Gå til innhold

Eldre som skal spare på ting som er for fint til å bruke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en far i 70 årene som jeg nylig hjalp å bestille støvler på nett pga at størrelsen hans er litt vanskelig å få tak i. Han sier nå at han må spare på dem for de var så fine og han "har ikke råd til å bruke dem". Dette er langt fra noe engangstilfelle. Han fikk en dyr tursekk i julegave som han aldri brukte og som søsteren min endte opp med å overta. Han fikk også et par votter fra husfliden som er for fine og heller ikke kan brukes. Jeg har hørt lignende til fra eldre tanter og onkler også. Min far har god råd, så det er ikke årsaken, men de hadde dårlig råd i oppveksten hans. Jeg vil så gjerne at han skal bruke tingene! Støvlene betalte han jo selv, men når han får ting i gave synes jeg det er irriterende at det ikke blir brukt, men skal spares på. Jeg skjønner at det er noe han er vant til, men hvordan kan jeg oppmuntre til at han heller vil bruke tingene? Det er jo mye bedre at han bruker ting et par mnd og at det blir ødelagt enn at det aldri blir brukt i det hele tatt! 

Anonymkode: 10081...a32

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Typisk gammelgreie dette, som å legge et pledd i baksetet på bilen, for å spare på setet 😄

Anonymkode: 0b12c...f64

• Liker 4
Skrevet

Veldig irriterende, når man har kostet på dem noe fint og nyttig. Men etter min erfaring er det nærmest umulig å få dem til å endre disse inngrodde vanene.

Anonymkode: 5fbd0...a35

• Liker 1
Skrevet

Jeg har passert 60, så jeg regnes vel i "gammel"-klassen her inne 🤪 Da jeg ble mamma i en alder av 17, fikk jeg en kuvert av et middagsservise jeg alltid hadde likt, og fikk beskjed om at dette kunne jeg ønske meg flere av og ha til finservise 🙄 Vel, som den godt oppdratte jenta jeg var, gjorde jeg jo det. Sparte til 10, og så sluttet jeg å ønske meg det, og så sto det der i skapet og samlet støv.  For noen år siden, etter å ha bodd noen år i utlandet ( tingene mine sto lagret) kom jeg tilbake til Norge og skulle starte fra "schratch", valgte jeg å bruke finserviset til daglig. I en alder av noen-og-50 innså jeg tullet med å fylle skapene med ting som bare skal brukes til fint( eller senere) så nå brukes jeg alt jeg har så ofte jeg kan 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er bare sånn den generasjonen er. De er oppvokst med at ting må tas vare på og fine ting spares til spesielle anledninger. Det å være nøktern sitter i beinmargen deres. Jeg har flere eldre slektninger som alle sitter med millioner på bok og fremdeles drikker Rema kaffe og spiser kneippbrød fordi det er billig. Du kan gjerne snakke med ham og forklare at det er meningen at han skal bruke dem og at de ikke gjør noen nytte inni et skap, men til syvende og sist er dette sannsynligvis så inngrodd i ham at det er vanskelig å endre vanene. 

Anonymkode: 9927a...496

Skrevet

Tror det er mange som er slik av de eldre. Oldemor har fått dyre, fine ansiktskremer og annet til jul og bursdag. Alt det står til pynt på badet, er jo for fint til å brukes. Så hun bruker blå nivea og spenol uansett 

Anonymkode: 607c6...143

Skrevet

De er oppvokst i en annen tid og det er helt naturlig at de er preget av det og det må være helt greit.. Ikke tro at dagens ungdom har fasit på alt! 

Anonymkode: 0f460...606

• Liker 2
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

(...) når han får ting i gave synes jeg det er irriterende at det ikke blir brukt, men skal spares på. 

Anonymkode: 10081...a32

La være å gi ham dyre ting han hverken har lyst til å eie eller bruke. 

Det er ikke hans skyld han får tingene. 

Og uansett er det ikke opp til deg hva han skal stille opp med en gave. 

Anonymkode: b2ade...c81

Skrevet
Nita skrev (4 timer siden):

Jeg har passert 60, så jeg regnes vel i "gammel"-klassen her inne 🤪 Da jeg ble mamma i en alder av 17, fikk jeg en kuvert av et middagsservise jeg alltid hadde likt, og fikk beskjed om at dette kunne jeg ønske meg flere av og ha til finservise 🙄 Vel, som den godt oppdratte jenta jeg var, gjorde jeg jo det. Sparte til 10, og så sluttet jeg å ønske meg det, og så sto det der i skapet og samlet støv.  For noen år siden, etter å ha bodd noen år i utlandet ( tingene mine sto lagret) kom jeg tilbake til Norge og skulle starte fra "schratch", valgte jeg å bruke finserviset til daglig. I en alder av noen-og-50 innså jeg tullet med å fylle skapene med ting som bare skal brukes til fint( eller senere) så nå brukes jeg alt jeg har så ofte jeg kan 

Jeg har slike tendenser. Jeg arvet et nydelig middagsservise og et kaffeservise. Tror du ikke jeg sparer på dem til fint? Og vi som aldri har besøk lengre annet enn av barn og barnebarn og når de har med seg småflokken våger jeg hvertfall ikke ta dette frem.

Grunnen til at jeg er veldig forsiktig med disse servisene, er at de ikke kan vaskes i maskin. I de er fra 1940 og -50 tallet.

Skrevet

Jeg har litt sånne tendenser og jeg er bare i førtiårene. Det kommer nok av at jeg aldri fikk noe særlig nytt som barn, mest arvet. Vi hadde dårlig råd så det var litt krise når noe ble ødelagt, særlig noe dyrt og fint

Anonymkode: b43cf...112

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...