Gå til innhold

Alternativ til olivenolje

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Steker ofte poteter og grønnsaker i ovnen med olivenolje og diverse krydder på. Har funnet ut at det er veldig mye kalorier i olivenoljen og lurer på hva jeg kan bruke som alternativ, da jeg prøver å gå ned i vekt. Hva bruker dere?

Bruker ikke oljen for smaken sin del, bare at krydderet skal sitte godt på og har jo blitt "lært" at stekte poteter og grønnsaker skal man ha olivenolje på..

Anonymkode: 94254...3ae

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan enten vende potetene og grønnsakene bare i krydder, eller du kan kjøpe en sprayflaske til olje så du kan bruke mindre. 

Skrevet

Smør eller Ghee, fordi jeg etter ernæringsutdannelsen min forstår at det å unngå ultraprossesert mat er viktigere for vekt og helse enn kcal. 

Smør, ghee eller kokosolje på mat som skal varmes over 100 grader, extra virgin olivenolje eller avokadoolje på salater og andre kalde retter. 

Anbefaler å følge Marit Kolby, Ernæringsmamma aka Maja Skogstad, og Margit Vea på sosiale medier for å lære mer om hva sunn mat faktisk er. 

Anonymkode: f9fc3...de4

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Er ikke s mye forskjell på kalorier i noe som helst olje. Fett er fett. Men olivenolje er bra for forbrenninga! 

Anonymkode: 913d7...5f1

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Er ikke s mye forskjell på kalorier i noe som helst olje. Fett er fett. Men olivenolje er bra for forbrenninga! 

Anonymkode: 913d7...5f1

Olje bra for forbrenningen?! Forveksler du det med fysisk aktivitet?

Anonymkode: 96cf4...1f9

• Liker 2
Skrevet

Jeg steker i ingenting. Steker du sopp og/eller løk først så avgir det væske som jeg kan steke resten i. Har en god stekepanne. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker klaret smør til alt nå :) Tåler høy varme!

Anonymkode: ec7ff...15e

• Hjerte 2
Skrevet

Hva er "klaret smør" ???   Jeg bruker kun rapsolje til steking både i panne og ovn. 

Anonymkode: cdd3f...240

Skrevet
Daisy-love skrev (7 timer siden):

Jeg steker i ingenting. Steker du sopp og/eller løk først så avgir det væske som jeg kan steke resten i. Har en god stekepanne. 

Det kaller jeg å koke. Steking gjøres med fett, evt. i tørr panne. 

Anonymkode: 8f941...ef6

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det kaller jeg å koke. Steking gjøres med fett, evt. i tørr panne. 

Anonymkode: 8f941...ef6

Så mye væske kommer det ikke ut av løk og sopp. Da hadde en jo ikke kunnet sprøsteke løk osv. Det gir bare nok væske til at annet kan stekes med. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.9.2023 den 16.20):

Smør eller Ghee, fordi jeg etter ernæringsutdannelsen min forstår at det å unngå ultraprossesert mat er viktigere for vekt og helse enn kcal. 

Smør, ghee eller kokosolje på mat som skal varmes over 100 grader, extra virgin olivenolje eller avokadoolje på salater og andre kalde retter. 

Anbefaler å følge Marit Kolby, Ernæringsmamma aka Maja Skogstad, og Margit Vea på sosiale medier for å lære mer om hva sunn mat faktisk er. 

Anonymkode: f9fc3...de4

Skriver under på denne.

Anonymkode: eb4e0...be9

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg bruker smør til alt.

Anonymkode: fb198...371

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...