AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #1 Skrevet 19. september 2023 Mulig jeg er det og. Jobber 100% i et krevende yrke. Har diverse diagnoser som gjør at jeg har dager som jeg faktisk ikke fungerer, hverken fysisk eller psykisk. Hater når dette skjer, men jeg vet det kommer ofte når jeg har jobbet for mye. Snakket med en venninne i dag, hun sa at hun forstår ikke at folk som er uføretrygdet ikke jobber noen dager i uka, når de kan gå tur, eller bake boller. De lever bare gode dager og kan gjøre som de vil, og pengene renner inn fra NAV hver mnd. Blir lei meg på de uføretrygdedes vegne, jeg er ikke det selv, men har som sagt dager jeg ikke fungerer. Arbeidsgiveren min vet om dette med meg. Men det er jo en grunn til uførhet, og en lang prosess slik jeg har forstått det. Og mange ulike årsaker. Jeg snakker lite eller ingenting om meg selv til andre da det er vanskelig å møte forståelse og jeg orker ikke alle spørsmål og frekkhet som gjerne kommer. Jeg liker aller best dagene som jeg kan gå på jobben. Anonymkode: 35ef1...1fe
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #2 Skrevet 19. september 2023 Haha, hun er en sånn en, ja.. Du kan jo spørre henne hvilken arbeidsgiver hun mener det er som vil ansette noen som kan jobbe kanskje 1-2 dager i uken, men som ikke kan si hvilke dager, og heller ikke kan garantere at de faktisk klarer å møte opp de dagene. Du kan også spørre henne om hun virkelig ikke ser forskjellen på å klare å bake boller, og klare å stå i arbeidslivet. Jeg har autisme. Oppunder 90% av de med samme diagnose som meg er ufør. De fleste klarer helt fint å bake boller og gå på fjellet Men de har gjerne store problemer med sosialt samspill, sanseprosessering, eksekutive funksjoner, søvnproblemer, osv osv, som gjør at de ikke klarer arbeidslivet. Jeg har også en kamerat som har hatt tre runder med kreft. Han har senskader etter stråling og cellegift, og har gode og dårlige dager. På de gode dagene kunne han klart å jobbe. På de dårlige dagene ikke. Han har null mulighet til å forutsi hvilke dager som blir gode, og hvilke dager som blir dårlige. Det merker han ikke før han faktisk har stått opp - og det er ikke så lett som venninnen din later til å tro å finne en arbeidsgiver som synes det er helt uproblematisk at det er 70% sjanse for at en ansatt gir beskjed to minutter før han skulle vært på jobb at han ikke kommer . Anonymkode: b9770...a77 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #3 Skrevet 19. september 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): nakket med en venninne i dag, hun sa at hun forstår ikke at folk som er uføretrygdet ikke jobber noen dager i uka Problemet er at det er svært få jobber hvor man bare kan komme og jobbe et par dager i uka, med unntak av svært belastende yrker som i feks. helsesektoren og butikk. Er man uføretrygdet har man nok ikke helse til det. Samt at det ofte kan bli svært uforutsigbart for arbeidsgiver (og taker for den sags skyld), da mange med kroniske sykdommer kan ha varierende form. Ikke uføretrygdet selv, men jobber 50% av helsemessige årsaker. Får styrt litt selv, da formen min varierer mye, men absolutt ikke optimalt å jobbe sånn. Har mye som må følges opp, og er ikke så forenlig med å bare være på jobb halve uka.. Samt at er jo vanskelig å få det til å gå rundt med å jobbe 50%, så usikker på hvor lenge jeg kommer til å gjøre det. Anonymkode: 9c148...fa0
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #4 Skrevet 19. september 2023 Høres jo ut som du er på vei til utbrent. Eller rettere sagt er utbrent. Kan også høres ut som du er litt depressiv også. Så her tenker jeg det er på tide med en tur til legen. Først og fremst få tatt noen blodprøver på vitaminer og mineraler i kroppen. Pga det kan være så enkelt som mangel på noe. Også høres det ut som veldig lurt å få en uke sykmelding og så evnt gradert sykmelding til du er på beina igjen. Jeg vet ikke helt hvorfor du snakker om ufør, for det i seg selv er ikke noe å trakte etter. Har du for mange oppgaver på jobben som sliter deg ut, bør du ta opp dette på et møte. Om du ikke klarer arbeidsmengden du står i nå. Evnt vurdere å søke annen jobb. Også tenker jeg både veninden din og alle andre må slutte å sammenligne å gå tur med å gå på jobb. Er du dårlig så er rådet å gå tur. Så npr du ser sykmeldte ute å gå tur, så må folk skjønne at det er fordi de prøver å bli friske. De blir iallefall ikke friskere av å ligge hjemme i sengen å gjøre ingenting. Anonymkode: 81284...8ba
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå