AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #1 Skrevet 19. september 2023 Jeg er gift og har to barn på hhv. 2 år og 5. Jobber fulltid og har fast hjemmekontor pga lang reisevei, og fordi jeg ikke rekker å levere/hente i barnehagen om jeg ikke har hjemmekontor. Jeg er utrolig glad for å kunne ha hjemmekontor, men samtidig ser jeg at stadig mer av det daglige husarbeidet faller på meg fordi jeg «likevel er hjemme». Min mann jobber kun på kontoret på sin arbeidsplass og har hittil levert og hentet barna i bhg hver dag. I mellomtiden laget jeg middagen klar til de kom hjem. Men dette er en uholdbar løsning fordi han da tvinges til å korte ned arbeidstiden sin for å rekke innen bhg åpner og stenger. Vi er derfor blitt enige om at jeg fra nå av henter. For å rekke dette løper jeg nesten til bhg med en gang jeg er ferdig på jobb. Så er det hjem til middagslaging, smøring av matpakker til neste dag og vask av skittent bhg-tøy. Etter middag er det rydding av kjøkken og oppvask. Og så enda mer klesvasking og å legge frem barnas antrekk til neste dag i bhg. Etter at jeg fikk henting i bhg oppå alle de andre oppgavene er jeg så dautrøtt om kvelden at jeg ofte sovner på sofaen og det verker i muskler og ledd. Jeg legger minstemann kl.18 og min mann legger eldste kl.20. Han bruker gjerne halvannen time på å få henne til å sovne, og irriterer seg mye over det. Når jeg sier jeg er trøtt får jeg alltid kommentar på hvor mye tid hver kveld han bruker på dette. Likevel synes jeg ikke fordelingen av husarbeid er helt riktig her…Jeg hjelper til hver morgen med å vekke barna og gjøre de klare til bhg. Så de to oppgavene han har er levering og legging av eldstemann. Resten gjør jeg. For å slippe så mye jobb utpå ettermiddag kveld har jeg nå begynt å forberede middagen i lunsjpausen min og setter da også på vaskemaskiner eller bretter klær innimellom. Min mann synes dette er en god ide, men skjønner ikke at det er slitsomt selv om jeg «bare» har hjemmekontor i tillegg. Noen andre som føler de er blir enda mer dobbeltarbeidende med hjemmekontor? Hvordan fikk dere til en bra balanse mellom jobb og husarbeid? Anonymkode: 27b2d...214
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #2 Skrevet 19. september 2023 Men hvorfor gjør du alt dette husarbeidet...? Jeg har også to barn, 2 og 5, og jobber 100% hjemmekontor. Men jeg gjør da ikke mer husarbeid enn mannen min bare fordi jeg er fysisk i huset? Jeg jobber jo? Vi bytter på å hente og levere, henter annenhver dag, og leverer annenhver dag. Den som ikke henter, starter på middagen, og det er da naturlig å også ta ut av oppvaskmaskinen og sette inn skittent, når man nå likevel henger på kjøkkenet og venter på ting som koker, osv. Eneste husarbeidet jeg gjør når jeg er på hjemmekontor, er å henge opp klesvask. Mannen setter gjerne på maskinen om morgenen de dagene det er hans tur å levere, og så henger jeg den opp når den er ferdig. Er klesstativet fullt, bare dumper jeg klærene i sengen, så brettes de om ettermiddagen. Og vi har BEGGE ansvar for å brette dem. Matpakker smører vi om kvelden, sammen, mens ungene spiser kveldsmat. Vask av skittent barnehagetøy setter en av oss på mens den andre lager middagen. Rydding av kjøkken og oppvask etter middag gjør vi sammen. Vi legger ikke frem barnas antrekk, det velger de selv om morgenen når de står opp. Vi bytter på å legge ungene, som i annenhver dag legger jeg minsten, annenhver dag eldstemann. Det nettopp fordi minsten bruker mye lengre tid på å sovne enn eldstemann, og vi deler da på å få lite fritid om kvelden. Kan du ikke bare enkelt og greit la være å gjøre alt dette, da? Du er jo på jobb! Vent med det til ettermiddag og kveld, og gjør det sammen med mann og barn. Anonymkode: 38193...1e9 12 6
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #3 Skrevet 19. september 2023 Det er mye jobb med barn og full jobb dessverre. Vi står i det samme selv, dog min mann er flink til å ta oppvasken om jeg lager middag, henge opp tøy,etc. Lager ene matpakken,etc. Likevel er det jo travelt. Mye faller også på meg, som innkjøp av alle klær, passe på bursdager, melde på aktiviteter etc. Men, sånn er det. Jeg vet at det er krevende, men gleder meg jo litt til barna blir større og det blir mer fritid. Drømmer om at bare jeg og samboer skal kunne få gå på kafe helt alene.... eller en liten kinotur 😊 Anonymkode: 6e4b6...b20 1
Duff Skrevet 19. september 2023 #4 Skrevet 19. september 2023 Du må skille mellom jobbtid og hjemmetid, veldig viktig når det er snakk om hjemmekontor. Din arbeidstid og lunsj er helt lik din manns, det er kun reiseveien som skiller dere. 5 5
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #5 Skrevet 19. september 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er mye jobb med barn og full jobb dessverre. Vi står i det samme selv, dog min mann er flink til å ta oppvasken om jeg lager middag, henge opp tøy,etc. Lager ene matpakken,etc. Likevel er det jo travelt. Mye faller også på meg, som innkjøp av alle klær, passe på bursdager, melde på aktiviteter etc. Men, sånn er det. Jeg vet at det er krevende, men gleder meg jo litt til barna blir større og det blir mer fritid. Drømmer om at bare jeg og samboer skal kunne få gå på kafe helt alene.... eller en liten kinotur 😊 Anonymkode: 6e4b6...b20 Vel…. Du må nok dessverre smøre deg med tålmodighet frem til barna blir rundt 18 år eller så 😛 Har to barn på 13 og 16, og det tar virkelig «aldri» slutt på alt som skal følges opp. Begge to må følges opp desto mer mentalt/med tilstedeværelse, mye sosialt å ha oversikt over, henting her og der, fortsatt fritidsaktiviter som vi foreldre må involvere oss i - kjøre til/se på bortekamper, dugnader…. Og nå legger de seg senere begge to, 16 åringen etter oss… Har alltid trodd det blir lettere når de blir større, den gang ei 🙃 Dagens hjerte sukk…. Til TS, du må skille beinhardt mellom jobb og fritid. Ikke gjør husarbeid i arbeidstiden. Del likt med mannen når han kommer hjem. En leverer og den andre henter i bhg. Ikke bli hushjelp i eget hjem mens du skal jobbe 100% i tillegg. Anonymkode: ad60c...115 3
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #6 Skrevet 19. september 2023 Jeg skjønner at du er sliten og gjør mye/mest husarbeid. Men jeg er ikke sikker på om mannen din er mer uthvilt eller har mer fritid. Ligger han på sofaen mens du strever rundt er det selvfølgelig veldig ugreit. Men hva gjør han mens du gjør alt du gjør? Og er det mulig at leggingen går lettere hvis dere bytter barn innimellom? Jeg har også hatt hjemmekontor og gjort klesvask innimellom. Men da fortsatte jeg å tenke på jobb mens jeg sto ved tørkestativet, og skrev timer for det også. Det gjorde meg ikke en mindre effektiv arbeidstager, men jeg fikk mye mer fri på kvelden. Anonymkode: 47a3a...d83
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #7 Skrevet 19. september 2023 Hvordan er det mulig å bruke 1,5 time på å legge en femåring? Eller er det noe jeg misforstår her? Utover det, så er det du beskriver bare sånn det er å ha barn. Kanskje dere kan få dere vaskehjelp for å lette litt på arbeidsbyrden? Anonymkode: 66c7c...ab6 3
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #8 Skrevet 19. september 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Men hvorfor gjør du alt dette husarbeidet...? Jeg har også to barn, 2 og 5, og jobber 100% hjemmekontor. Men jeg gjør da ikke mer husarbeid enn mannen min bare fordi jeg er fysisk i huset? Jeg jobber jo? Vi bytter på å hente og levere, henter annenhver dag, og leverer annenhver dag. Den som ikke henter, starter på middagen, og det er da naturlig å også ta ut av oppvaskmaskinen og sette inn skittent, når man nå likevel henger på kjøkkenet og venter på ting som koker, osv. Eneste husarbeidet jeg gjør når jeg er på hjemmekontor, er å henge opp klesvask. Mannen setter gjerne på maskinen om morgenen de dagene det er hans tur å levere, og så henger jeg den opp når den er ferdig. Er klesstativet fullt, bare dumper jeg klærene i sengen, så brettes de om ettermiddagen. Og vi har BEGGE ansvar for å brette dem. Matpakker smører vi om kvelden, sammen, mens ungene spiser kveldsmat. Vask av skittent barnehagetøy setter en av oss på mens den andre lager middagen. Rydding av kjøkken og oppvask etter middag gjør vi sammen. Vi legger ikke frem barnas antrekk, det velger de selv om morgenen når de står opp. Vi bytter på å legge ungene, som i annenhver dag legger jeg minsten, annenhver dag eldstemann. Det nettopp fordi minsten bruker mye lengre tid på å sovne enn eldstemann, og vi deler da på å få lite fritid om kvelden. Kan du ikke bare enkelt og greit la være å gjøre alt dette, da? Du er jo på jobb! Vent med det til ettermiddag og kveld, og gjør det sammen med mann og barn. Anonymkode: 38193...1e9 Kort fortalt gjør jeg det for å frigjøre tid som kan tilbringes sammen med barna. Men så har det slått litt skjevt ut føler jeg. ts Anonymkode: 27b2d...214
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #9 Skrevet 19. september 2023 Sånn er det hos oss også. Kona er på kontoret, jeg sitter hjemme. Jeg gjør det meste av husarbeid, bortsett fra matlaging som vi liker å gjøre sammen. Jeg tenker også slik at jeg er jo bare hjemme uansett, kan ta meg av det mellom slagene på jobb. Blir ikke noe sliten av det. Vi har ikke barn, da. Det hadde sikkert vært anderledes. Anonymkode: cbe48...d85
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #10 Skrevet 19. september 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg skjønner at du er sliten og gjør mye/mest husarbeid. Men jeg er ikke sikker på om mannen din er mer uthvilt eller har mer fritid. Ligger han på sofaen mens du strever rundt er det selvfølgelig veldig ugreit. Men hva gjør han mens du gjør alt du gjør? Og er det mulig at leggingen går lettere hvis dere bytter barn innimellom? Jeg har også hatt hjemmekontor og gjort klesvask innimellom. Men da fortsatte jeg å tenke på jobb mens jeg sto ved tørkestativet, og skrev timer for det også. Det gjorde meg ikke en mindre effektiv arbeidstager, men jeg fikk mye mer fri på kvelden. Anonymkode: 47a3a...d83 Han sitter ofte med mobilen eller ser barne-TV sammen med barna. Noen ganger fikser han ting i hus/hage men på ettermiddag/kveld er det ofte mest avslapping. ts Anonymkode: 27b2d...214
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #11 Skrevet 19. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Sånn er det hos oss også. Kona er på kontoret, jeg sitter hjemme. Jeg gjør det meste av husarbeid, bortsett fra matlaging som vi liker å gjøre sammen. Jeg tenker også slik at jeg er jo bare hjemme uansett, kan ta meg av det mellom slagene på jobb. Blir ikke noe sliten av det. Vi har ikke barn, da. Det hadde sikkert vært anderledes. Anonymkode: cbe48...d85 Det er veldig, veldig annerledes med barn, ja... Både som i at det er ekstremt mye mer arbeid som skal gjøres, OG det er ekstremt mye mindre tid å gjøre det på. Anonymkode: 38193...1e9 5 5
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #12 Skrevet 19. september 2023 Så du har selv startet med middagen og ekstra husarbeid i arbeidstiden? Det gjør jo at ting blir skjevt fordelt. Du er på jobb, ikke tilgjengelig for husarbeid. Jeg skjønner det er praktisk, men du gir deg selv bare mer arbeid og mindre hvile, og mer stress i hverdagen. Det går ikke bra i lengden. Mannen min har hjemmekontor, ekstremt sjeldent han gjør noe i pausene, de trenger han til å koble ut. Og det syns jeg er helt riktig. Anonymkode: 22dbb...737 3
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #13 Skrevet 19. september 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvordan er det mulig å bruke 1,5 time på å legge en femåring? Eller er det noe jeg misforstår her? Utover det, så er det du beskriver bare sånn det er å ha barn. Kanskje dere kan få dere vaskehjelp for å lette litt på arbeidsbyrden? Anonymkode: 66c7c...ab6 Unger er forskjellige, og det er fullt mulig å bruke så lang tid på å legge en femåring. Det er ikke "bare sånn det er å ha barn": problemet her er at ts gjør alt, og mannen gjør knapt en dritt. Det er skjevfordelingen her som stikker i øynene. Ja, det er mye jobb med barn, men det er IKKE sånn at den som har hjemmekontor skal gjøre alt. Anonymkode: 38193...1e9 5
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #14 Skrevet 19. september 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Kort fortalt gjør jeg det for å frigjøre tid som kan tilbringes sammen med barna. Men så har det slått litt skjevt ut føler jeg. ts Anonymkode: 27b2d...214 Jeg skjønner at du vil ha unnagjort din del av husarbeidet, men du trenger ikke gjøre mannen sin del i tillegg. Fordel husarbeidet mellom dere, og så kan du ta DIN del, så mye du har tid til, i løpet av dagen om du vil. Jeg har brettet klær og kappet grønnsaker i møter hvor det ikke er påkrevd å ha video på. Da har jeg fått unna en god del at min del av husarbeidet, så JEG kan ha mer tid om kvelden. Om mannen din sitter og glaner og slapper av, kunne han gjort husarbeid. Og så er det ikke usunt for ungen eå delta i husarbeidet. Det er mye viktig læring. Og de små (mine er like gamle som dine) har gjerne stor glede av å delta og føle seg nyttig - og så lære seg gode vaner fra starten av.. Min 2-åring elsker å legge på plass klær (selv om det ofte betyr at de må brettes om igjen etter at han har "hjulpet"), 5-åringen elsker å støvsuge, tørke støv, lage mat, osv. Anonymkode: 38193...1e9 2
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #15 Skrevet 19. september 2023 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Han sitter ofte med mobilen eller ser barne-TV sammen med barna. Noen ganger fikser han ting i hus/hage men på ettermiddag/kveld er det ofte mest avslapping. ts Anonymkode: 27b2d...214 Det er jo ikke greit. Du fortjener å slappe av like mye som han gjør det. Han kan hente en haug rene sokker som skal parres mens han ser barnetv. Kanskje fem-åringen synes det er gøy å finne like også. Og dere kan se barnetv annenhver dag, sånn at også du får litt kose-tid med barna. Anonymkode: 47a3a...d83 2
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #16 Skrevet 19. september 2023 Jeg syns ikke dette høres så veldig slitsomt ut jeg da. Du har ikke reisevei til jobb og skal ikke levere i barnehagen, ergo kan du både sove lenger på morgenen enn de fleste andre og slipper å tresse med å stelle deg, som man gjør når man jobber utenfor huset. Klesvask er veldig lett å kombinere med hjemmekontor, selv om annet husarbeid selvsagt må legges til andre tidspunkt. Mannen din tar jo også den seneste leggingen, så du får jo "fri" mye tidligere enn han. Høres mindre stress ut enn de fleste jeg kjenner, inkludert meg selv, som jobber utenfor huset og både må levere og hente i barnehagen og gjøre alt husarbeidet (etter jobbtid) fordi mannen pendler etc. Anonymkode: fc16e...40e 6 1
Surriball Skrevet 19. september 2023 #17 Skrevet 19. september 2023 Mannen må på banen! Slutt å gjør husarbeid mens du jobber - du er på jobb. Dvs, det er jo fort gjort å sette på en vaskemaskin eller kjøre robotstøvsugeren, men noe mer enn det synes jeg ikke noen kan forvente. Resten må dere dele på om ettermiddagene. Hvis det blir stress med middag og henting, så legger du litt ekstra i matpakkene til barna sånn at de kan få ei skive i hånda når du henter. Da er de ikke utsultet og sure når dere kommer hjem, og så kan dere lage middag i ro og fred. Den som ikke lager middag underholder barn/de leker selv/ser litt barne-tv og tar unna annet husarbeid. Bytt på legging av barna. Det høres vanvittig slitsom ut å bruke 1,5 time på legging av det store barnet, det skjønner jeg godt at mannen din blir lei av. Det er noe av det viktigste å ta tak i! Hva er det som tar så lang tid? Er det inkludert stell? Hvis det er 1,5 time fra dere går på soverommet så er jo ikke det akseptabelt. Det er verdt å ta en runde for å lære barnet å sovne uten voksne på rommet og å bli værende i senga. Hos oss har en kombinasjon av å være streng og å få høre på lydbok til barnet sovner fungert. I perioder har jeg sittet i lenestolen utenfor soverommet, men begge mine har måttet lære å sovne selv når de ble store nok. Målet er at dere skal føle at dere har like mye fritid og er et team. 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #18 Skrevet 19. september 2023 Hm. Ja, det er jo sånn hverdagen med barn er. Men du slipper å gå ut av huset om morgningen og er på kontoret og klar med en gang barn og mann er ute av huset. Jobber og drar å henter barn i barnehagen når du er ferdig på jobb. Sånn er det jo for alle som jobber på kontoret. Da har man heller ikke vasket klær, støvsugd eller lagd middag før man henter i barnehagen. Så for min del virker det ikke som det har så mye med hjemmekontor å gjøre, kanskje mer at dere bør fordele oppgavene i hjemmet annerledes. For min del hadde jeg syntes det hadde vært nydelig å heller suse rundt med husarbeid og en podcast på øret enn å prøve i 1 1/2 time å få en 5-åring til å sovne, men der er man jo forskjellige. Her har jeg hjemmekontor 1-2 dager i uken, da henter eller leverer jeg eller noen dager begge deler, setter på noen maskiner med vask og bretter/henger opp ved tid. Kanskje klargjør noe til middag om jeg rekker. Syns disse dagene er mer avslappende enn når jeg er på kontoret med reisevei. har barn på 4 og 1 år selv. Her er vi ferdig med legging av begge to ca 19.30 og da er vi som regel ferdig med alt til kl 20. Da pleier som regel en av oss å trene eller gjøre det vi vil resten av dagen. Føler meg ikke totalt utslitt eller tappet for energi som du beskriver av dette. Hva med å bytte på hvem som legger hvem? Og den som legger hun minste og er ferdig kl 18, gjør nødvendig husarbeid for den dagen til den andre er ferdig med å legger undt kl 20? Og da har begge fri. Skjønner at din mann blir gærn av å bruke så lang tid på det hver kveld. Anonymkode: 9466a...7ee 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #19 Skrevet 19. september 2023 Jeg ville i alle fall begynt med å utsette noe av husarbeidet til etter at eldste barnet har lagt seg. Ja, det er greit å få tatt oppvasken rett etter middag, men resten kan gjøres i ro og mak sammen med mannen etter at minste har lagt seg. Da har dere faktisk to timer før eldste skal legge seg der begge kan ta i et tak. Klær kan brettes samtidig som man ser på barne-TV med eldste, nister kan lages mens den andre bretter klær (eller når mannen legger eldste), leker kan barna hjelpe med å rydde selv, gulvet må ikke støvsuges hele tiden, middag kan preppes på kveldstid, og badet kan tas over mens et av barna bader. Slik det er nå virker det som om all våkentiden til barna blir brukt på å løpe rundt og gjøre husarbeid, det er jo ikke hyggelig for noen av dere. (har selv tre barn og en times reisevei til og fra jobb, og har lært at det gjelder å jobbe smartere, ikke hardere) Anonymkode: adc25...9af 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #20 Skrevet 19. september 2023 Hvor langt unna hjemmet er barnehagen? Hos oss er det en selvfølge at den som har hk henter og leverer da barnehagen ligger knappe fem minutt med bil hjemmefra. Den med hk startet på jobb innen kl 8, og barna får 40 min kortere dag i i barnehagen i og med man sparer 20 min reisetid hver vei til og fra jobb. Den som er fysisk på kontoret kommer også tidligere hjem da den slipper henting og kan kjøre rett hjem etter arbeidstiden er slutt. Små husarbeidsoppgaver må kunne være mulig å få til i arbeidstiden uten å tappe deg for energi, feks sette på / tømme oppvaskmaskin, sette på klesvask, støvsuge etc. Anonymkode: 03d97...bf0 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå