AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #1 Skrevet 19. september 2023 Jeg sparer til barnebarna hver mnd, med tanke på gave til konfirmasjon, evt 18 årsdag alt etter hvordan egen økonomi vil være på tidspunktet. Nå har det kommet ett bonusbarnebarn inn i bildet, og om forholdet varer vet jeg at jeg vil ønske å gi det samme til denne konfirmasjon som ved egne barnebarn. Det er selvsagt mange, mange år til - men slik nåværende økonomi er, og ser ut til å bli, vil jeg ikke ha mulighet til å gi en stor sum med mindre jeg har spart. Ville dere opprettet sparekonto i bonusbarnebarnet sitt navn, som ved barnebarn - eller bare spart litt på si til denne? Anonymkode: 4351b...7dc
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #2 Skrevet 19. september 2023 Ville spart litt på si. Jeg synes ikke det er rettferdig at bonusbarnebarn skal få like mye av stebestemor som egne biologiske barn. De får uansett dobbelt opp av alt, men det er nå min mening. Anonymkode: 48eb1...017 5 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #3 Skrevet 19. september 2023 Jeg ville spart på en konto i eget navn, i tilfelle noe skulle skje Du høres forresten ut som ei veldig snill bonusbestemor! Anonymkode: b51aa...939 4 6
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #4 Skrevet 19. september 2023 Tanken er fin, men barnet har vel 4 besteforeldre fra før? Anonymkode: def2c...161 7 2
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #5 Skrevet 19. september 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ville spart litt på si. Jeg synes ikke det er rettferdig at bonusbarnebarn skal få like mye av stebestemor som egne biologiske barn. De får uansett dobbelt opp av alt, men det er nå min mening. Anonymkode: 48eb1...017 Ikke alle bonuser får dobbelt opp. Noen besteforeldre er døde, noen er lite interessert, noen har svakere økonomi. Som tidligere bonusbarnebarn selv, satte jeg stor pris på at de ekstra besteforeldrene inkluderte meg også. Når jeg ser tilbake, husker jeg at vi alle fikk hjemmestrikka sokker og en kjøpegave til jul. Jeg vet at de biologiske barnebarna fikk en større kjøpegave enn vi bonusene, men de gavene har jeg glemt. Det er de hjemmestrikka sokkene jeg husker. Anonymkode: 2628f...cdb 4 2 1
Umuligåfinnenavn Skrevet 19. september 2023 #6 Skrevet 19. september 2023 Ville bare si at jeg synes det er fantastisk gjort av deg, familien din er heldig som har deg. 5
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #7 Skrevet 19. september 2023 Er den biologiske familien oppegående/ressurssterk? Jeg er veldig takknemlig for at min stefar behandlet meg som sin egen. Min biologiske far var dysfunksjonell og gjorde aldri noen ting og biologiske besteforeldre var døde. Støtten fra min stefar har betydd mye, både følelsesmessig og økonomisk. Jeg har fortsatt genseren min bonusbestemor strikket til meg for 30 år siden. Jeg husker andre gaver jeg fikk fra henne veldig godt. Min bonusfamilie gjorde at jeg følte meg sett og av verdi. Min stefar hjalp meg økonomisk så jeg kom inn på boligmarkedet. Anonymkode: df1f5...02f 3
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #8 Skrevet 19. september 2023 Mitt bonusbarn var 13 år da jeg ble ble bonusmor, så konfirmasjon er ikke aktuelt. men hadde hun vært mindre hadde jeg vært veldig glad om mine foreldre tenkte på henne også. Nå er hun 15 år og de behandler henne likt som resten av barnebarna. moren hennes med familie bor i et annet land. Samboeren min er enebarn, og moren hans døde da han var ung. så familien min er den familien hun har Anonymkode: adcf2...e6d 2
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #9 Skrevet 19. september 2023 Jeg synes du skal gi som du har tenkt, raus og inkluderende er du ❤️ jeg hadde spart de på egen konto. Pleier du åpne egen konto til barnebarn? Det kan jo godt være barnet har egen sparekonto allerede, det opprettet jeg til mine barn når de fikk dåpsgaver. Anonymkode: 5725a...6eb 2
