AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #1 Skrevet 19. september 2023 Hei! Vi bor i leilighet og har et bad som er plassert "midt i" bygningen. Med andre ord er det langt til nærmeste yttervegg, og utfordringen med fukt (og lukt 🤢) løses ved å spalte under dør ut mot stua. Er det noen som selv har eller har sett løsninger med baderomsvifte på såkalte innvendige bad? Vi har en lufteventil i taket på badet som leder "ingensteds". Anonymkode: 02168...b36
Traktor Skrevet 19. september 2023 #2 Skrevet 19. september 2023 Luftavfukter kan være en nødløsning, men ikke optimalt.
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #3 Skrevet 19. september 2023 Badet er kun 4 år gammelt (fra forrige eier), og det sitter en slik ventil i taket. Skulle tro at de tenkte på fukt da badet ble utarbeidet av fagfolk. Anonymkode: 02168...b36
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #4 Skrevet 19. september 2023 Jeg ville kjøpt en luftavfukter.. Vi har en eeese Emil på vaskerommet og det fungerer veldig bra. Det er vel ikke fryktelig mange andre alternativer.. Anonymkode: 0f532...96d
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #5 Skrevet 19. september 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hei! Vi bor i leilighet og har et bad som er plassert "midt i" bygningen. Med andre ord er det langt til nærmeste yttervegg, og utfordringen med fukt (og lukt 🤢) løses ved å spalte under dør ut mot stua. Er det noen som selv har eller har sett løsninger med baderomsvifte på såkalte innvendige bad? Vi har en lufteventil i taket på badet som leder "ingensteds". Anonymkode: 02168...b36 Hvis badet er laget av fagfolk skulle det vært innstallert avtrekk. Om ventilen går «ingensteds» burde du være bekymret… Sikker på at den ikke leder ut i friluft? Forøvrig ville jeg fukt-testet hele leiligheten om all dampen fra badet går rett ut i leiligheten. Sett inn avfukter asap og kontakt en snekker omgående. Anonymkode: f1a81...407 4
Rosa Gnom Skrevet 19. september 2023 #6 Skrevet 19. september 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Badet er kun 4 år gammelt (fra forrige eier), og det sitter en slik ventil i taket. Skulle tro at de tenkte på fukt da badet ble utarbeidet av fagfolk. Anonymkode: 02168...b36 Dette er en avtrekksventil. Den bør da gå ett sted. Eller er den bare til pynt? Jeg vet av erfaring at folk driver å justerer å skrur på disse selv. Det skal man aldri gjøre. Disse er gjerne ferdig justert,men av erfaring igjen vet jeg at folk driver å tukler med disse selv. Da kan man fort få disse problemene du nevner her med fukt,lukt og alt som hører med. Blir det fuktig nok så vil mugg og sopp begynne å gro i vegger,tak og gulv. Dette er ganske helsefarlig.
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #7 Skrevet 19. september 2023 Rosa Gnom skrev (37 minutter siden): Dette er en avtrekksventil. Den bør da gå ett sted. Eller er den bare til pynt? Jeg vet av erfaring at folk driver å justerer å skrur på disse selv. Det skal man aldri gjøre. Disse er gjerne ferdig justert,men av erfaring igjen vet jeg at folk driver å tukler med disse selv. Da kan man fort få disse problemene du nevner her med fukt,lukt og alt som hører med. Blir det fuktig nok så vil mugg og sopp begynne å gro i vegger,tak og gulv. Dette er ganske helsefarlig. Den går sannsynligvis et sted, men mener den ikke gjør en god nok jobb. Tar man en dusj i lunkent vann blir det dugg på speilen etter cirka 30-40 sekunder. Anonymkode: 02168...b36
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #8 Skrevet 19. september 2023 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Hvis badet er laget av fagfolk skulle det vært innstallert avtrekk. Om ventilen går «ingensteds» burde du være bekymret… Sikker på at den ikke leder ut i friluft? Forøvrig ville jeg fukt-testet hele leiligheten om all dampen fra badet går rett ut i leiligheten. Sett inn avfukter asap og kontakt en snekker omgående. Anonymkode: f1a81...407 Litt vel drastisk eller? Anonymkode: 02168...b36 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #9 Skrevet 19. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Den går sannsynligvis et sted, men mener den ikke gjør en god nok jobb. Tar man en dusj i lunkent vann blir det dugg på speilen etter cirka 30-40 sekunder. Anonymkode: 02168...b36 Da ville jeg undersøkt om den kan byttes ut med noe mer aktivt. Anonymkode: ae4b6...d13 2
Rosa Gnom Skrevet 19. september 2023 #10 Skrevet 19. september 2023 (endret) AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Den går sannsynligvis et sted, men mener den ikke gjør en god nok jobb. Tar man en dusj i lunkent vann blir det dugg på speilen etter cirka 30-40 sekunder. Anonymkode: 02168...b36 Sånn skal det ikke være. Heldigvis er de ganske enkle å skru av selv. Ville undersøkt det. Først må du finne ut av hvor dette går? Kanskje det har tettet seg ett sted? Hvis det da viser seg at det ikke er tett så kan dere få kjøpt baderomsvifter som du monterer der ventilen er istedet. Endret 19. september 2023 av Rosa Gnom
Enmanelskeråhate Skrevet 19. september 2023 #11 Skrevet 19. september 2023 Luftespalten under døren sørger for luft inn på badet, og ventilen i taket skal suge ut. Slik skal det sirkulere som naturlig avtrekk En del leiligheter har sentralavtrekk som suger fra både kjøkken og bad Hvis det er kun du som er koblet på ventilen i taket på badet og det er ‘’naturlig avtrekk’’ er det evt en mulighet å montere en elektrisk vifte der(pax feks) Speil med varme er en fordel på små bad, ellers vil det alltid dugge
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #12 Skrevet 19. september 2023 Takk for gode tips! Jeg vet fra takstrapporten at badet har naturlig avtrekk, men har aldri funnet noe bevis i byggetegningen av badet at ventilen leder noe sted ut. Jeg ser gjennom ventilen at det går et sølvgrå rør videre opp fra der ventilen sitter, men ikke hvor det leder. Jeg innbiller meg at en vifte hadde gjort susen, men vet jo ikke. Vet spør man om dette? Leder i borettslaget (om det er "felles lufting" eller ikke), random elektriker eller ansatt på Megaflis? Anonymkode: 02168...b36
newman01 Skrevet 20. september 2023 #13 Skrevet 20. september 2023 Megaflis veit ikke så mye om bygget ditt. Hva slags bygning er det? Eldre bygård? Slike fungerer på to måter: enten er det naturlig avtrekk over tak eller så er det mekanisk avtrekk med vifte (også med avkast over tak). Høydeforskjell lager naturlig trykkdifferanse i kanalen og skaper naturlig trekk. Litt avhengig av størrelse og tilstand kan det fungere meget godt. Men om det er gjort bygningsmessige arbeider i blokka kan det være at noen av dine naboer har montert en avtrekksvifte på sitt bad. Det vil lage krøll i trykkdifferansen, og plutselig kan man risikere at flere bad står trykkløse. Eller så har noen bygget en loftsleilighet og stengt av kanalene siden de gikk rett gjennom den planlagte stua. Spør styret om de har noe informasjon om situasjonen. 2
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #14 Skrevet 20. september 2023 newman01 skrev (2 timer siden): Megaflis veit ikke så mye om bygget ditt. Hva slags bygning er det? Eldre bygård? Slike fungerer på to måter: enten er det naturlig avtrekk over tak eller så er det mekanisk avtrekk med vifte (også med avkast over tak). Høydeforskjell lager naturlig trykkdifferanse i kanalen og skaper naturlig trekk. Litt avhengig av størrelse og tilstand kan det fungere meget godt. Men om det er gjort bygningsmessige arbeider i blokka kan det være at noen av dine naboer har montert en avtrekksvifte på sitt bad. Det vil lage krøll i trykkdifferansen, og plutselig kan man risikere at flere bad står trykkløse. Eller så har noen bygget en loftsleilighet og stengt av kanalene siden de gikk rett gjennom den planlagte stua. Spør styret om de har noe informasjon om situasjonen. Vi er loftsleiligheten. Eldre bygård. Anonymkode: 02168...b36
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #15 Skrevet 20. september 2023 Jeg har ensånn avtrekksventil i taket på badet, men ventilator må slås på for at den skal gjøre noe nytte. Jeg supplerer med luftavfukter (som også korter veldig ned på tørketid av klær). Anonymkode: 94dd5...42d 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #16 Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har ensånn avtrekksventil i taket på badet, men ventilator må slås på for at den skal gjøre noe nytte. Jeg supplerer med luftavfukter (som også korter veldig ned på tørketid av klær). Anonymkode: 94dd5...42d På kjøkken? Anonymkode: 02168...b36
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #17 Skrevet 20. september 2023 Jeg har en slik ventil og den går inn i samme luftesjakta(som går videre til yttertak) som på kjøkkenet. Der er det en ventilator som alltid står på 1. Men når jeg dusjer setter jeg den på 2. eller 3. Og skyver inn skuffen på ventilator (av type Villavent) for bedre effekt😁 Og, de har nok ikke satt inn en slik ventil hvis det bare var til pynt. Anonymkode: 843bc...6a4 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #18 Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg har en slik ventil og den går inn i samme luftesjakta(som går videre til yttertak) som på kjøkkenet. Der er det en ventilator som alltid står på 1. Men når jeg dusjer setter jeg den på 2. eller 3. Og skyver inn skuffen på ventilator (av type Villavent) for bedre effekt😁 Og, de har nok ikke satt inn en slik ventil hvis det bare var til pynt. Anonymkode: 843bc...6a4 På kjøkkenet har vi kullfilter, så jeg ser ikke for meg at vi har samme system som deg. Anonymkode: 02168...b36
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #19 Skrevet 20. september 2023 ok- men siden det er montert en slik ventil så må den fuktige lufta ha et sted å gjøre av seg. Hvis ikke blir jo huset fullt av sopp. Forslag: Dra forsiktig ut ventilen (hele) så ser du inni - der skal det være et rør /kanal som går et eller annet sted. Se også om det er noen små luftetårn oppe på taket. Tenker at det er det, hvis ikke er jo det en total uforsvarlig montering. Hvis alt er iorden kan du få montert en elektrisk vifte der som ventilen er. For det høres ikke ut som du har noe som drar fuktig luft ut. Anonymkode: 843bc...6a4
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #20 Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): ok- men siden det er montert en slik ventil så må den fuktige lufta ha et sted å gjøre av seg. Hvis ikke blir jo huset fullt av sopp. Forslag: Dra forsiktig ut ventilen (hele) så ser du inni - der skal det være et rør /kanal som går et eller annet sted. Se også om det er noen små luftetårn oppe på taket. Tenker at det er det, hvis ikke er jo det en total uforsvarlig montering. Hvis alt er iorden kan du få montert en elektrisk vifte der som ventilen er. For det høres ikke ut som du har noe som drar fuktig luft ut. Anonymkode: 843bc...6a4 Det er et godt synlig sølvgrått rør som går litt oppover før det svinger. Det er ikke mulig å få oversikt over taket fra leiligheten eller bakkenivå på denne bygården. Anonymkode: 02168...b36
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå