AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #1 Skrevet 19. september 2023 Jeg har lenge tenkt på brystoperasjon, jeg har så og ingen bryster… alltid ønsket meg og går med bh hele veien for at det skal se ut som jeg har bryster! Vil ta brystoperasjon, MEN, jeg har et gen feil som gjør at jeg er mer utsatt for brystkreft, men jeg går på regelmessig kontroller. tanken var jo egentlig og fjerne alt av bryst, og så sette inn, men det høres så vondt ut… er det noen som har erfaring med detta og hva har dere valgt å gjøre?? Anonymkode: a1697...3b4
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #2 Skrevet 19. september 2023 Du burde ikke ta smerter med i vurderingen din. Å skjære/endre på kroppen er vondt uansett. Snakk med en kirurg. Det sagt; små bryster er finest. Anonymkode: 55a13...236
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #3 Skrevet 19. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du burde ikke ta smerter med i vurderingen din. Å skjære/endre på kroppen er vondt uansett. Snakk med en kirurg. Det sagt; små bryster er finest. Anonymkode: 55a13...236 Ja tenker ikke noe stort i det hele tatt, men akkurat nå har jeg bare skinn igjen, ingenting inni liksom… Anonymkode: a1697...3b4
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #4 Skrevet 19. september 2023 Måten du skriver på, får meg til å tenke at du har ett meget forvrengt syn på kropp. Operasjon er knallvondt uansett. Du vil slite med og stå, sitte, ligge etter operasjonen. Det tar lang tid å komme seg. Så om du er redd for smerter er ikke operasjon riktig vei å gå- Men ditt valg. Anonymkode: bfde5...5f8
Hannah80 Skrevet 19. september 2023 #5 Skrevet 19. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Måten du skriver på, får meg til å tenke at du har ett meget forvrengt syn på kropp. Operasjon er knallvondt uansett. Du vil slite med og stå, sitte, ligge etter operasjonen. Det tar lang tid å komme seg. Så om du er redd for smerter er ikke operasjon riktig vei å gå- Men ditt valg. Anonymkode: bfde5...5f8 Forvrengt syn på kroppen? 🤔 Det er da mange kvinner som omtrent ikke har bryster overhodet. 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #6 Skrevet 19. september 2023 Nå har jeg større bryster, så sånn sett ikke helt samme situasjon som deg, ts. Men jeg har også samme type genfeil. Jeg har gått mange runder med meg selv på hva jeg ev. gjør om jeg skulle få brystkreft. Jeg har landet på at hvis jeg skulle få det, da kommer jeg til å fjerne begge, og ikke legge inn implantat. Da vil jeg jo bli helt paddeflat, flatere enn om jeg bare hadde hatt bittesmå bryst. Og det blir store arr etter en slik operasjon. Jeg har jobbet med meg selv og har funnet ut at jeg kan akseptere kroppen min på den måten også, selv om jeg er vant med å ha god størrelse på brystene. Jeg kan til og med se en god del fordeler med det, mindre belastning øvre del av rygg, skuldre og nakke, vil kunne bruke en del klær som i dag er vanskelig pga. bh, jeg vil kunne jogge uten stramme bh'er m.m. Og jeg ville få dekket et par bh'er i året som jeg kunne legge inn proteser i om jeg følte for å ha litt mer noen ganger. Jeg har kommet frem til at dette mer enn noe annet har med å akseptere egen kropp og være fornøyd med seg selv. Jeg defineres ikke av én kroppsdel som utgjør bare en liten del av hele kroppen min, og den sier i hvert fall ikke noe om meg som person, hvem jeg er, hva jeg kan. Så jeg har valgt å lande i egen kropp. Har en del fysiske utfordringer ellers som gjør at det ikke er noen selvfølge, men jeg kan i dag si at "næh, kroppen min er ikke perfekt, men den er nå en gang den kroppen jeg har, så jeg velger å heller være glad i den enn å kaste bort energi på motstand mot egen kropp". Og så velger jeg, når jeg skal noe spesielt, å kle meg etter hva som er finest for min kropp. Jeg tror min holdning gjør at ikke bare jeg har det bedre med meg selv, men også at andre ikke legger merke til mine "skavanker" (som er reelle og synlige). Årsaken til at jeg har landet på å ikke ville legge inn implantater etter en eventuell slik operasjon, det er det flere grunner til. Det ene er at jeg på nært hold har sett noen som fikk lekkasjer og ble svært alvorlig syk av det, gikk med store åpne sår i begge bryst i nærmere et år, fordi de ikke kunne lukke sårene pga. infeksjoner. Og jeg så hvordan dette påvirket personens helse resten av livet. Legene kunne ikke være sikre, men de mente at det var årsaken til at personen fikk kreft flere ganger etter dette. Det andre er at det vil være en mindre operasjon å bare fjerne begge brystene enn å skulle spare noe av brystene for å legge inn implantater i ettertid. Så er det selvfølgelig alle mulighetene for komplikasjoner som øker med implantater, større sår, m.m. Jeg har tilbud om en slik operasjon fra det offentlige, men jeg mener de er meningsløst å legge inn implantater når jeg har en slik genfeil og må følges opp mtp. risiko selv etter ev. fjerning av brystene, fordi det kompliserer undersøkelser og ev. behandling, samt at jeg synes det er unødvendig risiko å med vilje legge inn et fremmedlegeme i en kroppsdel hvor man allerede har økt risiko for problemer. Jeg tenker at alle møter utfordringer gjennom livet. Man trenger ikke kamuflere alt, late som om ingenting har skjedd. Er det noe unge i dag trenger så er det voksne som lærer å trives i egen kropp og viser at man kan være seg selv og ha det godt, selv om kroppen kanskje ikke oppfyler nåtidens motebilde om perfeksjon. Uansett, du må gjøre det som er riktig for deg, det er viktigst at alt, ts! Det som er riktig for meg eller en annen å gjøre er ikke nødvendigvis det rette for deg eller andre. En slik bestemmelse er så personlig at det viktigste er at du gjør det som er riktigst for deg. Men ta noen runder med deg selv, se om du kan lære deg å akseptere og bli glad i kroppen din akkurat slik den er før du ev. opererer deg ❤️ For man er aldri garantert et godt resultat etter en slik operasjon. Og om man skulle være blant de (få) som får dårligere resultater, da tror jeg det bli enda mye vanskeligere å takle hvis man i utgangspunktet har et negativt forhold til egen kropp. Gjør det som er riktigst for deg, men ikke gjør det uten å jobbe mer med forholdet til egen kropp ❤️ Anonymkode: 2f2d8...8ba
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå