Gå til innhold

Selge arvet bolig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er medeier i ett hus etter min fars bortgang. Min mor eier en del og broren min en del også.

Den dagen vår mor dør er det da så at vi søsken skal betale 22% skatt av beløpet vi får for huset eller stiller det seg annerledes når det gjelder arv?

Anonymkode: d4136...661

Skrevet

ALT STÅR PÅ SKATTEETATEN SINE SIDER :) :) GOOGLE er din venn

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bolig-og-eiendeler/bolig-eiendom-tomt/salg/#:~:text=Skal du selge en eiendom,tap%2C vil tapet være fradragsberettiget.

et at du mottar eiendommen ved arv eller gave er ikke skattepliktig.

Hvis du selger eiendommen du har arvet eller fått i gave, vil en gevinstordforklaring som hovedregel være skattepliktig. Selger du med tap, vil tapet være fradragsberettiget.

Anonymkode: 5aded...ee0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

ALT STÅR PÅ SKATTEETATEN SINE SIDER :) :) GOOGLE er din venn

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bolig-og-eiendeler/bolig-eiendom-tomt/salg/#:~:text=Skal du selge en eiendom,tap%2C vil tapet være fradragsberettiget.

et at du mottar eiendommen ved arv eller gave er ikke skattepliktig.

Hvis du selger eiendommen du har arvet eller fått i gave, vil en gevinstordforklaring som hovedregel være skattepliktig. Selger du med tap, vil tapet være fradragsberettiget.

Anonymkode: 5aded...ee0

Beklager at jeg spurte, men takk for link likevel.

Anonymkode: d4136...661

Skrevet

Selv om det ikke er arveavgift per i dag (det kan jo endre seg)  kan et slikt salg utløse formueskatt. Bare så du er obs på det.

Anonymkode: d6f84...438

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Selv om det ikke er arveavgift per i dag (det kan jo endre seg)  kan et slikt salg utløse formueskatt. Bare så du er obs på det.

Salget kan utløse SKATT. Formuesskatt er noe annet

Anonymkode: 36c57...65d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Salget kan utløse SKATT. Formuesskatt er noe annet

Anonymkode: 36c57...65d

Noe annet enn hva? :fnise: Jo, salget kan utløse formueskatt. Sitter vedkommende igjen med et overskudd på over 1.5 mill etter fradrag så blir det formueskatt.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Noe annet enn hva? :fnise: Jo, salget kan utløse formueskatt. Sitter vedkommende igjen med et overskudd på over 1.5 mill etter fradrag så blir det formueskatt.

Neppe. Dette er sekundærbolig og verdsettes til full verdi i 2023. Så et salg gjør ingen forskjell på boligens påvirkning av eventuell formueskatt.

Anonymkode: 54fdb...fdb

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...