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #10 Skrevet 19. september 2023 Jeg gjør det med alle nevøene og niesene mine. Inkludert bonus nevø og niese. Faktisk gir jeg mer til bonus nevø enn de andre grunnet familiens økonomiske situasjon. Anonymkode: 66ebc...367 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #11 Skrevet 19. september 2023 Her var det litt forskjellige meninger ja ☺️ Jeg har opprettet konto i mitt navn, men med deres navn - og spart fra dåpsdagen pluss en slump som ble satt inn da. De er ganske tett i alder, så det vil være veldig synlig om den ene får mye mer enn den andre. Jeg er veldig opptatt av å inkludere, og ønsker at hen skal føle seg verdsatt. Situasjonen på andre siden er litt spesiell, så ikke noe sikkert at det blir så mye derfra. Såvidt jeg vet er det ingen som sparer til dette barnet, og siden økonomi er ganske privat så vet jeg ikke så mye om det - men utad virker ingen veldig ressurssterke. Hverken ved tilstedeværelse eller økonomisk støtte. TS Anonymkode: 4351b...7dc 4
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #12 Skrevet 19. september 2023 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Ville spart litt på si. Jeg synes ikke det er rettferdig at bonusbarnebarn skal få like mye av stebestemor som egne biologiske barn. De får uansett dobbelt opp av alt, men det er nå min mening. Anonymkode: 48eb1...017 Ikke alle får dobbelt opp nei. Og TS skriver at det er mange mange år til. Hvis du hadde hatt en bestemor som kom inn i livet ditt når du var liten, si f.eks 2-3 år gammel. Hvordan ville du følte det i konfirmasjonen når bestemor sa "du er ikke mitt ekte barnebarn, så du får ikke like mye!" ? Jeg synes det faktisk er skikkelig dårlig gjort å vise med handlinger at man ikke anser sitt bonusbarnebarn igjennom mange mange år som sitt barnebarn... AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Tanken er fin, men barnet har vel 4 besteforeldre fra før? Anonymkode: def2c...161 Jeg hadde aldri 4 besteforeldre... Anonymkode: c4675...07d 2 2
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #13 Skrevet 19. september 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Ikke alle får dobbelt opp nei. Og TS skriver at det er mange mange år til. Hvis du hadde hatt en bestemor som kom inn i livet ditt når du var liten, si f.eks 2-3 år gammel. Hvordan ville du følte det i konfirmasjonen når bestemor sa "du er ikke mitt ekte barnebarn, så du får ikke like mye!" ? Jeg synes det faktisk er skikkelig dårlig gjort å vise med handlinger at man ikke anser sitt bonusbarnebarn igjennom mange mange år som sitt barnebarn... Jeg hadde aldri 4 besteforeldre... Anonymkode: c4675...07d Jeg har stebesteforeldre (alle mine biologiske er døde og døde for mange år siden, noen har jeg aldri truffet en gang) og jeg har full forståelse for at mine stebesteforeldre gir mer til sine biologiske barnebarn, altså mine stesøsken enn til meg. Jeg er også stemor selv og gir selvsagt det samme til mitt stebarn som til mine biologiske, men min mor (som er stebestemor til mitt stebarn og biologisk bestemor til mine barn) sparer kun til mine barn. Hun har også skrevet i testatamentet når hun dør (de er svært godt stilt økonomisk) at mine barn skal arve noen hundre tusen hver, og ingenting til mitt stebarn. Dette synes jeg i utgangspunktet er greit da stebarnet har en mamma og en pappa som er ok/godt stilt økonomisk. Anonymkode: 48eb1...017
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #14 Skrevet 26. september 2023 Når det gjelder arv blir det jo noe annet, men jeg sparer egentlig mest for min egen del. Enslig ufør, mye verdier som barna en dag arver - men ikke mye inntekt. Så for å slippe å føle på at jeg ikke kan gi det jeg ønsker i feks konfirmasjon eller hjelpe til med førerkort - ønsker jeg at det skal finnes en konto tiltenkt hvert enkelt barn. Siden barnet kom inn i familien som ganske liten, vil det føles rart å gi mye mer til eget barnebarn, en bonusbarnebarn - når de er så lik i alder. Så jeg har opprettet sparing til bonus også, men i eget navn Det er jo mange muligheter i denne situasjon, og alle må gjøre det som føles riktig for seg. Men jeg vet at jeg hadde fått vondt av barnet om det hadde blitt gjort en så tydelig forskjell. TS Anonymkode: 4351b...7dc 3
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #15 Skrevet 26. september 2023 Må du navngi kontoen du skal spare på? Kan du ikke bare ha en felles konto du sparer til alle barnebarn på, så fordeler du det når hver sin tur kommer ☺️ Anonymkode: dc9e8...5fd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå