AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #1 Skrevet 19. september 2023 Jeg har bedt nav beregne og kreve inn bidrag, og nå er det i orden. Det tok ca 5mnd fra jeg søkte, til det var i orden. Og derfor har far fått bidragsgjeld for de mnd det tok å behandle søknaden. Jeg informerte han om det, at bidraget evt vil gjelde fra søknaden ble sendt til nav og at han ville evt få en gjeld der og at det kunne være lurt å sette av penger. Dette har jo han ikke gjort.. Nå er jo han sint, og forlanger at jeg skal betale tilbake penger han har brukt på barnet, altså klær og noen sko. Jeg kan gå med på det, for å unngå for mye støy og krangel, men er dette noe han kan kreve? Anonymkode: d8cf4...7bf
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #2 Skrevet 19. september 2023 Nei. Han kan ikke kjøpe inn for så å gi deg regningen. Anonymkode: 61e2b...a38
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #3 Skrevet 19. september 2023 Når du får bidrag skal du i teorien stå for klær og sko til barnet. Når bidraget har tilbakevirkende kraft til søknadstidspunktet burde vel kjøp av klær også ha det. Så hvis dette er klær og sko barnet trengte eller du har bedt han kjøpe kan du jo trekke det av gjelden for fredens skyld. Var det gaver er saken helt noe annet. Anonymkode: 51238...fe2 4
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #4 Skrevet 19. september 2023 For et par år siden var det sånn at når man krevde bidrag fikk motparten varsel fra nav. Bf hadde da tre mnd på seg til å dokumentere utgifter han hadde hatt knyttet til barnet (legge ved kvitteringer/kontoutgifter). Da ville nav ha trukket det fra bidragsgjelda. Som sagt er det noen år siden, men sjekk med nav om det fortsatt er slik. Pleier å stå info på nav.no. Det var også derfor det tok seks mnd å behandle søknaden. Anonymkode: 1018d...b1f 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #5 Skrevet 19. september 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): For et par år siden var det sånn at når man krevde bidrag fikk motparten varsel fra nav. Bf hadde da tre mnd på seg til å dokumentere utgifter han hadde hatt knyttet til barnet (legge ved kvitteringer/kontoutgifter). Da ville nav ha trukket det fra bidragsgjelda. Som sagt er det noen år siden, men sjekk med nav om det fortsatt er slik. Pleier å stå info på nav.no. Det var også derfor det tok seks mnd å behandle søknaden. Anonymkode: 1018d...b1f Han fikk beskjed av nav om at søknaden var kommet inn til dem, og at han da kunne komme med innsigelser, men det handlet mer om han var uenig i hvor mye samvær jeg hadde skrevet i søknaden han hadde, jeg kan ikke huske å ha lest det du nevner. AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Nei. Han kan ikke kjøpe inn for så å gi deg regningen. Anonymkode: 61e2b...a38 Det tenker jeg også, men han mener at siden han skal betale bidrag, så skal jeg stå for alt slikt. Og det er greit, jeg er enig i det og sier ikke noe på det. Jeg syns bare det var rart at han skal forlange det. Selv om jeg ikke er overrasket over at han kom med noe slikt. AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Når du får bidrag skal du i teorien stå for klær og sko til barnet. Når bidraget har tilbakevirkende kraft til søknadstidspunktet burde vel kjøp av klær også ha det. Så hvis dette er klær og sko barnet trengte eller du har bedt han kjøpe kan du jo trekke det av gjelden for fredens skyld. Var det gaver er saken helt noe annet. Anonymkode: 51238...fe2 Ja, jeg vet at jeg skal stå for slike ting, og det er greit. Dette var ikke ting jeg hadde bedt han om å kjøpe, stort sett så ser jeg aldri til noe av det han har kjøpt. I alle år har jeg stått for alt av nødvendig utstyr, klær, sko osv, for det han har kjøpt skulle bare brukes der. Han skal få de pengene, for jeg orker ikke mer krangling enn nødvendig.. Jeg lurte bare på hva som er riktig. Anonymkode: d8cf4...7bf
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #6 Skrevet 19. september 2023 Det stemmer at du skal stå for alt. Men da skal du også få ha det hos deg. Hvis han kjøper inn ting som blir liggende hos ham er det hans ansvar. Han kan velge å la være og la deg sende med det barnet trenger, men da skal det sendes tilbake. Anonymkode: 61e2b...a38
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #7 Skrevet 19. september 2023 Han kan selvfølgelig ikke kjøpe noe uten å avtale det med deg, for så å kreve deg for det. Anonymkode: 291f8...3c3 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #8 Skrevet 20. september 2023 hva med å høre med NAV, i stedet for å få kommentarer fra noen forså-seg-påere her på Kvinneguiden?? Anonymkode: c9452...2ea
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #9 Skrevet 20. september 2023 Om barnet har vært på samvær og blitt levert uten tilstrekkelig med klær slik at det var nødvendig, kan han prøve å kreve. Men ga han deg da anledning til å levere klær som da barnet burde hatt og du ikke har gjort det? NAV vil ikke bry seg om dette, de vil bare si at det må dere finne ut av selv. Om barnet hatt tilstrekkelig med klær, og han har kjøpt klær for ‘morro skyld’, så er det et valg han selv har tatt og må stå for. Anonymkode: 5fd9e...806
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #10 Skrevet 20. september 2023 Han kan dokumentere utgiftene for Nav og få det avskrevet av gjelden, de vurderer da helt konkret om det blir riktig. Hvis dere gjør det opp direkte bør du vente til han har betalt inn gjelden, så kan du evt refundere når du har fått etterbetalingen. Anonymkode: bc888...9d1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå