Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vurderer å omskolere meg til dette. Hvordan er lønna? Jobbmuligheter? Har fra før av høyere universitetsutdannelse innen et fagfelt jeg ønsker meg bort fra. 

Anonymkode: 60c81...241

Skrevet

Dytt

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg jobber som tannhelsesekretær og har 470 000 i årslønn, jobber 100%. Vet av sekretærer som tjener både mer, men også mindre. Men ønsker meg bort fra yrket pga at mange tannleger er helt håpløse å jobbe så tett med over lengre tid, og det er MYE stress!  Ofte rullerer vi på hvilke tannleger vi jobber med, men ofte er det samme problemet over alt. Store forsinkelser, masse oppgaver du egentlig ikke har tid til og du skulle helst vært flere plasser samtidig for å få tid til alt. Sekretærene springer føttene av seg, mens tannlegene lever det gode liv. Vi er slaver på tannlegekontoret, og verken tannpleierne eller tannlegene hjelper til for å få ting til å gå rundt når ting står på hodet. Tjener alt for lite i forhold til mengde oppgaver vi har i løpet av en dag. Styr unna er mitt råd! 

Anonymkode: 9b60f...c0a

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg jobber som tannhelsesekretær og har 470 000 i årslønn, jobber 100%. Vet av sekretærer som tjener både mer, men også mindre. Men ønsker meg bort fra yrket pga at mange tannleger er helt håpløse å jobbe så tett med over lengre tid, og det er MYE stress!  Ofte rullerer vi på hvilke tannleger vi jobber med, men ofte er det samme problemet over alt. Store forsinkelser, masse oppgaver du egentlig ikke har tid til og du skulle helst vært flere plasser samtidig for å få tid til alt. Sekretærene springer føttene av seg, mens tannlegene lever det gode liv. Vi er slaver på tannlegekontoret, og verken tannpleierne eller tannlegene hjelper til for å få ting til å gå rundt når ting står på hodet. Tjener alt for lite i forhold til mengde oppgaver vi har i løpet av en dag. Styr unna er mitt råd! 

Vet du hva du vil jobbe videre med?

Anonymkode: ea7e2...271

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Høres ut som dere har mangelfull organisering og dårlige rutiner på tannlegekontoret. Hilsen tannlege.

Anonymkode: fa61a...622

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Høres ut som dere har mangelfull organisering og dårlige rutiner på tannlegekontoret. Hilsen tannlege.

Godt mulig det. Men kjenner flere sekretærer andre plasser også som forteller om det samme. Det er rett og slett ikke satt av tid til de oppgavene vi skal gjøre i løpet av en dag. Vi må bare presse de igjennom oppgavene våre i mellom at vi står inne hos tannlegen og pasienten i behandlingen og alt det andre. Når tannlegene i tillegg er forsinket fordi de aldri setter av nok tid, og vi i tillegg til å må bli med pasienten bort til skranken for å ta betaling og oppsett av ny time, må vi haste igjennom dette før vi må haste tilbake for å rengjøre rommet. Så neste pasient..som ofte er sur for å ha måtte vente, noe de selvfølgelig lar gå ut over oss (tørr ikke kjefte på tannlegen). Så i mellom der skal vi ta telefon, svare på mail, ta sterilen, holde oversikt over lagerbeholdning og bestille varer, fylle på med ting til rommene for å nevne noe. Det er bare å glemme å gå på do. Så mens vi styrer med dette i mellom behandlingene sitter tannlegene på sine kontorer, prater og ler og slapper av. Noen er i tillegg så frekke og spør hva som tar så lang tid!! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Godt mulig det. Men kjenner flere sekretærer andre plasser også som forteller om det samme. Det er rett og slett ikke satt av tid til de oppgavene vi skal gjøre i løpet av en dag. Vi må bare presse de igjennom oppgavene våre i mellom at vi står inne hos tannlegen og pasienten i behandlingen og alt det andre. Når tannlegene i tillegg er forsinket fordi de aldri setter av nok tid, og vi i tillegg til å må bli med pasienten bort til skranken for å ta betaling og oppsett av ny time, må vi haste igjennom dette før vi må haste tilbake for å rengjøre rommet. Så neste pasient..som ofte er sur for å ha måtte vente, noe de selvfølgelig lar gå ut over oss (tørr ikke kjefte på tannlegen). Så i mellom der skal vi ta telefon, svare på mail, ta sterilen, holde oversikt over lagerbeholdning og bestille varer, fylle på med ting til rommene for å nevne noe. Det er bare å glemme å gå på do. Så mens vi styrer med dette i mellom behandlingene sitter tannlegene på sine kontorer, prater og ler og slapper av. Noen er i tillegg så frekke og spør hva som tar så lang tid!! 

Huff. Hvor i landet er dette? Storby?

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Huff. Hvor i landet er dette? Storby?

Ja.. det virker som de bare skal presse inn flest mulig pasienter for å tjene mest mulig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ja, det høres svært kaotisk ut. Der jeg arbeider, en større, svært travel offentlig klinikk, er det «vaktlister» for telefon og for sterilen. Alle sekretærene har dessuten egne ansvarsområder der det er fornuftig at én person koordinerer det hele, som for eksempel ansvar for klinikktøy, bestillinger, arbeidslister osv.

De fleste av tannlegene jos oss er såpass rutinerte og erfarne at de ikke stadig feilberegner tiden for ulike prosedyrer og behandlinger, så det er sjelden noen er forsinket. Skjer det, ber jeg tannhelsesekretæren gi beskjed i det øyeblikket jeg ser jeg blir forsinket med et estimat om  hvor forsinket jeg blir. Når jeg så tar pasienten inn, beklager jeg personlig for forsinkelsen, det er ikke tannhelsesekretærens ansvar.  Jeg vet selv hvor irriterende det er å sitte og blomstre på et venterom uten anelse om hva som skjer, og på et tannlegekontor kan det være at man i tillegg gruer seg til timen, og ventetiden kan føles ekstra lang.

Er det for eksempel sykefravær på en mandag, kan det bli travelt for tannhelsesekretærene på telefon når de har sin vakt. Da sitter jeg selvsagt ikke på rumpen og venter på at hun skal ta telefonen hvis hun er opptatt med noe annet, da tar jeg den.

• Hjerte 1
  • 2 måneder senere...
Skrevet

Styr unna…. Jeg har lang fartstid som tannhelsesekretær og fraråder alle å jobbe som det. Yrket i seg selv kunne vært fint, men bransjen har endret seg mye på få år etter at kjedene tok over. Resultatet er arbeidspress til man besvimer, fagforeningene gjør fint lite, og alt handler om å tjene penger og gi så dårlige kontrakter som mulig. Det er veldig dårlig rekruttering til utdanningen da bransjen er kjent for dårlig arbeidsmiljø, elendig lønn og arbeidspress som gjør folk uføre i tidlig alder. 

Anonymkode: e49ca...d2c

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.12.2023 den 23.39):

Styr unna…. Jeg har lang fartstid som tannhelsesekretær og fraråder alle å jobbe som det. Yrket i seg selv kunne vært fint, men bransjen har endret seg mye på få år etter at kjedene tok over. Resultatet er arbeidspress til man besvimer, fagforeningene gjør fint lite, og alt handler om å tjene penger og gi så dårlige kontrakter som mulig. Det er veldig dårlig rekruttering til utdanningen da bransjen er kjent for dårlig arbeidsmiljø, elendig lønn og arbeidspress som gjør folk uføre i tidlig alder. 

Anonymkode: e49ca...d2c

Jeg har vurdert å bli tannhelsesekretær, men som du beskriver yrket virker det jo ikke så motiverende.. Men føler det er slikt i nesten alle yrker folk spør om her inne (at det alltid vil være noen som beskriver yrket negativt, andre positivt og trives osv.)

Kunne du utdypt det med arbeidspress? Det jeg har fått inntrykk av at man gjør er å assistere tannlegen i forskjellige oppgaver/behandlinger, tar tlf/kontor delen, vasker, steriliserer osv. 

Kan forstå at alle disse oppgavene kan kræsje litt på tiden man har, men det gjelder jo i alle yrker? Som for eksempel apotekteknikker som er det andre yrket jeg vurderer. Har jeg også hørt både positivt og negative erfaringer. De må stå hele dagen.. Frekke kunder, har ikke tid til å skrive/tar lang tid mellom kunder i resepturen o.l. narkomane som kommer inn etter stengetid, kunder som kun vil ha farmasøyter/blir sett ned på osv.

Trenger litt hjelp til hva jeg burde velge da jeg "liker" begge yrkene like godt.. 

Anonymkode: 99dbd...98b

Skrevet
On 10/1/2023 at 3:20 PM, AnonymBruker said:

Du får søke deg inn i det offentlige. Her jeg bor er det svært lite å gjøre og kontoret er mer opptatt av å være ufine enn å ta inn pasienter

• 3 uker senere...
Skrevet

Jobber som tannhelseassistent i distriktet nord i landet, og kjenner overhodet ikke igjen de negative beskrivelse av yrket lengre opp.

Men på vår klinikk har vi riktig nok nettopp fått en nyansatt tannlege som har jobbet 8 år privat i Oslo, og har hørt svært nagative opplevelser fra henne om arbeidskulturen både privat og offentlig i Oslo. 

Jeg har jobbet offentlig i snart 10 år på en liten klinikk hvor vi har to tannlegestillinger og en tannpleier, og har rukket å arbeide med 6 tannleger nå. Seks ulike personligheter, men bare én av dem vil jeg kvalifisere som noe vanskelig å jobbe med (hjalp aldri til med noe og ytet aldri noe ekstra). Den ene vanskelige tannlegen hadde riktig nok jobbet i 40 år i samme stilling, og var aldri av den eldre generasjon. 

Som verneombud har jeg også rukket å få høre mange tilbakemeldinger fra klinikker fra resten av fylket og det eneste som trekker tannhelsetjenesten ned er nok sykefraværet som gir større arbeidsbelastning på resten i tillegg til rekrutteringsproblemer. 

Vi har et godt miljø og en god flyt hvor alle parter bidrar til effektiv hverdag. Jeg jobbet de første årene fast med én tannlege men har de siste årene gått over til å være mest i resepsjon med ansvar for sterilen, varebestilling, administrative oppgaver, innkalling, timebokføring osv. Tannlegene har sin faste sekretær. Er det travelt så kaster tannlegene seg rundt å desinfiserer og klargjør kontoret til neste pasient sammen med sekretæren, vi trenger ikke spørre tannlegene, dette er en selvfølge for dem da vi jobber som et lag! Tannlege eller tannpleier tar ALLTID telefon hvis de ser at sekretærer er opptatt med andre telefoner eller oppgaver, de går også i resepsjon å tar betaling hvis de ser at vi er travle med andre oppgaver. Vi jobber som sagt i team, hjelper hverandre fordi vi ønsker hverandre vel.

Vi er sjeldent forsinket, i så fall er det snakk om 5-10 min maks. 

Siden jeg jobber offentlig så er det fokus på kompetanseheving og hver klinikk har sine årlige kursmidler, disse bruker både tannleger, tannpleiere og sekretærer/assistenter. Bare i år har jeg reist på et kurs på 5 stjernes hotell i 3 dager til 14 tusen (for kursavgift, hotell, fly osv), pluss en kurs på 2 dager til 11 tusen. I februar reiser jeg til Oslo på kurs igjen i 3 dager. 

Elsker jobben min, og kommer aldri til å slutte. Spennende utfordringer, fin arbeidstid, varierende dager,  gode rettigheter offentlig og herlige pasienter. Det er riktig nok IKKE en jobb for de som ønsker å tjene godt, haha.

Anonymkode: 7833b...3cd

• 3 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Tannlegen jeg jobber fast med en en diva som sitter på rumpa og forventer å få alt i hendene. Hun er ALLTID forsinket, men hjelper aldri til for å ta igjen tiden. «Det er ikke hennes jobb» visst.. hun går og tar seg en kaffe og slapper av hun, mens jeg må stresse med å sette opp ny time, ta betaling, rydde opp, dekke opp til neste pasient, for så og ta evt. røntgen av neste pas.. rekker heller ikke gå på do, for når hun er klar skal jeg stå klar ellers blir hun sur!!
Og selv om jeg er opptatt med noe annet, roper hun på meg for at jeg skal ta frem noe til henne som hun meget godt vet hvor ligger i skuffa eller skapet, og som hun godt kunne hente frem selv. Vil ikke si at hun jobber på lag i det hele tatt!

Prøver iherdig å komme meg bort fra dette yrket. Kan ikke vente med å slenge oppsigelsen i trynet hennes! 

Finnes sikkert mange greie tannleger der ute, men jeg har dessverre ikke vært ute for noen av dem enda. Og stress ER det, uansett hvor en jobber virker det som. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...