og "avvikere" får kjenne pisken. p.s. jeg er norsk selv.

Anonymkode: 9c87d...10d

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg er i slutten av tyveårene og leier bolig. Har spart meg opp en god slump med egenkapital, men har valgt å ikke kjøpe bolig pga renteøkningen og de økonomiske begrensningene det innebærer å eie en bolig. Mindre penger til det jeg ser på som verdifullt for meg på dette stadiet for å leve et godt liv. Er også svært heldig med leieavtalen jeg har nå.

Jeg ønsker heller ikke barn og er relativt bastant på det (men utelukker ikke at det kan endre seg i fremtiden). 

Det som forundrer meg er hvor mye meninger andre har om disse valgene. Det er kommentarer om at jeg er lite økonomisk smart, jeg kaster bort penger, jeg burde eid bolig når jeg har spart så mye, skal du leie frem til du blir 40? Når det gjelder barn får jeg kommentarer om at jeg kommer til angre, ingen mann vil ha en kvinne som ikke vil ha barn, skal jeg ende opp ensom og alene, hva når alle rundt deg får barn? 

Det er så helvetes press at jeg ikke vet hvordan jeg skal håndtere det. Må innrømme at jeg blir påvirket av det også. Bare skjønner ikke hvorfor det skal være så vanskelig å ta riktige valg for seg selv uten å oppleve at andre skal mene noe om alt man velger å gjøre. 

Anonymkode: 513c2...ba3

En uting at folk ska vite & mene noe om boforhold . Akkurat som man er noe mer eller mindre til menneske om man eier . Det nye klasseskillet på et vis . Skikkelig snobbete . Tenker at folk må få leie eller kjøpe akkurat det de vil , NÅR de vil . 

Skrevet

Altså; du må jo bare drite i folk. De som er i slutten av tyveårene og har kjøpt noe nå, vil jo få noen tøffe år. Rentene øker, og kanskje går vi mot en ny finanskrise, og en boligsmell. Du er faktisk i en veldig heldig situasjon nå siden du IKKE har kjøpt det siste året. 

Aldri bry deg om hva andre mener. Andre folk er stort sett idioter og sauer som går i flokk. 

Aldri så galt at det ikke er godt for noe, og man skal aldri kimse av en liten eller stor krise. Folk trenger en skikkelig smell over kjeften av og til virker det som. Jeg husker jappetiden, så kvalm folk ble. Det er det samme hver gang. Når de da går på en smell, så er det SÅÅ slemt av alle andre å synes at det er topp at prisene går ned. Det gjelder jo selvsagt ikke når prisene øker sinnsykt mye slik at folk ikke kommer seg på markedet. DA er det bare fint....så lenge de selv er inne.

Så kobler de moral og din karakter , hvor smart du er - til om du leier eller ikke. Vel, hvordan er din moral og karakter om du eller dem sitter som gjeldsslave? Tro heller ikke at de vil huske hva de selv har sagt ett par år etter. Neida, da tar de ingen selvkritikk. 

Anonymkode: a6151...6a9

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg ønsker heller ikke barn og er relativt bastant på det (men utelukker ikke at det kan endre seg i fremtiden)

Påståelig folk blir møtt med påståelighet? 

Ellers må man bare lære å ikke la seg trekke opp av andres meninger.

Du må få barn! Oja, du er fornøyd med å ha barn ja. Kjøp bolig! Ja, du er fornøyd med egen bolig skjønner jeg. 

Anonymkode: 08139...269

• Liker 1
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker said:

Nordmenn takler ikke mennesker som velger å leve annerledes enn den "vedtatte normen". Nordmenn er blant de mest konforme i verden. Vi har ikke veldig strenge lover, men vi har ekstremt strenge sosiale normer, og "avvikere" får kjenne pisken. p.s. jeg er norsk selv.

Anonymkode: 9c87d...10d

Jeg er veldig enig i dette. Er ufrivillig barnløs og får så SJUKT mye spørsmål om jeg har barn, om jeg planlegger å få barn, om jeg vil ha barn.. føler jeg lever så utrolig utenfor normen, og det er jo attpåtil ufrivillig. 

Når det gjelder boligkjøp er det nok strenge normer da det på sikt stort sett alltid vil lønne seg. Men jeg forstår godt at noen ikke ønsker å være bundet til en bolig. Det eneste jeg ville tenkt på er om man ønsker å bo i Oslo i fremtiden, for da er det nok kanskje ikke så lurt å bare vente mens prisene stiger.

Anonymkode: 43011...51a

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...