AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #1 Skrevet 19. september 2023 I alle år er det jeg som har gjort alt, og nå er jeg utslitt. Etter råd fra samlivsterapeut ba hun ham steppe opp og ta sin del av husarbeidet. Og det gjør han, men han gjør det så dårlig. Jeg har ingen hårreisende krav til ham, men er det for mye forlangt at han klarer å kjøpe et par høstsko til minste, lage middag en dag i uka, og sette på en vask når det trengs? Han kjøpte for små sko, han brant potetene han skulle koke, og han satte på farget tøy på kokvask. Gjør han det med vilje tro? Jeg kan ikke komme med tips eller råd underveis - da smeller det. Anonymkode: 45f12...e04 8
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #2 Skrevet 19. september 2023 Med mindre han er tilbakestående, og ikke er i stand til å for eksempel jobbe, så gjør han det med vilje. Han venter på at du skal si at du heller vil gjøre det selv. La ham ordne opp. Gå og bytte skoene. Finne annen middag. Kjøpe nytt når han ødelegger klær. Selv 13åringen min klarer dette. Vanlig husarbeid er IKKE vanskelig. Anonymkode: c011b...13d 19 22
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #3 Skrevet 19. september 2023 Vanskelig å si om det et bevisst eller ubevisst. Dvs om han faktisk er helt ubrukelig eller ikke. Føler med deg - vi har en god dose med weaponized incompetence her hjemme også, men ikke like ille. Jeg kjøper liksom ikke at du IKKE KAN planlegge hjemme, når du fint klarer det på jobb (høy stilling). Nope. Anonymkode: e2ce8...da9 17
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #4 Skrevet 19. september 2023 Høres slik ut ja. Om han smeller når han får råd/tips underveis hadde jeg smellt tilbake. En voksen skal kunne beherske seg mer enn en 2 åring i trassalderen. Anonymkode: f8c33...5a8 9 9
BobbySocks Skrevet 19. september 2023 #5 Skrevet 19. september 2023 Da må han bytte sko, koke nye poteter og Evnt erstatte klærne han ødela. Hadde ikke sagt et ord, bare forventer at en voksen mann klarer såpass. 19 3
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #6 Skrevet 19. september 2023 weaponized incompetence? Du bruker for mye tid på Internett og selvhjelpsforum og bøker eller podcaster. Googleterapeut. Hva skulle vi gjort uten de. Anonymkode: b1a76...7f5 10 8
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #7 Skrevet 19. september 2023 "Mannen som skulle stelle hjemme" Ikke noe nytt fenomen Anonymkode: bc7b4...b8a 3 2
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #8 Skrevet 19. september 2023 Dama har lang (teknisk) utdanning men hun setter alltid plata på maks, for så å begynne med noe annet og svi maten. Jeg har prøvd å foreslå forbedringer men hun blir bare sur så det er best at jeg lager mat Anonymkode: 06a0f...6e8 5
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #9 Skrevet 19. september 2023 Min mann har ADHD og kunne fint gjort alle disse tingene uten å sabotere med vilje. Han er høytfungerende på jobb, for ting fungerer godt så lenge det er ting han selv initierer eller ting han er interessert i. Det er akkurat som han har en begrenset dose konsentrasjon, og at han bruker opp det meste av konsentrasjonen på jobb. Hjemme er det litt mer tilfeldig hva han gjør, og han har merkelig ofte "ikke rukket" å gjøre de enkleste ting, fordi han har kastet bort enorme mengder tid på sviming. Anonymkode: 25b06...0f7 4 3
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #10 Skrevet 19. september 2023 Tviler på at han gjør det 100% med vilje, som i "nå brenner jeg potetene med vilje, hehehe", men han gidder ikke å følge med og følge opp oppgaven han skal gjøre, selv om man skal kunne forvente det av et voksent menneske. Han har sikkert ikke bevisst satt på kokvask, men har ikke giddet å sette seg inn i de forskjellige programmene og bare satset på at det går bra. Anonymkode: 0fcec...b4c 8 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #11 Skrevet 19. september 2023 Eventyret om mannen som skulle stelle hjemme. https://eventyrforalle.no/asbjornsen-moe/am044 Anonymkode: bc7b4...b8a 3
Tiuren Skrevet 19. september 2023 #12 Skrevet 19. september 2023 Hvor finner dere disse ubrukelige mennene henne???? Men det virker som du bruker litt for mye tid på å lete etter "diagnoser" på internettet, for det var nok ikke samlivsterapeuten som snakket om "weaponized incompetence"? 6
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #13 Skrevet 19. september 2023 Uttrykket weaponized inkompetence har jeg fra dette forumet. Flere har snakket om det tidligere… for dere som måtte lure. Ts Anonymkode: 45f12...e04 5
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #14 Skrevet 19. september 2023 Tja, ut fra det lille du skriver så vet jeg ikke hvor bevist det er. Men, det høres ut som han ikke prøver så veldig hardt da. Ser ut som han bare gjør det fordi han må, og da kan ikke parterapauten kritisere han fordi «han prøver» og «gjør så godt han kan». Føler han innerst inne går å venter på at du ikke skal orke mer av det, og at ting snart skal gå tilbake til «normalen» som er at du gjør alt. Synd at han ikke prøver ordentlig, du kommer til å bli fullstendig utkjørt om han ikke prøver skikkelig å bidra. Men du kan ikke forvandle han. Vil han ikke, så vil han ikke. Da må du velge om du vil fortsette som han er der du gjør alt, eller at du går fra han Anonymkode: 7c372...ddb 5 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #15 Skrevet 19. september 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Min mann har ADHD og kunne fint gjort alle disse tingene uten å sabotere med vilje. Han er høytfungerende på jobb, for ting fungerer godt så lenge det er ting han selv initierer eller ting han er interessert i. Det er akkurat som han har en begrenset dose konsentrasjon, og at han bruker opp det meste av konsentrasjonen på jobb. Hjemme er det litt mer tilfeldig hva han gjør, og han har merkelig ofte "ikke rukket" å gjøre de enkleste ting, fordi han har kastet bort enorme mengder tid på sviming. Anonymkode: 25b06...0f7 Det du beskriver her er jo at personen går på jobb på partners bekostning. Arbeidskapasiteten brukes opp på jobb, og så må partner ufrivillig ta konsekvensene på hjemmebane. I tillegg til ADHD som du nevner er høytfungerende autisme er en annen slik grunn, dersom personen har eksekusjonsvansker. Men i bunn og grunn har voksne mennesker ansvar for å håndtere utfordringene sine selv, og skaffer man seg et felles hus å ta vare på må man ta konsekvensene av det. Anonymkode: 8e3a0...089 1 1 9
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #16 Skrevet 19. september 2023 Alle kan vel gjøre litt feil uten at det er kalkulert eller kommer av udugelighet. På et år gjør nok jeg også mer enn tre slike teite feil av ulike årsaker, kanskje skjer alle tre på noen dager, kanskje med måneders mellomrom uten at jeg er helt idiot av den grunn. Jeg har glemt en klesvask, svidd grøt, underkokt gulerøtter og misfarga klær for eksempel, ting skjer, normale voksne rydder opp og løser slike småtterier hele tiden. Anonymkode: 02dad...f4f 1 1
Bacteria Skrevet 19. september 2023 #17 Skrevet 19. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): weaponized incompetence? Du bruker for mye tid på Internett og selvhjelpsforum og bøker eller podcaster. Googleterapeut. Hva skulle vi gjort uten de. Anonymkode: b1a76...7f5 Helt enig. Tullete begrep. Når noen sliter med ting er det mest sannsynlig ikke vond vilje, det er rett og slett noe som ligger til grunn. Man kan godt fungere greit i jobb og dårlig i huset. 2
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #18 Skrevet 19. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Uttrykket weaponized inkompetence har jeg fra dette forumet. Flere har snakket om det tidligere… for dere som måtte lure. Ts Anonymkode: 45f12...e04 Og det fikk deg til å føle at det var et bra uttrykk å bruke? Anonymkode: 31427...1f7 1
Bacteria Skrevet 19. september 2023 #19 Skrevet 19. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Min mann har ADHD og kunne fint gjort alle disse tingene uten å sabotere med vilje. Han er høytfungerende på jobb, for ting fungerer godt så lenge det er ting han selv initierer eller ting han er interessert i. Det er akkurat som han har en begrenset dose konsentrasjon, og at han bruker opp det meste av konsentrasjonen på jobb. Hjemme er det litt mer tilfeldig hva han gjør, og han har merkelig ofte "ikke rukket" å gjøre de enkleste ting, fordi han har kastet bort enorme mengder tid på sviming. Anonymkode: 25b06...0f7 Akkurat. Faren min var slik. Nå i ettertid (hN har vært død i mange år) har vi kommet til at han mest sannsynlig hadde en slags form for autisme. Barnebarnet hans er autist, bla. Folk med nevrodivergens fungerer ikke som andre, og ja det kan nok være en slags unngåelsesatferd eller latskap i spill men det er også reelle vansker. Særlig med å gjøre ting de rett og slett ikke interesserer seg for. På jobb kan interesse, rutiner og slike ting gjøre at det går greit. Det er farlig å alltid tro det verste. Min far hadde symptomer på dødelig sykdom, og vi rundt ham (helsepersonell er vi og!) mistolket det som latskap 😢 1 2
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #20 Skrevet 19. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Min mann har ADHD og kunne fint gjort alle disse tingene uten å sabotere med vilje. Han er høytfungerende på jobb, for ting fungerer godt så lenge det er ting han selv initierer eller ting han er interessert i. Det er akkurat som han har en begrenset dose konsentrasjon, og at han bruker opp det meste av konsentrasjonen på jobb. Hjemme er det litt mer tilfeldig hva han gjør, og han har merkelig ofte "ikke rukket" å gjøre de enkleste ting, fordi han har kastet bort enorme mengder tid på sviming. Anonymkode: 25b06...0f7 Det finnes mange ressurser for adhd som folk bruker på jobb eller i skole. Og tom ressurser for å stelle huset! Jeg kjøpte selv det siste. Jeg har ikke adhd men er lite hjemme så trenger et verktøy for å sørge for at husarbeid gjøres jevnlig nok. Anonymkode: 0b2b3...9c1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå