AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #1 Skrevet 19. september 2023 hva er det man har krav på når man er risiko fødene? hva er deres erfaring som har hatt det? Anonymkode: 20133...edd
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #2 Skrevet 19. september 2023 Kommer ann på hvorfor man er risikofødende. Jeg fikk flere ultralyder og legetimer pga egen ekstrem vektoppgang og seteleie. Anonymkode: fe4a2...f69 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #3 Skrevet 19. september 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): hva er det man har krav på når man er risiko fødene? hva er deres erfaring som har hatt det? Anonymkode: 20133...edd Det er et ganske stort spekter av ting som kan gjøre en til risiko fødende. Min kommende fødsel regnes som dette pga tidligere komplikasjon ved første fødsel. Dette er 3. Kan være alt fra kronisk sykdom hos mor, overvekt, komplikasjoner ved tidligere fødsler, ting som gjelder barnet, veldig smalt bekken hos mor, svangerskapsforgiftning, svangerskapsdiabetes, blødninger i svangerskap eller før fødsel, seteleie, tidligere keisersnitt mm.. Tror du finner en lang liste på HNI eller helsedirektoratet. Min erfaring med det sist var tettere oppfølging i 3 trimester, lavere terskel for keisersnitt og mer konstant overvåking av fødselsforløp. Anonymkode: 27de4...90c 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #4 Skrevet 19. september 2023 jeg skjønner jo at det er forskjellige ting som kan gjøre at man er høy risiko men man har vel forsatt krav på di sammen tingene selv om det er flere forskjellige grunner for at men er høy risiko jeg vet at jeg er det på grunn av epilepsi men kan også være mer Anonymkode: 20133...edd
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #5 Skrevet 19. september 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: jeg skjønner jo at det er forskjellige ting som kan gjøre at man er høy risiko men man har vel forsatt krav på di sammen tingene selv om det er flere forskjellige grunner for at men er høy risiko jeg vet at jeg er det på grunn av epilepsi men kan også være mer Anonymkode: 20133...edd Risikofødende betyr jo nettopp det, at det fins høyere risiko enn ved et ukomplisert svangerskap/fødsel. Men hvorfor det fins høyere risiko, og dermed hva slags ekstra oppfølging som kreves, er det jo mange ulike muligheter. Det er ikke sånn at det er noe som utløser ekstra "rettigheter", det bare indikerer at det fins ekstra ting å ta hensyn til. Anonymkode: 733de...dcc 4
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #6 Skrevet 19. september 2023 Jeg hadde ikke risikosvangerskap, men hadde risikofødsel (veldig sent oppdaget seteleie). Bortsett fra at jeg hadde leger til stede under deler av fødselen merket jeg egentlig ikke store forskjellen i forhold til den andre fødselen min. Helt ukomplisert fødsel for øvrig. Anonymkode: 17d6f...6d3
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #7 Skrevet 19. september 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Risikofødende betyr jo nettopp det, at det fins høyere risiko enn ved et ukomplisert svangerskap/fødsel. Men hvorfor det fins høyere risiko, og dermed hva slags ekstra oppfølging som kreves, er det jo mange ulike muligheter. Det er ikke sånn at det er noe som utløser ekstra "rettigheter", det bare indikerer at det fins ekstra ting å ta hensyn til. Anonymkode: 733de...dcc det meste bør jo være likt for dem fleste som er høy risiko. jeg har for eks lest at man kommer fortere fram i kø på sykehus hvis man har spesielle øsnker. men brorsett fra det finner jeg omtrent ingen ting på nettet så jeg lurer for eks på det med ambulanse om man kan ha krav på det, for jeg hadde følt meg mye tryggere hvis jeg hadde kunne fått det og det sykehuset jeg øsnker blir et lite stykke unda Anonymkode: 20133...edd
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #8 Skrevet 19. september 2023 5 hours ago, AnonymBruker said: jeg skjønner jo at det er forskjellige ting som kan gjøre at man er høy risiko men man har vel forsatt krav på di sammen tingene selv om det er flere forskjellige grunner for at men er høy risiko jeg vet at jeg er det på grunn av epilepsi men kan også være mer Anonymkode: 20133...edd Nei, de ulike typene risiko vil vi utløse ulike rettigheter. Noe krever oppfølging underveis, andre krever oppfølging rundt fødsel. Noe kan/må sjekkes med blodprøver andre ting vil kreve ultralyd. Osv Anonymkode: 629e1...231 2
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #9 Skrevet 19. september 2023 6 minutter siden, AnonymBruker said: det meste bør jo være likt for dem fleste som er høy risiko. jeg har for eks lest at man kommer fortere fram i kø på sykehus hvis man har spesielle øsnker. men brorsett fra det finner jeg omtrent ingen ting på nettet så jeg lurer for eks på det med ambulanse om man kan ha krav på det, for jeg hadde følt meg mye tryggere hvis jeg hadde kunne fått det og det sykehuset jeg øsnker blir et lite stykke unda Anonymkode: 20133...edd De med høyest risiko får ikke ambulanse, de legges inn på forhånd. Så bare ved det vises det at det ikke er mulig å sammenligne. Anonymkode: 629e1...231 2
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #10 Skrevet 19. september 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): jeg skjønner jo at det er forskjellige ting som kan gjøre at man er høy risiko men man har vel forsatt krav på di sammen tingene selv om det er flere forskjellige grunner for at men er høy risiko jeg vet at jeg er det på grunn av epilepsi men kan også være mer Anonymkode: 20133...edd Hva ekstra oppfølging man får baseres på hvorfor fødsel vil falle under risiko fødsel. Ulike årsaker krever ulik oppfølging. Man vil jo ha ulike behov basert på årsak. Anonymkode: 27de4...90c 3 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #11 Skrevet 20. september 2023 Vet ikke hva man har rett på... jeg ble innlagt et par dager for observasjon pga blødninger. Også fikk jeg tett oppfølging med flere ekstra UL i slutten av svangerskapet. De måtte også gjøre noen tiltak før/ ila fødsel. Jeg vet at ved min tilstand så skal man få ekstra ultralyder. Det får alle andre med det samme som meg også. Det er prosedyre. Om jeg ikke hadde fått disse ekstra ultralydene kan det hende jeg hadde ment at jeg hadde mistet noe jeg har rett på. Anonymkode: c2f3f...ab1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #12 Skrevet 20. september 2023 Du har ikke «rettigheter» i form av ambulanse eller ønsker på sykehuset selv om man er risikofødende. Eneste man har «krav» på er tilstrekkelig oppfølgning - og denne varierer etter hva son utgjør risiko. Man kan ikke kreve enerom på barsel feks selv om man er risikofødende, og når man får komme inn på sykehuset er en skjønnsmessig vurdering hver gang. Jeg var risikofødende med andremann pga massiv blødning under fødsel første gang. Eneste jeg merket noe til var at det var lege som forløste, og at jeg ble fulgt veldig tett opp i timene etter fødsel. Alt annet gikk som normalt. Anonymkode: cf0af...1ba 3
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #13 Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): det meste bør jo være likt for dem fleste som er høy risiko. jeg har for eks lest at man kommer fortere fram i kø på sykehus hvis man har spesielle øsnker. men brorsett fra det finner jeg omtrent ingen ting på nettet så jeg lurer for eks på det med ambulanse om man kan ha krav på det, for jeg hadde følt meg mye tryggere hvis jeg hadde kunne fått det og det sykehuset jeg øsnker blir et lite stykke unda Anonymkode: 20133...edd En som har risiko grunnet feks blødninger i svangerskapet får selvsagt ikke samme rettigheter som en med risiko grunnet feks diabetes. Hva skal en med blødninger med blodsukkermåling feks, som er et tiltak ved diabetes. Anonymkode: 28ea5...c29 3
Arkana Skrevet 20. september 2023 #14 Skrevet 20. september 2023 Alle gravide har krav på adekvat oppfølging, men hva det er avhenger jo av hva som er årsaken til at man har et risikosvangerskap så det er ingen spesifikke typer oppfølging som gjelder for alle med risiko fordi dette kan være så varierende. For min del innebar det kontroller hver andre uke (hver uke etter uke 30) og med hyppige ultralyder samt mer overvåkning under fødsel. For andre kan det være noe annet. 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #15 Skrevet 21. september 2023 AnonymBruker skrev (På 20.9.2023 den 6.15): Du har ikke «rettigheter» i form av ambulanse eller ønsker på sykehuset selv om man er risikofødende. Eneste man har «krav» på er tilstrekkelig oppfølgning - og denne varierer etter hva son utgjør risiko. Man kan ikke kreve enerom på barsel feks selv om man er risikofødende, og når man får komme inn på sykehuset er en skjønnsmessig vurdering hver gang. Jeg var risikofødende med andremann pga massiv blødning under fødsel første gang. Eneste jeg merket noe til var at det var lege som forløste, og at jeg ble fulgt veldig tett opp i timene etter fødsel. Alt annet gikk som normalt. Anonymkode: cf0af...1ba Man kan ikke kreve, men de har satt prioritering på meg pga mine behov. Det ble gjort allerede under OUL. Anonymkode: 83875...27f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå